جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
پایگاههای داده توسعه یافته مبتنی بر وب نقشها و فرصتهای جدید برای کتابخانهها
با گذر کردن از صفحات وب ایستا, کتابخانه Cal Poly خدمات جدید و تعاملی مبتنی بر وب را برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی با استفاده از قدرت جاوا و توانایی پایگاههای اوراکل طراحی کرده است. در نتیجه کتابخانه توانسته است به گونهای, رهبری را در سطح دانشگاه در رابطه با محیط آموزشی دیجیتالی ایجاد کند.
● مقدمه
در اتاق کوچک پشتی در یک کتابخانه دانشگاهی متوسط, تحول چند رسانهای کوچکی در حال رخ دادن است. کتابداران و متخصصان چند رسانه ای در آرامش و سکوت مفهوم " کتابخانه " را از یک بنای آجری سخت به یک محیط پیشرفته منحصر به فرد تغییر شکل دادهاند که دانش آکادمیک, منطقه ای و جهانی را همراه با یک مرکز یادگیری مجازی و در عین حال سرزنده و باروح در بردارد و به کاربران خود یک محیط کاری و جعبه ابزار مجازی کاملاً اقتصادی, مؤثر و کارآمد ارائه میدهد. این تلاش و کوشش فراتر از وضعیت کنونی است و دنیای جدیدی را ایجاد میکند که هم ترسناک است و هم هیجانانگیز. همچنین، فرصتهای جدید و خدمات فراوانی را برای کاربران کتابخانه نوید میدهد.
«وب جهانگستر» یک ابزار دیجیتالی و در عین حال یک محیط یادگیری است که فرصتهای بیشماری را برای کتابخانهها فراهم کرده تا ارائه خدمات به کاربران را گسترش و افزایش دهند, حال آنکه محیطهای کاری پربار و سودبخشی برای کتابداران و کارکنان پشتیبان نیز ایجاد میکند. زمانیکه وب به وجود آمد, کتابخانهها بلافاصله صفحات خانگی, راهنماهای کتابشناختی و آموزشی, بازدیدهای مجازی و خودآموزهایی را ارسال کردند. با وجود این، تمام این فعالیتهای اولیه در حد ایجاد یک سری صفحات ایستا و ساکن صورت گرفت.
بخش تجارت الکترونیکی وب که توسط شرکتهای dot.com هدایت میشود, ویژگی قابلیت انتقال از طریق وب را درک و از آن به عنوان راهی برای علاقهمند کردن مشتری استفاده کردند , و وبسایتهایی را طراحی نمودند که در آنها از برنامههای کاربردی پیشرفته پایگاه داده استفاده شده بود. نتیجه آن شد که این وبسایتهای تجاری نسبت به وبسایتهای بخش دانشگاهی نظیر کتابخانهها, جالب تر, تعاملیتر و کاربرپسندتر بودند. این برنامههای کاربردی برای ایجاد رابط کاربرهای کاربرمدار و مشتری پسند طراحی و توسعه یافتند تا کاربران را قادر سازند بدون نیاز به دانستن زبان html , و به طور یکپارچه اقلام مورد نظر را جستجو کرده, خریداری کنند و اطلاعات مورد نیاز را ایجاد و ذخیره کنند.
از نمونههای موفق خدمات کاربرمدار شرکتهای dot.com میتوان به Amazon.com و Yahoo اشاره کرد. Amazon.com (http://www.amazon.com) یک کتابفروشی پیوسته میباشد که برای کاربرانش فهرست گستردهای از کتابها را فراهم میکند. آنها میتوانند در پایگاه جستجو کرده و عناوین مورد نظر خویش را سفارش دهند, همچنین امکان مرور عناوین از طریق کلیدواژه نیز فراهم شده و با استفاده از نظام آگاهی رسان کاربر, افراد میتوانند در حوزه تخصصی خود از عناوین جدید آگاه شده و روزآمد باشند. Yahoo از طریق دروازه شخصی My Yahoo (http://my.yahoo.com) دسترسی به اطلاعات جدید, مجموعه نقل قولها, وبسایتهای برگزیده و دیگر پیوندهای منتخب توسط کاربر را فراهم میکند. موفقیت این خدمات کاربرمدار، بر یکپارچگی اطلاعاتی که توسط کاربر ارائه میشود متمرکز است. اطلاعات فوق سپس برای بهبود کارایی بر اساس نیاز کاربر و استفاده وبسایت، در پایگاه ذخیره میشود.
سازمانهای غیر انتفاعی, مؤسسههای دولتی و کتابخانهها نیز وبسایتهای کاربرمداری به شکل پایگاه داده، طراحی و ایجاد کردند. کتابخانهها در امر یکپارچه سازی فناوریهای پایگاه داده و گسترش پروژههای " My Library " بسیار سریع عمل کردند، چون:
▪ University of California at Los Angeles
▪ North Carolina State University
▪ Virginia Commonwealth University
▪ and Cal Poly
▪ San Luis Obispo (Winter, ۱۹۹۹
▪ Tenant, ۱۹۹۹).
در نتیجه، بسیاری از کارگزاران کتابخانهها به ارائه رابط کاربرهای "My OPAC " اقدام کردند که کاربران را قادر می سازد اطلاعات را مطابق با فهرست پیوسته محلی خویش جستجو کنند.
اگر یک کتابخانه قصد پیگیری توسعه محلی رابط کاربرها و دیگر برنامههای کاربردی پایگاه داده را دارد, باید آگاه باشد که چنین تصمیمی تعهد عمدهای را میطلبد. برای ایجاد و توسعه چنین وبسایتهایی, کتابخانهها باید بینش و دیدی وسیع نسبت به نقش و وظیفه خویش در محیط دانشگاهی داشته باشند. همچنین این امر به برنامه ریزی کارمندانی در سطح دانشی بالا و افرادی با مهارتهای مدیریت پروژه، نیاز دارد.
از آنجا که این امر تلاشی بزرگ برای ایجاد برنامه کاربردی پایگاه داده وب پایه است, چرا آن را انجام دهیم؟ پایگاه داده وب پایه خدماتی را که کتابخانه میتواند به کاربرانش ارائه دهد، افزایش میدهد. علاوه بر آن، به کاربران اجازه میدهد تا صفحات مخصوص به خود را بسازند, بدین ترتیب برای آنها امکان ذخیره, بازیابی و ویرایش اطلاعات را آسان می سازد. گذشته از این، برای اعضای هیئت علمی و کارمندان کتابخانه فرصتی را فراهم میکند تا قدرت «وب جهانگستر» را بدون نیاز به یادگیری زبان html تجربه کنند. نتیجه این تلاش این خواهد بود که کتابخانه در یک موقعیت عالی قرار میگیرد تا نقش رهبری و هدایت را در محیط دانشگاهی در اختیار گیرد؛ همچنین نقشهای جدید کتابداران در یک محیط یادگیری الکترونیکی را نیز نشان میدهد.
این نقشهای جدید با باریکبینی خاصی با عناصر سنتی کار کتابداران دانشگاهی ترکیب میشود. کتابداران دانشگاهی, علاقهمند و در عین حال نگران تعیین نیازهای آشکار و غیر آشکار اعضای هیئت علمی و دانشجویان میباشند. نقش جدید, حرفه را به ادامه شناسایی این نیازها فرا میخواند و همچنین تعیین میکند که چگونه باید فناوری را به کار برد تا آن نیازها برآورده شوند. این امر برای کتابداران اهمیت دارد که توانایی طراحی رابط کاربر را داشته باشند و با برنامه نویسان, اعضای هیئت علمی, دانشجویان و کارمندان کتابخانه ارتباط برقرار کرده، همکاری کنند.
● برنامههای کاربردی پایگاه داده
کاربرد و فایده پایگاههای داده وب پایه برای ارائه اطلاعات به کاربران در کتابخانه امری جدید و تازه نیست. جستجو در پایگاه داده و ارائه نتایج در صفحه نمایش، از اواسط دهه ۱۹۸۰ وجود داشته است. اما با ظهور مرورگرهای وب در اواسط دهه ۱۹۹۰ که از زبان html در نمایش صفحات بهره می گیرند، توانایی تولید و ایجاد اطلاعات در ترکیبات متعدد و گسترده کاربرپسند امکان پذیر شده است. اکنون، برنامههای کاربردی پایگاه داده، سند html را به طور همزمان تولید می کنند ؛ بدین معنا که سند از قبل موجود نبوده است، تنها الگویی از آن موجود بوده و برنامه کاربردی پایگاه داده سند را در پاسخ به پرسش ایجاد میکند. در اختیار داشتن یک نظام پایگاه داده وب پایه که بتواند اسناد مرسوم را بدین شکل برای کاربران وب تولید کند، ملزومات گستردهای را میطلبد.
یک مجموعه قابل کنترل از اسناد جاری ایستا، بلافاصله به یک مجموعه غیرقابل کنترل از اسناد ایستای حاوی اطلاعات قدیمی تبدیل خواهد شد. با افزایش تعداد صفحات وب درخواست اعضای هیئت علمی و کارکنان در رابطه با صفحات وب در یک حوزه تخصصی موضوعی همراه با اطلاعات رایج و روزآمد نیز افزایش می یابد. بدین ترتیب، برای کتابخانه Cal Poly این امر آشکار میشود که یک راه حل مؤثرتر، رایج تر و کنترل پذیرتری باید به کار گرفته شود. در گذشته، اگر آدرس الکترونیکی یک پایگاه داده عوض می شد، کارمندان به شکل دستی این تغییرات را در هر صفحه ای که این منبع را فهرست کرده بود، ایجاد میکردند. اما به طور واقع بینانهای، فرایند مداوم تغییر اطلاعات مربوط به آدرس الکترونیکی افزایش مییافت و آن را به یک وظیفه متناوب و گاهی اوقات غیر ممکن تبدیل میکرد.
اولین راه حلی که مورد آزمون قرار گرفت، استفاده از موتور جستجو در وبسایت بود. کارکنان میتوانستند هر ارجاع ساخته شده برای سایتهای ناروزآمد را جستجو و پیوند مورد نظر را انتخاب کنند، آدرس الکترونیکی صفحه ای که مورد ارجاع قرار گرفته را یادداشت و آن را در سرور بیابند و در نهایت تغییرات لازم را انجام دهند. سپس میتوانند به نتایج جستجو برگشته پیوند بعدی را انتخاب کنند و این فرایند بارها تکرار شود. این روش میتواند تا حدی کاربردپذیر، باشد اما راهی مؤثر و کارآمد برای مدیریت وبسایتی با هزاران پیوند نخواهد بود.
اولین فرصت برای دوباره فکر کردن درباره چگونگی نگهداری و پشتیبانی وبسایت، به شکل Data Genie ظاهر شد. Data Genie اولین تلاش ما برای ایجاد یک وبسایت به شکل منویی بود. اولین گام عبارت بود از اقتباس تمام داده ها و قرار دادن آنها در جدولهایی داخل پایگاه، از میان هزاران صفحه وب ساکن که قبلاً ایجاد شده بود. با استفاده از نشانه های html ( H۱، H۲، H۳، … ) برنامه کوچکی برای تجزیه اطلاعات و قرار دادن آنها در جدولهای متناظر در پایگاه داده، تهیه شد.
هنگامی که این عمل به اتمام رسید، برنامهنویسان ساخت برنامههایی کاربردی را آغاز کردند که بر روی سرور اجرا شده و عمل ارتباط با پایگاه داده را انجام میدهند. این برنامه ها با استفاده از ترکیب فناوریSP (Java Server pages) و Java Servlets برای کنترل محتوا و ظاهر صفحات وب ایجاد شدند. تکنیک و فناوری پیشرفته، فرمول جستجوی کاربر را به آنچه برای پایگاه داده قابل درک است، تبدیل میکند. Servlet ها داده را دریافت می کنند و فایلهای JSP بر اساس شیوهنامههای کنترل شده، آنچه را نمایش صفحه وب باید شبیه به آن باشد کنترل می کنند. این راه حل در نهایت مورد استفاده قرار می گیرد تا داده ها را از هر نوع پایگاه داده استخراج کند. در وضعیت ما، پایگاه داده اوراکل به دلیل توانایی، اهمیت، همچنین داشتن جواز سایت از دانشگاه، مورد استفاده قرار می گیرد.
کتابداران موضوعی برای این رکورد همراه با پیوند به پایگاه داده اصلی، اطلاعاتی نیز فراهم میکنند. ما آدرس اینترنتی آن را اضافه می کنیم تا به کاربرانی که از مودم Cal Poly استفاده نمیکنند، اجازه دسترسی بدهیم.
در هر صورت، زیبایی نظام در این است که متخصصان موضوعی مسئول ایجاد رابط کاربر بخش تاریخ، میتوانند پایگاه داده ای مشابه که در صفحات دیگر مختص تاریخ دسترس پذیر است ؛ مانند منابع پیشنهادی برای مقاله نشریه را نیز درخواست کنند. بدین ترتیب، ما به هدف خویش در فراهم کردن اطلاعات برای رفع نیاز اطلاعاتی دست یافتیم.
آزادی که این تصمیم به ما عرضه کرد شگرف بود. این امر بدان معناست که ما میتوانیم منابع اطلاعاتی مشابه را برداشته و آنها را مطابق دلخواه خود، دوباره سازماندهی کنیم.
برنامه دیگری نوشته شد که اجازه داد آدرسهای اینترنتی موجود در پایگاه به صورت ماهانه بررسی شوند. این برنامه آدرسها را تست میکند تا همچنان کار کنند، همچنین وب پایه گزارشی از پیوندهای منقطع ارائه میدهد. در اینجا به نیروی انسانی تنها برای حذف دستی با تصحیح آدرسها نیاز میباشد.
● منطبق کردن صفحات وب با نیاز کاربران برای آموزش اعضای هیئت علمی
بعد از موفقیت Data Genie، احساس شد دیگر برنامههای کاربردی پایگاه داده میتوانند توسعه دهنده خدمات به دانشجویان و اعضای هیئت علمیباشند. دو عامل به توسعه اولین پروژه کاربرمدار و مشتری پسند مورد نظر ما منجر شد. اولین عامل، بار سنگین آموزشی اعضای هیئت علمی بود، و عامل دوم مقاله ای بود که در شماره آوریل ۱۹۹۸ نشریه College & Research Libraries News با عنوان “ Keeping current، Keeping sane: a web tutorial for coping with information load ” Rinaldo & Odato، (۱۹۹۸ ) منتشر شد. این مقاله بر فعالیتهای کتابخانههای زیست پزشکی کالج دارموث[۳] متمرکز بود. آنها کارگاههایی را برای اعضای هیئت علمی ارائه کرده بودند تا به آنها کمک کنند نسبت به اطلاعات حوزه تخصصی خویش، جاری و روزآمد باشند.
با مرور مقاله و انعکاس بار سنگین آموزشی در Cal Poly، تفکر در رابطه با سناریوهای "چه می شد اگر؟" را آغاز کردیم. چه می شد اگر میتوانستیم وبسایتی ایجاد کنیم که مطابق با نیازهای تک تک اعضای هیئت علمی باشد تا بدین وسیله در زمان استفاده آنها از خدمات و منابع کتابخانه صرفه جویی شود. کتابخانه نمیتواند مشکل بار آموزشی سنگین را برطرف کند اما میتواند به اعضای هیئت علمی کمک کند تا به طور مؤثرتری از زمان خویش استفاده کنند. آیا ما میتوانیم رابط کاربری ایجاد کنیم، به گونهای که اعضای هیئت علمی اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند، روزآمد باشند و از تمام خدمات کتابخانه استفاده کنند؟
این فکر بدیع و ناگهانی به تولد پروژه " My Library " منجر شد. ما بر ایجاد صفحات وب برای اعضای هیئت علمی متمرکز شدیم که شامل تمام پیوندهای مرتبط با خدمات کتابخانه، همراه با یک بخش از گزینههای کاملا منطبق با نیاز آنها باشد. بعضی از اصول پایه در این پروژه به کار گرفته شد، و بیشتر آنها در تمام برنامههای کاربردی ما به کار گرفته شدند.
در ابتدا، استفاده از رابط کاربر باید ساده بوده و نیازی به دانش زبان html نباشد ؛ دوم، کارکنان کتابخانه باید مسئولیت آموزش و پشتیبانی رابط کاربر را بر عهده داشته باشند ؛ و سوم اینکه محیط دانشگاهی باید تأیید کند که رابط کاربر ایجاد شده توسط کتابخانه نقش مهمی در پیشرفت فعالیتهای اعضای هیئت علمی بازی خواهد کرد.
در حاشیه سمت چپ رابط کاربر خدمات فراوانی برای استفاده اعضای هیئت علمی تعبیه شده است. این خدمات شامل امانت بین کتابخانه ای الکترونیکی، فهرست متخصصان موضوعی، پیوند برای سفارش مواد، برنامه office calls، فهرست نشریات جاری، برنامههای زمانی جلسههای آموزشی، کارگاههای آموزشی برای اعضای هیئت علمی و پیوند به بخشهایی با کاربرد بالا چون رزرو، مرجع و اسناد دولتی.
با توجه به فعالیتی که توسط کتابخانه زیست پزشکی کالج دارموث انجام گرفته بود، ما نیز بخشهایی منطبق با نیاز اعضای هیئت علمی ایجاد کردیم تا همواره نسبت به کتابها، مقالهها و وبسایتهای جدید در حوزه تخصصی خویش جاری و روزآمد باشند. بخش فهرست و سیاهه منابع که در سایت تعبیه شده، به آنها اجازه میدهد تا منابع مورد نظر را انتخاب کنند؛ سپس این منابع در صفحه پژوهشی شخصی آنها نمایش داده میشود. بخش کتابها، قسمت آگاهسازی Amazon.com, Books in print, Choice Reviews ، و سیاهه کتابهای جدید کتابخانه را فهرست میکند. بخش مقالهها، خدمات Uncover را فهرست میکند و به اعضای هیئت علمی گزینه ایجاد حساب را ارائه میدهد، یا اینکه کتابخانه این کار را خود برای آنها انجام میدهد. بخش وبسایتها برای اینکه اعضای هیئت علمی نسبت به وبسایتهای جدید آگاهی کسب کنند، چندین خدمات آگاه سازی را ارائه میدهد. همچنین، بخشی برای تمام پایگاههای داده کتابخانه وجود دارد؛ جایی که اعضای هیئت علمی به سادگی میتوانند پایگاههایی را که میخواهند در صفحه شخصی آنها باشد بررسی کنند. علاوه بر اینها، بخشی وجود دارد که به اعضای هیئت علمی، موتورهای جستجوی قابل انطباق با نیاز آنها را نشان میدهد؛ مانند "My Yahoo ". در نهایت، بخشی وجود دارد که آنها میتوانند وبسایتهای شخصی و مورد نظر خود را وارد کنند.
در حال حاضر کتابخانه "کندی" [۴] بیش از ۲۰۰ عضو هیئت علمی دارد که از خدمات "My Library " استفاده میکنند. ما رابط کاربر را در طی سری کارگاههای آموزشی اعضای هیئت علمی در تابستان سه سال پیش معرفی کردیم. بیش از ۲۰ عضو هیئت علمی از راحتی نصب و استفاده از آن متحیر شدند. از زمان آغاز و شروع کار، بازخوردهای مثبت و قابل توجهی در رابطه با رابط کاربر دریافت کردیم. ما کارگاههای آموزشی در سطح دانشگاه را به طور گسترده در محل کتابخانه برگزار کردیم، و اگر درخواست می شد از طریق برنامه office calls به دفاتر اعضای هیئت علمی مراجعه و در رابطه با رابط کاربر به آنها کمک میکردیم.
" My Library " نقش مثبتی در تلاشهای گستردة اعضای هیئت علمی بازی کرد. همچنانکه آنها استفاده از رابط کاربر را به عنوان یک فضای کاری آغاز و از ویژگیهای مرسوم آن استفاده کردند، پرسشها و درخواست خدمات بیشتر از سوی آنها افزایش یافت و این امر میتوانست انعکاس حرکت آنها نسبت به یک محیط یادگیری پیوسته باشد. فراهم کردن خدمات برای اعضای هیئت علمی، باعث رشد و پیشرفت آنها به عنوان یک ابزار نیرومند در ایجاد تغییرات خواهد بود.
بعد از موفقیت " My Library "، تفکر در رابطه با پروژههای دیگری را آغاز کردیم که میتوانند به گونهای به اعضای هیئت علمی که دچار محدودیت وقت و زمان در طی سال تحصیلی هستند، یاری رسانند. ما از سناریو مشابه «چه میشد اگر؟» برای دومین پروژه خود با عنوان " My Syllabus " استفاده کردیم.
چه می شد اگر پروژه " My Syllabus " را انجام دهیم به گونهای که استفاده از آن بسیار ساده و آسان باشد و حتی اعضایی که آشنایی چندانی با وب ندارند، نسبت به آن تمایل داشته باشند.
ما این پروژه را با مرور و بررسی صدها برنامه درسی در محوطه دانشگاه و خارج از آن آغاز کردیم تا بخشها و طبقهبندیهایی را به اعضای هیئت علمی ارائه دهیم که بتوانند برنامه درسی خویش را با استفاده از آنها طرح ریزی کنند. بعد از مرور، سرفصلهای ذیل را مطرح کردیم:
▪ توصیف واحد درسی
▪ روز و ساعت کلاس
▪ ساعات اداری
▪ آگاهیها
▪ اهداف واحد درسی
▪ متون و منابع مورد نیاز
▪ بستههای آموزشی الکترونیکی
▪ وبسایتهای اینترنتی
▪ انتظارهای واحد درسی
▪ تقویم واحد درسی
▪ خط مشی نمرهگذاری واحد درسی،
و بخشهای اضافه تر برای اینکه استادان سرفصلهای خاص خویش را وارد کنند.
در رابط کاربر " My Syllabus " تمام بخشهای بالا برای اعضای هیئت علمی نمایش داده میشود. آنها میتوانند بخشهای مورد نظر را برای گنجاندن در برنامه درسی خود، انتخاب کنند. با انتخاب هر بخش, کاربران به الگوی مربوط به آن هدایت میشوند تا متن را در جعبه های متنی کپی کرده یا اینکه مستقیماً آن را در رابط کاربر وارد نمایند. به کاربران اجازه داده شده است در صورت نیاز از جعبه های متنی بیشتری استفاده کنند. آدرس اینترنتی " My Syllabus " ثابت است، بنابراین اعضای هیئت علمی میتوانند از صفحه کلاس یا صفحه خانگی خود به آن متصل شوند.
از ما به طور مرتب این نکته سؤال میشود که چرا از برنامههای تجاری مدیریت واحد درسی چون Web CT و یا Blackboard به جای ایجاد یک رابط کاربر کاملاً جدید، استفاده نمی کنیم. محیط دانشگاهی cal Poly از Blackboard استفاده میکند؛ کتابخانه نیز از آن برای ایجاد واحد آموزش از راه دور بهره می برد. در هر صورت، ما به این نتیجه رسیدیم که جلسه مقدماتی سه ساعتی برای Blackboard مانعی برای اعضای هیئت علمی است که زمان و وقت کمی در اختیار دارند. کارگاه آموزشی " My Syllabus " تنها ۴۰ دقیقه زمان می برد، و هنگامی که اعضای هیئت علمی کارگاه را ترک میکنند، ساخت برنامه درسی تا حدی و یا به طور کامل به اتمام رسیده است.
در حال حاضر بیش از ۳۰۰ عضو هیئت علمی از " My Syllabus " استفاده میکنند. سادگی کاربرد آن باعث شده بسیاری از آنها ارزش برنامهای درسی را که تمام وقت از طریق وب قابل دستیابی است، درک کنند.● منطبق کردن صفحات وب با نیاز کاربر برای بستههای آموزشی الکترونیکی
پروژهای که به طور موازی و همراه با " My Syllabus " "طراحی و ساخته شد " Electronic Course pack " نام دارد. این رابط کاربر ماهیتاً یک سازنده راهنمای کتابشناختی الکترونیکی برای کتابدار، یا یک کمک کننده فهرست خواندنی برای اعضای هیئت علمی است. در همکاری نزدیک با اعضای هیئت علمی بارها شنیدهایم که آنها خواهان راهی ساده برای ارسال فهرست خواندنی ها به وب میباشند بدون اینکه نیازی به کسب دانش در زمینه html وجود داشته باشد.
" Electronic Course pack " دارای ۵ بخش میباشد ـ وبسایتها، مقالههای تمام متن، پایگاه داده، منابع چاپی و یادداشتها ـ جایی که اطلاعات را میتوان وارد و ذخیره کرد. اعضای هیئت علمی میتوانند یکی یا همه آن بخشها را انتخاب کنند. بخش وبسایتها، چهار الگو را فراهم میکند. هر الگوی وبسایت شامل یک جعبه متنی برای آدرس اینترنتی، عنوان و خلاصه (در صورت نیاز) میباشد. همچنین، گزینهای برای اضافه کردن وبسایتهای اضافی وجود دارد.
بخش مقالههای تمام متن شبیه به بخش وبسایتهاست. فضا برای چهار استناد، همراه با یک الگو برای افزودن آدرس اینترنتی، استناد مقاله و چکیده، نمایش داده میشود. همچنین، گزینهای برای اضافه کردن مقالههای اضافی وجود دارد. به علاوه، پیوندی از این صفحه به تمام پایگاههای داده که کتابخانه مشترک است نیز برقرار شده است. بدین ترتیب کاربران به مرورگر دوم هدایت شده و به راحتی منابع تمام متن را پیدا و اطلاعات مورد نظر را از پایگاهها کپی کرده و به " Electronic Course pack " منتقل میکنند.
بخش پایگاه داده شامل فهرستی از پایگاههای کتابخانه میباشد که شبیه به "My Library " نمایش داده میشود. کاربران به سرعت میتوانند پایگاههایی را که برای واحد درسی نیاز دارند، انتخاب کنند.
بخش منابع چاپی، مکانی است برای مواد چاپی. جعبههای متنی برای شماره راهنما, عنوان, استناد و چکیده قابل دسترسیاند. این بخش برای قرار دادن کتابهای مرجع که در طی کلاس استفاده فراوانی دارند، بسیار مفید است.
در نهایت، بخش یادداشتها برای کاربران الگویی فراهم میکند، جایی که آنها میتوانند سرفصلها و متن را وارد کنند. بسیاری از اعضای هیئت علمی از بخش یادداشتها برای تکالیف درسی و رئوس مطالب سمینارها استفاده میکنند.
هنگامی که این اعمال یکبار صورت گیرد، " Electronic Course pack " با اطلاعاتی که ذیل هر بخش مورد استفاده توسط اعضای هیئت علمی وارد شده است نمایش داده خواهد شد.
علاوه بر این ۵ بخش ـ وبسایتها، مقالههای تمام متن، پایگاه داده، منابع چاپی و یادداشتها ـ کاربر گزینهای در اختیار دارد که توسط آن میتواند طبقهبندیهای موضوعی مرتبط با هر واحد درسی را جداگانه ایجاد کند. ۵ بخشی که قبلاً توصیف شد، گزینههایی هستند که ذیل هر طبقه توسط کاربر ایجاد شدهاند.
در حال حاضر یک پروفسور هنر دارای ۹ طبقهبندی موضوعی است. هر طبقه شامل یک هنرمند خاص است. دانشجو هنگامی که هنرمند خاصی را انتخاب میکند، به صفحهای ارجاع داده میشود که منابعی در رابطه با وی معرفی شده است. این منابع میتوانند شامل وبسایت, مقالههای تمام متن، پایگاه داده، منابع چاپی و یادداشت باشند.
از صفحه " My Syllabus " مستقیماً به صفحه " Electronic Course pack " پیوند برقرار میشود. " Electronic Course pack " این امکان را برای اعضای هیئت علمی فراهم میسازد تا راههای جدیدی را کشف کنند که دانشجویان آنها، اطلاعات را بیابند و آنها را ارزیابی کنند.
سه رابط کاربر ذکر شده ـ "My Library "، "My Syllabus "، "Electronic Course pack " ـ ابزارهایی مفید در جهت رشد و پیشرفت اعضای هیئت علمی میباشند و به آنها فرصت میدهند تا بدون نیاز به دانش html به سوی دنیای پیوسته حرکت کنند. ما بسیاری از آنان را دیدهایم که فراتر از این سه رابط کاربر رفته و خواهان یادگیری زبان html شدهاند. بنابراین، آنها میتوانند محیطهای جدیدی را بر مبنای نیازهای خود ایجاد کنند. ایجاد رابط کاربرها و فراهم کردن پشتیبانی و حمایت, به بسیاری از اعضای هیئت علمی کمک میکند تا به اولین شروع خود در استفاده از وب به عنوان یک ابزار آموزشی برسند.
● پایگاههای داده برای کتابداران
بعد از ایجاد سه رابط کاربر برای اعضای هیئت علمی, بحث طراحی برنامههای کاربردی برای کمک در کار حرفهایمان یعنی کتابداری را آغاز کردیم. در نتیجه این برنامهریزیها، یک سری رابط کاربرهایی را برای راهنمایی و کمک به کتابداران طراحی کردیم. پایگاه داده اعضای هیئت علمی, رابط کاربر مرجع و یاری دهنده مجموعهگستری، همگی به طرزی قابل توجه به کتابداران در انجام کارشان کمک میکنند.
پایگاه داده اعضای هیئت علمی به عنوان ابزار و وسیلهای برای کمک به کتابداران در حفظ اطلاعات تماسی، وابستگی سازمانی و ارائه خدمات به اعضای هیئت علمی، ایجاد شد. در نتیجة درگیر شدن در چنین برنامه ای، در طول ۶ سال گذشته تصمیم گرفته شد این برنامه توسعه پیدا کند تا کتابداران با آن دسته اعضای هیئت علمی که با آنها همکاری داشته اند یا در گذشته خدماتی برایشان انجام دادهاند، در ارتباط باشند و فهرستی جاری از اطلاعات تماسی را در اختیار داشته باشند.
علاوه بر نگهداری پایگاهی در رابطه با اعضای هیئت علمی و خدماتی که آنها استفاده کرده اند، دریافتیم که این پایگاه میتواند به عنوان یک فهرست پست الکترونیک از اعضای هیئت علمی در بخشهای مختلف عمل کند و بدین وسیله میتوان همواره از خدماتی که آنها استفاده میکنند آگاهی داشت .
برای اضافه کردن اطلاعات، الگویی از جعبه های متنی و یک سیاهه وارسی از خدمات برای انتخاب و ورود اطلاعات در رابطه با تک تک اعضای هیئت علمی ارائه شده است. فضایی برای افزودن اطلاعاتی چون نام عضو هیئت علمی، اداره، شماره تلفن، آدرس پست الکترونیک و محل دفتر، در نظر گرفته شده است. به دنبال بخش اطلاعات شخصی، یک سیاهه وارسی از خدماتی که توسط کتابخانه انجام میشود، ارائه شده است. فضاهایی برای وارد کردن جلسههای آموزشی کتابخانه مرتبط با هر واحد درسی و جعبه های متنی بزرگ برای یادداشتهایی در رابطه با عضو هیئت علمی وجود دارد.
برای جستجو در پایگاه، کاربران میتوانند با وارد کردن نام عضو هیئت علمی، تمام اطلاعات مربوط به وی را بازیابی کنند. همچنین، از طریق نام اداره, خدمات خاصی که توسط آنها مورد استفاده قرار میگیرد و کتابدار موضوعی متخصص که با عضو هیئت علمی همکاری دارد نیز میتوان جستجو کرد. این جستجوها فهرستی از اعضای هیئت علمی را بازیابی میکنند و از طریق فهرست بازیابی شده، میتوان به صورت گروهی با آنها ارتباط برقرار کرد. این رابط کاربر کمک میکند به طور مستمر نسبت به این امر که کدام خدمات توسط چه کسانی و چگونه استفاده میشود، آگاهی پیدا کنیم و اینکه کدام ادارات را باید نسبت به خدمات جدید دیجیتالی خویش آگاه سازیم.
برنامه میز مرجع با این هدف ایجاد شد که جایگزین یادداشتهای کتابدار مرجع در رابطه با تکالیف درسی، سؤالهای سخت و مشکلات شود. همچنین، به عنوان روشی برای حذف بایگانی کارتهای کوچک از منابع مورد استفاده در میز مرجع به کار گرفته شود تا به سرعت کاربران را به اطلاعات پیوند دهد.
هدف این رابط کاربر، ایجاد یک فضای کاری برای ارسال سؤالهای مرجع مشکل، تکالیف درسی آینده، همچنین فضایی برای یاری مراجعهکننده با بخش مرجع میباشد. به دلیل راحتی، گستردگی و قابلیت انتقال وب، کتابداران مرجع میتوانند از دفاتر کار یا خانه، بعضی از کارها را انجام دهند.
یکی از ویژگیهای عمده این رابط کاربر، وجود فضایی برای ورود اطلاعات دربارة سؤالها و تکالیف درسی است. علاوه بر جعبه متنی برای ورود این اطلاعات، فضایی برای اضافه کردن پیوند به وبسایتهای مناسب وجود دارد. همچنین تاریخ و زمان هر پیغام نیز نشان داده میشود. کتابداران دیگر نیز میتوانند برای ارائه اطلاعات بیشتر، موارد خاصی را اضافه کنند و یا اینکه نگارنده اصلی، پیغام را ویرایش کند.
در بالای رابط کاربر تعدادی گزینه برای کمک به کتابدار مرجع وجود دارد. گزینه فهرستبرگه و فهرست الکترونیکی از منابعی است که به طور مرتب مورد استفاده قرار می گیرند. پیوندی به پایگاه داده اعضای هیئت علمی همراه با گزینهای در رابطه با فرم کلاس وجود دارد که برای پرکردن اطلاعات در رابطه با جلسههای آموزشی مرتبط با واحدهای درسی، مورد استفاده قرار میگیرد.
گزینه ها و پیوندهایی در رابطه با کمیته گروه الکترونیکی دسترسی به منابع [۵] وجود دارد که خرید و اشتراک پایگاههای داده دانشگاههای ایالت کالیفرنیا را هماهنگ میکند؛ علاوه بر آن پیوندی وجود دارد در رابطه با استفاده آزمایشی پایگاههای داده که توسط همین کمیته ارائه شده است.
چندین مرورگر باز در رایانههای میز مرجع وجود دارد و یکی از آنها برای رابط کاربر مرجع تنظیم شده است. این امر دسترسی به رکوردها یا بازیابی اطلاعات را آسان و سریع میکند.
همچنان که کتابخانه، ایجاد و توسعه رهنمودها و روشهای جدید مجموعه گستری را آغاز کرده است، کتابداران متخصص موضوعی به این فکر رسیدند که یک برنامه کاربردی برای یاری در این امر میتواند مفید باشد.
یاری دهنده مجموعه گستری یک برنامه کاربردی کاربرپسند میباشد و به این دلیل آغاز شده تا یک فضای کاری برای متخصصان موضوعی فراهم کند. رابط کاربر شامل دو بخش است: حاشیه سمت چپ یک سری پیوندهای گروه بندی شده تحت طبقهبندیهای ذیل در بردارد: داده های آماری/ بودجه/ اطلاعات نظام گسترده/ پیوندهای منتخب/پیوندهای شخصی/ خط مشیها/ پرونده های پژوهشی مصوب. در انتهای فهرست پیوندها در هر طبقه، متخصصان موضوعی اختیار اضافه کردن یا ویرایش پیوندهای خود در رابطه کاربر را دارند.
بخش دوم یاری دهنده مجموعه گستری، فضایی را برای افزودن اداره های مسئول فراهم میکند. یکبار که این امر در رابطه با یک رابط کاربر انجام شد، جعبه های متنی برای وارد کردن یادداشتهایی در رابطه با آن اداره، افزودن پیوندهایی مرتبط با آن مانند صفحه خانگی اداره و... وجود دارد. اطلاعات تماسی عضو هیئت علمی همکار در مجموعه گستری، همراه با اطلاعات شخصی وی و نام رئیس اداره را نیز میتوان وارد کرد. در انتهای هر یک از این موارد جعبه های متنی برای یادداشتها وجود دارد. اسامی دیگر اعضای هیئت علمی را میتوان با استفاده از الگویی مشابه اضافه نمود.
ما پیوندهایی بین پایگاه داده اعضای هیئت علمی و یاری دهنده مجموعه گستری ایجاد کرده ایم. هر دو رابط کاربر فضاهایی کاری را در وب ایجاد کردهاند که فعالیتهای مجموعه گستری را کارآمدتر و مؤثرتر میسازد.
● مجموعههای دیجیتالی
با توجه به رشد و افزایش میزان راحتی ما با ایجاد و پشتیبانی وبسایتهای منویی, با کالج هنرهای آزاد (علوم انسانی) در رابطه با تمایل آنها به همکاری برای ایجاد مجموعههای دیجیتالی بر اساس نیازهای خاص اعضای هیئت علمیشان وارد مذاکره شدیم. در این زمینه موفق شده و بودجه مورد نظر را دریافت و پروژه ای را برای یک استاد زبانشناسی در الفبای فونتیک بین المللی [۶] آغاز کردیم. این مسئله به پروژه تنوع زبان [۷]و در نهایت واژه نامه پیوسته ساحل مرکزی کالیفرنیا[۸] منجر شد.
پروژه الفبای فونتیک به اولین همکاری میان کتابخانه، دانشجو و اعضای هیئت علمی تبدیل شد. وبسایت بر ورود از سوی یک بخش کلاس که خاص و بالارتبه باشد، مبتنی بود؛ وبسایتی که موارد ذیل را شامل شود: نشان دادن حرکاتی که هنگام ایجاد صدای فونتیک رخ میدهد، چگونگی حروف فونتیک، چگونگی آنها به عنوان اصوات و در نهایت اینکه در فونت IPA چگونه هستند. کارکنان کتابخانه بارها با دانشجویان و استاد ملاقات داشتند تا چنین وبسایتی را طراحی کنند. دانشجویان سپس به بخش چند رسانهای کتابخانه مراجعه کردند، جایی که اصوات را ضبط کنند.
نیاز ایجاد مجموعههای دیجیتالی مربوط به یک رشته یا حتی یک کلاس خاص زمانی ممکن خواهد بود که بر فنون طراحی برنامههای کاربردی که به ایجاد پایگاههای داده منجر میشوند، مسلط شویم.
اولین فرصت برای یکپارچه سازی مهارتهای جدید، با پروژه تنوع زبان ساحل مرکزی ایجاد شد؛ یک وبسایت، مخصوص کلاسی خاص که شامل تصاویر، حرکات سریع و متن بود. دانشجویان، سخنرانی گروههای قومی مختلف و پاسخ هر شرکت کننده به سؤالهای خاص را ضبط کردند. این سؤال و جوابها، مبنایی بود برای جدولهای پایگاه داده که برای برقراری ارتباط با رکورد همراه با تصویر شرکتکننده و فیلم سریع از مصاحبه وی، که توسط Java Servlets نوشته شده بود و در وب نمایش داده میشد.
پروژه بعدی، یعنی واژه نامه پیوسته ساحل مرکزی کالیفرنیا مفهوم را گسترش بیشتری میدهد. کاربر وبسایت میتواند به دنبال کلماتی بگردد که توسط دانشجویان وارد شده است. این مداخل بر کلمات عامیانه به کار رفته در ساحل مرکزی کالیفرنیا بخصوص در این دانشگاه مبتنی است. دانشجویان کلاس زبان شناسی وظیفه افزودن مداخل به واژه نامه را بر عهده داشتند و این امر به طور پیوسته انجام می شد و استاد مربوط از طریق یک رابط کاربر میتوانست مداخل را ویرایش کند. این پروژه شامل متن، تصویر و فیلم میباشد.
● پروژه کتابخانه کالیفرنیا
کتابخانه ایالت کالیفرنیا بودجه مالی این پروژه را تأمین کرد. همچنین یک راهنمای اعضای وب پایه به همراه یک فضای مبتنی بر وب فراهم نمود؛ جایی که اعضای کتابخانه بتوانند صفحات وب کتابخانه خود را طراحی کنند. این پروژه بدین دلیل انجام گرفت تا به کتابخانههایی که از نظر امکانات فناوری در سطح پایینی هستند کمک کند تا بتوانند وبسایتی برای کاربرانشان طراحی کنند. در واقع، هدف فراهم کردن توانایی مدیریت و نگهداری داده برای مالکان آن و اجازه به مدیران گروه برای ایجاد حساب کاربر به هنگام نیاز میباشد.
این پروژه با رویکرد مفهومی دیگر پروژههای ما موافق بود؛ البته با یک تفاوت، در اینجا هر عضو کتابخانه این امکان را دارد که نمایش خاصی را برای وبسایت انتخاب کند. این بخش لذت بسیاری داشت. ما دو صفحهآرایی پایه ایجاد و در هر نگاه سه طرح با رنگهای متفاوت را اضافه کردیم. در طی ورود داده در هر مدخل، کاربر میتواند به این صفحه برسد؛ جایی که کاربران میتوانند طرحهای متفاوت را امتحان کنند.
با انتخاب گزینه، آنها میتوانند طرح مورد نظر را ببینند و آن را انتخاب کنند یا اینکه به عقب برگشته و موارد دیگر را امتحان نمایند. نام کتابخانه آنها به شکل گرافیکی در بالای هر صفحه نمایش وارد میشود. این حالت گرافیکی به برنامه نویسان تعیین شده برای این پروژه، چالشها و حوزه های جدیدی برای کشف در دنیای برنامه نویسی جاوا را ارائه میدهد.
● پروژههای در حال توسعه
استفاده از برنامههای کاربردی پایگاه داده، فرصتهای بی نهایتی را برای خلاقیت و ابتکار کتابداران فراهم کرده است. ما در حال حاضر روی پروژههای هیجان انگیز و بیهمتایی کار میکنیم.
یک گام جلوتر از " My Syllabus " و " Electronic Coursepack " یک رابط کاربر برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی طراحی کردیم تا بتوانند مجموعههای دیجیتالی را بدون دانستن html ایجاد کنند. با طراحی Flexmedia کاربران خواهند توانست طرحهای نمایه سازی و ابرداده خود را ایجاد و ترتیب و نظم صفحهآرایی را انتخاب کنند. بعد از نصب طرح مربوط، از طریق گزینههایی که در اختیار کاربر است، اطلاعات ارسال شده و به سرعت نمایه می شوند. رابط کاربر قادر به ارسال متن، تصویر، صدا، کلیپهای ویدئو، چندرسانهای و... میباشد.
Flexmedia آخرین پایگاه داده برای ایجاد مجموعههای کاملا دیجیتالی در وب است. رابط کاربر Flexmedia برای استفاده بسیار راحت است و آن یک محمل و رسانه شگفتانگیز برای دانشجویان خواهد بود تا در ساختن یک مجموعه به عنوان بخشی از پروژه کلاسی به آنها کمک کند. Flexmedia یک منبع مهم برای همکاری بین اعضای هیئت علمی، کتابداران و دانشجویان خواهد بود.
● یاری دهنده برتر پروژه
یاری دهنده پروژه و یاری دهنده پایاننامه، رابط کاربرهایی میباشند که به عنوان فضاهای کاری برای دانشجویان و استادان راهنما طراحی شده اند. اعضای هیئت علمی و دانشجویانی که روی مقالههای ترم کار میکنند نیز از این رابط کاربرها استفاده میکنند. یاری دهنده، در رابطه با سواد اطلاعاتی و سواد رایانه مورد نیاز در بخشهای مختلف پروژهها یا مقالهها، راهنمایی لازم را فراهم میکند. دانشجویان میتوانند از یاری دهنده خودشان یا در ارتباط با کلاس از آن استفاده کنند؛ جایی که یاری دهنده توسط استاد مربوط با نیازها تطبیق یافته باشد.
اعضای هیئت علمی قادر خواهند بود یاری دهنده را نصب و سرعت پیشرفت دانشجو را در مراحل مختلف فرایند جستجوی اطلاعات، مرور کنند. دانشجویان، را در رابطه با موضوعات تحقیقاتی شان همراه با کلیدواژه هایی که تحت آنها جستجو خواهند کرد، وارد میکنند. همچنین، از آنها خواسته میشود اطلاعات مورد نیاز چون کتاب، مقاله، وبسایت و... را نیز ثبت کنند. مکانی برای ورود و ذخیره استنادها و وبسایتها همراه با گزینهای برای ارزیابی هر منبع وجود دارد. همچنین، یک فرم رئوس مطالب پویا وجود دارد که توسط فلش [۹]ایجاد شده است. بدین ترتیب، دانشجویان قادر خواهند بود برای سازماندهی افکار خود، رئوس مطالب پایه را ایجاد و ذخیره کنند. اعضای هیئت علمی نیز میتوانند پیشرفت دانشجو را در رابطه با هر بخش بررسی کنند و پیشنهادهایی ارائه دهند.
● نتیجهگیری و پیشنهادها
پایگاههای داده مبتنی بر وب، ابزارهای قدرتمندی هستند که تمام وقت قابل دستیابیاند و نقش توسعه یافته یک کتابخانه در محیط دانشگاهی را نشان میدهند. نمایاندن منابع دسترس پذیر به اعضای هیئت علمی با ارائه فرصتهایی برای پیشرفت آنها که راحتی ایجاد صفحات وب "My Library " را نشان میدهد، قابل تأمل است."My Library" به اعضای هیئت علمی کنترل فردی بر روی هر پایگاه داده یا خدماتی را که انتخاب میکنند، ارائه میدهد. این پروژه توسط اعضای هیئت علمی شخصی شده است. بنابراین آنها میتوانند از روشهای زیبا و راحتی که برای آنها فراهم شده، استفاده کنند تا همواره نسبت به سیل عظیم منابع و دادههایی که روزانه قابل دسترسند، روزآمد باشند.
ارائه اولیه پروژه با عنوان " My Library " برای اعضای هیئت علمی یک مقدمه محدود در رابطه با قدرت این پایگاههای وب پایه فراهم کرد. آنها می بینند که احتیاج به صرف زمان برای یادگیری زبان html نیازی به صرف زمان ندارد, به جای آن میتوانند اطلاعاتی را که انتخاب کردهاند ویرایش کرده یا آنها را به طور یکپارچه وارد کنند. همچنین، از خدمات دیگر پایگاههای وب پایه که توسط کتابخانه به طور یکپارچه طراحی شده اند، استفاده کنند؛ مانند " My Syllabus ".
" My Syllabus " به اعضای هیئت علمی ابزار لازم و ضروری را ارائه میدهد تا یک برنامه کلاسی مجازی را از دفتر خودشان، خانه یا هر جایی که به وب دسترسی داشته باشند، به نحو ساده و مؤثر ایجاد کنند.
" Electronic Coursepack " اخیرا در اوج فناوری پایگاههای وب پایه، توسط بخش چندرسانهای کتابخانه به عنوان یک منبع برای اعضای هیئت علمی طراحی شده است. " Electronic Coursepack " یک محیط پیشرفته و مجازی است، و استفاده از آن به راحتی " My Library " میباشد؛ اما برای آسانسازی فرایند جمعآوری منابع برای هر کلاس استادان, طراحی شده و گسترش یافته است. قدرت " Electronic Coursepack " دوام، پایداری و راحتی استفاده از آن میباشد. اعضای هیئت علمی بلافاصله میتوانند یک صفحه وب منابع الکترونیکی منحصر به فرد برای نیازهای برنامه درسی ایجاد کنند و دانشجویان به این منابع در ۲۴ ساعت دسترسی مستقیم داشته باشند.
یاری دهنده مجموعه گستری؛ برای متخصصان موضوعی وابسته به پایگاههای داده وب پایه، فرایند گسترش مجموعه را از طریق صرفه جویی در نیروی انسانی تخصیص یافته به روزآمدسازی و پشتیبانی آدرسهای الکترونیکی آسان ساخته و به آنها امکان مالکیت در رابطه با رشته های تخصصی خودشان را ارائه میدهد.
رابط کاربر مرجع، به یک ابزار اساسی مورد استفاده در میز مرجع تبدیل شد تا به کتابداران در فرایند مرجع یاری رساند. در واقع، ابزاری را برای سؤالهای مشکل مرجع، تکالیف کلاسی و فضای کاری برای کمک به رویارویی با بخش مرجع فراهم میکند. پایگاه اعضای هیئت علمی اطلاعات متنوع مرتبط به اعضای هیئت علمی، همچنین خدمات کتابخانه ای را که برای آنها فراهم شده است، ارائه میدهد.
اعضای هیئت علمی و دانشجویان با کتابخانه همراه شده و در ایجاد و گسترش مجموعههای دیجیتالی، تکالیف و پروژههای کلاسی، پروژه تنوع زبان، واژه نامه پیوسته ساحل مرکزی کالیفرنیا، و پروژه الفبای فونتیک بین المللی که همگی در نتیجه رضایت و میل دانشجویان در شرکت و ایجاد وبسایتهاست، همکاری کردهاند. این وبسایتها راهحلهای منحصر به فرد و خلاقی را برای تکالیف درسی نمایش دادند. این همکاریها و مشارکتها مبنایی هستند برای تجربه یادگیری دانشجویان؛ همچنین نشان دهندة پیشرفتهای فناورانه بخش چندرسانهای کتابخانه میباشند.
برای در نظر گرفتن چنین پروژههای پایگاه وب پایه به وسیله کتابخانهها، پیشنهاد میشود از موقعیتهای کوچک شروع و به کتابداران و اعضای هیئت علمی، ارزش تلاش و موفقیت نشان داده شود. در کسب حمایت برای پروژههایتان نگرشی جامع داشته باشید و اعضای هیئت علمی، دانشجویان، کارمندان و مدیران را به هیجان آورده و آنها را در همکاری و مشارکت، دخالت دهید.
نوشته: پائول تی آدالین و جودی سوانسون
ترجمه: پریسا خاتمیانفر[۲]
منابع
Rinaldo, C, Odato, K, (۱۹۹۸), "Keeping current, keeping sane!A Web tutorial for coping with information overload", College and Research Libraries News, ۵۹, ۴, ۲۴۸-۹.
Tennant, R, (۱۹۹۹), "Digital libraries: personalizing the digital library", Library Journal, ۱۲۴, ۳۶-۸.
Winter, K, (۱۹۹۹), "MyLibrary۰۳۹; can help your library", American Libraries, ۶۵-۷.
۱. Paul T. Adalian, Judy Swanson , “ Locally Developed Web-enabled Databases: new roles & opportunities for libraries “ , Reference Services Review , ۲۹ (۲۰۰۱): ۲۳۸-۲۵۳. Emeraled [ accessed at ۲۹ JAN ۲۰۰۵ ]
۲. دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
۱. Dartmouth College۰۳۹;s Biomedical Libraries
۱. Kennedy Library
۱. Electronic Access Resources Group ( EAR Committee )
۱. International Phonetic Alphabet
۲. Language Diversity Project
۳. California Central Coast Online Dictionary
۱. Flash
ترجمه: پریسا خاتمیانفر[۲]
منابع
Rinaldo, C, Odato, K, (۱۹۹۸), "Keeping current, keeping sane!A Web tutorial for coping with information overload", College and Research Libraries News, ۵۹, ۴, ۲۴۸-۹.
Tennant, R, (۱۹۹۹), "Digital libraries: personalizing the digital library", Library Journal, ۱۲۴, ۳۶-۸.
Winter, K, (۱۹۹۹), "MyLibrary۰۳۹; can help your library", American Libraries, ۶۵-۷.
۱. Paul T. Adalian, Judy Swanson , “ Locally Developed Web-enabled Databases: new roles & opportunities for libraries “ , Reference Services Review , ۲۹ (۲۰۰۱): ۲۳۸-۲۵۳. Emeraled [ accessed at ۲۹ JAN ۲۰۰۵ ]
۲. دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد
۱. Dartmouth College۰۳۹;s Biomedical Libraries
۱. Kennedy Library
۱. Electronic Access Resources Group ( EAR Committee )
۱. International Phonetic Alphabet
۲. Language Diversity Project
۳. California Central Coast Online Dictionary
۱. Flash
منبع : کتابداری و اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست