دوشنبه, ۱۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 3 February, 2025
مجله ویستا
جایگاه هنرمند
با این پرسش همیشگی آغاز کنیم که: کی و چه گونه جایگاه حقیقی و حقوقی هنرمند را باید پرداخت؟ چه کسی باید این حقوق را پرداخت کند؟ آیا این مشکل تقریبا لاینحل تنها از آنِ ماست یا نه؟ و آیا این مشکل واقعا لاینحل است؟ سخن روی همین پرسش است. اما هنرمند جایگاه خودش را باید بسازد. خود باید تعیین کند. هیچ کسی نمیتواند ارزش آثار او را نشان دهد غیر از این که آثار او با اقبال عمومی روبهرو میشود. این بهترین جایگاهیست که یک هنرمند را به ارزش واقعی خود میرساند. پشتیبانی نهادهای دولتی او را فقط سر پا نگه میدارد.
مشکل ما اساسا روی ادعای ماست و مشکل از همین ادعا آغاز میشود. انتظاری که هنرمند از یافتن جایگاه خود دارد، به دیگری واگذار میشود. یعنی این که، کسی از ارکان حکومتی باید او را کشف کند و دستاش را بالا برده و به جامعهی هنری معرفی کند. این انتظار در واقع از تنبلی ما سرچشمه میگیرد. کاری که هنرمند تولید میکند این نیست که اجرای آن را متولیان فرهنگی به عهده گیرند. کار همان آغاز و پایان انجام یک اثر است: اثر و کار. پرسش اخیر ما که «جایگاه هنرمند ...» به این برمیگردد که گویی هنرمند تنها به اثرش میاندیشد و نه به اجرای آن.
جملهای که از برتراند راسل شنیدهام نشانگر این است که در هر کجای جهان یک نویسنده یا هنرمند برای به شهرت رسیدناش باید ابتدا از کیسه خرج کند. باید مدتی را به سختی جان بکند تا زمانی که اثر او از سوی شنوندگاناش یافته شوند و مقبول افتد. هنرمند یا نویسندهای که به اثرش اطمینان دارد به سختی تلاش میکند تا به جایگاه خودش برساند. پیش از این جایگاه او تنهاست و تنها هزینه میکند. با این روند به نظر میرسد که هنرمند اهمیت و اعتبار خود را از دست میدهد. کسی که میانگارد هنرمند به شنونده نیازی ندارد و کاری به کار درآمدش نیست، ریشهی ابتذال فرهنگیست که نتیجهاش بیهویت ماندن کار هنریست.
در این انگارههای ظاهرا اخلاقی و معنوی (که گریبانگیر کشورهایی هم چون کشور ماست) کسب درآمد فرومایگی هنریست. کسی که اثرش را برای یافتن شنونده یا تماشاگر به اینجا و آن جا میبرد گونهای فرومایگی قلمداد میشود. بحثهای اخلاقی نظیر این، حصاری برای هنرمند کشیده است که او باید بنشیند و کسی یا کسانی او را باید کشف کنند و قدر او بدانند. هنرمندی که تولید میکند باید این پرسش را از خود بکند که، آیا این اثر هم چنان که برای من خوب و پسندیده است برای دیگران و کسانی که من آنها را میپسندم دوست داشتنی و مطلوب خواهد بود؟ در این پرسش هیچ امر نااخلاقی نهفته نیست. هنرمندانی که مشهور شدهاند باید اثر مرا ببینند و نظر آنها برایم مهم خواهد بود. و این هنرمندان هرگز در پی این نخواهند بود که تو نیز از زاویهی من بیافرین. آنها دیدی خوب و واقعبینانه خواهند داشت. اما منِ هنرمند چیزی نو و تا اندازهای دیگرگون در چنته دارم که باید به طریقی به گوش همه برسد. شعری که سرودهام یا فیلم مستندی که تولید کردهام در کتاب خانهی من به هیچ وجه قابل کشف نیست.
رقابت واژهایست نه چندان مقبول برای آثار فرهنگی. شهرت انگیزهای ناپسند قلمداد میشود برای عرضهی آثار هنری. ولی باید با این مفاهیم کنار آمد. همان که بانکداری ما با بهره کنار میآید. کش دادن بحثهای اخلاقی در همهی زمینههای هنری چندان گرهی از کار ما نمیگشاید. در این بحثها گرفتاری ما از دیدگاههای سنتی سرچشمه میگیرد که تاکنون هیچ گرهای از آن نتوانستهایم باز کنیم. نه این که این گره را پشت گوش اندازیم و ندیدهاش بگیریم. بل که، نظرپردازی از این گونه همواره بر کارهای عملی ما پیشی گرفته است. کار نکرده دست به نظرپردازیهای طاقت فرسا و نفسگیر میزنیم و به هیچ نتیجهی منطقی نایل نمیشویم. چرا؟ برای این که نظرپردازیهای ما عموما همان سنت فکری چندین سال پیش است که هیچ رونقی در آن نیفتاده است. همهی نوآوریها را با ابزارهای فکری دیرینه میسنجیم و حتا در واژهی اخلاق هیچ نگاه نویی نیافریدهایم. این که نسبت اخلاق با هنر چیست، ابدا رضایت نمیدهیم که از بحثهای غالب گذشته کوتاه بیاییم.
پس به پرسش پیشین برگردیم. جایگاه هنرمند در گیرودار نظریه پردازیهای ما پشت گوش انداخته میشود. «چه چیز خوب است و پسندیده و چه چیز بد و نااخلاقیست» چنان اندیشهی ما را فرا گرفته است که حوصلهی کار عملی و اجرای آثار هنری را بخار میکند. باید هنرمند فرصتهای عملی خود را همواره مورد آزمون قرار دهد و به تنهایی از عهدهی اجرای آن برآید. فرصت یابی برای ارایهی آثار ابدا کار نااخلاقی نیست. نظرپردازیی که به خفه شدن آثار فرهنگی بینجامد خود نااخلاقیترین امر فرهنگیست. باید سیاست فرهنگی ما بر این بنیاد گردد که «خودت را نشان بده».
خلیل غلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست