پنجشنبه, ۲۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 13 March, 2025
مجله ویستا
ابزارهای کاوش اینترنت

ابزارهای کاوش اینترنت در یک دسته بندی کلی در سه دسته موتورهای جستجوی نمایه ای، راهنماهای موضوعی و ابر موتورهای جستجو تقسیم بندی می شوند.
موتورهای جستجو (Search Engines)
موتورهای جستجور ابزارهایی هستند که برای کاوش انواع منابع اطلاعاتی موجود در شبکه اینترنت طراحی شده اند. موتورهای جستجو با جمع آوری صفحات وب و ایجاد پایگاههای اطلاعاتی فرآیند مرور و جستجو را برای استفاده کنندگان تسهیل میکنند.به کمک این ابزارها و از طریق کلید واژه، عبارت و سایر قابلیتها می توان به جستجوی اطلاعات در اینترنت پرداخت. هر کدام از موتورهای جستجو از برخی جنبه ها با هم تفاوت دارند و نقاط قوت و ضعف و نیز گسترهٔ اطلاعات خاص خود را دارا می باشند که باید بر اساس نیاز اطلاعاتی و نوع مدرک مورد جستجو هر یک از این ابزارها را برای جستجوی منابع وب انتخاب کرد. در واقع موتورهای جستجو از نظر تنوع، محتوا و استراتژیهای جستجو، تهیه منابع و مجموعهٔ ابزارهایی که برای کمک به استفاده کنندگان ارائه می دهند، تفاوتها و پیچیدگیهای خاص خود را دارا هستند.از طرفی بوسیلهٔ هیچ یک از موتورهای جستجو نمی توان در تمام منابع اطلاعاتی موجود در اینترنت جستجوکرد. بنابراین شناخت و درک خصوصیات میزان کارآیی انواع موتورهای جستجو در تأمین نیازهای اطلاعاتی متقاضیان از اهمیت ویژه أی برخوردار است. با تایپ واژه یا عبارت مربوط به موضوع مورد نظر خود در هر کدام از این ابزارها، همهٔ صفحات و سایتهای مرتبط با آن موضوع بازیابی می شوند.از نقاط قوت این ابزارها می توان به پوشش وسیع منابع وب و سرعت در روزآمد سازی منابع و از نقاط ضعف آن نیز می توان به بازیابی بعضی منابع کم ربط یا نامربوط با موضوع مورد نظر اشاره کرد. مهمترین و پر کاربردترین موتورهای جستجو شامل موارد زیر می باشد.
۱. google : ( WWW.google.com )
۲. Hotbot: ( WWW.Hotbot.com )
۳. Altavista : ( WWW.Altavista.com )
۴. lycos: ( WWW.Lycos.com )
۵. Excite: ( www.Excite.com )
۶. Infoseek: ( WWW.Infoseek.com )
راهنماهای موضوعی وب (Web Directory)
راهنماهای وب یکی از مهمترین ابزارهای کاوش در اینترنت به شمار می روند که گزینشی بوده و منابع آنها بر اساس موضوع دسته بندی شده اند. در این ابزارها جستجو را می توان در ساختار موضوعی و به صورت سلسله مراتبی انجام داد. راهنماهای وب بر خلاف موتورهای جستجوی کلید واژه ای، امکان دسترسی سریع و مناسب به اطلاعات معتبر و ارزشمند تحلیل شده را منطبق با نیازهای مخاطبان از طریق ساختار موضوعی نظام مند در اختیار قرار می دهند. در واقع نتایج جستجو از طریق راهنماهای موضوعی در هم ریختگی کمتری دارد، زیرا منابع و وب سایتهایی که پیدا می شوند در اغلب موارد به وسیلهٔ متخصصان موضوعی گزینش شده اند، لذا کاربر کل شبکه وب را جستجو نمی کند، بلکه روی طبقه موضوعی انتخاب شده به جستجو می پردازد و از این طریق از اتلاف وقت کاربر جلوگیری می شود. به عبارت دیگر، راهنماهای وب مجموعه أی از منابع شبکه وب را در ساختار موضوعی کلی (فرضاً سلسله مراتبی یا درختی) دسته بندی کرده و آنها را در طبقه موضوعی کلی و هر طبقه را به موضوعات ریز و خاصتر تقسیم می کنند.نقطه قوت این ابزارها دقیق و مرتبط بودن نتیجه جستجو با موضوع مورد نظر و اعتبار و کیفیت بالای منابع بازریابی شده و نقطه ضعف آنها نیز پوشش محدود منابع وب، چند مرحله أی بودن فرآیند جستجو و همچنین پایین بودن سرعت روزآمدی منابع آنها می باشد. از معروفترین راهنماهای وب می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. dmoz: open Diretory project: ( http://dmoz.org )
۲. yahoo: ( WWW.Yahoo.com )
۳. looksmart: ( WWW. Looksmart.com )
۴. Bubl link : ( WWW.buble.ac.uk/link )
۵. Galaxy : ( WWW.Galaxy.com/ )
۶. librarian index to internet : ( WWW.lii.org )
ابرموتورهای جستجو (meta search Enigines)
ابرموتورهای جستجو یا به زبان دیگر موتورهای جستجوی مادر ترکیبی از چند موتور جستجو هستند که به طور همزمان به جستجو دربارهٔ یک موضوع در چند موتور جستجو مثلAltavista و google و غیره می پردازند این ابزارها خودشان مستقیماً به جستجوی منابع و صفحات در اینترنت نمی پردازند بلکه به طور همزمان در پایگاه چندین موتور جستجو به کاوش می پردازند. به عبارت دیگر ابر موتورهای جستجوموضوع و یا سئوال مورد جستجوی کاربر را به چند موتور جستجو ارسال کرده و نتایج یافته ها را از تمام داده پایگاههای آنها بازیابی می کند. در واقع ابر موتورهای جستجو دارای پایگاه اطلاعاتی خاص خود نبوده و به گردآوری اطلاعات، بررسی، طبقه بندی و نمایه سازی صفحات وب نمی پردازند، بلکه به طور همزمان امکان جستجوی سریع را در چندین موتور کاوش فراهم می سازند. از مشهورترین ابر موتورهای جستجو می توان به موارد زیر اشاره کرد.
۱. mamma: ( WWW.mamma.com )
۲. meta crawler : ( WWW.metacrawler.com )
۳. Dogpile : ( WWW.Dogpile.com )
۴. profusion : ( WWW.profusion.com )
۵. Ask jeeves: ( WWW.Aslkjeeves.com )
منابع و مأخذ
۱. The majar search Engines . [online] available at:< WWW.searchenginewatch.Com/links/major.Html >Access in: [۲۳ december ۲۰۰۲
۲. meta search Engine.[online] available at:< WWW.lib.berkeley.edu/Teachinglib/Guides/internet/metasearch.html >Access in : [۲۵ November ۲۰۰۲]
۳. internet search tools for library staff. [online]available at:< www.ltcompany.com/inforetriever/intesrc.htm >
Access in : [۱۵ November ۲۰۰۲]
سید حسین محمدی
کارشناس کتابداری دانشگاه علامه طباطبایی
منبع : نما مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست