پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
تبیین فلسفه صفات امام (ع)
● عینیت مقام امامت و صفات امام:
چنان كه گفتیم امام در قوس صعود از لحاظ درجه وجودی برترین مقامرا دارد و امامت و صفات امام از این درجه برتر وجود سرچشمهمیگیرند و چون كمالات وجودی یك امر خارجی و عینی است، انتخاب وانتصاب از طرف مردم در تحقق آن نقشی نخواهد داشت. این نكته راحضرت رضا (ع) در ضمن روایتشماره ۵۱۸ مطرح میكند و در همین حدیثمقام امامت را بالاتر از آن میداند كه مردم بتوانند با نصب انتخابخود تحقق بخشند بلكه تنها وظیفه مردم، معرفت اولیا میباشد.
▪ چند نكته:
الف) امام را باید خداوند معرفی و منصوب كند نه مردم، چون در سیرصعود وجود مقامات بالا میتوانند مقامات پایین را بشناسند امامقامات پایین قدرت احاطه بر مقامات بالا را ندارند پس باید امام ازطرف خدای تعالی معرفی و منصوب گردد نه از طرف مردم. و گر نهمردم یا دچار اشتباه شده، و غیر امام را بجای امام برمی گزینند;در حالی كه مقام امامت، جز در شان و شایستگی آن فرد برتری كهدارای درجه وجودی امام است نبوده، و دیگران كه مراتب ناقصتر وپایینتری از نظر كمالات وجودی قرار دارند، دستشان از آن مقام كوتاهاست كه: «لا ینال عهدی الظالمین».
چنان كه حضرت رضا (ع) نیز بر این موضوع كه دیگران نمیتوانند در جایامام قرار گیرند، تاكید فرمودهاند. و یا اصولا به انكار اصلامامت میپردازند.
زیرا امام نیز همانند پیامبر ظاهرا انسان است ومردم دلیلی ندارند كه وجود حقیقتبرتری در فرد بخصوصی را باوركنندو لذا باید امام را نبی اكرم یا امام قبلی معرفی كند، تا مردمدچار اشتباه و انكار نشوند.
ب) مقام امامتیك مقام اعطائی است، نه كسبی انسان كه «كون جامع»است. و همه درجات وجود، در قلمرو هستی او، بالقوه قابل تحقق است،به برخی از این درجات، نا خواسته و به صورت غیر ارادی نایل میشودهمانند عبور از مراحل نبات و حیوان.
اما نیل به برخی درجات بالاتردر گرو ریاضت و تلاش و خودسازی است، كه بدون تلاش و مجاهده «ولادتثانوی» و تحول از مراحل جهان مادی به مقامات جهان مجرداتامكانپذیر نیست. جز در مورد «محبوبان» و «مجذوبان سالك» كهسیر آنان نه بر اساس ریاضت و مجاهده، بلكه نتیجه عنایت و جذبهالهی است.
و انبیا و اولیا از محبوباناند. امام رضا علیه السلام براین نكته تاكید داشته و ائمه را به خاطر همین تفضل الهی، محسودمردم جاهل میدانند.
پ) در بر اساس همین تفسیر و تبیین مقام امامت، همچون نبوت، مرهونسن و سال افراد نیست، زیرا مبنای رشد امام امداد غیبی و عنایت وجذبه الهی، است، نه رشد ظاهری و داشتن سن و سال. این نكته را نیزحضرت رضا (ع) بیان فرمودهاند.
و روایات متعددی داریم كه روح وقلب و بدن ائمه با دیگران فرق داشته ۴۴ و حمل و تولد آنان نیزغیر عادی است.
● امام پیوسته مورد امداد و الهام غیبی است
این امداد و الهامنیز نتیجه تعالی وجودی امام است. چه امام نیز همانند نبی ازدرجه وجودی خاصی برخوردار است كه آن درجه نسبتبه دیگران غیر عادیو در حد اعجاز است، و لذا آثار آن نیز چنان كه گذشت در حد اعجازاست كه یكی از آثار آن همین علم خارق العاده امام است. اینك به عنوان نتایج این اصل، به چند نكته مهم اشاره میكنیم كهدر احادیث و اخبار نیز برآنها تاكید شدهاست:
الف)امامتباطن نبوت است و با نبوت از یك سرچشمه آب میخورند. چنان كه حضرت رضا (ع) این نكته را بیان داشته و تنها فرق نبی و امامرا در آن میداند كه نبی ملك را دیده و سخن او را میشنود اما امامكلام ملك را میشنود ولی او را نمیبیند. و بر اساس این تفاوت،ائمه را «محدث» و «مفهم» نامیدهاند.
ب) از آنجا كه امام، از نظر كمالات وجودی، تالی مرتبه نبی نبوده وامامت، با نبوت اتصال و ارتباط بلافصل دارد، پس امام وارث به حقعلوم و كتب انبیا است چنان كه حضرت رضا (ع)، ائمه را برگزیدگانالهی و وارثان كتاب حق معرفی میكند; و امام از همه كتبآسمانی به هر زبانی كه نازل شده باشند، آگاه است. چنان كه حضرتموسی بن جعفر بر این نكته تصریح فرمودهاند.
پ) از این وراثت، در لسان احادیث و اخبار تعبیرهای گوناگونی داریماز قبیل اینكه: -ائمه، راسخان در علم و عالمان به تاویل آیات قرآناند.
و اصولمبنای بطنهای متعدد قرآن همین تفاوت درجات وجودی انسانهاست كه هركسی بر اساس درجه كمال و تجردش، به درك حقایق قرآنی نایلمیشود. خازن علم الهی و مترجمان وحیاند.
ائمه شریك نبی اكرماند، علیهم الصلوهٔ و السلام. علایم و آیات انبیای سلف، نزد ائمهاند، از قبیل الواح و عصایموسی، خاتم سلیمان، پیراهن یوسف، سلاح نبی اكرم (ص) ، و نامههای مهرشده و صحیفه و جامعه و غیره كه رمزی از وراثت علم و اقتدارانبیا علیهم السلام. - انتقال روح قدسی «روح القدس» از نبی به امام، چنان كه امامصادق (ع) میفرماید: «روحی كه به پیامبر اسلام نازل میشد، به آسمان باز نگشته، بلكه باما امامان باقی مانده است.»
ج) چون علم امام، علمی لدنی و نتیجه الهام است، دارای خصوصیاتزیر میباشد: - امام برترین عالم عصر خویش است، زیرا علم وی از آثار وجود اوستكه آن وجود، برترین درجه وجود، در آن عصر است. علم ائمه،علمی مستمر است، كه هر لحظه از منبع نامتناهی یعنی الهام الهی قوتگرفته و افزایش مییابد. حضرت موسی بن جعفر (ع) امام هفتممیفرمایند: علم امام سه جهت دارد: گذشته، آینده، حادث، ومیفرمایند كه نوع سوم یعنی «حادث» محصول الهام بر دل امام وابلاغ بر گوش او حاصل میشود كه برترین نوع علم ائمه، همین است امایادآور میشوند كه پیامبری پس از نبی اكرم اسلام (ص) نخواهد آمدیعنی، امام را نباید پیغمبر دانست.
امام هرگاه بخواهد چیزیرا بداند، خداوند تعلیمش میدهد. امامان اگر افراد صالح ورازدار و در واقع افرادی متناسب با درجه وجودی خودشان مییافتند،از همه چیز خبر میدادند.
۱)علم ائمه، یگانه علم مبرا از خطا وخلاف است.
▪ امام حاكم و ناظر بر همه حوادث جهان و رفتار انسانهاست.
بنابراین وحدت وجود و مراتب تشكیكی آن، چنان كه گذشت، امام بهدلیل بهرهمندی از بالاترین درجه هستی، در راس هرم امكان قرار داردكه نتیجه آن مسائل زیر است:
۱) حاكمیت تكوینی امام بر جهانممكنات.
۲)اشراف و نظارت بر جریان حوادث، از جمله بر رفتارانسانها; چنان كه در روایات آمده كه تمامی اعمال انسانها برنبیاكرم (ص) و ائمه (ع) عرضه میشود.
▪ امام دارای صفت عصمتبوده و در عالیترین درجه از فضیلت و تقوی است.
ائمه به دلیل درجه متعالی وجودی، از آثار متعالی آن درجهبرخوردارند از جمله این آثار، دوری از خطا و گناه است.
زیرا گناهو خطا معلول جهل و نقصان است و امام از جهل و نقصان بری است. كسی كه نه جاهل است و نه دچار نقص و ضعف، چگونه دچار خطا و لغزشمیگردد. از طرف دیگر، مهمترین عامل خطا در انسان، هوی وهوس و شهوتو غضب است اما، از آنجا كه مراتب عالی وجود، اسیر و مقید مراتبپائینتر از خود واقع نمیشوند، پس امام كه در قله هرم هستیقراردارد، هرگز توجهی به جاه و مال و زر و زیور دنیوی نخواهدداشت.
نبی اكرم (ص) نیز عینا به همین دلیل، توجهی به دنیا نداشت.زیرا آنان به دنبال مطلوب و محبوبی هستند كه در زمین و آسماننمیگنجد، و دنیا و آخرت در برابر او جوی نیرزد; از این تحلیل بهاین نتایج میتوان دستیافت:
۱)امام از خطا و گناه معصوم است.
۲ ) رهبریت مصون از خطا وانحراف و در انحصار امام بوده، و پیروی، از غیرمعصوم، با وجودمعصوم، خلاف عقل و منطق میباشد و لذا حضرت رضا (ع) ائمه را نجوم وعلامات هدایت مطرح شده در قرآن میداند.
۳) اطاعت رهبر معصوم ازدیدگاه عقل و شرع واجب و ضروری است، چنان كه حضرت موسیبنجعفر وحضرت رضا (ع) تصریح فرمودهاند.
۴)با احتمال وجود رهبریتمعصوم، به حكم عقل و شرع، تحقیق جستجو برای درك و شناخت او واجب ولازم است.
۵)با قصور در معرفت امام و تفویض و تسلیم به اماممعصوم، اعمال انسان به دلیل اهمال در یك وظیفه بنیادی، ارزشنداشته و مقبول نخواهد بود.
۶) پایداری و استقامت در ولایتواجب و لازم است و انسان هرگز از ولایتبینیاز نیست.● امام میتواند مصدر اعجاز و كرامتباشد
چنان كه در بحث مربوط به مبانیصفات ائمه بیان شد، فاعلیت الهی یعنی قدرت بر ایجاد ماهیات معدوم،و اعدام ماهیات موجود و تصرف در جهان هستی و ماده عالم، در شاندرجات پائین وجود، همانند جماد و نبات و حیوان یستبلكه درانحصار موجودات فوق ماده، یعنی موجودات مفارق و مجرد است.
انسان نیز بر اساس مسئله «كون جامع» وقتی در تعالی وجودی بهمقام تجرد دستیابد در واقع، به مقام «كن» نایل آمده استعداد وشایستگی فاعلیت الهی را بدست میآورد و از آنجا كه امام درعالیترین مرحله وجود قراردارد، طبعا فاعلیت الهی در شان اوست، وچنان كه علمش درحد اعجاز بود، قدرتش نیز در حد اعجاز است و ایناست فلسفه اعجاز و كرامت علمی و عملی و حسی و معنوی امام. نتیجه آن كه:
۱) امام به عنوان یك انسان كامل، خلیفه خدا در زمین، و مظهر اسمجامع «الله» است كه مستجمع جمیع صفات جمالیه و جلالیه حق است.
از این حقیقت در لسان احادیث و اخبار بدینگونه تعبیر شده كه ائمهبیشترین بهره از «اسم اعظم» یا اینكه ائمه حامل آیاتو سلاح انبیایند، كه رمزیست از قدرت و علم الهی آنان.
۲)ظهور انواع اعجاز و كرامت از امام كاملا مطابق با عقل و منطقاست. چنانكه به امر امام هفتم حضرت موسیبن جعفر (ع) درختبه حركتآمد، و عصا در دست امام محمد تقی (ع) سخن گفت; چنان كه ازحضرت رضا (ع) اعجاز ید بیضا، و شفای بیمار و تصرف در مادهجهان، و پاسخ به مسائل علمی و غیبگوئی ثبت و نقل شدهاست. در این جا، جهت مزید فایده، سه نكته را بررسی و در باره آن بحثمیكنیم:
▪ نكته اول- پیوند و رابطه علم و قدرت
چنان كه در تحلیل فلسفیصفات ائمه بیان گردید، علم و قدرت خارق العاده، هر دو، از یك اصلسرچشمه میگیرند، كه همان برتری درجه وجود است.
اما نكته جالبی كه در لسان احادیث و اخبار بر آن تاكید شده، آناست كه علم بر قدرت تقدم دارد یعنی، پایه واساس قدرت، علم و آگاهیاست چنان كه در ضمن روایتی حضرت امام موسیبن جعفر علیهماالسلاممیفرمایند نبی اكرم صلوات الله علیه و آله از انبیای گذشته (ع) اعلمبود و ما وارث علومی هستیم كه ما را بر كارهایی توانایی بخشیده كهانبیای سلف بر آن كارها قدرت نداشتند.
ما وارث كتابی هستیم كهتبیان و بیانگر همه چیز است و ما را بر همه چیز چنان كه در قرآن مجید نیز باین نكته اشاره شده است. به نظر نگارنده، از دیدگاه اصول فلسفه اسلامی، این نكته ظریف، بدینگونهقابل تحلیل و تبیین است كه چنان كه در بحث صفات حقتعالی مطرح شدهاست، علم حق تعالی، علم فعلی است نه انفعالی; یعنی برخلاف علم ما كهاز موجودات جهان بدست میآید، علم خداوند انعكاس و تصویری حاصل ازپدیدههای جهان نیست، بلكه علم او مبداء و منشا پدیدههای جهاناست. به عبارت دیگر، علم ما، انفعال و تاثری از پدیدههای عالماست، در صورتی كه علم حق تعالی مبدا و مؤثر در پیدایش پدیدههامیباشد.
در نتیجه علم ما مطابق با پدیدهها است اما پیدایشپدیدههای عالم، برابر علم خداست. جهان از علم خدا سرچشمه گرفته وموجودات عالم بر اساس معلومات الهی پدیدار میشوند و به اصطلاح او،فاعل بالعنایه است.
بنابراین، چون امام، از نظر درجه وجودی،نزدیكترین وجود عصر خود به حق تعالی است و لذا وجود و آثار وجودشجنبه الهی دارد و از اینجاست كه علمش نیز همانند علم خدا، یك علمفعلی است، نه انفعالی و عین قدرت و اراده است; چنان كه در حضرت حقچنین است. و این است مبنا و رمز ارتباط قدرت به علم كتاب درلسان احادیث و اخبار.
▪ نكته دوم- علم و قدرت خارق العاده ائمه و مظلومیت آنان
جای سئوالاست كه ائمه با این همه علم و قدرت، كه حتی زمان مرگ خویش رامیدانند و اصولا مرگشان به انتخاب خودشان است، چرا دستبه كاریمیزنند كه به شكست و احیانا مرگ خودشان میانجامد؟
در پاسخ اینسئوال باید گفت، چنانكه بیان شد، علم امام نزدیكترین علم به علمحق تعالی است و علم حق اساس و پایه قضا و قدر است، پس علم ائمه،علم به قضا و قدر الهی است و اقدامشان، حركت در جهت و مطابق اینقضا و قدر است. تا تكلیف شرع انجام پذیرد و فتنه و آزمون انسانهاتحقق یابد.وگرنه هر امامی اگر بخواهد میتواند نظام جور را برانداخته و بهدست نابودی سپارد.
▪ نكته سوم- استثنا در علم و قدرت امام
ممكن است در ضمن احادیث و اخبار به مواردی برخورد كنیم كه امام ازچیزی خبر نداشته باشد یا بر چیزی توانا نباشد، یا خودشان ازنداشتن علم و ناتوانی خود سخن گویند، مانند روایت ۶۵۹; این مواردرا با مبانی زیر میتوان تفسیر كرد:
۱ )حركت و جریان، در جهت و مطابقت قضا و قدر الهی
۲)استناد به جنبه بشریت و تقید وجودی آن بزرگواران، چنان كهقیصری موارد عدم اجابت دعای نبی اكرم (ص) و خلیفه حق را با اینمبنا تفسیر میكند;
۳) تقیه و رعایت ظرفیت مخاطبان و حاضران مجلس.
● امام واحد دهر است و یگانه زمان
چون امام در راءس مخروط عالمهستی است و بالاترین درجه وجود در عصر خویش و واسطه بلافصل فیضحقتعالی است، باید از صفات كمالیهای كه در شان این مرتبه استبهرهمند باشد. از جمله این صفات، «وحدت» و یگانگی است. یعنی،امام هر عصری یگانه آن دهر است و جز او امام دیگری امكانوجود ندارد. نتیجه آنكه:
۱) در هر عصر و دورانی بیش از یك امام وجود نخواهد داشت. چنان كهحضرت رضا (ع) نیز بر این نكته تاكید فرمودهاند.
۲)امام بعدی،در آخرین لحظات زندگی امام قبلی به اوصاف و علم او متصفمیگردد.
۳)چنان كه حضرت رضا (ع) بیان داشتهاند، هر امامی بایدامام بعد از خود را معرفی نموده و با انتقال امامت، به ادای امانتبپردازد.
۴)هر امامی هر چند كه در كنار امام قبلی نباشد، ازلحظه مرگ امام قبلی آگاه شده، و انتقال امامت را به خود، باالهام الهی، و با پیدایش و احساس حالت جدیدی در وجود خود، دركمیكند.
● جهان هستی هرگز بیامام نخواهد بود
این موضوع كهروی زمین، از حجتحق خالی نخواهد ماند، بر این اساس استوار است كهوجود امام از طرفی واسطه ضروری فیض حق در جهان هستی است و لذامادامی كه جهان هستی وجود داشته باشد، وجود امام ضروری و حتمیخواهد بود.
از طرف دیگر، بر اساس نیاز انسانها به هدایت آسمانی،امام مشعل فروزان هدایت و امین و حافظ وحی الهی و مرجع تفسیر وتاویل كتاب آسمانی است از این روی تا انسان وجود داشته باشد،امام نیز وجود خواهد داشت; و لذا در معارف ما آمده است كه آخرینفرد در جهان هستی امام خواهد بود و اگر در دنیا جز دو نفر باقینمانند، یكی از آن دو و حضرت رضا (ع)میفرمایند:
زمین بیحجتخدا ویران میشود. زیرا كه عالم هستیبیامداد و فیض الهی، جز عدم، سرنوشتی ندارد علاوه بر مبنای مذكور،ضرورت وجود امام را با مبانی زیر نیز میتوان تبیین نمود.
۱ ) حقیقت وحی الهی، معانی كلی و بسیطی است كه اذهان معمولی، ظرفیتدرك و تحمل آن را ندارد، و چون قرآن كتاب همیشه وجود داشته باشد;و این مخاطب حقیقی كه قلب و روحش بستر و جایگاه وحی است، بعد ازپیامبر اكرم صلوات الله علیه و آله، جز ائمه نمیتواند باشد.چنانكه امام صادق (ع) نیز این نكته را بیان فرمودهاند.
۲)فیض و الهام الهی همیشگی است. پس در هر عصری باید فردی كهشایسته این فیض و الهام و لایق نزول ملائكه و روح باشد، وجود داشتهباشد; چنانكه ائمه با موضوع دوام و ادامه وجود شب قدر، پس ازنبی اكرم (ص) به دوام و استمرار امامت استدلال كردهاند.
۳)با امام حجتخداوند بر خلق اقامه میگردد. چنانكه حضرت موسیبنجعفر و حضرت رضا علیهم السلام تصریح فرمودهاند.
۴) ائمه شهدای حقند بر خلق; از لحاظ الگو وسرمشق بودن. نظارت بر اعمال و شهادت در قیامت.
● اطاعت امام سعادت و مخالفتبا وی مایه بدبختی است
با اوصافی كه برای امامبیان شد، بدیهی است كه پیروی از چنین شخصیتی سعادت دنیوی و اخرویانسان را تضمین نموده، مخالفتبا او مایه گمراهی و بدبختی خواهدشد. ائمه اركان عالم هستی و یگانه عامل نجات بشرند.
و لذا مدعیات دروغین امامت را خلافت الهی و منكران این منصب خدائی و هركسی كه این مدعیان و منكران را مسلمان بداند، همگی اهلعذابند. - و بگفته رسول اكرم (ص) مرگ، بیمعرفت امام، مرگجاهلیت و گمراهی است.
● شناخت و پیروی امام، لازمه استعداد و شایستگی ویژهای است.
در لسان اخبار آمده است كه! حدیث آل محمد (ص) صعب و مستصعب (دشوارو دیریاب) است كه آن را جز پیامبر مرسل یا ملك مقرب، یا مؤمنی كهدلش آزمون ایمان داده باشد، نمیتواند باور و تحمل كند. و ایننكته ناشی از آن اصل است كه شناخت مقام امامت، مستلزم تعالی وكمال وجودی متناسب با این مقام ارجمند است; و لذا هر كسی را نرسدكه سر بر آستان جانان ساید.
كه آینه و كاسه محدود انسانهایمعمولی تاب و گنجایش خورشید درخشان و بحر بیپایان امامت را ندارد. از این جاست كه امامان معصوم ما (ع) اقرار به ولایت را نیز. همچوناقرار به توحید، به عالم ذره ارتباط میدهند ۱۰۰ و نیز ارواحشیعیان و پیروان ولایت را با خودشان، از یك مایه و طینتمیدانند ۱۰۱ كه همگی نشانه آن است كه برای معرفت آنان، صفایباطن و ظرفیت و استعداد ویژهای لازم است كه آن پاكان جان جهان وجان جاناند; اگرچه بظاهر همچون دگران، یك انسانند.
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست