جمعه, ۲۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 14 February, 2025
مجله ویستا
نهادینه سازی فناوری ارتباطات و اطلاعات(ICT) در حوزه های علمیه
با توجه به ضرورت فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، شاهد آن هستیم كه در چند سال اخیر بسیاری از دفاتر، مراكز و سازمانهای مربوط به حوزه علمیه در راستای پیشبرد اهداف توسعه اقدام به ایجاد و تولید سایتها، شبكههای اینترانتی و یا نرمافزار و سختافزار نمودهاند، كه در سالهای آتی نیز سرعت بیشتری به خود میگیرد.
اگر چه تاكنون امكانات، نیروها و سرمایههای هنگفتی هزینه شده؛ اما هنوز اهداف كوتاهمدت و بلندمدت به صورت كلان و خُرد در راستای توسعه تعریف نشده است. در بین سطوح تصمیمگیری به ویژه در توسعه عملیاتی حوزه دین، فرهنگ و علم این اتفاق نظر وجود دارد كه جهت دسترسی به توان بالای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات؛ به نتیجه رساندن سرمایهگذاریهای انجام شده؛ ایجاد بستر مناسب جهت جلب اعتماد صاحبان سرمایه، مراجع، مدیران عالیرتبه و از طرف دیگر كاربران اعمّ از قشر حوزوی، دانشگاهی و عموم مخاطبان، باید پس از اصلاح دیدگاه نسبت به ICT و شناخت تمام توان و امكانات آن، از روشهای مدیریتی متمركز و یا راهبری متمركز بر امكانات، نیروها و سرمایهها استفاده نمود تا چنین فعالیتهایی به صورت منسجم، مطمئن و پایدار صورت بگیرد.
روشهای یكپارچه سازی و نهادینه كردن آن، ما را قادر میسازد تا بر ضعفها و ناكارآمد بودن وضعیت فعلی فایق آمده تا بتوایم علاوه بر برنامهریزی استراتژیك و كلان حوزوی گروههای بزرگ و كوچكِ مربوط به حوزه و حوزویان را امر تسهیل روابط، ارتقاء كیفیت محصولات ارائه شده سوق داده و در نتیجه به احیای رسالت حوزوی و مخاطبسازی در عرصه جهانی مخصوصاً محافل علمی دنیا دست یابیم. از اینرو، ضرورت ایجاب میكند جهت نیل به آن توانمندی به بررسی مشكلات توسعه در حوزه، تبیین وظایف دولت، و نقش حوزه در این خصوص و مسائل پیرامون آن بپردازیم و سعی شود تا راهكارهای اساسی آن معرفی گردد.
ضرورت رویكرد حوزه به توسعه ابزاری منطقی كه نتیجه ظهور هر فنّاوری جدید باشد، باعث میشود محیط آدمی را كه به آن عادت كرده بود، به محیطی نامطلوب، قدیمی و كمبها مبدّل نماید و به رویكردهای جدیدی ملزوم سازد. در حال حاضر، رشد سریع فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، زندگی فردی و اجتماعی بشر را دگرگون ساخته به گونهای كه علاوه بر امور پیچیده علمی و فنی حتی در امور ساده و روزمرّه زندگی بشری نیز فنّاوری اطلاعات و ارتباطات نقش مهمی را ایفا میكند. بهوضوح آشكار است كه تولید فكر و اندیشه توسط نظریهپردازان بدون دسترسی به اطلاعات علمی ممكن نمیباشد.
آگاهی مدیران فعّال در تمامی عرصههای تولید از آخرین اخبار و اطلاعات فنی و علمی آنان را توانمند میسازد تا بتوانند كیفیت و كمیت محصولاتشان را خصوصاً در عرصه علمی و فرهنگی بهبود بخشند. سیاستگذاران و مدیران كلان حوزوی با دستیابی به آخرین اخبار و اطلاعات است كه میتوانند به حلّ معضلات درونی همچون اداره طلاّب و كاركنان تحت پوشش، برنامهریزی آموزشی و مشكلات برونی همچون حضور علمی و تبلیغی در عرصه بینالمللی بپردازند.
در شرایط حسّاس، تصمیمات درست و بجا بگیرند و اثرات سوء و مخرب را به نتایج مفید و مطلوب تبدیل كنند. فنّاوری اطلاعات و ارتباطات شامل مجموعهای از ابزارها، تجهیزات، علوم و مهارتهاست كه اطلاعات را جمعآوری، ذخیره، پردازش و بازیابی میكند و باعث میشود كه جوامع گوناگونی را در سطح جهانی به صورت اعجابآوری به یكدیگر متصل كند. ضمن اینكه با كنار زدن قالبهای عملیاتی سنتی، افزایش سرعت، سهولت دسترسی اطلاعات، سقوط هزینهكردها، كاهش ضریب خطا در تصمیمات جزئی و كلی، ارتقاء دیدگاه سیاستگذاران و در نهایت، بالا بردن كیفیت محصولات فكری و انسانی را به ارمغان میآورد.
بنابراین، لازمه بقاء در میدان رقابت جهانی بین كانونهای مختلف علمی، فرهنگی و مذهبی برخورداری از چنین فنّاوری با پشتوانه شناخت و اندیشه پاك صورت میگیرد و بدون لحاظ آن، امكان حیات اجتماعی مدرن غیر قابل تصوّر است.
بجاست حوزههای علوم اسلامی به جای به كارگیری شیوههای سنتی و قدیمی كه شاید در برخی مراتب لازم باشد، ولی به طور یقین كافی نیست، به ابزار روز از جمله (۱)ICT مجهز شوند تا با حفظ مبانی و اصول علماء سلف و درك متقابل مخاطبان جهانی، پاسخگوی نیاز جوامع به نحوی شایسته باشند.
فنّاوری اطلاعات و ارتباطات (۲)(ICT) «فنّاوری» به تنهایی به مدیریت ورودی و خروجیهای یك سیستم گویند؛ مدیریتی كه با استفاده از روشها، سختافزار، نرمافزار و عملیات پردازش همچون محاسبات ریاضی، قیاسات منطقی، كنترل، تصمیمگیری و غیره، یك مجموعه نظاممند را اداره میكند كه رایانه ایفا كننده چنین نقشی است.
اصطلاح «اطلاعات» نیز شامل دیتا، اطلاعات پردازش شده، دانستهها، فرضیههای اثبات شده، مقالات، كتب و به طور كلی، مواد اوّلیه رایانه و شبكههای رایانهای میباشد و «ارتباطات» هم به پیوندهای دو یا چند طرفه بین مجموعهای از نهادهای حقیقی و یا مجازی و یا بین افراد جامعه توسط ابزار مخابراتی، رادیویی و تلویزیونی در قالبها و انواع گوناگون خدماترسانی گفته میشود. از آنجاییكه هر دو مقوله اطلاعات و ارتباطات لازم و ملزوم یكدیگر میباشند، هر دو را به عنوان یك فنّاوری معرفی مینمایند و در پارهای از مواقع نیز لفظ ITیا فنّاوری اطلاعات گفته میشود؛ ولی از آن اراده ICT یا فنّاوری اطلاعات و ارتباطات میكنند.
بنابراین، میتوان گفت كه ICT به كاربرد فنّاوری رایانه و ابزار مخابراتی در سیستم اطلاعاتی مدیریت یا MISكه همان مدیریت اطلاعاتی است، گویند؛ فنّاوریای كه موجب شتاب سیر نوآوری، توسعه و خلاقیت میباشد. در حال حاضر به وسیله ICT جهان به صورت مجموعهای واحد مبدل شده و هرچه ساختار و نظم آن كاملتر باشد، میزان و گستره اطلاعات نیز مطلوبتر شده، ارتباطات و شناخت جوامع نیز از یكدیگر عمیقتر و فاصلهها كمتر میگردد. فرهنگ ICT مهمتر از بعد سختافزاری، مقوله اندیشه و فرهنگ توسعه ICT میباشد كه بجاست آن را فرهنگ تولید، حفظ و ارائه اطلاعات و در یك كلام «فرهنگ ICT » نامید.
بدون توجه به فرهنگ تولیدی و خدماتی اطلاعات، توان ادامه حیات نداشته و همچون برخی از سازمانهای ناموفق در امر توسعه IT ، با پشتیبانی هزینههای گزاف در سختافزار و نرمافزار به مجموعهای ناكارآمد و عقیم تبدیل شدهاند. تا جایی كه در برخی از سطوح فقط شكل صوری معضلات قبلی تغییر كرده و اصل مشكلات به قوّت خود باقی مانده است. عدم رویكرد به فرهنگ ICT ، كندی و یا توقف در توسعه ICT را بهبار میآورد و با توجه به نوع جدید رویارویی در عرصههای بینالمللی، رشد سریع كمّی و كیفی تبادل اطلاعات و نیز حضور قوی و چشمگیر معاندان مكتب اهلبیت(ع) و انقلاب اسلامی در عرصه ICT باعث میشود كه زبان غیر قابل فهمتر و متعاقباً به علت رسوخ اندیشههای مخالفان در اعماق اندیشهها و عقاید، بیان ما برای آنان غیر قابل پذیرشتر شود.
بنابر این، آنچه در توسعه ICT بسیار حایز اهمیت است، تفكر اطلاعات گراست. فنّاوری IC با پشتوانه مجموعهای از خردهای مطلوب توسط ابزارهای در خدمت گرفته بهوجود میآید و توسط فرهنگ ICT است كه میتوان به فوایدی همچون: ارزانی، سهولت كار و سرعت دسترسی پیدا نمود و فرایندهای پیچیده درون سازمانی را ساده كرد و سطح افق دید مدیران را بالاتر و اهدافشان را بلندمدت ساخت.
در فرهنگ ICT باید به مقولههایی همچون: تمركز، یكپارچه و شبكهسازی اطلاعات، فرهنگ جمعآوری اطلاعات، فرهنگ تولید اطلاعات، اولویتبندی، خلاصهسازی و تحلیل اطلاعات، تخصص و پژوهشنگری به اطلاعات، فرهنگ حفظ و نگهداری اطلاعات، و نیز به فرهنگ خدماترسانی اطلاعات توجه جدّی شود و سازمانهایی همچون حوزه علمیه باید شرایط و قالبهای جدید علمی، فرهنگی در عرصه اطلاعات و ارتباطات را پذیرا باشند تا بتوانند به آن اهداف والا دسترسی پیدا كنند.نقش ICT در توسعه منابع انسانی حوزه در راستای توفیق سازمانها و نهادهای گوناگون در عرصههای مختلف رقابت، نیاز به رشد و توسعه منابع انسانی است. توان انسانی سازمانها باید به حدّی برسد كه بتواند سازمان را در رسیدن به اهداف مترقی یاری كند و نقش ابزار انسانی بودن را احیا نماید.
عدم توسعه منابع انسانی نیروهایی همچون وزنههای كوچك و بزرگ آویزان بر گرده سازمان، باعث ركود فكری و عملی میشود و در روند رو به رشد حوزه اختلال ایجاد میكند. از طریق توسعه منابع انسانی، هر نهاد و یا سازمانی همچون حوزه میتواند در مصادیقی همچون: اصلاح و رشد كیفیت عملكرد، به روزرسانی اطلاعات، ارتقاء توانمندیها، ایجاد خلاقیت، تصمیمگیری صحیح و به موقع، رشد هماهنگسازی، ارتقاء سطح علمی، ارتقاء تسلّط بر كار، پیشبینی و جلوگیری از مشكلات، رفع عمیق و سریع معایب موجود و سایر موارد مشابه، رشد و ارتقاء یابد. از آنجایی كه محور تمامی موارد توسعه منابع انسانی «اطلاعات» است، مقوله ICT میتواند در توسعه آن نقش كلیدی را ایفا كند كه اهمّ آن چنین میباشد:
۱) نهادینه شدن نوآوریها
با دو عامل «اطلاعات مطلوب» و «قابلیت انسانی» میتوان به اندیشهها و نتایج جدید دسترسی پیدا كرد و آن را كانالیزه نمود. تلفیق فنّاوری اطلاعات كه طیف عظیمی از اطلاعات مفید و لازم را قابل دسترسی میكند و توان آدمی كه نتیجه، عطش اطلاعاتی است، خلاقیت، تغییر و نوآوری را به صورت آنالیز شده و مكانیزه بهوجود میآورد.
با بسترسازی و استفاده مستمر از ICT میتوان آن را به صورت یك امر نهادینه شده تبدیل نمود. البته فنّاوری اطلاعات بدون پذیرش آدمی هیچ سودی ندارد؛ نه خلاقیتی و نه تغییری صورت میگیرد؛ بلكه تمام توان و نیروهای موجود صرفاً جهت حفظ آنچه كه بوده است، به كار گرفته میشود. از سوی دیگر، تلاش آدمی هم بدون اطلاعات مفید و لازم كه مورد اتم و اكمل آن ICT است، نمیتواند خلاقیت را گسترش دهد و در ورطه عمل همچون كشتی به گل نشسته عقیم مانده و باعث عقب ماندگی میشود.
از اینرو، ICT میتواند به حوزه خلاّق و پیشرو تولید فكر و اندیشه در عرصه بینالمللی كه اوج آن شاید در قرون ۴ و ۵ هجری بوده است، بهصورت مطمئن و مستمر كمكرسان باشد تا در صفوف اوّل علمی و فرهنگی جهانی جوابگوی مسائل مورد نیاز فردی و اجتماعی بشر باشد و همچنین توان ایجاد شده را با ضریب موفقیت بالا برای نسلهای آینده حوزه به ارمغان بگذارد.
۲) ارتقاء كیفیت برنامهریزی در سطوح مختلف
بدون بهرهگیری از اطلاعات، برنامهریزی سازمانی، گروهی و یا فردی غیر ممكن میباشد. پشتوانه فكر هر مدیر و اساس هر طرح و برنامهریزی، اطلاعات مفید و مطلوب است. بدون فنّاوری اطلاعات و ارتباطات نمیتوان با سرعت و سهولت به همه اطلاعات مفید و موردنیاز با كمترین خطای اطلاعاتی دسترسی پیدا كرد.
عدم دسترسی به طیف عظیمی از اطلاعات صحیح و تخصّصی و بهرهگیری از اطلاعات كهنه و زمان خورده و نیز استفاده از افراد غیر متخصّص نتیجهای بهجز برنامهها و طرحهایی ناكآرامد، ناقص و زیانبار به همراه نخواهد داشت. بنابراین، تصمیمگیرندگان و مدیران بهواسطه ICT میتوانند سریعترین، راحتترین، صحیحترین و كاملترین تصمیم، طرح و برنامه ممكن را پیریزی كرده و با كمترین هزینه و نیرو به بهترین نتایج دسترسی پیدا كنند.
۳) ظهور و تقویت استعدادها
فعالیت بدون اطلاعات به روز و تخصّصی، رشد و نموّ هر حركت فردی، جمعی و یا سازمانی را كند و در نهایت، به بنبست میكشاند. محروم بودن از فنّاوری اطلاعات و ارتباطات، اثراتی همچون: تقلیل درك زبان و فكر متقابل در بین جوامع، كم اثر بودن و منتج نبودن فعالیتها و برنامهها و نیز عقب افتادگی نسبت به توقعات و انتظارات را به بار میآورد. در نتیجه، توان و مهارتها هرز رفته و جای خود را به خستگی و افسردگی، تكراری بودن و واپسزدگی، بیاعتمادی و نا امیدی میدهد.
فنّاوری اطلاعات و ارتباطات بهوسیله در دسترس قرار دادن اطلاعات نو و به روز فضای تازهای را فراسوی افكار، استعدادها و قابلیتهای درونی و پنهان نمایان میكند؛ همگان را به تحرك جدید وا میدارد و باعث كشف و ظهور مهارتها، طرحها و افكار جدید میشود.
اضافه بر اینكه آدمی را وادار میسازد تا در توانمندیهای قبلی خود بازنگری كرده و با نگاه جدید، كهنگی حاصل از برنامهها و طرحهای غلط را زدوده و آنرا به نیرو و استعداد جدید و قویتری تبدیل كند. در نهایت، این استعدادها و مهارتها هستند كه میتوانند بهوسیله ICTبه منصه ظهور برسند و انسان محدود را با ابزاری همچون ارتباط صوتی، كتبی و تصویری با پشتوانه بانكهای بیكران اطلاعاتی، به انسانی توانمند و قدرتمند در تمامی عرصهها مبدل نماید.
۴) نهادینهسازی ارزیابی فردی
در راستای توسعه و بالندگی كمی و كیفی، ارزیابی شخصی یكی از اصول ویژه و مهم میباشد و به وسیله آن میتوان ضعفها و قوتها را شناخت و در مسیر تقویت و یا رفع آنها قدم برداشت و به سطح مدیریت و رهبری درونی رسید. نهاد و یا سازمانی دارای مدیریت توانمند است كه نیروهای آن نسبت به كار و فعالیت خود ارزیابی داشته باشند؛ عملكرد خود را محك زده و مورد بررسی قرار داده و با خودنظارتی نیروی انسانی جایگاه خویش را در سطوح موفقیت و پیشرفت تثبیت نماید.
فنّاوری اطلاعات و ارتباطات میتواند بستر مناسبی را جهت ارزیابی تاءمین كرده تا علاوه بر فراهم كردن اطلاعات مورد نیاز و ضروری برای ارزیابی، امكان مقایسه را نیز فراهم سازد تا از طریق مطابقت كردن، نسبت به كاستیها و نامناسبات علم حاصل شود. گفتنی است كه بهخاطر همیشه بهروز بودن اطلاعات در ICT، ارزیابی به صورت امری دائمی و مستمر صورت میگیرد و این راه حل روندی است كه هر سازمانی میتواند از آن بهرهمند شود.
مراكزی كه از ICT كم بهره بردهاند، از دسترسی سریع و به روز نسبت به اطلاعات تخصّصی مورد نیاز كاركنان خود محروم میشوند و متعاقباً نیروی انسانی بهصورت انفعالی در آمده و در راستای ارتقاء كیفیت خود حتی در جزئیات هم منتظر برنامهها و رهنمودهای صادره از سوی مدیران میشوند.
در حالی كه نقش مدیر سازمانی، سیاستگذاری و مدیریت كلان بر مسائل و كار سازمان است. وارد شدن مدیر در موارد جزئی و خُرد منجر به ضعف و غفلت از مدیریت كلان میشود و از طرف دیگر، نیرویی كه مسئولیتی برای كیفیت كار خود قائل نباشد، كار را منحصر در صرف اجابت دستورالعملهای مدیران میداند؛ نه پنجرهای به عالم اطلاعات مفید و تخصّصیاش دارد و نه به فكر بهتر انجام دادن وظایف خود میافتد. در نهایت، به خاطر اختلاف سطح توقعات مدیران و نیروها از یكدیگر به اصل كار لطمه خورده و روز به روز از كیفیت آن كاسته میشود. ولی با رویكرد صحیح به عرصه ICTمیتوان نقش مفید و مؤثری را در راستای ارزیابی هر یك از افراد سازمان نسبت به خودشان ایفا نمود.
۵) ایجاد و احیای تحقیقات پژوهش و تحقیقات یكی از پایههای توسعه در جوامع امروزی است. هر سازمانی با وجود چنین روحیهای در بین نیروهای انسانی میتواند گامهای بلند و مطمئن بردارد و به وسیله آن است كه ارتقاء كیفیت خروجیها و عملكرد سازمانی در بسیاری از موارد صورت میگیرد و باعث دستیابی به اهداف و سربلندی در میادین كاری میشود. در مجامع و مراكز علمی و فكری همچون حوزه كه یكی از پایههای حیاتی آن بر اساس تحقیقات و پژوهش استوار است، ICT میتواند با در اختیار قرار دادن سهل و آسان طیف وسیعی از انواع گوناگون اطلاعات، نیروها را به جستجو و پژوهش ترغیب كند.
زمانیكه كاربری برای یك موضوع با محدوده عناوینی خاص به سراغ ICTرفته و خواستار جمعآوری اطلاعات میشود، با دنیایی از اطلاعات در سطوح مختلف علمی پیرامون مطالب مورد نظرش و بسیار فراتر از آنچه كه به فكرش رسیده است، روبهرو میشود؛ ریز موضوعات و سرفصلهای بسیاری به او ارائه میدهد و در نتیجه، او را به جمعآوری و دستهبندی اطلاعات و چند بار بازگشت و استفاده از ICTتشویق میكند و با این كار، ناخودآگاه اساس و پایههای تحقیق و پژوهش را بهوجود میآورد و نسبت به كسانی كه مدتها با انگیزههایی نسبتاً قوی به امر پژوهش پرداختهاند، ولی به خاطر عدم دسترسی به اطلاعات لازم و مفید دلسرد و خسته شده و به ركود پژوهشی منتهی شدهاند، كمك میكند تا مجدداً چرخه تحقیقاتی به راه افتد و عملیات علمی بر زمین مانده سامان یابد.
نویسنده : مجید کافی امامی
پانوشتها:
۱.Information & Cominection Technology
پانوشتها:
۱.Information & Cominection Technology
منبع : مرکز اسلامی آموزش از راه دور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست