چهارشنبه, ۱۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 29 January, 2025
مجله ویستا
روانشناسی انسان گرایانه
در خلال نیمه اول قرن بیستم، رفتارگرایی و روانکاوی بر حوزه روانشناسی تسلط داشتند. در واکنش به این امر، روانشناسی انسانگرایانه به عنوان یک رویکرد جدید پدیدار گشت که به «نیروی سوم» در روانشناسی معروف شده است. در حالی که رفتارگرایی، نقش انتخاب را نادیده میگیرد و روانکاوی بر آسیبشناسی روانی و بیماریهای ذهنی تمرکز دارد، روانشناسی انسانگرایانه بر اهمیت اراده آزاد و خود مختاری تأکید میورزد.
● «نیروی سوم» در روانشناسی
در خلال دهه ۱۹۵۰، روانشناسی انسان گرایانه، در واکنش به روانکاوی و رفتارگرایی که دو مکتب فکری غالب در حوزه روانشناسی در آن زمان بودند، مطرح شد. روان کاوی بر درک انگیزههای ناخودآگاه در رفتار انسانها تمرکز داشت و رفتارگرایی به مطالعه فرایندهای شرطیسازی که به وجود آورنده رفتارها بودند میپرداخت.
متفکران انسانگرا احساس کردند که رفتارگرایی و روانکاوی، هر دو خیلی بدبینانه هستند و یا بر مصیبت بارترین هیجانات تمرکز میکنند و یا نقش اختیار و تصمیمات شخصی را در نظر نمیگیرند.
روانشناسی انسانگرایانه در عوض، بر توانائیهای بالقوه هر فرد تمرکز دارد و بر اهمیت رشد و خودشکوفایی تأکید میورزد. اعتقاد بنیادی در روانشناسی انسانگرایانه بر این است که مردم به طور ذاتی و فطری خوب هستند و مشکلات روانی و اجتماعی، نتیجه انحراف از این گرایش طبیعی است.
در سال ۱۹۶۲، آبراهام مزلو کتاب «به سوی روانشناسی بودن» را منتشر ساخت که در آن، از روانشناسی انسانگرایانه به عنوان «نیروی سوم» در روانشناسی نام برد. نیروی اول و دوم، رفتارگرایی و روانکاوی بودند.
البته لزومی ندارد که به این سه مکتب فکری روانشناسی، به صورت عناصر متضاد و یا متناقض نگریسته شود. هر شاخه از روانشناسی در درک ما نسبت به ذهن و رفتار انسان سهیم بوده است. روانشناسی انسانگرایانه نیز بُعد دیگری بر ابعاد قبلی دانش ما در مورد خصوصیات جسمی و روحی و روانی افراد افزوده است.
● متفکران اصلی روانشناسی انسانگرایانه
ـ آبراهام مزلو
ـ کارل راجرز
● رویدادهای مهم در روانشناسی انسانگرایانه
▪ ۱۹۶۱- مجله روانشناسی انسانگرایانه منتشر شد.
▪ ۱۹۶۲- انجمن روانشناسی انسانگرایانه آمریکا تأسیس شد.
▪ ۱۹۷۱- روانشناسی انسانگرایانه به عنوان یک بخش ازانجمن روانشناسی آمریکا درآمد.
● انتقادهایی بر روانشناسی انسانگرایانه
معمولاً خیلی ذهنی به نظر میآید- اهمیت تجربیات فردی، مطالعه عینی و ارزیابی پدیدههای انسانگرایانه را بسیار دشوار میسازد. چگونه میتوان به طور عینی «خودشکوفایی» را در یک نفر تشخیص داد؟ پاسخ البته منفی است. ما تنها میتوانیم بر تخمین خود فرد از تجربیاتش تکیه کنیم.
مشاهدات قابل درستی سنجی نیست – روش دقیقی برای ارزیابی یا کمّی نمودن این کیفیتها وجود ندارد.
نقاط قوت روانشناسی انسانگرایانه
تأکید بر نقش خود فرد- روانشناسی انسان گرایانه، اعتبار بیشتری برای افراد در کنترل و تعیین وضعیت سلامت روانیشان قائل است.
در نظر گرفتن تأثیرات محیطی- روانشناسی انسانگرایانه به جای تمرکز صرف بر افکار و تمایلات درونی، برای تأثیرات محیطی بر تجربیات ما نیز اعتبار قائل است.
روانشناسی انسانگرایانه بر روشهای درمانی، اموزشی و مراقبتهای بهداشتی تأثیر قابل ملاحظهای گذاشته است.
روانشناسی انسانگرایانه به برطرف کردن برخی بدفهمیهایی که در مورد رواندرمانی وجود داشت کمک شایانی نموده و باعث شده است که افراد عادی و سالم نیز برای کشف توانائیهای بالقوه خود از طریق رواندرمانی اقدام کنند.
منبع : کارگاه آموزشی روان یار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست