سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
انتقادها را با دید مثبت ببینید
افراد موفق بسیاری معتقدند که تنها دلیل موفقیت آنها این بوده است که به خود اجازه دادند تا شکست بخورند.
انتقاد دو نوع دارد: سازنده و مخرب. با هر دو این انتقادها باید به دقت، اما به طریقی متفاوت برخورد کرد.
اکثر افراد تصوری منفی از کلمه انتقاد دارند و فکر میکنند همه انتقادها لزوما مخرب هستند. این به این دلیل است که در کودکی به دلایلی نامشخص مورد انتقاد دیگران قرار گرفتهایم و خاطرات آن از کودکی تا بزرگسالی به همراه ما بوده است.
هدف انتقاد مخرب، خراب کردن و آسیب زدن به اعتماد به نفس افراد و بازداشتن آنها از انجام کارهایشان و لطمه زدن به شخصیت آنها است.
یکی از بهترین نمونههای انتقاد مخرب این است که رئیستان به شما بگوید: "چطور توانستی چنین اشتباه احمقانهای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر میکردی؟ اصلا من نمیدانم چرا تو را استخدام کردم." البته چنین رییسی فکر میکند با این طریق حرف زدن، کارمندش را تحریک خواهد کرد بهتر کار کند، اما کارمند از چنین رییسی متنفر شده و کار را ترک خواهد کرد. این به این دلیل است که انتقادش خیلی کلی و منفی بوده و به کارمند نفهمانده است که چطور فعالیت و کارکردش را اصلاح کند، فقط او را محکوم کرده است.
انتقاد مخرب به هیچ وجه سودمند نیست. ممکن است به شما بفهماند که اشتباهی مرتکب شدهاید، اما تا زمانی که هیچ علاج و راه چارهای جلوی رویتان نمیگذارد، تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت.
تنها راه و بهترین راه برخورد با چنین انتقاداتی این است که آنها را نادیده بگیرید و به مسائل مثبتتری فکر کنید.
مثال قبلی از انتقاد مخرب را در نظر بگیرید. به جای گفتن، "چطور توانستی چنین اشتباه احمقانهای را انجام دهی؟ آن موقع به چی فکر میکردی؟ اصلاً من نمیدانم چرا تو را استخدام کردم."، یک رییس دانا و کار کشته میتواند بگوید: "از گزارش شما ممنونم. میدانم تلاش زیادی برای تهیه آن کردهاید. اما داشتم فکر میکردم اگر کمی آن را خلاصه تر کرده و چند نمودار هم به آن اضافه میکردید بهتر میشد. اگر بتوانی این تغییرات را در آن بدهی و باز به من نشان دهی واقعاً متشکر خواهم شد."
چرا چنین انتقادی خوب است؟ و چرا شما باید با رفتاری مثبت با این نوع انتقاد برخورد کنید؟ کاملا مشخص است. این انتقاد، انتقادی سازنده است، چون راههای اصلاح را جلوی پای شما قرار داده است. همچنین خوشحال خواهید بود، چون از جنبههای خوب کارتان نیز قدردانی شده است.
شما متوجه خواهید شد که انتقادی سازنده است. سعی کنید کاملا منظور انتقادکننده را فهمیده و درمورد راههای اصلاح کارتان سوالات لازم را بپرسید و از فرد برای انتقاد سازندهاش تشکر و قدردانی کنید.
تصور کنید انتقاد نوع اول -نوع منفی- را دریافت کردهاید. چطور میتوانید آن را به چیزی مثبت تبدیل کنید؟ ابتدا باید اطمینان یابید که منظور را فهمیدهاید. کار خود را توجیه نکنید، چون ممکن است میتوانستهاید کار خود را بهتر انجام دهید. حال به مرحله بعد میرویم: از منتقد بپرسید چه چیزی را در کارتان اشتباه دیده است و چرا و بعد از او راههای اصلاح و درست کردن آن را سوال کنید. فکر کنید انتقاد صحیح بوده است. میتوانید با فرد منتقد در مورد راههای اصلاح کارتان گفتگو و مشورت کنید.
قدم آخر انجام اصلاحات و تغییرات در کارتان است. یادتان باشد که حتماً باز با فرد منتقد چک کنید تا ببینید اصلاحاتتان را درست انجام داده اید یا خیر.
اگر سعی کنید همه ی انتقادها را با دیدی مثبت ببینید، مطمئناً نتایج خوبی خواهید گرفت و در پیشبرد اهدافتان موفق خواهید شد.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما تسلیت تلویزیون جشنواره کن لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی سریال قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی غزه روسیه اسرائیل امیرعبداللهیان ترکیه جنگ غزه فلسطین آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید والیبال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سلامت نوشیدن آب قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی خواب طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی