جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
مجله ویستا
جوان و مدگرایی
شاید شما هم با این مساله روبرو شدهاید كه وقتی بعضی از جوانان به دلیل پوشیدن لباسهای غیرمعمول و یا اصلاح و آرایش خاص موی سر و صورت و انجام دادن برخی رفتارهایی كه با فرهنگ و رسوم اجتماعی ما همخوانی ندارد مورد اعتراض قرار میگیرند، عمل خود را به عنوان مد و مدگرایی توجیه میكنند.
جای شگفتی است كه نه تنها برخی افراد به محض شنیدن چنین پاسخی قانع میشوند و از پیگیری موضوع خودداری میكنند، بلكه در مواردی هم مشاهده میشود كه عدهای از آنان، بدون توجه به آثار و پیامد این قبیل رفتارها، درصددند كه خود نیز از آن شیوه تبعیت كنند. روشن است كه این قبیل تقلیدهای كوركورانه در موارد بسیاری، برای فرد و جامعه گرفتاریها و مشكلات زیاد فرهنگی و اقتصادی ایجاد میكند. به گونهای كه در نتیجه بیتوجهی به این مساله، گاهی اساس نظام اعتقادی و كیان نظام اجتماعی جامعه دچار خطر و انحراف میشود و به موازات سستشدن بنیانهای اجتماعی، زمینه تسلط فرهنگی و به دنبال آن، تسلط سیاسی استعمارگران فراهم میشود.
به منظور آشنایی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم، به ویژه قشر جوان جامعه به مساله مد و نتایج و پیامدهای مدگرایی و نیز اهداف و نقشههای شوم مروجین پدیده مدسازی در جهان نیم نگاهی به این بحث میافكنیم: بدان امید كه همه اقشار جامعه اسلامی جهتحفظ سلامتسرمایههای فكری و اعتقادی خویش، ابعاد مختلف این مساله را با دقت مورد مطالعه قرار دهند. و راه چاره و مكانیسم مبارزه با آن را دریابند.
الف. مد چیست؟
واژه مد در لغتبه معنای سلیقه، اسلوب، روش و شیوه و... به كار میرود و در اصطلاح، عبارت است از روش و طریقهای موقتی كه براساس ذوق و سلیقه افراد یك جامعه و سبك زندگی از جمله شكل لباس پوشیدن، نوع آداب پذیرایی و معاشرت و تزیین و معماری خانه و... را تنظیم مینماید. (۱)
بنابراین، میتوان گفت: مد به تغییر سلیقه ناگهانی و مكرر همه یا بعضی از افراد یك جامعه اطلاق میشود و منجر به گرایش به انجام رفتاری خاص یا مصرف كالای به خصوصی یا در پیش گرفتن سبكی خاص در زندگی میشود.
از بررسی ابعاد مختلف حیات اجتماعی بشر میتوان گفت: پدیده مد اولا، همیشه در تاریخ بشر بوده است و منحصر به دوره معاصر نیست. ثانیا، هرگاه این پدیده در هر دورهای از تاریخ آگاهانه و با گزینش و انتخاب و با توجه به فرهنگ و چارچوبهای فكری و اعتقادی جامعه صورت گرفته نه تنها موجب پیدایش نارساییهای فرهنگی و اجتماعی نشده بلكه به عنوان یك دستآورد اجتماعی، به نوبه خود به رشد و تعالی فرهنگ و تمدن جوامع كمكهای زیادی نموده است و زمینه آراستگی مناسب جنبه ظاهری زندگی مردم و افراد را فراهم كرده است. در یك كلام، مدگرایی مثبت، به معنای اقتباس از پیشرفتهای اجتماعی دیگران و به كار بردن دستاوردهای مثبت تمدنی دیگران، ضمن برطرف ساختن زشتیها و كاستیهای حیات اجتماعی، از دچار شدن زندگی انسانها به یك نواختی خسته كننده پیشگیری كرده و روز به روز بر استحكام بیشتر پایههای زندگی دستهجمعی آنها كمك نموده و از پدیدآمدن رفتار و شیوههای ناخوشایندی كه موجب دوری و یا نفرت و انزجار افراد از یكدیگر میگردد جلوگیری به عمل میآورد.
ب. ریشههای مدگرایی:
آفرینش انسان به گونهای است كه همواره او از حالتیك نواختی گریزان بوده و در مقابل، همیشه از تحول و نوآوری و تنوع در شكل و شیوه زندگی استقبال میكند. این تمایل در حالت عادی و در صورتی كه پذیرش تحول و نوآوری از روی آگاهی و به صورت تدریجی آرام صورت پذیرد، ظاهر زندگی آدمی را خوشایند و دلپذیر میسازد. بنابراین، میتوان گفت میل به خودآرایی و زیباسازی محیط زندگی امری فطری است كه به بركت آن هم زمینه آراستگی صورت ظاهری محیط زندگی انسان فراهم میگردد و هم انگیزه تعالی و تداوم زندگی اجتماعی و روابط صحیح انسانی تقویت میشود. و بدینسان عواملی كه موجب ایجاد نفرت و انزجار افراد از یكدیگر و یا موجب یكنواختی زندگی بشر میشوند از محیط حیات اجتماعی دور شده و جنبههای مثبت كمالخواهی و زیبایی دوستی فطری انسان روز به روز شكوفاتر میگردد.
البته از این نكته نیز نباید غافل شد كه گرچه یكی از جلوههای كمالجویی و زیبایی دوستی انسان به ویژه در دوره جوانی توجه به زیبایی ظاهر است اما باید مراقب بود كه این فرایند، از حالت طبیعی خود خارج نشود. زیرا همه استعدادهای فطری اگر از حالت طبیعی و معقول خود خارج شوند، جنبه انحرافی پیدا كرده، آثار سویی به بار میآورند.به عنوان مثال میل به خودآرایی، كه ریشه در كمالجویی و زیباپسندی فطری انسان دارد، اگر از روی غفلت و یا در نتیجه افراط و تفریط یا تحت تاثیر القائات غلط عوامل جانبی از مسیر طبیعی و درستخود خارج شود، سر از اموری چون خودنمایی، فخر فروشی، خودپرستی و مدپرستی و... در میآورد. عواملی كه هر یك از آنها به نوبه خود، موجب پیدایش انواع نارساییها و هوسبازیها و رقابتهای غلط و اسراف و تبذیرها خواهد شد و انسان را به حیوانی پست تبدیل خواهد كرد.
بنابراین در تبیین ریشه مدگرایی میتوان گفت كه پیروی از مد و زیباییخواهی و تنوعپسندی ریشه در نهاد انسان دارد كه نیازهایی چون تنوع و زیباخواهی و كمالجویی فطری منشا اصلی آن محسوب میشود. اما صورتهای افراطی رایج این گرایش، كه تحت عنوان مدپرستی شناخته میشود، در نتیجه جهل و ناآگاهی و ضعف ارزشهای معنوی و تبلیغات وسیع دشمنان و خودباختگی و تقلید كوركورانه از دیگران و یا آلوده شدن به رذایلی چون خودنمایی، فخرفروشی، احساس حقارت و خود كمبینی و.. . پیش میآید كه برای افراد جامعه بسیار خطرساز است و باید از آن پرهیز نمود.
ج. اسلام و مدگرایی
به یك بیان، رسالت اسلام به عنوان یك مكتب كامل الهی، پاسخگویی صحیح به تمام خواستهای فطری و نیازهای اصیل انسانی است. بر این اساس، در مجموعه تعالیم اسلامی از جمله در آیات قرآنی به مساله زینت و جمال و زیبایی عنایتخاصی مبذول شده است. از تامل در این بخش از معارف اسلامی، چند اصل كلی بسیار مهم مربوط به موضوع خودآرایی و زینتبه دست میآید:
۱. حس زیبایی یكی از ویژگیهای مخصوص انسان است كه ریشه در فطرت او دارد و به اقتضای این امر از دیدن هرگونه زیبایی لذت میبرد. بیتردید منشا تمام هنرهای انسانی همین حس است كه در هر دوره موجب به وجود آمدن یك سلسله دستآوردهای ارزشمند هنری میشود. بنابراین، استعداد و درك زیبایی از جمله مواهب به ودیعت نهاده شده در وجود انسان است كه به بركت آن، وی قادر است از طریق مطالعه و تامل در ظرافتهای زیبای نظام آفرینش، زمینه كمال روحی و معنوی خود را فراهم سازد.
۲. خودآرایی و زینتبه عنوان بخشی از حس زیبایی، نه تنها آثار بسیاری در روح و روان فرد دارد بلكه موجب تعالی و رشد افراد جامعه نیز میشود. در مقابل، پرهیز از خودآرایی و پریشانی و ژولیدگی چون با خواست فطری انسان در تعارض است، به تدریج اثرات منفی در روان او به جای میگذارد كه افسردگی روحی، عدم تعادل روانی و بیتوجهی به نعمتها و سركوبی علائق طبیعی و.. . از جمله آنهاست. از آنجا كه این امور، در نهایتبه سلامت زندگی فرد و نظام اجتماعی زیانهای جبران ناپذیری متوجه میسازد لذا، در احكام اسلامی به شیوههای مختلفی با اینگونه رفتارها مقابله شده است. به عنوان مثال، در سیره اولیاء الهی همواره با این منطق غلط ناآگاهان كه پرهیز از خودآرایی را دلیل وارستگی از قید نفس و بیاعتنایی به زخارف دنیوی به حساب میآورند به طور جدی برخورد شده است. زیرا، این كار علاوه بر اینكه موجبات نفرت دیگران را فراهم میآورد، با اصل عزت نفس و كرامت و منزلت انسانی همخوانی ندارد. مولیالموحدین علیعلیه السلام میفرمایند: «التجمل من اخلاق المؤمنین» (۲) خودآرایی از ویژگیهای خاص انسانهای مؤمن است.
۳. در رهنمودهای پیشوایان اسلام در مورد خودآرایی به موارد زیادی تصریح و تاكید شده است كه از جمله آنهاست: لباس تمیز و آراسته، شانه كردن موی سر و صورت، نظافتبدن، خوشبو كردن بدن و لباسها، پرهیز از كارهایی كه دون شان انسان مؤمن است و...
۴. هرچند اسلام توصیه به خودآرایی دارد، اما هرگز این امر را منحصر به زینت ظاهر نمیكند بلكه آراستگی به فضایل معنوی و اخلاقی را كه زمینهساز سعادت و كمال روحی او هستند. مهمتر از آراستگی ظاهر میشمارد. به عبارت دیگر، اسلام با تعالیم حیاتبخش خود نخستبه ایجاد اعتدال در اخلاق و فضیلتهای روحی میپردازد و پیروان خود را به درك زیباییهای مافوق عالم ماده رهنمون میكند، و آنان را از گرفتارشدن به هرگونه سطحینگری در این مساله نجات میبخشد. در عین حال، تلاش میكند كه افراد فقط به زینت ابعاد ظاهری جسم و محیط زندگی خود نپردازند. در اشاره به چنین واقعیتی علیعلیه السلام میفرمایند: «زینهٔ البواطن اجمل من زینهٔ الظواهر» (۳) زینت درونی از زینت ظاهر بسیار زیباتر است. چه، هم از نظر تاثیر و هم از نظر ماندگاری، زینت درونی در كمال حقیقی انسان مؤثرتر است.
۵. گرچه در مجموعه تعالیم اسلامی به خودآرایی توصیه و تاكید فراوان شده است اما به جهت در امان ماندن از عوارض منفی افراط و تفریط در خودآرایی و مدگرایی، حدود و چارچوب خاصی نیز برای آن تعیین شده است. به عنوان مثال، تاكید شده است كه وسیله خودآرایی یا محیطآرایی اولا، باید حلال باشد و از راه مشروع تهیه شود. ثانیا، سبب اسراف در سرمایهها و استعداد نباشد. ثالثا، از هرگونه شائبه تجملپرستی و جنبه خودنمایی داشتن بری باشد. رابعا، به گونهای نباشد كه زمینه تحریك هواهای نفسانی و امیال جنسی دیگران را فراهم كند. خامسا، به صورت تقلید كوركورانه از دیگران انجام نگیرد و... در یك كلام از بررسی تعالیم اسلامی به دست میآید كه اسلام نه تنها خودآرایی را منع نمیكند بلكه به شیوه معقول و منطقی بر آن تاكید میكند. در عین حال، همیشه و در همه حال، از افراط و تفریط در هر چیزی منع میكند. (۴)
پینوشتها:
۱. فرهنگ معین، ج ۳، ص ۳۹۵۷
۲. شرح غرر و درر آمدی، ج ۱، ص ۳۰۷، حدیث ۱۱۷۵
۳. پیشین، ج ۴، ص ۱۱۷، حدیث ۵۵۰۳
۴. جهت اطلاع بیشتر رجوع كنید به: آیین بهزیستی اسلام، ج ۲ و ۴ مراجعه فرمایید.
سید صادق سیدنژاد
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست