سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
بازآفرینی تفکر دینی
احیاء تفكر دینی و بازآفرینی و بازسازی اندیشه دینی مدتهاست كه مشغله فكری پارهای از مصلحان و عالمان و روشنفكران جامعه ما بوده است. در طول تاریخ همواره عدهای بودهاند كه درد دین داشتهاند و پالودن و پیراستن آن از پیرایههای ناروا و نادرست هر زمان را امیدوار بودهاند. ما هم عدهای را به نام مصلح و احیاگر میشناسیم و از آن میان نامورترین و بزرگترین مصلحان را در عصر حاضر حضرت امام خمینیقدس سره میدانیم.
سؤالی كه در ابتدا مطرح میكنیم و درباره آن به بحث میپردازیم این است كه آیا اساسا «احیاء دین» گفتاری موجه و معقول است؟ آیا دین آن را تایید میكند؟ مگر نه این است كه دین به انسانها حیات میبخشد و طراوتی را كه زمینه تكامل آنهاست ایجاد میكند؟ پس با این وجود چگونه میتوان از «احیاء دین» سخن گفت. در پاسخ به این سؤال باید گفت: اولا، مراد و مقصود از «احیاء» در عبارت «احیاء دین»، احیاء تفكر و اندیشه دینی است نه احیاء خود دین. حقیقت دین امری ثابت، مقدس و نامیراست و هیچگاه غبار كهنگی و كدورت را نمیپذیرد.
نكتهای كه اكنون باید بدان اشاره كنیم این است كه «احیاء اندیشه دینی» در روایات هم مورد تایید واقع شده است. در لسان امیر بیان علیعلیه السلام آمده است: «احیوا السنهٔ و اماتوا البدعهٔ» (۱) آن حضرت در وصف یاران مخلص خود فرمودند: سنت را احیاء و بدعت را بمیراند. امام هشتم علی بن موسیالرضاعلیه السلام نیز به یكی از شیعیانشان فرمودند: «احیوا امرنا»: امر ما را احیاء كنید. (۲) مراد از «امر ما» در كلام حضرت، همان معارف و اندیشههای دینی است.
از اصول اولیه احیاء اندیشه دینی این است كه اساسا اندیشه دینی نیازمند احیاء باشد تا به احیاء آن پرداخته شود. بدین معنا كه زمانی احیاء اندیشه دینی معنا و مفهوم پیدا میكند كه تفكر دینی مسلمانان مرده و ناقص و فرسوده باشد. فهم اینكه اندیشه دینی به راستی میگراید یا به كژی و ناراستی، در گرو علایم و نشانههایی است كه جامعه مرده را از جامعه زنده و سرپا باز میشناساند. استاد شهید مرتضی مطهریرحمه الله در كتاب حق و باطل دو نشانه برای مردگی و پژمردگی اندیشه دینی برمیشمرد: (۳) «نخست آنكه در جامعه مرده یعنی جامعهای كه در آن اندیشه دینی آسیب دیده است، دروغها و نادرستها نیكو جلوه میكنند و در دل مینشینند و راست و درست پنداشته میشوند ولی حقایق و راستیها كریه و نادرست نمایانده میشوند و مهجور و متروك میمانند. مصداق این مدعا گرایش جامعه به سوی امور خیالی و غیرواقعی است. گرایش به سوی اموری كه همیشه طرحی خارقالعاده و معجزهآسا دارند. هم مصداقی دیگر از آن مدعاست.» این نشانه را در جامعه امروز خود میبینیم.
نشانه دیگر تفكر «اعتقادگرایی» است. به این معنا كه در جامعه دینی اندیشه و اعتقاد را همه چیز بدانند و برای عمل ارزشی قائل نباشند. این همان تئوری مرجئه است، یعنی سلاح تثبیتحاكمیت فرمانروایان و حكمرانان ظالم و غاصب اموی. آنان گرایش مرجئه را ایجاد كردند تا از حاصل اندیشههاشان بهرهبرداری سیاسی نمایند و اعمال ناروا و ناشایستخود را صحیح و موجه و بدون عیب نشان دهند. با تاملی در جامعه امروز خود معالاسف، این نحوه تفكر را شاهد هستیم و میبینیم كه بسیاری از افراد دیندار چنین میاندیشند.
از نشانههای بیماری اندیشه دینی، وجود اندیشه سكولاریسم است. یكی از بزرگترین خطرهایی كه اندیشه دینی ما را از یك قرن پیش در معرض تهدید قرار داده و میدهد، بینش سكولاریستی درباره دین است. سكولاریسم در یك منظر یعنی اندیشهای كه دین را حقیقتی آن جهانی و فراخاكی میداند و آن را با جهان خاكی و دنیای امروز نامربوط میانگارد. سكولاریسم، یعنی اعتقاد به كنار بودن دین از عرصه امور اجتماعی و جدا بودن نهادهای سیاسی - اقتصادی و... از دین. در غرب این سخن كه دین توان اداره دریای جوشان و خروشان و پرتلاطم جامعه صنعتی امروز را دارد و میتواند آن را آرام سازد، بیشتر به یك طنز شبیه است تا سخن عاقلانه و اندیشمندانه. از حدود یك قرن پیشتر كه ما با غربیان ارتباط برقرار كردهایم نحوه اندیشه غربیان در باب هستی و به تعبیر دیگر، جهانبینی آنان و رویكردهای معرفتشناختی و فلسفی آنان در لابلای دیگر كالاهایشان به جامعه ایرانی وارد شده است و ذهن عدهای و بالاخص روشنفكران را فرا گرفته است.
اندیشه سكولاریستی در جامعه غربی روییده و بالیده است. پارهای از روشنفكران كه این اندیشه را در باور خود گنجاندند به ترویج و تبلیغ آن در این دیار پرداختند و البته این طرز تفكر در ذهن بسیاری از صاحبنظران غربی مؤثر افتاد. با ظهور انقلاب اسلامی در میهن ما، عملا یك اندیشه و یك طرح نو از اسلام به میدان افكار امروز جهان پای نهاد كه همان اندیشه دینمحوری و خدامحوری و حاكمیت مفاهیم و ارزشهای دینی در اداره جهان توفانزده امروز بود كه در مقابل اندیشه سكولاریسم كه مبتنی بر انسان محوری استسر برافراشته بود. بیگمان مدعای انقلاب ما هم بر اندیشمندان و سیاستمداران مغرب زمین كه بیش از سه قرن استبا دین و حاكمیت دین و اندیشههای دینی سرسازگاری ندارند و دین را به روزنهها و حاشیهها فرا میخوانند و هم بر پارهای از روشنفكران داخلی گران آمده است. موج مدرنیسم در نظر اینان چنان رخ نموده است كه نتوانستهاند در فضای اندیشه خود جایی برای حاكمیت دین باقی گذارند. انقلاب ما صدای بیداری و كارآیی و تعالی بخشی دین برای بشر گمگشته امروز است.
كم نیستند آنان كه ذهن و اندیشهشان جایگاه همان بینش سكولاریستی است. جالب این كه همینها، مدعی اصلاحات و احیاء اندیشه دینی در جامعه هستند; برای احیای اندیشه دینی در عصر ما طرحی وسیع باید به اجرا در آید كه مبارزه با آفات یاد شده جزئی از همان طرح است. امید آنكه با تلاش بیوقفه آنان كه درد و سوز و گداز دین به دل دارند و امید فرد زندگی و جهانگیر شدن این در جهان پر اضطراب امروز را در سر میپرورانند، نور بیهمتای دین بر همه جا بتابد. در سایه دین بشر میتواند راه تعالی خود را بازیابد و به كمال واقعی خویش نایل گردد.
پینوشتها
۱. ده گفتار، ص ۱۳۲، انتشارات صدرا، چاپ پنجم
۲. همان، ص ۱۳۳
۳. حق و باطل، انتشارات صدرا، ص ۸۲، ۸۹، ۹۵
سمیه اسلامی
سؤالی كه در ابتدا مطرح میكنیم و درباره آن به بحث میپردازیم این است كه آیا اساسا «احیاء دین» گفتاری موجه و معقول است؟ آیا دین آن را تایید میكند؟ مگر نه این است كه دین به انسانها حیات میبخشد و طراوتی را كه زمینه تكامل آنهاست ایجاد میكند؟ پس با این وجود چگونه میتوان از «احیاء دین» سخن گفت. در پاسخ به این سؤال باید گفت: اولا، مراد و مقصود از «احیاء» در عبارت «احیاء دین»، احیاء تفكر و اندیشه دینی است نه احیاء خود دین. حقیقت دین امری ثابت، مقدس و نامیراست و هیچگاه غبار كهنگی و كدورت را نمیپذیرد.
نكتهای كه اكنون باید بدان اشاره كنیم این است كه «احیاء اندیشه دینی» در روایات هم مورد تایید واقع شده است. در لسان امیر بیان علیعلیه السلام آمده است: «احیوا السنهٔ و اماتوا البدعهٔ» (۱) آن حضرت در وصف یاران مخلص خود فرمودند: سنت را احیاء و بدعت را بمیراند. امام هشتم علی بن موسیالرضاعلیه السلام نیز به یكی از شیعیانشان فرمودند: «احیوا امرنا»: امر ما را احیاء كنید. (۲) مراد از «امر ما» در كلام حضرت، همان معارف و اندیشههای دینی است.
از اصول اولیه احیاء اندیشه دینی این است كه اساسا اندیشه دینی نیازمند احیاء باشد تا به احیاء آن پرداخته شود. بدین معنا كه زمانی احیاء اندیشه دینی معنا و مفهوم پیدا میكند كه تفكر دینی مسلمانان مرده و ناقص و فرسوده باشد. فهم اینكه اندیشه دینی به راستی میگراید یا به كژی و ناراستی، در گرو علایم و نشانههایی است كه جامعه مرده را از جامعه زنده و سرپا باز میشناساند. استاد شهید مرتضی مطهریرحمه الله در كتاب حق و باطل دو نشانه برای مردگی و پژمردگی اندیشه دینی برمیشمرد: (۳) «نخست آنكه در جامعه مرده یعنی جامعهای كه در آن اندیشه دینی آسیب دیده است، دروغها و نادرستها نیكو جلوه میكنند و در دل مینشینند و راست و درست پنداشته میشوند ولی حقایق و راستیها كریه و نادرست نمایانده میشوند و مهجور و متروك میمانند. مصداق این مدعا گرایش جامعه به سوی امور خیالی و غیرواقعی است. گرایش به سوی اموری كه همیشه طرحی خارقالعاده و معجزهآسا دارند. هم مصداقی دیگر از آن مدعاست.» این نشانه را در جامعه امروز خود میبینیم.
نشانه دیگر تفكر «اعتقادگرایی» است. به این معنا كه در جامعه دینی اندیشه و اعتقاد را همه چیز بدانند و برای عمل ارزشی قائل نباشند. این همان تئوری مرجئه است، یعنی سلاح تثبیتحاكمیت فرمانروایان و حكمرانان ظالم و غاصب اموی. آنان گرایش مرجئه را ایجاد كردند تا از حاصل اندیشههاشان بهرهبرداری سیاسی نمایند و اعمال ناروا و ناشایستخود را صحیح و موجه و بدون عیب نشان دهند. با تاملی در جامعه امروز خود معالاسف، این نحوه تفكر را شاهد هستیم و میبینیم كه بسیاری از افراد دیندار چنین میاندیشند.
از نشانههای بیماری اندیشه دینی، وجود اندیشه سكولاریسم است. یكی از بزرگترین خطرهایی كه اندیشه دینی ما را از یك قرن پیش در معرض تهدید قرار داده و میدهد، بینش سكولاریستی درباره دین است. سكولاریسم در یك منظر یعنی اندیشهای كه دین را حقیقتی آن جهانی و فراخاكی میداند و آن را با جهان خاكی و دنیای امروز نامربوط میانگارد. سكولاریسم، یعنی اعتقاد به كنار بودن دین از عرصه امور اجتماعی و جدا بودن نهادهای سیاسی - اقتصادی و... از دین. در غرب این سخن كه دین توان اداره دریای جوشان و خروشان و پرتلاطم جامعه صنعتی امروز را دارد و میتواند آن را آرام سازد، بیشتر به یك طنز شبیه است تا سخن عاقلانه و اندیشمندانه. از حدود یك قرن پیشتر كه ما با غربیان ارتباط برقرار كردهایم نحوه اندیشه غربیان در باب هستی و به تعبیر دیگر، جهانبینی آنان و رویكردهای معرفتشناختی و فلسفی آنان در لابلای دیگر كالاهایشان به جامعه ایرانی وارد شده است و ذهن عدهای و بالاخص روشنفكران را فرا گرفته است.
اندیشه سكولاریستی در جامعه غربی روییده و بالیده است. پارهای از روشنفكران كه این اندیشه را در باور خود گنجاندند به ترویج و تبلیغ آن در این دیار پرداختند و البته این طرز تفكر در ذهن بسیاری از صاحبنظران غربی مؤثر افتاد. با ظهور انقلاب اسلامی در میهن ما، عملا یك اندیشه و یك طرح نو از اسلام به میدان افكار امروز جهان پای نهاد كه همان اندیشه دینمحوری و خدامحوری و حاكمیت مفاهیم و ارزشهای دینی در اداره جهان توفانزده امروز بود كه در مقابل اندیشه سكولاریسم كه مبتنی بر انسان محوری استسر برافراشته بود. بیگمان مدعای انقلاب ما هم بر اندیشمندان و سیاستمداران مغرب زمین كه بیش از سه قرن استبا دین و حاكمیت دین و اندیشههای دینی سرسازگاری ندارند و دین را به روزنهها و حاشیهها فرا میخوانند و هم بر پارهای از روشنفكران داخلی گران آمده است. موج مدرنیسم در نظر اینان چنان رخ نموده است كه نتوانستهاند در فضای اندیشه خود جایی برای حاكمیت دین باقی گذارند. انقلاب ما صدای بیداری و كارآیی و تعالی بخشی دین برای بشر گمگشته امروز است.
كم نیستند آنان كه ذهن و اندیشهشان جایگاه همان بینش سكولاریستی است. جالب این كه همینها، مدعی اصلاحات و احیاء اندیشه دینی در جامعه هستند; برای احیای اندیشه دینی در عصر ما طرحی وسیع باید به اجرا در آید كه مبارزه با آفات یاد شده جزئی از همان طرح است. امید آنكه با تلاش بیوقفه آنان كه درد و سوز و گداز دین به دل دارند و امید فرد زندگی و جهانگیر شدن این در جهان پر اضطراب امروز را در سر میپرورانند، نور بیهمتای دین بر همه جا بتابد. در سایه دین بشر میتواند راه تعالی خود را بازیابد و به كمال واقعی خویش نایل گردد.
پینوشتها
۱. ده گفتار، ص ۱۳۲، انتشارات صدرا، چاپ پنجم
۲. همان، ص ۱۳۳
۳. حق و باطل، انتشارات صدرا، ص ۸۲، ۸۹، ۹۵
سمیه اسلامی
منبع : بنياد انديشه اسلامي
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست