پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
انسان خبرساز بهترین عامل برای تهیه خبر است
انسان برترین موجود عالم خاکی و این کره است و در عین حال بدذاتترین آن و حضور انسان در هرجا به منزله یک خبر است. انسان فرهیخته -که به اعتقاد ابراهام مازلو- روانشناس نامی در جست وجوی خودیابی و فرهیختگی است و این نیاز اساسیترین و والاترین نیاز او را تشکیل میدهد، اگر در مرحله نیازهای بدوی خویش باقی بماند هزاران خبر وحادثه به بار میآورد. آری حادثه و خبر بد... اما در قاموس روزنامهنگاری خبر بد یا خبر خوب نداریم، هرچه که داریم خبر است و خبرسازترین موجود نیز انسان است.
مازلو هرگز پاسخ نداده است که چرا انسانهایی که در بالاترین هرمش - یعنی هرمهای نیازهای انسانی او- قرار دارند، عامل ایجاد خبرهای منفی بسیار هستند؟ بدون شک این انسانها به نیازهای خودیابی و فرهیختگی خویش جوابی ندادهاند...
به هرشکل انسانی که خبرساز است خود اصلیترین منبع خبری است و خود بهترین عامل برای تهیه خبر... به همین دلیل مصاحبه خبری بهترین شکل دریافت مستقیم خبر از منبع اصلی است، اما مصاحبه از دیدگاه علم روزنامهنگاری تعریفی بسیار عمیق دارد و با این تعریف بسیاری از مصاحبهها و حتی مصاحبههای خبری ساده نیز از این تعریف عمیق تبعیت نمیکنند.
بهترین تعریفی که برای مصاحبه میتوان ارایه داد به شرح زیر است: مصاحبه فراگرد ارتباط بین مصاحبه شونده و مصاحبه کننده است که برای پاسخگویی به سوالات خبری و برقراری ارتباط چالشی بین این دو صورت میگیرد که نتیجه آن کسب اطلاعات درمورد مفاهیم و پدیدههای خبری یا شناخت بهتر و عمیقتر مصاحبه شونده و دریافت آگاهیهایی درباره رویدادها پدیدهها و... است.
براساس تعریف بالا بسیاری از کنفرانسهای خبری را که در حال حاضر انجام میشود، اساسا نمیتوان مصاحبه خبری گروهی قلمداد کرد، زیرا به طورکلی فراگرد ارتباط بین مصاحبهکنندگان و مصاحبه شوندگان یا مصاحبه شونده برقرار نمیشود.
به طور کلی بهترین مصاحبه خبری از دیدگاه هر رسانه این است که اولا مصاحبه به شکل اختصاصی انجام شود و در صورتی که امکان آن وجود ندارد در مصاحبههای گروهی یا کنفرانسهای خبری به جای ارایه یک طرفه اطلاعات از سوی مصاحبه شونده تمامی کنفرانس خبری براساس سوالها و جوابها باشد. ثانیا به جای حضور واسطههای مستقیم و غیر مستقیم - که متغیرها و فیلترها - از بین برنده خبر هستند اداره این کنفرانسها تنها به دست خبرنگاران رسانههای همگانی باشد تا بتوان پاسخ بسیاری از سوالهای خبری را از مصاحبه شونده یا مصاحبه شوندگان گرفت. درغیر اینصورت حضور واسطههای بسیار زیاد به ویژه در هنگام مصاحبههای مقامات رده بالا سبب ایجاد اختلال بسیار در ارایه و دریافت خبر واقعی میشود.
نباید از خاطر برد که این فیلترها و متغیرها شامل روابط عمومیهای سازمانها فرضا روسای دفتر مقامات ادارهکنندگان کنفرانسهای خبری و دهها عامل دیگر هستند که در فرایند تهیه خبر از طریق مصاحبه اشکال به وجود آورده و مانع برقراری فراگرد ارتباط بین مصاحبه شونده با مصاحبه کنندگان میشوند.
مصاحبه خبری زندهترین و پویاترین تکنیک و ابزار برای ارایه اطلاعات صحیح در مورد یک رویداد و رویدادهای مختلف به مخاطبان رسانهها است.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل آمریکا روز معلم رهبر انقلاب معلمان مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم
تهران فضای مجازی هواشناسی شهرداری تهران سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بازار خودرو قیمت دلار دلار قیمت طلا سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم حقوق بازنشستگان
مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس تئاتر فیلم
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه فلسطین چین روسیه حماس نوار غزه ترکیه عربستان اوکراین نتانیاهو
پرسپولیس فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینستاگرام همراه اول شبکه های اجتماعی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه