پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مجله ویستا
حضرت زهرا (س) در کلام اندیشمندان
![حضرت زهرا (س) در کلام اندیشمندان](/mag/i/2/kf8d4.jpg)
ابوداود، سلیمان بن طیالسی سنن معروف خود می گوید :
«علی بن ابی طالب فرمودند : آیا نمی خواهی که از خودم و از فاطمه دختر پیامبر اسلام بگویم ؟
او با آنکه عزیزترین فرد در نزد پیامبر اسلام بود ، در منزل من از فرط دستاس کشیدن (چرخاندن آسیاب دستی) دستش زخمی شد، و از فـــرط حمل آب با کوزه شانه اش متألم گردید، و از جارو کشیدن و نظافت خانه لباسهایش کهنه شد. شنیدیــم کــه خدمتگزارانی پیـش رســول خـــدا هستند. فاطمه به سراغ پدر رفت تا کمکی از او دریافت کند و یکی از ان خدمتگزاران را برای کمک در کارهای خانه از پدر بخواهد. ولی وقتی کـه به حضور پدر رسیده بود ، با جوانانی در آنجا برخورد کرده و از فرط حجب و حیا خجالت کشیده بود درخواست خــود را بــازگو کند ، و بــدون ابـراز مطلب بازگشته بود.» (۱)
▪ بیان بخاری در کتاب صحیح :
بخاری، ابوعبداللَّه محمد بن اسماعیل در صحیح معروف خود، جزء پنجم، ص ۱۷ باب فضائل صحابه (چاپ مکه به سال ۱۳۷۶) با سندهای خاص خود نقل می کند که پیامبر اسلام فرمودند :
«فاطمه پاره ی تن من است ؛ هر آن کس که او را به غضب وادارد مرا خشمناک ساخته است.»
بخاری در موارد متعددی از کتاب خود ، از جمله در ج ۳ ص ۱۴۶ و در جزء چهارم ص ۲۰۳ نقل می کند که پیامبر اسلام فرمود :
فاطمه پاره ی تن من است ، هر آن کس که او را به غضب وادارد مرا ناخشنود کرده است.»
و در جزء پنجم ص ۲۰ می گوید : «فاطمه بانوی زنان بهشتی است.»
▪ بیان ترمذی در کتاب صحیح :
ترمذی، یکی دیگر از ارباب سنن در صحیح خود در این باره می گوید :
«از عایشه سؤال شد کدام یک از مردم ، محبوبترین افراد در نزد رسول خدا بودند ؟
گفت : فاطمه، پرسیده شد : از مردان ؟ گفت: همسرش علی.»
الاسلام والشیعة محمود شهابی.
▪ بیان مسلم در کتاب صحیح :
مسلم بن حجاج قشیری (م ۲۶۱ ه) یکی از ارباب صحاح ششگانه در صحیح معروف خود می گوید : «فاطمه پاره ی تن پیامبر است. پـیـامـبـر را می رنجاند کسی که او را رنجانده باشد و پیامبر را خوشحال می سازد کسی که زهرا را خوشحال کرده باشد.»
▪ بیان احمد بن حنبل :
احمد بن حنبل امام و پیشوای فقه اهل سنت ، در جزء سوم مسند خود ، با اسناد خاص خویش از مالک بن انس نقل کرده است :
«شش ماه بود که پیامبر اسلام ، هر روز هنگامی که به نماز صبح می رفتند ، از درب خانه ی فاطمه عبور می کردند و می فرمودند :
«نماز! نماز! ای اهلبیت» ... و آنگاه آیه ی «انما یرید اللَّه لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» را تلاوت می فرمودند.»
● بانوی اسلام از دیدگاه سلیمان کتانی اندیشمند مسیحی :
دربـــاره ی شخصیت ممتاز زهرای اطهر (ع) ، گفتارها و نوشتارها و اظهارنظر ها، چه از دوست و چه از دشمن- به ویژه دشمن دانا و با انصاف - بسیار فراوان است. در جهان اندیشه و علم و پژوهش، وجود ذیجود فاطمه (ع)، محور برخورد آراء و افکار گوناگون گردیده و میدانهای گستردهای را برای قلمفرسایی های پرشور ایجاد کرده است.
هم اکنون که نگارنده، مشغول تنظیم این بخش از گفتارهای کتاب حاضر است ، دهها کتاب مختلف ، از نویسندگــان و متفکران اطـراف و اکناف جهان را پیش روی خود دارد ، که در فصل فصل هر کدام از این کتب و رسالات، شخصیت و زندگی پربار و افتخارآمیز آن حضرت ، از ابـعـاد مختلف مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. از آنجا که نقل و بررسی مجموع آن گفته ها و نوشته ها ، در این مجال اندک به هیچ وجــه مـمـکن و میسر نیست ، ناگزیر سعی می شود که در این فصل کتاب ، برخی از نقطه نظر های چند تن از انبوه نویسندگان و متفکران مختلف، به اختصار نقل و بازگویی شود. با این امید که خوانندگان این نوشتار، تنها با مختصری از بازتاب عظمت روح و شموخ مقام علمی و معنوی و مـذهبی آن بــانوی بزرگ اسلام ، در جهان تحقیق و نگارش آشنا شوند و انعکاس نیمرخ آن چهره ی درخشان را در آئینه ی کتاب ها و رسالات نظاره کنند.
در ایـن بــخــش ، نــخــسـت قسمتی از آرای دانشمندان غـیـر اسلامی بــازگــو می شود و سپس آرا و نظرات مشاهیر صاحب نظران اسـلامی منعکس می گردد.
نخست از یک نویسنده و شاعر و ادیب مسیحی بــه نـــام «سلیمان کتانی» که دارای تألیفات مشهور و موفقی در چهره نگاری شخصیت های اسلامی است ، مطلب را آغاز می کنیم.
برای آشنایی با وی لازم به تذکر است که : چند سال قبل ، کتابخانه ی عربی اسلامی در نجف اشرف، مسابقه ای در میان عموم نویسندگـان عرب ترتیب داد ، تا درباره ی شخصیت والا و ممتاز مولای متقیان علی بن ابیطالب (ع) قلمفرسایی کنند.
در آن مسابقه ، نویسنده ی چیره دست لبنانی و ادیب و شاعر صاحب انصاف نصرانی ، آقای سلیمان کتانی ، بــا نــوشتـن کتابی تحت عنوان «الإمام عـلـی نبراس و متراس» شرکت جست. پس از بررسی تمام کتب و آثار شرکت داده شده در مسابقه ، کـتـاب سلـیـمـان کتانی مـقــام نخست را به دست آورد و نویسنده مزبور برنده ی جایزه ی اول شد.
بار دوم ، همان کتابخانه ، نگارش کتابی را در مورد شخصیت درخشان بانوی بزرگ اسلام، فاطمه زهرا (ع) به مسابقه گذاشت و نویسندگان و محققان و شخصیت های علمی و ادبی متعددی در این مسابقه شرکت جستند. این بار نیز نویسنده ی مسیحی نامبرده بــا نـوشـتــن کتابی تحت عنوان «فاطمة الزهرا ، وترٌ فی غمدٍ» (فاطمه زهرا ، زهی در نیام) مقام نخست را به خود اختصاص داد و برندهی جایزه شد.
گرچه در این گزینش ها، در مرحله ی اول احتمال تشویق کردن یک فرد مسیحی که در عالم مسایل اسلامی به تحقیق و نگارش پرداخته است بی وجه نیست. و بــاز گــرچــه همین امر ، در صورتی که نوشته های شرکت کنندگان در مسابقه در سطح مساوی و برابر قرار داشته باشند ، خود می تواند مجوز برنده شدن یک فرد مسیحی در مسابقه باشد ، ولی با مطالعه ی کتاب مزبور روشن میشود که این حد اطلاعات و آگاهی و این شور و حماسه قابل تحسین است که یک فرد بیگانه و خارج از اسلام ، آنچنان از غنای فرهنگی و ادبی و احساسی و عـاطـفـی ســرشار باشد که در مورد یک شخصیت اسلامی کتاب بنویسد و در جمع نویسندگان مسلمان شرکت جـویـد و عـرض وجــود کند و تا حدود زیادی هم به حقیقت مطلب برسد. لذا اگر کتاب او حائز مقام اول و برنده ی جایزه می گردد ، جای حرفی و بحثی نیست ، چــرا کــه شخصیت زهرا اطهر (ع) یک شخصیت جهانی و الهی است که عموم مردم در مورد او حق اظهار نظر و قلمفرسایی دارند ، و سخن دوست را ، از هــر زبـــان و قلمی که انسان بشنود و بخواند ، زیبا و پسندیده است و مصداق «الفضل ما شهدت به الأعداء» خواهد بود.
امروزه که شخصیت جمیله بوپاشاها ، ایندیرا گاندی ها، فلورانس ها ، الیزابت ها و بنت الهدی ها و نظایر آن در سطح وسیعی از جـهــان مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد ، آیا جا ندارد که شخصیت فوق العاده والای این بانوی بزرگ اسلامی در عرصهی جهانی مورد معرفی و شناسایی قرار گیرد ؟
نـویـسـنده ی مورد بحث ، درباره ی شخصیت زهرا ، شعر و حماس به کار می برد ، سمفونی احساساتش اوج می گیرد و بـهـتـریـن شـورهـا و عواطف شاعرانه را نثار او می کند ...
او در آغاز کتابش می نویسد :
«فاطمه ی زهرا (ع) مقامی والاتر از آن دارد که سندهای تاریخی و روایتی به سوی او اشاره کنند و گرامی تر از آن است که شرح حال گونه هـا به جانب وی راهنما باشند. فاطمه (علیهاالسلام) را همین چهارچوب کافی است که : وی دختر محمد (ص) و همسر علی (ع) و مادر حسن و حسین (ع) و بزرگ بانوی جهان است.» (۱)
و در پایان کتابش می گوید : «فاطمه ، ای دخت مصطفی ! ای روشنترین چهره ای که زمین را بر روی دو کتف خود بلند کرد ، تــو جــز دو نـوبــت برای زمین لبخند نزدی : یک بار در سیمای پدر ، آن دم که در بستر آرمیده بود و تو را مژده ی قرب وصل می داد لبخند زدی ؛ و لبخندی دیــگــر ، بدان هنگام گرداگرد لبان تو می گردید که جان بر لب داشتی و واپسین دم خویش را فرو فرستادی ... تو همیشه با محبت زیست کردی ، تـو با پاکی و پاکدامنی زیستی ، برای پاکیزه ترین مادری که دو ریحانه زادی و پروردی و بر قامت آن دو جامه ای از خز بخشندگی پوشاندی ...
تو زمین را همراه با لبخندی استهزاآمیز رهـا کردی و به ابدیت پیوستی ، ای دختر پیامبر ! ای همسر علی! ای مادر حسن و حسین و ای بزرگ بانوی بانوان همه جهانها و اعصار» (۲)
و باز در جای دیگر می نویسد : «قهرمانی نیرویی نیست که مستند به تن و بازو باشد ، یا مستند به تــاج و تخت ، بلکه قهرمانی چیزی اسـت که منطق عقل ، رشد و فهم را به کار گیرد ، آنگاه هدف ها را تعیین کند و برنامه را ترسیم نماید ؛ و قهرمانی زهرا ، چیزی جــز این معنی بزرگ نبود. از این رو از هر چه عامل روشنایی دیگران می شد بهره گرفت ، بی آنکه بازوان ناتوان و نزار و پهلوهای لاغر و نحیف وی در ایـن خواست از مؤثر باشد.» (۳)
● لوئی ماسینیون محقق فرانسوی :
مستشرق و پژوهشگر مـعروف فرانسوی ، لویی ماسینیون که مدتی از عمر خود را وقف شناخت حضرت فاطمه ی زهرا (علیهاالسلام) ساخته ، در زمینه ی شناخت آن حـضـرت ، بــا گـام های تحقیق پیش رفته و تلاش و کوشش بسیار به عمل آورده است. وی رساله ی محققانه ای در مورد مباهله ی مسیحیان «نجران» با پیامبر اسلام ، که در سال دهم هجری در مدینه صورت گرفت ، نوشته که در آن نکته هـــای جـالـب توجه فراوانی مطرح شده است. در آن رساله می گوید :
«اوراد و دعاهای ابراهیم (ع) از وجود دوازده نور که منشعب از فاطمه هستند خبر می دهد ...
تورات موسی از آمدن محمد (ص) و دختر پربرکت او ، و دو آقازاده به مانند اسماعیل و اسحق (حسن و حسین) نوید می دهد ...
و انــجــیــل هـــای عـیـسـی (ع) از آمــدن احـمـد (ص) نــوید می دهد و نیز بشارت می دهد که دختر پربرکتی خواهد داشت که دو پسر به دنیا می آورد ...» (۱)
۱ـ شخصیات قلقه عبدالرحمن بدوی و ضمیمهی آن «المباهله» تألیف لویی ماسینیون چاپ میلان به سال ۱۹۴۴، ص ۱۷
۱ـ کتاب «فاطمة الزهراء وترٌ فی غمد»، پیشگفتار، ص ۳.
۲ـ ص ۲۰۵ ترجمهی همان کتاب.
۳ـ ص ۲۱۱ همان ترجمه
۱ـ سنن ابی داود ، ج ۲، ص ۳۳۴
۲ـ ص ۲۰۵ ترجمهی همان کتاب.
۳ـ ص ۲۱۱ همان ترجمه
۱ـ سنن ابی داود ، ج ۲، ص ۳۳۴
منبع : سایت مناجات
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست