پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
نگاهی به بحرانهای موجود و چالشهای پیش رو
● کلیات:
یافتههای مؤسسه مشاور استراتژی رولاند برگر حاکی از آن است که صنعت قطعهسازی جهان با بزرگترین بحران خود روبهرو است. برخی سرفصلهای یافتههای این مؤسسه که براساس تحلیل دادههای ۴۰۰ شرکت تأمینکننده خودرو، ارزیابی دادههای مالی سال ۲۰۰۸ و همچنین مصاحبه با ۱۰۰ تن از مدیران ارشد شرکتهای تأمینکننده جهان گردآوری شده است، عبارتند از:
▪ کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی درامدهای تأمینکنندگان
▪ پایینترین میزان متوسط سودآوری تأمینکنندگان بهدنبال عملکردی بسیار عالی در سال ۲۰۰۷ و نیمه اول سال ۲۰۰۸
▪ وقوع ۲۰ مورد اعلام ورشکستگی در آلمان در اواسط نوامبر ۲۰۰۸ و اواخر ژانویه ۲۰۰۹، در خطر بودن بیش از ۳۰۰ شرکت تأمینکننده در بازارهای سهگانه (امریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن)
▪ وقوع این بحران، عملا بهمنزله کاتالیزوری برای یکپارچگی و ادغام عمل کرده است، گزینههای استراتژیک جدیدی نیز برای تأمینکنندگان سالم[۱] در حال ظهور است.
● تصویر عمومی
همزمانی سه تحول اساسی، صنعت خودروی جهان را در معرض فشاری عظیم قرار داده است:
۱) رکود جهانی در بازار خودرو سواری و تجاری
۲) گرایش بهسوی خودروهای کوچک و فروپاشی [نظام] تأمین مالی صنعت خودروسازی جهان
۳) بهطورکلی فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۰۸ با کاهش ۳ درصدی روبهرو بوده است. در این میان، وضعیت بازارهای منطقه نفتا، اروپا و ژاپن بسیار وخیم بوده است. میزان [تولید و فروش] در اوایل سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال ۲۰۰۸ کاهشی ۲۵ تا ۳۵ درصدی را نشان میدهد و برنامههای ترغیب فروش در اروپا نیز تاثیر پایداری بر این امر نداشته است. بنابراین انتظار نمیرود که میزان تولید و یا فروش خودروی سال ۲۰۰۷، قبل از سالهای ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳تکرار شود. از سوی دیگر، گرچه فروش خودروهای کوچک در سال ۲۰۰۸، رشد یافت، اما این میزان در بخش خودروهای لوکس و SUV با کاهشی قابل ملاحظه همراه بود. این تغییر عملا بر درصد سهم بازار هر یک از خودروسازان تاثیری اساسی خواهد داشت. در این میان، سودآوری تأمینکنندگان به پایینترین میزان خود رسیده است. در این ارتباط، یکی از کارشناسان این موسسه میگوید، «تاکنون ۲۰ شرکت تأمینکننده در آلمان طی ۳ماه گذشته، کسبوکار خود را از دست دادهاند. این روند در صورت عدم بهبود تولید خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۰۹، استمرار خواهد یافت. صنعت خودروی جهان هماکنون بهطور همزمان با ۳ گسست عمده روبهروست:
۱) براثر رکود جهانی و در پی آن از دست رفتن اعتماد مشتری، میزان فروش خودرو در بازارهای اشباع شده ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است. حتی برخی از کشورهای عمده درحال رشد (BRICs) نیز با کاهش میزان فروش روبهرو شدهاند.
۲) بهدلیل برقراری قوانین مربوط به کاهش آلاینده CO۲ و تغییر در ترجیحات مشتری، تقاضا برای خودروهای کوچک بسیار بالاتر بوده و این امر به زیان خودروهای بزرگتر است.
۳) اکثر شرکتهای خودروساز و قطعهساز با شرایط مالی بسیار دشوار و فوقالعادهای روبهرو شدهاند. شرایطی که «میزان نقدینگی آنها را بهشدت تحت فشار قرار داده و بر این اساس، توانمندی آنان را برای تأمین بودجه لازم برای اجرای برنامههای بهشدت ضروری اصلاحات ساختاری، کاهش داده است».
● کاهش سراسری در بازار جهانی – فروپاشی میزان فروش
میزان فروش خودرو در سال ۲۰۰۸ در مقایسه با سال ۲۰۰۷، حدود ۳ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش، عمدتا ناشی از وضعیت وخیم ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۰۸ بوده است.
اگرچه بازار کشورهای روسیه و اوکراین همچنان رشد ۱۶ درصدی داشتند، اما فروش خودروهای سواری جدید در مناطق نفتا و اروپای غربی بهترتیب ۱۶ و ۱۹ درصد کاهش داشته است. در این میان، ارقام فروش ماههای ژانویه ۲۰۰۹ بهبعد نیز حاکی از شتاب بیشتر این روند کاهشی است. «میزان تولید و فروش خودرو قبل از سالهای ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲ به سطح تولید سال ۲۰۰۷ نخواهد رسید. شماری از کشورهای اروپایی برنامههای تشویقی را برای افزایش فروش خودرو درنظر گرفتهاند، اما انتظار نمیرود که این برنامه تاثیر چندان و یا پایداری داشته باشند. در این میان، خودروسازان تولیدکننده محصولات کمهزینه/کم قیمت شاهد نوعی سودآوری کوتاه مدت خواهند بود، اما این وضعیت برای خودروسازان تولیدکننده خودروهای لوکس، بهمیزانی اندک پیشبینی میشود».
● وضعیت نزولی خودروهای لوکس و SUV
تغییر ترکیب فروش خودروها درجهان، عملا یکی از جنبههای بحران بهشمار میرود. در این خصوص فروش و تولید بخش خودروهای کوچک حتی در سال ۲۰۰۸ به رشد خود ادامه خواهد داد (۶ درصد)، درحالی که بخش خودروهای لوکس و suv با کاهش فروش (۱۹ و ۱۱ درصدی) روند نزولی را تجربه خواهند کرد. حاصل این تغییر و جابهجایی اثرپذیری قابلملاحظه سهم بازار خودروسازان، خواهد بود. درحالی که تقریبا همه شرکتهای متمرکز بر بخشهای خودروهای لوکس و suv سهم بازار خود را از دست خواهند داد، خودروسازان متخصص در بخش خودروهای کوچک – بهعنوان مثال اشکودا یا سوزوکی – حتی به سوی رشدی در حدود ۱۰درصد به پیش خواهند رفت.
حتی فروش خودروهای تجاری نیز در سراسر جهان با سقوط مواجه شدهاند. حتی بخشهای جاذب کوچکتر نظیر کامیونهای راهسازی نیز تحت فشارهای بیسابقهای قرار دارند. تجربه کاهش ۸۰ درصدی فروش و سفارشات جدید نزدیک به صفر برای فصل اول ۲۰۰۹ این بخش مواجه شده است.
● سودآوری تأمینکنندگان؛ پایینترین میزان در تاریخ این صنعت
عملکرد مالی تأمینکنندگان در این اوضاع بسیار وخیم است. در یک جمعبندی میتوان گفت سودآوری تأمینکنندگان در سال ۲۰۰۸ شدیدا کاهش یافته و حاشیه سود قبل از بهره و مالیات آن به حدود ۳ درصد (EBIT) رسید (این میزان در سال ۲۰۰۷ میلادی ۴/۵ درصد بوده است). با توجه به وضعیت پیشرو، پیشبینی میشود که این رقم در سال ۲۰۰۹ به پایینترین میزان خود در تاریخ این صنعت رسیده و به «صفر» درصد برسد. ضمن اینکه تأمینکنندگان برخلاف دورههای رکود قبلی، دیگر قادر نیستند کمبودهای نقدینگی خود را از طریق انجام عملیاتهایی نظیر تزریق پول از سوی مالکان خود و یا بازارهای سرمایهای جبران کنند. مضافا شرکتهای بیمه اعتباری نیز از پوشش اعتباری امتناع کرده عملا امکان مدیریت سرمایه در گردش از طریق صورتحساب را غیرممکن کردند. بنابراین، بسیاری از تأمینکنندگان از مشتریان خود حمایتهای مالی و نقدینگی طلب میکنند. اما نقدینگی کافی برای همگان وجود ندارد. در این میان، تنها تأمینکنندگان سیستمی بسیار مهمی که بتوانند الگوی کسبوکار پایداری را ارائه دهند، میتوانند به بقای خود امیدوار باشند.
● اولویتهای مدیران ارشد اجرایی و مالی شرکتهای تأمینکننده برای سال ۲۰۰۹
بهباور مدیران ارشد شرکتهای تأمینکننده گذار از این بحران مستلزم تمرکز بر دو اولویت اساسی است. ایجاد اطمینان نسبت به تأمین نقدینگی کوتاهمدت و بازسازی ساختاری عملیاتها و فعالیتهای کاری بهمنظور کاهش اضافه ظرفیت گسترده در بازار. «بهطورکلی، وقوع هر بحرانی عملا حاوی فرصتهایی برای شرکتهای باثبات و همچنین برخوردار از عملکرد سالم[۲] است. در این میان، بخشهای معدود و انگشتشماری از این صنعت، دارای بازیگران چندپاره و نیز اضافه ظرفیتهای عظیم است. بر ایناساس، این بحران تاریخی برای آن دسته از تأمینکنندگانی که از آمادگی لازم برای اجرای فعالانه ائتلافهای توانمند و بازسازی ساختاری کسبوکار و بازارهای خود برخوردارند، نوعی فرصت بهشمار میآید.
یافتههای مؤسسه مشاور استراتژی رولاند برگر حاکی از آن است که صنعت قطعهسازی جهان با بزرگترین بحران خود روبهرو است. برخی سرفصلهای یافتههای این مؤسسه که براساس تحلیل دادههای ۴۰۰ شرکت تأمینکننده خودرو، ارزیابی دادههای مالی سال ۲۰۰۸ و همچنین مصاحبه با ۱۰۰ تن از مدیران ارشد شرکتهای تأمینکننده جهان گردآوری شده است، عبارتند از:
▪ کاهش ۲۰ تا ۴۰ درصدی درامدهای تأمینکنندگان
▪ پایینترین میزان متوسط سودآوری تأمینکنندگان بهدنبال عملکردی بسیار عالی در سال ۲۰۰۷ و نیمه اول سال ۲۰۰۸
▪ وقوع ۲۰ مورد اعلام ورشکستگی در آلمان در اواسط نوامبر ۲۰۰۸ و اواخر ژانویه ۲۰۰۹، در خطر بودن بیش از ۳۰۰ شرکت تأمینکننده در بازارهای سهگانه (امریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن)
▪ وقوع این بحران، عملا بهمنزله کاتالیزوری برای یکپارچگی و ادغام عمل کرده است، گزینههای استراتژیک جدیدی نیز برای تأمینکنندگان سالم[۱] در حال ظهور است.
● تصویر عمومی
همزمانی سه تحول اساسی، صنعت خودروی جهان را در معرض فشاری عظیم قرار داده است:
۱) رکود جهانی در بازار خودرو سواری و تجاری
۲) گرایش بهسوی خودروهای کوچک و فروپاشی [نظام] تأمین مالی صنعت خودروسازی جهان
۳) بهطورکلی فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۰۸ با کاهش ۳ درصدی روبهرو بوده است. در این میان، وضعیت بازارهای منطقه نفتا، اروپا و ژاپن بسیار وخیم بوده است. میزان [تولید و فروش] در اوایل سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال ۲۰۰۸ کاهشی ۲۵ تا ۳۵ درصدی را نشان میدهد و برنامههای ترغیب فروش در اروپا نیز تاثیر پایداری بر این امر نداشته است. بنابراین انتظار نمیرود که میزان تولید و یا فروش خودروی سال ۲۰۰۷، قبل از سالهای ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۳تکرار شود. از سوی دیگر، گرچه فروش خودروهای کوچک در سال ۲۰۰۸، رشد یافت، اما این میزان در بخش خودروهای لوکس و SUV با کاهشی قابل ملاحظه همراه بود. این تغییر عملا بر درصد سهم بازار هر یک از خودروسازان تاثیری اساسی خواهد داشت. در این میان، سودآوری تأمینکنندگان به پایینترین میزان خود رسیده است. در این ارتباط، یکی از کارشناسان این موسسه میگوید، «تاکنون ۲۰ شرکت تأمینکننده در آلمان طی ۳ماه گذشته، کسبوکار خود را از دست دادهاند. این روند در صورت عدم بهبود تولید خودرو در نیمه دوم سال ۲۰۰۹، استمرار خواهد یافت. صنعت خودروی جهان هماکنون بهطور همزمان با ۳ گسست عمده روبهروست:
۱) براثر رکود جهانی و در پی آن از دست رفتن اعتماد مشتری، میزان فروش خودرو در بازارهای اشباع شده ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است. حتی برخی از کشورهای عمده درحال رشد (BRICs) نیز با کاهش میزان فروش روبهرو شدهاند.
۲) بهدلیل برقراری قوانین مربوط به کاهش آلاینده CO۲ و تغییر در ترجیحات مشتری، تقاضا برای خودروهای کوچک بسیار بالاتر بوده و این امر به زیان خودروهای بزرگتر است.
۳) اکثر شرکتهای خودروساز و قطعهساز با شرایط مالی بسیار دشوار و فوقالعادهای روبهرو شدهاند. شرایطی که «میزان نقدینگی آنها را بهشدت تحت فشار قرار داده و بر این اساس، توانمندی آنان را برای تأمین بودجه لازم برای اجرای برنامههای بهشدت ضروری اصلاحات ساختاری، کاهش داده است».
● کاهش سراسری در بازار جهانی – فروپاشی میزان فروش
میزان فروش خودرو در سال ۲۰۰۸ در مقایسه با سال ۲۰۰۷، حدود ۳ درصد کاهش داشته است. این میزان کاهش، عمدتا ناشی از وضعیت وخیم ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۰۸ بوده است.
اگرچه بازار کشورهای روسیه و اوکراین همچنان رشد ۱۶ درصدی داشتند، اما فروش خودروهای سواری جدید در مناطق نفتا و اروپای غربی بهترتیب ۱۶ و ۱۹ درصد کاهش داشته است. در این میان، ارقام فروش ماههای ژانویه ۲۰۰۹ بهبعد نیز حاکی از شتاب بیشتر این روند کاهشی است. «میزان تولید و فروش خودرو قبل از سالهای ۲۰۱۳ – ۲۰۱۲ به سطح تولید سال ۲۰۰۷ نخواهد رسید. شماری از کشورهای اروپایی برنامههای تشویقی را برای افزایش فروش خودرو درنظر گرفتهاند، اما انتظار نمیرود که این برنامه تاثیر چندان و یا پایداری داشته باشند. در این میان، خودروسازان تولیدکننده محصولات کمهزینه/کم قیمت شاهد نوعی سودآوری کوتاه مدت خواهند بود، اما این وضعیت برای خودروسازان تولیدکننده خودروهای لوکس، بهمیزانی اندک پیشبینی میشود».
● وضعیت نزولی خودروهای لوکس و SUV
تغییر ترکیب فروش خودروها درجهان، عملا یکی از جنبههای بحران بهشمار میرود. در این خصوص فروش و تولید بخش خودروهای کوچک حتی در سال ۲۰۰۸ به رشد خود ادامه خواهد داد (۶ درصد)، درحالی که بخش خودروهای لوکس و suv با کاهش فروش (۱۹ و ۱۱ درصدی) روند نزولی را تجربه خواهند کرد. حاصل این تغییر و جابهجایی اثرپذیری قابلملاحظه سهم بازار خودروسازان، خواهد بود. درحالی که تقریبا همه شرکتهای متمرکز بر بخشهای خودروهای لوکس و suv سهم بازار خود را از دست خواهند داد، خودروسازان متخصص در بخش خودروهای کوچک – بهعنوان مثال اشکودا یا سوزوکی – حتی به سوی رشدی در حدود ۱۰درصد به پیش خواهند رفت.
حتی فروش خودروهای تجاری نیز در سراسر جهان با سقوط مواجه شدهاند. حتی بخشهای جاذب کوچکتر نظیر کامیونهای راهسازی نیز تحت فشارهای بیسابقهای قرار دارند. تجربه کاهش ۸۰ درصدی فروش و سفارشات جدید نزدیک به صفر برای فصل اول ۲۰۰۹ این بخش مواجه شده است.
● سودآوری تأمینکنندگان؛ پایینترین میزان در تاریخ این صنعت
عملکرد مالی تأمینکنندگان در این اوضاع بسیار وخیم است. در یک جمعبندی میتوان گفت سودآوری تأمینکنندگان در سال ۲۰۰۸ شدیدا کاهش یافته و حاشیه سود قبل از بهره و مالیات آن به حدود ۳ درصد (EBIT) رسید (این میزان در سال ۲۰۰۷ میلادی ۴/۵ درصد بوده است). با توجه به وضعیت پیشرو، پیشبینی میشود که این رقم در سال ۲۰۰۹ به پایینترین میزان خود در تاریخ این صنعت رسیده و به «صفر» درصد برسد. ضمن اینکه تأمینکنندگان برخلاف دورههای رکود قبلی، دیگر قادر نیستند کمبودهای نقدینگی خود را از طریق انجام عملیاتهایی نظیر تزریق پول از سوی مالکان خود و یا بازارهای سرمایهای جبران کنند. مضافا شرکتهای بیمه اعتباری نیز از پوشش اعتباری امتناع کرده عملا امکان مدیریت سرمایه در گردش از طریق صورتحساب را غیرممکن کردند. بنابراین، بسیاری از تأمینکنندگان از مشتریان خود حمایتهای مالی و نقدینگی طلب میکنند. اما نقدینگی کافی برای همگان وجود ندارد. در این میان، تنها تأمینکنندگان سیستمی بسیار مهمی که بتوانند الگوی کسبوکار پایداری را ارائه دهند، میتوانند به بقای خود امیدوار باشند.
● اولویتهای مدیران ارشد اجرایی و مالی شرکتهای تأمینکننده برای سال ۲۰۰۹
بهباور مدیران ارشد شرکتهای تأمینکننده گذار از این بحران مستلزم تمرکز بر دو اولویت اساسی است. ایجاد اطمینان نسبت به تأمین نقدینگی کوتاهمدت و بازسازی ساختاری عملیاتها و فعالیتهای کاری بهمنظور کاهش اضافه ظرفیت گسترده در بازار. «بهطورکلی، وقوع هر بحرانی عملا حاوی فرصتهایی برای شرکتهای باثبات و همچنین برخوردار از عملکرد سالم[۲] است. در این میان، بخشهای معدود و انگشتشماری از این صنعت، دارای بازیگران چندپاره و نیز اضافه ظرفیتهای عظیم است. بر ایناساس، این بحران تاریخی برای آن دسته از تأمینکنندگانی که از آمادگی لازم برای اجرای فعالانه ائتلافهای توانمند و بازسازی ساختاری کسبوکار و بازارهای خود برخوردارند، نوعی فرصت بهشمار میآید.
منبع
Roland Berger Strategy Consultants, Feb ۲۶, ۲۰۰۹.
[۱] . Healthy
[۲]. Health Performance
Roland Berger Strategy Consultants, Feb ۲۶, ۲۰۰۹.
[۱] . Healthy
[۲]. Health Performance
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست