شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 1 March, 2025
مجله ویستا
ایزیکوپتر چیست؟

(توضیح هممحور: ملخ یا چرخانهای که دارای دو یا چند پره بر روی یک محور میباشد و این پرهها در جهت عکس یکدیگر میچرخند)...
ازیکوپتر با در اختیار داشتن سیستم هممحور ـ چرخشی و ملخهای قدرتمند و پیشرفتهای که از طراحی سادهای برخوردارند، از فرامین پروازی بسیار ایمنی بهرهمند گردیده که از آن جمله میتوان کنترل فرامین چرخشی ـ گروهی، این سیستمها را ذکر کرد. این بدان معناست که اگر در حین پرواز، یکی از فرامین کنترل بهخوبی اجراء نشود بهعلت گروهی و چرخشی بودن این سیستمها بهراحتی میتوان به پرواز ادامه داد و مطمئن بود که خطری پرواز را تهدید نمیکند.
از مزایای طراحی منحصربهفرد این پرنده میتوان به حجم و وزن کمتر، نیروی بالابرنده بسیار قویتر و متعادلتر و سیستمهای ایمنتر آن در مقایسه با دیگر هلیکوپترهای شخصی نام برد. این خصوصیات باعث شده تا تمامی انتظارات ممکن از ایزیکوپتر برآورده شود.
ایزیکوپتر تنها هلیکوپتر شخصی است که مجهز به موتورهای دوقلوی کوچک میباشد. (این موتورها روی یکمحور هستند) و علاوه بر آن دارای کانالهای مرتبط بههم برای سوخترسانی به موتورها و کنترل فرامین گروهی است.
این مزیت بالاترین بازده ممکن برای سوخترسانی به موتورها را فراهم میآورد.
خلبانان بهزودی خواهند توانست لذت یک پرواز راحت و ایمن را با ایزیکوپتر احساس نمایند.
● چرا ایزیکوپتر طراحی شد؟
صدها سال است که بشریت از زمانیکه لئوناردو داوینچی، ماشین پرنده عمود پرواز و آهنین خودش را اختراع کرد، انتظار کشیده تا بتواند روزی مستقلاً بهصورت عمودی پرواز نمایند.
با اینحال و حتی با گذشت بیش از یکصدسال از اولین پرواز قدرتمند برادران رایت در سال ۱۹۰۳، هنوز هیچ اقدامی جهت طراحی یک هلیکوپتر شخصی راحت و البته عمود پرواز انجام نشده است.
این نکته قابل ذکر است که با هلیکوپترهائی که امروزه در دسترس میباشند به سختی میتوان پرواز نمود.
در ضمن، این پرندگان دارای قسمتهای سرسامآوری برای خریداران میباشند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم هلیکوپتری را طراحی و تولید نمائیم که داوینچی قرنها پیش به فکر طراحیاش افتاد: ماشین عمود پرواز، با ظاهری ترغیب کننده و جذاب، مجهز به موتورهای دوقلو و بدون هیچ پره چرخنده روی دم آن. پس ما توانستیم پرواز را آسانتر، ایمنی پرواز را بیشتر و بیشتر و قیمت خرید آنرا برای تمام کسانی که آرزو دارند مثل داوینچی پروازی شخصی و آزاد را تجربه کنند، قابل پرداخت سازیم.
● مزایای ایزیکوپتر هممحور
ایزیکوپتر نسل جدیدی از هلیکوپترهای شخصی است که دارای بازوهای انتقال نیروی هممحور است و بدینوسیله توانسته است، گشتاور ناشی از ملخ اصلی را بدون نیاز بهوجود پره در دم پرنده، خنثی و قابل کنترل نماید.
ایزیکوپتر تنها هلیکوپتر شخصی طراحی شده در این سایز میباشد که مجهز به موتورهای دوقلوی قدرتمند است که روی یک محور قرار دارند و در جهت خلاف یکدیگر میچرخند. این موتورها بدین منظور طراحی و تدارک دیده شدهاند تا بتوانند معضل ارزشهای اضافی را برطرف ساخته و تا حدود زیادی گشتاور ناشی از ملخ اصلی را نیز از بین برده باشد.
این خود یکی از مزایای بسیار ارزشمند این چرخبال دوموتوره هممحور، سبک، کمحجم و قدرتمند است.
هممحور بودن ملخهای ایزیکوپتر باعث شده است تا بسیاری از مشکلات متداول و قدیمی در یادگیری پرواز با هلیکوپتر برطرف شود. برای بسیاری از مردم این بسیار سخت و طاقتفرسا است که با روشهای قدیمی، پرواز را بیاموزند بهعنوان مثال مقابله با گشتاور ملخ اصلی در هنگام TAKEOFF یکی از معضلات اصلی علاقمندان است.
البته این بدان معنا نیست که بخواهیم از سختیها و ضرورت یادگیری مهارتهای لازم برای پرواز با هلیکوپترهای پیچیده صرفنظر کنیم و حتی از مهارتهای لازمه برای فرود و ماندگاری در آسمان صرفنظر کنیم، ولی اینکه برای بسیاری از مردم علاقمند به پرواز، یادگیری پرواز با هلیکوپترهای قبلی بسیار سخت و مشکل است، امری واضح و روشن است اما، طبق تغییرات اساسی که در طراحی هلیکوپترهای دارای ملخهای هممحور صورت گرفته است، قرار است تا پرواز با هلیکوپتر بسیار آسان شود. لذا عدم وجود پره چرخنده یا TAIL ROTOR در دم باعث شده است تا ازیکوپتر از هرگونه مشکلات ناشی از گشتاور ملخ اصلی و دیگر مسائل مربوطه به پره دم بهدور باشد و نوید پروازی آسان را در آیندهای نزدیک بدهد.
● نگاهی محققانه به ایزیکوپتر پرنده شخصی جدید
۱. طراحی ملخهای هممحور امر پرواز را آسان نموده و اولین هلیکوپتر در تاریخ صنعت هلیکوپترسازی است که توانسته امکان پرواز را حتی برای افرادیکه روی صندلی چرخدار مینشینند نیز فراهم آورد.
۲. مجهز به موتورهای دوقلو میباشد که امکان پرواز با یکی از آنها نیز فراهم آمده و بنابراین ضریب امنیت پرواز را تا اندازه بسیاری بهبود بخشیده است.
۳. قیمت مناسب آن باعث شده است تا توانائی خرید آن برای علاقمندان فراهم آمده باشد. در ضمن ایزیکوپتر قابلیت تبدیل شدن به یک هلیکوپتر ترابری را نیز دارد و حتی میتوان در تعمیرگاههای خانگی نیز بهکار روی آن مشغول بود.
ایزیکوپتر در بیست و سوم سپتامبر ۲۰۰۳ میلادی در شهر هلتیچ در نزدیکی کمبریج انگلستان به پرواز درآمد و در معرض دید صدها علاقمند به پرواز قرار گرفت و تا مدتها موضوع خبرساز رسانهها بود.
صدها نفر شاهد کمحجمی گیربکس اصلی آن، پرههای کنترل هممحور، موتورهای قدرتمند دوقلو و تمامی آنچه که مربوط به یک نمایش عمومی خارقالعاده از ایزیکوپتر میباشند، بودند.
این پرواز نمایشی در فضائی به وسعت ۱۸۱۴ اینچ به انجام رسید.
فضائیکه تنها ایزیکوپتر قادر به پرواز در آن است!
حتی بعضی به خاطر اینکه شباهتهای زیادی در حرکات و پروازهای آن با ترمیناتور مشاهده نمودند آنرا بازوی برهمزننده (ترمیناتور) خواندند که این خود نشان از تأثیر ایزیکوپتر در اذهان مردم دارد..... . نهایت پروازهای VTOL دقیقاً اینجاست!
در دسترس شما، ایزیکوپتر بهزودی به یک فوق ستاره جهانی تبدیل خواهد شد و داوینچی از اینکه میبیند رؤیاهای پرواز عمودیاش به حقیقت پیوسته خوشحال و مسرور خواهد شد.
میثم صفری
منبع : مجله پرواز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست