جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
آب - WATER
سال تولید : ۲۰۰۵
کشور تولیدکننده : کانادا و هند
محصول : دیوید همیلتن
کارگردان : دیپ مهتا
فیلمنامهنویس : دیپ مهتا
فیلمبردار : جایلز ناتگنز
آهنگساز(موسیقی متن) : مایکل دانا و ا. ر. رحمان
هنرپیشگان : لیزا ری، سیما بیسواس، وحیده رحمان، راگوویر یاداو، جان ایبراهم، مانوراما و سارالا
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۴ دقیقه
̎چوییا̎ (سارالا)، دخترک ده یازده ساله به مردی بسیار مسنتر و بیمار، شوهر داده شده که مدت کوتاهی پس از ازدواج، میمیرد. ̎چوییا̎ دوباره نزد پدر و مادرش برمیگردد و از آنجا به شهر مذهبی بنارس برده میشود و به عدهای زن بیوه سپرده میشود که مردم طردشان کردهاند و در خانهٔ ̎مادهوماتی̎ (مانوراما)، و زن آرام و با اعتماد به نفسی به نام ̎شاکونتالا̎ (بیسواس) و دختری به نام ̎کالیانی̎ (ری) آشنا میشود که همگی بیوه هستند. ̎چوییا̎ نمیداند که برمبنای نوشتههای مذهبی هندو، او باید باقی زندگیاش را در آنجا بگذراند ـ چون وقتی شوهر میمیرد، زن سه راه پیش رو دارد:یکی اینکه با برادر جوانتر شوهرش ازدواج کند؛ دوم موقع سوزاندن جسد شوهر خودش را بکشد یا راهبهوار باقی زندگیاش را بین زنانی در موقعیت مشابه، سر کند. ̎کالیانی̎ با ̎نارایانِ̎ جوان (ایبراهم) آشنا شده که از پیروان ̎مهاتما گاندی̎ است و با وجود اعتراضات مادرش میخواهد با او ازدواج کند. روزی سرانجام، ̎نارایان̎ به سراغ ̎کالیانی̎ میرود تا او را به خانهاش ببرد و به پدر و مادرش معرفی کند. در حالیکه از رودخانه عبور میکنند تا به ملک خانوادهٔ ̎نارایان̎ برسند، ̎کالیانی̎ خانهٔ ̎نارایان̎ را بازمیشناسد: این همان خانهای است که او را قبلاً به زور به آنجا برده بودند و میخواستند بهعنوان زنی بدنام به پدر ̎نارایان̎ شوهر دهند و خُب حالا آیا ̎کالیانی̎ میتواند با مردی که دوست دارد ازدواج کند؟ و ̎نارایان̎، اگر از موضوع باخبر شود، آیا باز هم حاضر خواهد بود با ̎کالیانی̎ ازدواج کند؟
● آخرین بخش از سهگانهٔ مهتا دربارهٔ هند با حدود شش سال وقفه از زمانی که قرار بود ساخته شود، به نمایش درمیآید. آب زمانی مابین فیلم اول (آتش، ۱۹۹۶، دربارهٔ همجنسخواهی زنان هندی دوران تازه) و دوم (زمین، ۱۹۹۸، دربارهٔ جدائی هند از پاکستان در آن مقطع تاریخی) دارد و در واقع همزمان با شروع جنگ جهانی دوم در هند رخ میدهد، زمانی که دولت هند سعی میکند با قوانین تبعیضآمیز برای زنان و مردان و سنتهای غلط مذهبی در هند مبارزه کند اما جامعهٔ سنتی در مقابل این روال مقاومت میکند. نکتهٔ مهم در مورد هر سه فیلم مهتا فضای سیاه و ناامیدی مفرط فیلمساز نسبت به شرایطی که آدمهایش در آن قرار گرفتهاند. آب بهعنوان بخش پایانی البته روزنههای امیدی را نشان میدهد (در رأس، شخصیت ̎نارایان̎ با بازی ایبراهم) اما این روزنهها برای دنیای سیاهی که مهتا تصویر میکند اصلاً کافی نیست. همانند دو فیلم قبلی توانائی اصلی مهتا در خلق آدمهائی است که به سرعت همذاتپنداری تماشاگر را به خود جلب میکنند و او را وادار میکنند تمام ۱۱۷ دقیقهٔ زمان نمایش فیلم را همراه آنها باشد. جز این توجه به این نکته که هند فیلم مهتا در واقع دکورهائی است که در سریلانکا زده شده، نشان از وسواس خاص فیلمساز در شکلدهی به ابعاد واقعی آن چیزی است که قصد روایتش را دارد. دیدن دوبارهٔ بیسواس (بازیگر ملکهٔ راهزنِ کاپور، ۱۹۹۵) دیگر امتیاز فیلم مهتاست.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر یسنا قوه قضاییه آتش سوزی پلیس تهران بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
حقوق بازنشستگان قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی شهاب حسینی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس
کولر هوش مصنوعی تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی دیابت کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی