سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
چالش های مخابرات در سال گذشته و جاری
در روزهای پایانی سال دو موضوع مدیریت كشور را تحت تاثیر قرارداد. تصویب لایحه بودجه سال ۱۳۸۶ و تاكید مقام معظم رهبری برای اجرای ابلاغیه سیاستهای كلی اصل۴۴ قانون اساسی.
بخش ICT از هر دو موضوع تاثیر میپذیرد، تاثیر بودجه سال ۸۶ مقطعی و یك ساله (اما بسیار مهم و شاید حیاتی) است و تاثیر سیاستهای كلی اصل ۴۴ طولانی مدت و با درجه اهمیت بالا.
● مهمترین اتفاقات سال ۸۵ به نظر اینجانب عبارتند از:
▪ ابلاغ سیاستهای كلی اصل ۴۴ قانون اساسی(بند ج)
▪ ایجاد قدرت انتخاب برای مردم جهت استفاده از تلفن همراه
▪ حذف رویكرد توجه به تنظیم مقررات (آزاد سازی فعالیتها) و زیرساخت مخابراتی توسط مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
▪ عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد در خصوص سرمایهگذاری شركتهای دولتی و توجه جدی به توسعه آنها
▪ ركود در فعالیت شركتهای خصوصی بخش ICT
▪ عدم حضور موثر نهادهای صنفی و رسانه در بخش به گونهای كه حضور و یا عدم حضور آن ها تاثیری بر فرایندهای مدیریتی موجود و جهت دهی آن ندارد
▪ واگذاری حدود ۵ میلیون شماره تلفن همراه به مردم توسط شركت دولتی كه نسبت به سالهای قبل توانایی اجرایی بیشتری را می طلبید
با نگاهی به اتفاقات سال جاری ،اتفاق مهمی كه ناشی از تغییر رویه و راهكار جدید توسط مجموعه مدیران بر اساس سیاستهای اعلام شده دولت نهم باشد به چشم نمی خورد و در برخی از زمینه ها نیز به نظر می رسد مخالف این سیاستهاعمل شده است عدم اجرای مصوبه شورای اقتصاد – مصوب اسفند سال ۱۳۸۴ - در خصوص سرمایه گذاری شركتهای دولتی و همچنین عدم فعالیت جدی در توسعه كاربری فناوری اطلاعات نمونه هایی از آن است.
در برنامه های اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس هیئت مدیره شركت مخابرات ایران طی سال گذشته هیچگاه برنامه ریزی و اقدام برای آماده شدن جهت خصوصی سازی بیان نشد حتی در مصاحبه ی این نشریه با آقای دكتر غفاریان در چند ماه گذشته پیگیری فعالیت شركت ارتبات سیار برای واگذاری و بهبود كیفیت ارایه خدمات اولویت اول عنوان شد به گونه ای كه ۲۵ درصد از وقت نفر اول برای هدایت ۳۳ شركت مخابرات دولتی را به خود اختصاص می دهد ولی در ۲۱ اولویت،هیچگاه این موضوع (واگذاری شركتهای دولتی)درمیان اولویتها مطرح نگردید در حالیكه قبل از ابلاغیه سیاستهای كلی اصل ۴۴ خصوصی سازی بخش مخابرات یك وظیفه وزارتخانه بر اساس مصوبه شورای عالی اداری بود.
به نظر نگارنده،خصوصی سازی در سال ۸۵ اولویت جدی وزارتخانه نبود به گونه ای كه مسئول پیگیری این مهم كه قاعدتا باید نفر اول و دوم وزارتخانه باشد مدیران رده های چندم آن وزارت تعیین شدند(توجه به اظهار نظر ها مسئولین تایید كننده این امر است) اما امیدواریم با عنایت به عزم جدی مسئولین كشور بر اجرای ابلاغیه سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سال ۸۵ این موضوع را در اولویت بالای كاری خود قرار دهد حد اقل در حد گسترش یك بنگاه خود،كه بر حسب اتفاق دیگرانی هم هستند كه این بار را بردارند تا بر زمین نماند(ارایه خدمت تلفن همراه به مردم)
در خصوص بودجه سال ۸۶ ، تغییر جدی از نظر جهت گیری نسبت به سال قبل در آن مشاهده نمی شود. بودجه تدوین شده ،همچنانكه در شماره قبل نشریه نیز عنوان شد،بیشتر در راستای بزرگتر شدن بنگاههای دولتی و كاهش منابع برای امر مهم سیاست گذاری و پژوهشICT و مدیریت متمركز برای راهبری و توسعه كاربری فناوری اطلاعات است.
تدوین و دفاع از بودجه و به سرانجام رساندن آن تا تصویب نهایی مستلزم سه پارامتر كلیدی است ،فهم و دانش بودجه، رایزنی بسیار با متولیان و پیگیریوحضور جدی در فرآیند تصویب آن است. به نظر می رسد مدیران محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال یك نامه معمولی به دولت و یا سازمان مدیریت را كه متضمن خواسته های وزارت است (حتی بدون توجیه مناسب) و حضور گاه و بیگاه خود در جلسات مربوطه دولت و مجلس (كه هر لحظه آن می تواند آبستن تغییر جدید و موثری باشد) را فرآیند بودجه و دفاع از آن و نهایتا تصویب بودجه می دانند از اینرو كمترین وقت و انرژی موثر ومنتج به نتیجه را صرف آن می كننددر حالیكه بودجه برنامه یكساله دولت در راستای برنامه عمرانی توسعه پنجساله و چشم انداز نظام و به تعبیری مهمترین سند در مدیریت كشوراست و توجه بیشتری را میطلبد.
در سالی كه به انتهای آن نزدیك می شویم نهادهای صنفی و مطبوعات مورد بی مهری زیاد قرار گرفتند به نحوی كه به نظر می رسد حضور یا عدم حضور آنها یكی است در حالیكه برای شكوفایی یك صنعت حضور دولت،بخش خصوصی،رسانه و ... از الزامات اولیه است.
رگولاتوری و زیرساخت دو نهاد بی بدیل در بخش هستند كه هیچ نهاد دیگری در دولت و یا خارج از دولت نمی تواند جایگزین آن باشد عدم كاركرد درست این دو نهاد ركود جدی و عدم توسعه بخش رابدنبال خواهد داشت لذا رویكردی متفاوت با رویكرد فعلی وزارت و دولت را می طلبد و ضروری است تا وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات توجه ویژهای به این مهم مبذول دارند .
بهمن برزگر
منبع : پایگاه اطلاعرسانی ITanalyze
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سیدابراهیم رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان شهادت رئیسی دولت سیزدهم شهادت سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی
کنکور هواشناسی تهران امتحانات نهایی تعطیلی مدارس پلیس هلال احمر سیل قوه قضاییه بارش باران سیل مشهد آموزش و پرورش
بورس قیمت خودرو قیمت دلار یارانه قیمت طلا یارانه نقدی خودرو دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان بازنشستگان
جمهوری اسلامی ایران تلویزیون هنرمندان سینما آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینمای ایران شعر لیلا حاتمی زری خوشکام رسانه ملی
کنکور ۱۴۰۳ قرآن تجهیزات پزشکی دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس لیگ برتر ایران لیورپول بازی تراکتور منچسترسیتی
هوش مصنوعی سامسونگ مایکروسافت گوگل تبلیغات موبایل اپل نمایشگاه ایران هلث اینترنت آیفون
رژیم غذایی بارندگی آلزایمر طول عمر فشار خون استرس افسردگی کاهش وزن