چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ضیافت عروسی - THE WEDDING BANQUET
سال تولید : ۱۹۹۳
کشور تولیدکننده : تایوان
محصول : تد هوپ، جیمز شیموس و آنگ لی
کارگردان : لی
فیلمنامهنویس : نیل پنگ، شیموس و لی
فیلمبردار : جونگ لین
آهنگساز(موسیقی متن) : میدر
هنرپیشگان : وینستن چائو، مای چین، میچل لیختناشتاین، سیهونگ لونگ، پل چن، مایکل گاستن، جفری هوارد و پین تین
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه
ـ ̎گائو وای تونگ̎ (چائو)، یک مدیر معاملات املاکی همجنس دوست تبعهٔ امریکاست که همراه ̎سایمن̎ (لیختناشتاین)، دوست فیزیوتراپیستش در خانهای بزرگ زندگی میکنند. ̎وای تونگ̎ از سوی پدر و مادر مسنش تحت فشار است که هرچه زودتر ازدواج کند. به توصیهٔ ̎سایمن̎، ̎وای تونگ̎ به ̎وای وای̎ (چین) ـ دانشجوی هنر اهل شانگهای که به دنبال کارت سبز است ـ پیشنهاد یک ازدواج مصلحتی را میدهد. اما وقتی ̎وای تونگ̎ خبردار میشود که پدر و مادرش خیال دارند در مراسم عروسی شرکت کنند، وحشت میکند. ̎سایمن̎ قبول میکند که نقش صاحبخانهٔ ̎وای تونگ̎ را بازی کند و به اتاق جداگانهای در زیرزمین ـ که قرار بوده در اختیار ̎وای وای̎ بگذارند ـ اسبابکشی میکند. از طرف دیگر آقا و خانم ̎ گائو̎ از مراسمی که ̎وای تونگ̎ در شهرداری تدارک دیده، بدشان میآید. اما ملاقات اتفاقی ̎اولد چن̎ صاحب رستوران (تین) همه چیز را تغییر میدهد: یک ضیافت عروسی رسمی تدارک دیده میشود. پس از مدت کوتاهی، در حالیکه ̎سایمن̎ در زیرزمین ماندگار شده و ̎ آقا و خانم گائو̎ هم هنوز مهمان ̎وای تونگاند̎، ̎وای وای̎ اعلام میکند که بچهدار است. همان شب ̎ آقای گائو̎ سکتهٔ خفیفی میکند و در بیمارستان بستری میشود. در بیمارستان ̎وای تونگ̎ واقعیت را به مادرش میگوید و مادرش هم قول میدهد تا حرفی در این زمینه به پدرش نزند. آنان تصمیم میگیرند که به هر حال بچه را نگه دارند. ̎وای تونگ̎ که پدر و مادرش را تا فرودگاه بدرقه کرده، آلبوم عکسهای عروسی را به آنان هدیه میکند و در حالیکه ̎سایمن̎ و ̎وای وای̎ کنارش ایستادهاند، به پدر و مادرش نگاه میکند که شهر را ترک میکنند.
ـ نخستین تلاشهای لی برای فرار از قواعد بازی سینمای زادگاه. در واقع این بخش فیلمی است که لی به طور گسترده از عوامل غیر بومی در موارد فنی بهره میبرد و فیلم را همراه آنان مینویسد و تهیه میکند. در واقع او با این کار این اجازه را به خودش میدهد که تابلوهای اطرافش را به راحتی زیر پا بگذارد و با موضوعی شوخی کند که در جامعهٔ بسته آن سالهای تایوان به نوعی خط قرمز به شمار میآمد. ضیافت عروسی پر از شوخیهای جذاب و بامزه از مردمی است که کمتر اینگونه بیپرده با آنان مواجه شدهایم. لی پس از این فیلم بخور بنوش مزد زن (۱۹۹۴) را میسازد و پس از آن جلای وطن میکند. این راه آشنای چند سینماگر مطرح آسیائی دیگر هم هست. فیلمسازانی مقل میرا ناییر و شکهار کاپور که اول از روی خط قرمزهای وطن گذشتند و بعد دورتر از کشور خودشان، فیلمسازی در مقیاس بینالمللی را تجربه کردند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست