چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
یک پیشنهاد جایگزین
اخیرا دولت اجرای طرحی را آغاز کرده است که توجیهپذیری آن هنوز ارائه نشده است. طرح «پرداخت نقدی یارانهها» سیاست اعلام شده دولت برای حفظ قدرت خرید خانوارهای کم درآمدتر (دهکهای اول تا هفتم) در برابر کاهش یا حذف یارانهها میباشد. در اجرای این سیاست دولت از مرکز آمار ایران خواسته است تا با اجرای طرحی به نام «جمعآوری اطلاعات اقتصادی خانوارها» به طبقهبندی خانوارها در دهکهای اقتصادی بپردازد و با استفاده از این طبقهبندی هر سه ماه یکبار به هر یک از خانوارهای متقاضی و مشمول، مبلغی بهعنوان یارانه نقدی محاسبه و پرداخت نماید. آثار گسترده و احتمالا زیانبار اجرای چنین طرحی ایجاب مینماید مورد بررسی، نقد و ارزیابی کارشناسی قرار گیرد و در صورت نیاز، پیشنهاد اصلاحی یا جایگزین ارائه شود.
آیا پرداختهای نقدی به گروههای کم درآمد و همزمان کاهش یا حذف یارانهها برای بهبود وضع اقتصادی و عدالت اجتماعی راه حل درستی است؟ آیا تورم حاصل از چنین اقدامی بیشتر به زیان طبقه آسیبپذیر تمام نخواهد شد؟ سایر عواقب اجرای چنین اقدامی چیست؟ چه راه حلهای جایگزینی وجود دارد؟ سوالهای مذکور و دهها سوال دیگر، پرسشهایی است که این طرح در ذهن گروههای مختلف مطرح ساخته است. مسئلهای که سالهاست اقتصاد و جامعه ما با آن روبهرو بوده و مستمرا شدت یافته، پرداخت مبالغ فوقالعاده سنگینی از سوی دولت بهعنوان یارانه بوده است. این مبلغ در سال ۱۳۸۷ به حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان میرسد. این مبالغ سنگین از طرف دولت برای پایین نگهداشتن قیمت کالاهایی مانند بنزین، گاز، برق، آب و نان پرداخت میگردد. متاسفانه استفاده از این کالاها بهطور مساوی و عادلانه صورت نمیگیرد و در بسیاری موارد نیز، به علت قیمت پایین در استفاده از آنها شدیدا اسراف میگردد. هر قدر در یک جامعه میزان یارانهها بیشتر باشد، دلالت بر انحراف بیشتر آن جامعه از تعادل اقتصادی دارد. اصولا در یک نظام اقتصادی مطلوب میزان یارانهها بسیار ناچیز بوده، یا بهطور کلی وجود ندارد. چنین وضعیتی میتواند بهعنوان یکی از معیارهای اساسی برای ارزیابی اثربخشی سیاستهای یارانهای کشور بهکار گرفته شود. به عبارت دیگر هر قدر نسبت کل یارانهها به بودجه دولت کاهش یابد، دلالت بر سلامت و تعادل اقتصاد جامعه خواهد داشت. هدف از سیاست پرداخت نقدی یارانهها از یک سو کاهش کمکهای مالی سنگین و گسترده دولت و از سوی دیگر جلوگیری از کاهش درآمد یا قدرت خرید واقعی خانوارهای کمدرآمد میباشد.
پرداخت نقدی به خانوارهای کمدرآمد بهعنوان راه حل هدفمند کردن یارانهها، یکی از هفت پروژه تحول اقتصادی کشور (پروژههای اصلاح نظامهای بانکی، مالیاتی، گمرکی، ارزشگذاری پول ملی، با توزیع کالا، و افزایش بهرهوری) معرفی شده است. بر این اصل نیز تاکید شده است که تحول اقتصادی کشور هنگامی حاصل میشود که نه تنها پروژه پرداخت نقدی یارانهها به درستی اجرا گردد، بلکه سایر پروژههای هفتگانه نیز بهطور موازی و هماهنگ اجرا شوند. هدف از این نوشته نه تنها ارزیابی اثربخشی راه حل پرداخت نقدی یارانههاست، بلکه ارزیابی عملیاتی و اجرایی بودن راه حل مذکور و همچنین پیشبینی پیامدهای اجرای آن و پیشنهاد طرح جایگزین است.
بررسی و نقد کارآمدی «پرداخت نقدی یارانهها»
کارآمدی سیاست «پرداخت نقدی یارانهها» را باید براساس میزان تاثیرگذاری آن در حل اصولی مسائل اقتصادی کشور ارزیابی کرد. ما در اینجا از طرح مسائل و بحرانهای متعدد اقتصادی کشور صرفنظر میکنیم و تنها به مهمترین آنها به ترتیب زیر اشاره میکنیم:
۱) افزایش تصاعدی یارانهها (۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۸۷)
۲) توزیع ناعادلانه درآمد بین دهکهای اقتصادی و تشدید آن
۳) آسیبپذیری هر چه بیشتر دهکهای اقتصادی کمدرآمد
۴) رشد نقدینگی و تورم افسارگسیخته
۵) افزایش شدید واردات
۶) موانع و مشکلات فزاینده صنایع و صادرات
سیاست «پرداخت نقدی یارانهها» حل سه مسئله اول (مسائل ۱، ۲ و ۳) را هدف خود اعلام میدارد. در حالی که سه مسئله دوم (مسائل ۴، ۵ و ۶) خود از عوامل موثر بر سه مسئله اول میباشند.
نارساییهای فنی و اجرایی
جدای از بحث درست یا نادرست بودن و مفید یا مضر بودن این طرح، طبق روش اعلام شده دولت برای پرداخت صحیح یارانهها بهصورت نقدی لازم است در هر زمان وضعیت مالی هر خانوار نسبت به سایر خانوارها مشخص باشد. بهعبارت دیگر، نه تنها وضعیت درآمدی هر خانوار در ابتدای کار، بلکه هر ماه و هر سال باید وضعیت مالی خانوار قابل دسترسی و محاسبه باشد، تا یارانه مربوط درست و دقیق محاسبه و پرداخت گردد. با محاسبه مبلغ مذکور تنها برای یک بار برای هر خانواده و سپس پرداخت مستمر یارانه نقدی بر اساس اطلاعات و محاسبات اولیه، نه تنها هدف پرداخت عادلانه به خانوارها تامین نمیشود، بلکه ممکن است در مواردی، برخلاف هدف عدالت اجتماعی، به کسانی که مستحقترند کمتر و به کسانی که بینیازترند بیشتر پرداخت گردد. همچنین تغییراتی که بهعلت تولد و فوت افراد و تغییر مشاغل و درآمدها و سایر تغییرات در خانوارها بهعلت ازدواج، طلاق و مسافرت رخ میدهد، میتواند دائما مبلغ صحیح یارانه نقدی قابل پرداخت به هر خانوار را تحت تاثیر قرار دهد. بنابر این پرداخت نقدی یارانهها «بهطور دقیق» نیازمند سیستم عملیاتی ـ اطلاعاتی و سازمان و تشکیلاتی سنجیده و توانمندی است که پس از طراحی و راهاندازی اولیه، استمرار داشته و تغییرات وضع خانوارهای ایرانی را بهصورت مستمر دریافت دارد و بانک اطلاعاتی اولیه را «بهنگام» نماید، تا اینکه پرداخت نقدی یارانهها به درستی و با دقت مورد نظر طرح «تحول اقتصادی دولت» استمرار یابد. در صورتی که پرداخت نقدی یارانهها تنها بر اساس اطلاعات جمعآوری شده در ابتدای کار صورت گیرد، و بهطور ثابت در ماههای آینده نیز ادامه یابد، چه بسا همانقدر که به عدالت اجتماعی کمک میکند، به همان اندازه نیز با پرداختهای غیر دقیق، در خلاف جهت عدالت اجتماعی عمل کند. نظام اطلاعاتی پشتیبانی پرداخت نقدی یارانهها، تنها یک سیستم آماری نیست که برای یکبار اقدام به جمعآوری و تحلیل اطلاعات بنماید و با ارائه یک گزارش از جایگاه نسبی هر یک از خانوارهای ایرانی در دهکهای اقتصادی کارش پایان پذیرد، بلکه سیستم اطلاعاتی گسترده و پیچیدهای است که مستمرا اطلاعات مربوط به تغییرات خانوارها را باید دریافت و تحلیل نموده و آثار تغییرات را بر میزان یارانههای نقدی مربوط به هر خانوار محاسبه و پرداخت نماید.
● گزینه جایگزین (پیشنهاد)
افزایش حجم یارانهها طی سالهای گذشته، حاصل عملکرد بیمارگونه عواملی بوده است که بهصورت یک سیستم، آشفتگی موجود را پدید آوردهاند. کاهش و حذف یارانهها نیز مستلزم ارائه سیستمی از راهکارهای هماهنگ است که با توجه به عوامل ایجاد وضع موجود، نیروهای لازم را برای کاهش و نهایتا حذف یارانهها، اعمال نماید. این فرآیند تغییر از دیدگاه سیستمی باید حداقل، با تغییر دو حامل موثر بر میزان یارانهها بهطور همزمان و هماهنگ آغاز گردد. پارهای از این عوامل ساختاری بوده و اصلاح و اثربخشی آنها در بلندمدت امکانپذیر است. این عوامل ساختاری و نهادی مقدم بر تغییر قیمت کالاها و خدمات یارانهای است. این تغییرات باید در نهادهای اقتصادی و سیاسی فرهنگی صورت پذیرد. بهعنوان مثال توسعه شبکه حمل و نقل کشور، توسعه مشارکتهای مردمی و مردمسالاری، قانونمداری و شفافیت را میتوان بهعنوان بخشی از اصلاحات ساختاری یا نهادی نام برد. تغییرات غیر نهادی که میتواند زودتر و با سرعت بیشتری آغاز گردد جنبه مالی و اجرایی دارد. ذیلا محورهای رویکرد و راهکارهای پیشنهادی ارائه میگردد. لازم است رویکرد و راهکارهای پیشنهادی، به شرح زیر، مورد بررسی، نقد و اصلاح کارشناسانه و بیطرفانه و بهخواست خداوند، مورد استفاده قرار گیرد:
۱) راهحلپیشنهادی مبتنی بر کاهش تدریجی میزان یارانهها (از جمله یارانه حاملهای انرژی) و افزایش تدریجی حقوق و درآمد مردم بهویژه دهکهای کم درآمد، همراه با اصلاحات ساختاری در نهادهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی میباشد. در روش پیشنهادی تغییر قیمتها به نحوی صورت میپذیرد که بار کمتری بر دوش دهکهای کم درآمد وارد گردد.
در راه حل پیشنهادی یارانههای دولتی طی مدت معینی، مثلا پنج سال، با نرخ حدود ۲۰درصد در سال به تدریج کاهش مییابد. در همین دوره حقوق و دستمزد کارکنان و کارگران به تدریج افزایش مییابد. استفاده از فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی کامپیوتری مشترکین برق، گاز، آب و سیستم اطلاعاتی سهمیهبندی بنزین اجرای راهحل پیشنهادی را نه تنها عملی، بلکه بسیار تسهیل میکند. این روش از مکانیسم افزایش تصاعدی قیمتها استفاده میکند که خود طی سالهای بعد از انقلاب تجربه شده است و مورد تایید صاحبنظران و محققان و گروههای اجتماعی مختلف نیز میباشد.
۲) در روش پیشنهادی، قیمت هر یک از کالاهای یارانهای (بهویژه حاملهای انرژی و آب) برای مصرفکننده با افزایش مصرف آن کالا بهطور تصاعدی افزایش مییابد. هر چه مصرف کالای یارانهای بهوسیله مصرفکننده بیشتر شود، یارانه تعلق گرفته به او کاهش مییابد و بایستی قیمت بیشتری برای هر واحد مصرفی اضافی پرداخت کنند. به این ترتیب برای مصرف هر واحد اضافی کالای یارانهای، میزان استفاده از یارانه در جهت عکس بهطور تصاعدی کاهش پیدا میکند.
۳) با توجه به اینکه بخش عمده یارانه پرداختی مربوط به حاملهای انرژی است و این حاملها از طریق شبکههای کنترل شده توزیع میگردند. اطلاعات مربوط به کل مصرف هر فرد یا خانوار در هر زمان در دسترس میباشد و قیمت و یارانه مربوطه براساس یک فرمول تصاعدی سنجیده قابل محاسبه میباشد. نرخگذاری مصرف آب و هر یک از حاملهای انرژی براساس محاسباتی انجام خواهد شد که قبلا در مورد فرمول آنها توافق صورت گرفته باشد. میزان مصارف برق، گاز و همچنین آب هر مصرفکننده بهوسیله کنتورهای مربوطه و میزان مصرف بنزین هر مصرفکننده بهوسیله نظام اطلاعاتی سهمیهبندی هر مصرفکننده تعیین میگردد. برای مصارف بالای بنزین، قیمت بینالمللی، و حتی مبلغ بیشتری از طرف شخص پرمصرف پرداخت خواهد شد. ولی شخص کم مصرف مبلغ ناچیزی پرداخت میکند. قیمت پلکانی حاملهای انرژی و آب باید بهوسیله یک مدل ریاضی طوری محاسبه گردد که امکان کاهش یارانهها برابر با حدود ۲۰درصد در سال باشد و قدرت خرید دهکهای کمدرآمد حتیالامکان کاهش نیابد. به این ترتیب دولت موفق میگردد هر سال معادل ۲۰درصد از یارانههای پرداختی خود را کاهش بدهد. این مبلغ مستقیما بهوسیله مصرف کنندگان پرداخت و باعث کاهش نقدینگی میگردد و به کاهش نرخ تورم نیز کمک میکند.
۴) هر چند کاهش یارانهها به نحوی که بیان شد، قیمتها را برای افراد و خانوارهای کممصرف افزایش زیادی نمیدهد قیمتها را برای افراد و خانوادههای با مصرف متوسط یا بالا افرایش میدهد. بنابر این در حقوق و دستمزد کارکنان باید تغییرات سنجیدهای اعمال گردد. در این پیشنهاد، افزایش حقوق کارمندان و کارگران عمدتا از محل بخشودگی بخشی یا تمام حق بیمه و بازنشستگی آنان تامین میگردد. این مبلغ برابر با حدود ۳۰ درصد حقوق و دستمزد کارکنان میباشد. افزایش حقوق کارکنان بهنحوی تنظیم میشود که قدرت خرید دهکهای کمدرآمدتر حتیالمقدور کاهش نیابد.
۵) دولت از محل صرفهجویی حاصل از کاهش یارانهها، معادل بخشودگی بیمه و بازنشستگی کارکنان را مستقیما به صندوقهای بازنشستگی پرداخت مینماید. صندوقهای بازنشستگی مبالغ دریافت شده را در پروژههای قابل توجیه (صنعتی) در داخل و خارج از کشور سرمایهگذاری خواهند کرد. در این راستا و برای تقویت صندوقهای مذکور، دولت بدهیهای گذشته خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد نمود.
۶) دولت، همچنین عوارض تجمیعی صنایع، که بالغ بر ۵/۳ درصد مبلغ فروش آنها میگردد را مورد بخشودگی قرار میدهد و معادل آن را از طریق افزایش سود بازرگانی و تعرفههای گمرکی جبران میکند و در اختیار سازمانهای ذینفع قرار میدهد. این عمل با هدف کاهش واردات و تقویت صنایع داخلی و کمک به صادرات انجام خواهد شد و بخشی از منابع لازم برای سرمایهگذاری داخلی در صنایع و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان داخلی را تامین خواهد کرد.
۷) از محل صرفهجوییهای حاصل از کاهش یارانهها و سایر منابع دولتی سرمایهگذاری لازم در زمینه توسعه زیرساختها از جمله شبکه حمل و نقل (که موجب کاهش مصرف سرانه انرژی خواهد شد) بهوسیله دولت انجام خواهد گرفت.
۸) برای موثر بودن اقدامات فوق، حاکمیت باید عملا با اجرای قانون، به ارتقای سطح امنیت حقوقی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه، بهعنوان مهمترین پیشنیاز سلامت اقتصادی، کاهش یارانهها و توسعه عدالت اجتماعی بپردازد. اجرای سیاست تدریجی کاهش یارانهها، افزایش حقوق و دستمزد کارکنان را تا ۳۰درصد در سال اول میسر میسازد و با بخشودگی عوارض تجمیعی صنایع، به میزان ۵/۳ درصد فروش کارخانهها و پرداخت آنها از محل صرفهجوییهای یارانهای و افزایش سود بازرگانی و تعرفههای گمرکی به سازمانهای ذیربط، انگیزه لازم برای رشد و نوآوری صنایع کشور افزایش خواهد یافت. مجموعه راهکارهای فوق تا حدود زیادی ویژگیهای مطلوب برنامه اجرایی کاهش تدریجی یارانهها را دربردارد. با توجه به توضیحات فوق پیشنهاد مینماید اقتصاددانان و مدیران اجرایی و کارگروه برنامه تحول اقتصادی دولت، راه حل تدریجی کاهش یارانهها را بهصورت زیر مورد بررسی قرار دهند.
۱) توقف طرح «پرداخت نقدی یارانهها».
۲) تعیین الگوی افزایش تصاعدی قیمتهای حاملهای انرژی و آب و اعمال آنها از طریق سیستمها و بانکهای اطلاعاتی مشترکین برق، گاز و آب و بانک اطلاعاتی سیستم سهمیهبندی بنزین به نحوی که در هر سال بتوان حدود ۲۰درصد از حجم یارانهها کاست.
۳) کاهش یا بخشودگی بیمههای اجتماعی صنایع و شرکتها و پرداخت مبالغ مذکور بهوسیله دولت به صندوقهای بیمه و بازنشستگی از محل صرفهجویی کاهش تدریجی یارانهها.
۴) کاهش یا بخشودگی عوارض تجمیعی صنایع و کارخانهها (۵/۳ درصد فروش) به منظور افزایش قدرت تولید صنایع و بهموازات آن افزایش تعرفههای گمرکی و سود بازرگانی کالاهای وارداتی به منظور کاهش واردات.
۵) افزایش سنجیده حقوق و دستمزد کارکنان (کارمندان و کارگران) از محل کاهش یا بخشودگیهای فوق بهنحوی که جبران افزایش قیمت کالاها و تورم را بنماید.
۶) از همه مهمتر، توسعه زیرساختهای حمل و نقل و نوسازی صنایع و سایر زیرساختها به منظور کاهش مصرف انرژی با استفاده از درآمدها و صرفهجوییهای حاصل از کاهش یارانهها و همچنین اقدامات لازم از سوی حاکمیت در جهت ارتقای سطح امنیت جامعه و توسعه سیاسی و قضایی کشور، بهعنوان اصلاحات ساختاری پایه.
خاطرنشان میسازد، هرچه تعداد بیشتری از اقدامات فوق بهطور موازی و هماهنگ صورت گیرد، کاهش یارانهها موفقتر و با عوارض جانبی کمتر تحقق خواهد یافت. حذف یا عدماجرای هر یک از اقدامات فوق متناسبا از اثربخشی برنامه اجرایی فوق خواهد کاست.
● مقایسه امتیازات دو روش کاهش یارانهها:
۱)پرداخت نقدی یارانهها
۲) افزایش تصاعدی قیمت کالاهای یارانهای با استفاده از فناوری اطلاعات را نشان میدهد. در این آمار ۱۲عامل یا معیار سنجش برای ارزیابی دو گزینه مورد بحث منظور گردیده است. به هر عامل یک ضریب اهمیت از ۱ تا ۴ داده شده است. ضریب اهمیت، میزان اثرگذاری هر عامل بر اصلاح اقتصاد کشور را نشان میدهد. عامل بسیار کم اهمیت دارای ضریب ۱ و عامل بسیار با اهمیت دارای وزن ۴ میباشد. اجرای هر یک از دو گزینه بر عوامل ۱۲گانه مذکور اثرگذار است. اثرگذاری بسیار کم با عدد ۱ و اثرگذاری بسیار زیاد با عدد ۴ مشخص شده است. از حاصلضرب ضریب اهمیت در اثرگذاری هر یک از دو گزینه بر هر یک از عوامل ۱۲گانه امتیازهای مربوط به هر گزینه محاسبه شده است. جمع امتیازات حاصله نشانگر کارآمدی و اثربخشی هر یک از دو گزینه بر بهبود و اصلاح اقتصاد کشور(از جمله کاهش یارانهها و تورم) میباشد. در یک ارزیابی مقدماتی گزینه اول (پرداخت نقدی یارانهها) جمعا ۷۰ امتیاز و گزینه دوم (افزایش تصاعدی قیمت کالاهای یارانهای و استفاده از سیستمهای اطلاعاتی مشترکین) جمعا ۱۴۹ امتیاز نشان میدهد. بر این اساس میانگین امتیاز گزینه اول ۶۷/۱ و میانگین امتیاز گزینه دوم ۵۵/۳ میباشد. به عبارت دیگر جمع امتیازات و میانگین گزینه دوم بیش از ۲۰۰ درصد یا ۱/۲ برابر گزینه اول میباشد. در صورتی که اهداف واقعی اصلاح وضع اقتصادی و کاهش یارانهها باشد، براساس ارزیابی فوق، گزینه دوم به وضوح میتواند بر گزینه اول رجحان و برتری داشته باشد. حتی در صورتی که اهداف و مقاصد دیگری از جمله هدفهای سیاسی در سال انتخابات مورد نظر باشد میتوان نشان داد که باز هم گزینه دوم، اولی و ارجح است.
محمدحسین بنیاسدی
منبع : روزنامه کارگزاران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست