یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
دیدار با تازه های قدیمی (۱)
سلیقه اعضای آكادمی علوم سینمایی دیگر بر همگان روشن شده ، معیارهای آنها آنچنان در بعضی موارد گیج كننده به نظر می رسد كه گویی هیچ منطقی پشت آن قرار ندارد. این روند در انتخاب بهترین فیلم و شاید مهمتر از آن در انتخاب بهترین كارگردان شدیدتر می شود و آشكارترین مثال بلایی است كه پارسال بر سر آن پیرمرد كوتاه قد دوست داشتنی و قابل احترام مارتین اسكورسیزی آمد. در میان نامزدهایی كه امسال انتخاب شده اند ، تعدادی از بازیگران وجود دارند كه به نظر می رسد آكادمی می خواهد از شر آنها خلاص شود و با اعطای این جایزه به آنها حداقل تا چند سالی از آنها دوری گزیند كه این مهم بیشتر در قسمت جوایز مربوط به زنان كاربرد پیدا می كند. اما مروری داشته باشیم بر ۲۰ بازیگر مرد و زن نامزد دریافت جایزه اسكار به عنوان بهترین بازیگر زن و مرد نقش اول و بهترین بازیگر نقش مكمل زن و مرد.
نامزد بهترین بازیگری مرد نقش اول
كلینت ایست وود (ناقلای میلیون دلاری) Million Dolar baby درباره او گفتن دود از كنده بلند می شود هرگز مصداق ندارد. اگر او گاه به گاه فیلمی كارگردانی می كرد یا در فیلمی به عنوان بازیگر نقش اول یا دوم به كار گرفته می شد، شاید این عبارت مصداق پیدا می كرد كه بله! واقعا كه این ایست وود تمام نشدنی است و دود هنوز از كنده بلند می شود! اما وقتی كلینت ۷۵ ساله هر سال فیلم جدید می سازد و یكی در میان در این آثار بازی می كند و سال به سال نیز بیشتر فیلمهایش تحویل گرفته می شوند دیگر جای تعارف برای او نیست. سال پیش «رودخانه مرموز» او غوغا كرد و این روند از ماه مه آن سال و در كن شروع شده بود، هر چند در آن فیلم بازی نكرده بود. ایست وود امسال علاوه بر نامزد شدن به عنوان بهترین كارگردان ، در آستانه ۷۵ سالگی به دلیل نقش آفرینی موثر و عالی در فیلم خودش یعنی ناقلای میلیون دلاری رقابت جالب و تا حدودی بامزه ای نیز با جوان ترهای نامزد شده دارد. او كه در سال ۱۹۹۲ برنده اسكار بهترین كارگردانی برای فیلم وسترن «نابخشوده» شده ، اینك امید بسیاری دارد حداقل در یكی از ۲ رشته (كارگردان یا بازیگری) برای دومین بار این مجسمه طلایی را تصاحب كند. اتفاقی كه آنچنان نیز بعید نمی نماید.
دان چیدل (هتل رواندا) Hotel Rwanda در اسكار امسال بازیگران سیاهپوست بیش از هر سال دیگر تركتازی كرده اند. نمونه بازی دان چیدل در فیلم «هتل رواندا» كه به دلیل بازی روان و یكدست و سراسر احساسی در آن نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگری مرد نقش اول شده ، شباهت بسیاری به بازی ادریان برودی در فیلم پیانیست دارد. پولانسكی در پیانیست عمده قوت و مدیریتش را برای برودی خرج كرد و فیلم فقط برودی را در برداشت. در هتل رواندا نیز این دان چیدل است كه غوغا می كند و تمام فیلم متعلق به اوست. چنین روندی در مورد بازیگران زن نیز وجود دارد. فیلم هیولا (Monster) كه «چارلیزترون» بخاطر ایفای نقش اول در آن به اسكار رسید را به یاد بیاورید. در هیولا نیز چارلیز همه كاره بود. با این همه چیدل یك سیاهپوست با وقار است و بردن این جایزه برازنده اوست. اما او یك رقیب سرسخت و همرنگ خود به نام جمی فاكس دارد كه سال ۲۰۰۴ برای او بهترین سال بازیگری برای تمام عمرش به حساب خواهد آمد.
جمی فاكس (ری) Ray در چند سطر بالا به رقیب دان چیدل اشاره شد. همان جمی فاكس كه در فیلم وثیقه (Calla Teral) همبازی تام كروز بود كه ایفای اولین نقش منفی اش را در كارنامه خویش ثبت كرد. فاكس در وثیقه در نقش یك راننده تاكسی حداقل همپای كروز یا یك قدم عقب تر از او گام برداشت نه كمتر.اما او به دلیل بازی در یك فیلم نوستالژیك و زندگینامه ای نامزد اسكار شده است. یعنی فیلم خوش ساخت «ری»، كه در آن به زندگی موزیسین سیاهپوست و موفق و مردمدار امریكایی ری چارلز پرداخته می شود كه البته كارگردان فیلم تیلور هكفورد نیز به دلیل هدایت درخشان این فیلم ، جزو نامزدهای دریافت اسكار بهترین كارگردانی شده است.
لئوناردو دی كاپریو (هوانورد) The Aviator دی كاپریو، بازیگر ۲۸ ساله و محبوب سینما كه به اشتباه دوران اوج او را به تایتانیك (۱۹۹۷) و بعد از آن نسبت می دهند. دی كاپریو در ۱۶ تا ۲۰ سالگی چندین فیلم موفق داشته ، ضمن این كه اسكورسیزی و رابرت دنیرو در همان ایام بارها از سبك بازیگری او و این كه در آینده بازیگری تمام عیار خواهد شد، سخن به میان آورده بودند. دی كاپریو اولین بار با بازیگری همبازی شد و اسكار نقش مكمل گردید كه امسال رقیب او در دریافت اسكار بهترین بازیگر مرد نقش اول است.در سال ۱۹۹۳ دی كاپریو در ۱۴ سالگی در فیلم «چه چیزی گیلبرت گریب را می خورد?» با جانی دپ همبازی بود و تحت هدایت و كارگردانی لاسه هاستروم معروف چنان بازی درخشانی در نقش یك نوجوان معلول و عقب مانده ایفا كرد كه نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل شد. حالا او با هوانورد قویا قصد تصاحب اسكار را دارد.او با بازیهای درخشان در فیلمهایی نظیر دارودسته نیویوركی (مارتین اسكورسیزی) و اگه می توانی منو بگیر (استیون اسپیلبرگ) ثابت كرد كه مورد توجه بهترین كارگردانان سینمای جهان قرار دارد. او كه در هوانورد ، كاراكتر پر از رمزوراز «هوارد هیوز» هوانورد و سینماگر امریكایی را بازی كرده ، به نوعی در این كار به پختگی لازم علی رغم سن كم رسیده است و این مطلبی است كه اسكورسیزی در افتتاحیه این فیلم اعلام كرد. رقابت او با دیگر بازیگر نامزدهای این بخش واقعا دیدنی خواهد بود ، ضمن این كه او طرفداران پرشماری نسبت به دیگر نامزدها دارد، البته بعد از آخرین نامزد كه در ذیل به آن خواهیم پرداخت.
جانی دپ (پیدا كردن ناكجا آباد) Finding neverland او دیگر در ۴۲ سالگی استاد مسلم تیپ سازی به شمار می آید. مرور فیلم «دزدان دریایی كارائیب: نفرین مروارید سیاه» خود به تنهایی گواه این ادعاست. دپ كه امسال اكران پنجره مخفی و «روزی روزگاری مكزیك» را نیز پشت سر گذاشت ، حتی برای این ۲ فیلم ذكر شده نیز صلاحیت نامزدی داشت. بررسی حتی زودگذر كاراكترهای سه فیلم فوق یعنی «كاپیتان جك اسپارو» (دزدان دریایی كارائیب: نفرین مروارید سیاه) ، نویسنده ای روان پریش و مبتلا به شیزوفرنی حاد در (پنجره مخفی) و مامور سیا در (روزی روزگاری مكزیك) موید تفاوت های عظیم این كاراكترهاست كه دپ آنچنان آنها را عالی و فنی از كار در می آورد كه باعث تحسین و تعجب تماشاگران و منتقدان شده است. به نوعی دپ پس از بازی در (From hell) «از جهنم» دارای وجهه ای بسیار گرانقدر شده است. حالا او برای فیلم «پیدا كردن ناكجاآباد» قصد دارد اسكاری را كه سالها دنبالش بود و سال گذشته در یك قدمی رسیدن به آن ، بازی را به «شان پن» باخت ، را به دست بیاورد.
كاندیداهای زن بهترین بازیگری نقش اول
آنت بینگ (جولیا بودن) Being Julia آن زن میانسال جیغ جیغوی فیلم Americanbeauty و آن زن آرام و باوقار فیلم OpenRang كوین كاستنر حالا با فیلم «جولیا بودن» نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر زن نقش اول است. بینگ ۴۷ ساله به نوعی آخرین شانس خود را امتحان می كند و اصولا تصاحب اسكار برای زنان میانسال به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن آنچنان معمول نیست. این روند حتی برای تصاحب اسكار نقش مكمل البته نه با این شدت نیز وجود دارد. البته فیلم جولیا بودن فیلمی تقریبا مهجور بود و از ۱۵ اكتبر ۲۰۰۴ به صورت محدود اكران شد.
كاتالینا ساندینومورنو (ماریای باوقار) بازیگر ۲۳ ساله كلمبیایی در اولین فیلمش به كارگردانی «بی شوا مارستون» نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر زن نقش اول شده است. خود فیلم ، داستان دندان گیری ندارد. چنین انتخابی از اعضای آكادمی به همان سلایق و طرز تفكری برمی گردد كه در اول نوشتار به آن اشاره كردم. كاتالینا با این نوع طرز انتخاب از یك سو هیچ شانسی ندارد و از سوی دیگر صددرصد شانس بردن اسكار برایش متصور است.
ایملدا استانتون (ورادریك) VeraDrake فیلم «شكسپیر عاشق» را به یاد دارید؟ آن پرستاری كه مدام مواظب «گوشینت پالترو» بود كه مبادا رازش برملا شود و با تیمارداری هایش روزگار را بر او و شكسپیر آسان تر می كرد؟ حالا همان ندیمه با فیلم ورادریك خیز بلندی برداشته تا در ۵۲ سالگی آخرین شانس خود را امتحان كند. زیرا ایملدا استانتون قبل از همه چیز بازیگر تلویزیونی است و از ۴۲ فیلمی كه در كارنامه بازیگری او ثبت است ، بیش از دو سوم آن كارهای تلویزیونی بوده. ورادریك كه كارگردانش نیز نامزد بهترین كارگردانی اسكار امسال شده ، فیلمی ۲ ساعت و ۵ دقیقه ای است كه در آن استانتون نقش زنی به همین نام را ایفا می كند كه در دهه ۱۹۵۰ در لندن روزگار می گذراند و اعتقاد دارد وظیفه او كمك به زنان درمانده ای است كه از هر قشر و طبقه در مساله ای به فراخور وضعیت زندگی شان گیر كرده اند و او در این مسیر خود را یك نمونه و نماد می داند. اما مهمتر از همه اینها، ایملدا استانتون در اقدامی بسیار غافلگیركننده پیش از این از سوی بسیاری از انجمن های منتقدان فیلم مستقل و معتبر نظیر انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس ، نیویورك ، تورنتو، واشنگتن ، شیكاگو و چند جامعه سینمایی دیگر و همچنین از سوی گلدن گلاب نامزد عنوان بازیگری زن نقش اول شده بود. شانس او برای دریافت این جایزه بیش از سایر رقبایش است.
نامزد بهترین بازیگری مرد نقش اول
كلینت ایست وود (ناقلای میلیون دلاری) Million Dolar baby درباره او گفتن دود از كنده بلند می شود هرگز مصداق ندارد. اگر او گاه به گاه فیلمی كارگردانی می كرد یا در فیلمی به عنوان بازیگر نقش اول یا دوم به كار گرفته می شد، شاید این عبارت مصداق پیدا می كرد كه بله! واقعا كه این ایست وود تمام نشدنی است و دود هنوز از كنده بلند می شود! اما وقتی كلینت ۷۵ ساله هر سال فیلم جدید می سازد و یكی در میان در این آثار بازی می كند و سال به سال نیز بیشتر فیلمهایش تحویل گرفته می شوند دیگر جای تعارف برای او نیست. سال پیش «رودخانه مرموز» او غوغا كرد و این روند از ماه مه آن سال و در كن شروع شده بود، هر چند در آن فیلم بازی نكرده بود. ایست وود امسال علاوه بر نامزد شدن به عنوان بهترین كارگردان ، در آستانه ۷۵ سالگی به دلیل نقش آفرینی موثر و عالی در فیلم خودش یعنی ناقلای میلیون دلاری رقابت جالب و تا حدودی بامزه ای نیز با جوان ترهای نامزد شده دارد. او كه در سال ۱۹۹۲ برنده اسكار بهترین كارگردانی برای فیلم وسترن «نابخشوده» شده ، اینك امید بسیاری دارد حداقل در یكی از ۲ رشته (كارگردان یا بازیگری) برای دومین بار این مجسمه طلایی را تصاحب كند. اتفاقی كه آنچنان نیز بعید نمی نماید.
دان چیدل (هتل رواندا) Hotel Rwanda در اسكار امسال بازیگران سیاهپوست بیش از هر سال دیگر تركتازی كرده اند. نمونه بازی دان چیدل در فیلم «هتل رواندا» كه به دلیل بازی روان و یكدست و سراسر احساسی در آن نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگری مرد نقش اول شده ، شباهت بسیاری به بازی ادریان برودی در فیلم پیانیست دارد. پولانسكی در پیانیست عمده قوت و مدیریتش را برای برودی خرج كرد و فیلم فقط برودی را در برداشت. در هتل رواندا نیز این دان چیدل است كه غوغا می كند و تمام فیلم متعلق به اوست. چنین روندی در مورد بازیگران زن نیز وجود دارد. فیلم هیولا (Monster) كه «چارلیزترون» بخاطر ایفای نقش اول در آن به اسكار رسید را به یاد بیاورید. در هیولا نیز چارلیز همه كاره بود. با این همه چیدل یك سیاهپوست با وقار است و بردن این جایزه برازنده اوست. اما او یك رقیب سرسخت و همرنگ خود به نام جمی فاكس دارد كه سال ۲۰۰۴ برای او بهترین سال بازیگری برای تمام عمرش به حساب خواهد آمد.
جمی فاكس (ری) Ray در چند سطر بالا به رقیب دان چیدل اشاره شد. همان جمی فاكس كه در فیلم وثیقه (Calla Teral) همبازی تام كروز بود كه ایفای اولین نقش منفی اش را در كارنامه خویش ثبت كرد. فاكس در وثیقه در نقش یك راننده تاكسی حداقل همپای كروز یا یك قدم عقب تر از او گام برداشت نه كمتر.اما او به دلیل بازی در یك فیلم نوستالژیك و زندگینامه ای نامزد اسكار شده است. یعنی فیلم خوش ساخت «ری»، كه در آن به زندگی موزیسین سیاهپوست و موفق و مردمدار امریكایی ری چارلز پرداخته می شود كه البته كارگردان فیلم تیلور هكفورد نیز به دلیل هدایت درخشان این فیلم ، جزو نامزدهای دریافت اسكار بهترین كارگردانی شده است.
لئوناردو دی كاپریو (هوانورد) The Aviator دی كاپریو، بازیگر ۲۸ ساله و محبوب سینما كه به اشتباه دوران اوج او را به تایتانیك (۱۹۹۷) و بعد از آن نسبت می دهند. دی كاپریو در ۱۶ تا ۲۰ سالگی چندین فیلم موفق داشته ، ضمن این كه اسكورسیزی و رابرت دنیرو در همان ایام بارها از سبك بازیگری او و این كه در آینده بازیگری تمام عیار خواهد شد، سخن به میان آورده بودند. دی كاپریو اولین بار با بازیگری همبازی شد و اسكار نقش مكمل گردید كه امسال رقیب او در دریافت اسكار بهترین بازیگر مرد نقش اول است.در سال ۱۹۹۳ دی كاپریو در ۱۴ سالگی در فیلم «چه چیزی گیلبرت گریب را می خورد?» با جانی دپ همبازی بود و تحت هدایت و كارگردانی لاسه هاستروم معروف چنان بازی درخشانی در نقش یك نوجوان معلول و عقب مانده ایفا كرد كه نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر نقش مكمل شد. حالا او با هوانورد قویا قصد تصاحب اسكار را دارد.او با بازیهای درخشان در فیلمهایی نظیر دارودسته نیویوركی (مارتین اسكورسیزی) و اگه می توانی منو بگیر (استیون اسپیلبرگ) ثابت كرد كه مورد توجه بهترین كارگردانان سینمای جهان قرار دارد. او كه در هوانورد ، كاراكتر پر از رمزوراز «هوارد هیوز» هوانورد و سینماگر امریكایی را بازی كرده ، به نوعی در این كار به پختگی لازم علی رغم سن كم رسیده است و این مطلبی است كه اسكورسیزی در افتتاحیه این فیلم اعلام كرد. رقابت او با دیگر بازیگر نامزدهای این بخش واقعا دیدنی خواهد بود ، ضمن این كه او طرفداران پرشماری نسبت به دیگر نامزدها دارد، البته بعد از آخرین نامزد كه در ذیل به آن خواهیم پرداخت.
جانی دپ (پیدا كردن ناكجا آباد) Finding neverland او دیگر در ۴۲ سالگی استاد مسلم تیپ سازی به شمار می آید. مرور فیلم «دزدان دریایی كارائیب: نفرین مروارید سیاه» خود به تنهایی گواه این ادعاست. دپ كه امسال اكران پنجره مخفی و «روزی روزگاری مكزیك» را نیز پشت سر گذاشت ، حتی برای این ۲ فیلم ذكر شده نیز صلاحیت نامزدی داشت. بررسی حتی زودگذر كاراكترهای سه فیلم فوق یعنی «كاپیتان جك اسپارو» (دزدان دریایی كارائیب: نفرین مروارید سیاه) ، نویسنده ای روان پریش و مبتلا به شیزوفرنی حاد در (پنجره مخفی) و مامور سیا در (روزی روزگاری مكزیك) موید تفاوت های عظیم این كاراكترهاست كه دپ آنچنان آنها را عالی و فنی از كار در می آورد كه باعث تحسین و تعجب تماشاگران و منتقدان شده است. به نوعی دپ پس از بازی در (From hell) «از جهنم» دارای وجهه ای بسیار گرانقدر شده است. حالا او برای فیلم «پیدا كردن ناكجاآباد» قصد دارد اسكاری را كه سالها دنبالش بود و سال گذشته در یك قدمی رسیدن به آن ، بازی را به «شان پن» باخت ، را به دست بیاورد.
كاندیداهای زن بهترین بازیگری نقش اول
آنت بینگ (جولیا بودن) Being Julia آن زن میانسال جیغ جیغوی فیلم Americanbeauty و آن زن آرام و باوقار فیلم OpenRang كوین كاستنر حالا با فیلم «جولیا بودن» نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر زن نقش اول است. بینگ ۴۷ ساله به نوعی آخرین شانس خود را امتحان می كند و اصولا تصاحب اسكار برای زنان میانسال به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن آنچنان معمول نیست. این روند حتی برای تصاحب اسكار نقش مكمل البته نه با این شدت نیز وجود دارد. البته فیلم جولیا بودن فیلمی تقریبا مهجور بود و از ۱۵ اكتبر ۲۰۰۴ به صورت محدود اكران شد.
كاتالینا ساندینومورنو (ماریای باوقار) بازیگر ۲۳ ساله كلمبیایی در اولین فیلمش به كارگردانی «بی شوا مارستون» نامزد دریافت اسكار بهترین بازیگر زن نقش اول شده است. خود فیلم ، داستان دندان گیری ندارد. چنین انتخابی از اعضای آكادمی به همان سلایق و طرز تفكری برمی گردد كه در اول نوشتار به آن اشاره كردم. كاتالینا با این نوع طرز انتخاب از یك سو هیچ شانسی ندارد و از سوی دیگر صددرصد شانس بردن اسكار برایش متصور است.
ایملدا استانتون (ورادریك) VeraDrake فیلم «شكسپیر عاشق» را به یاد دارید؟ آن پرستاری كه مدام مواظب «گوشینت پالترو» بود كه مبادا رازش برملا شود و با تیمارداری هایش روزگار را بر او و شكسپیر آسان تر می كرد؟ حالا همان ندیمه با فیلم ورادریك خیز بلندی برداشته تا در ۵۲ سالگی آخرین شانس خود را امتحان كند. زیرا ایملدا استانتون قبل از همه چیز بازیگر تلویزیونی است و از ۴۲ فیلمی كه در كارنامه بازیگری او ثبت است ، بیش از دو سوم آن كارهای تلویزیونی بوده. ورادریك كه كارگردانش نیز نامزد بهترین كارگردانی اسكار امسال شده ، فیلمی ۲ ساعت و ۵ دقیقه ای است كه در آن استانتون نقش زنی به همین نام را ایفا می كند كه در دهه ۱۹۵۰ در لندن روزگار می گذراند و اعتقاد دارد وظیفه او كمك به زنان درمانده ای است كه از هر قشر و طبقه در مساله ای به فراخور وضعیت زندگی شان گیر كرده اند و او در این مسیر خود را یك نمونه و نماد می داند. اما مهمتر از همه اینها، ایملدا استانتون در اقدامی بسیار غافلگیركننده پیش از این از سوی بسیاری از انجمن های منتقدان فیلم مستقل و معتبر نظیر انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس ، نیویورك ، تورنتو، واشنگتن ، شیكاگو و چند جامعه سینمایی دیگر و همچنین از سوی گلدن گلاب نامزد عنوان بازیگری زن نقش اول شده بود. شانس او برای دریافت این جایزه بیش از سایر رقبایش است.
منبع : خبرگزاری دانشگاهی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست