جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

سایت یوتیوب پنجره ای به سوی دنیای تصاویر


سایت یوتیوب پنجره ای به سوی دنیای تصاویر
وب سایت یوتیوب www.youtube.com ویژه تماشای تصاویر ویدئویی و كلیپ های آماتوری در ماه های اخیر به چنان محبوبیتی در اینترنت دست یافته كه به رغم گذشت تنها اندكی بیش از یك سال از ظهور آن هم اكنون شركت های بزرگ و پرمدعایی نظیر «گوگل»، «یاهو»، «مایكروسافت» و «ای اوال» در زمینه ارائه خدمات ویدئویی در اینترنت در برابر «یوتیوب» به زانو درآمده اند.
یوتیوب YouTube هم اكنون پربازدیدكننده ترین وب سایت ارائه دهنده تصاویر ویدئویی در اینترنت است و طبق آخرین آمارهای جمع آوری شده در حال حاضر كاربران اینترنت روزانه به طور میانگین حدود صد میلیون كلیپ ویدئویی را در این وب سایت تماشا می كنند.
وب سایت یوتیوب كه حدود یك سال از عمر آن می گذرد هم اكنون به مهمترین وب سایت ارائه دهنده تصاویر ویدئویی در جهان بدل شده و به یك باره حدود ۲۹ درصد از بازار سرگرمی های تصویری اینترنتی در كشور آمریكا را از آن خود ساخته است.
جدیدترین آمارها نشان می دهند هم اكنون ۶۰ درصد از تمامی تصاویر ویدئویی كه به صورت آن لاین تماشا می شوند، به وب سایت «یوتیوب» تعلق داشته كه این وب سایت تماشای این تصاویر را به صورت رایگان برای تمامی بازدیدكنندگان ممكن می سازد و كاربران اینترنت برای تماشای این تصاویر بدون نیاز به استفاده و یا دانلود هیچ نرم افزار اضافی، می توانند آنها را به كمك فناوری «فلش» شركت «آدوب» درون مرورگر اینترنتی خود مشاهده كنند. به غیر از برنامه های تلویزیونی، كلیپ های موسیقی و فیلم های ارائه شده در «یوتیوب»، بقیه تصاویر ویدئویی این وب سایت معمولا كلیپ های آماتوری كوتاه در حدود ۲ دقیقه هستند كه افراد عادی و با دوربین های غیرحرفه ای ضبط كرده اند و اغلب از موضوعاتی جالب با سوژه های بسیار متنوع برخوردارند. وب سایت «یوتیوب» امكان دریافت و ذخیره این كلیپ ها را برای بازدیدكنندگان فراهم نكرده و تنها تماشای آنها را در همین وب سایت ممكن می كند و همچنین كاربران می توانند كلیپ های تولیدی خود را برای تماشای سایرین در اختیار این وب سایت قرار دهند.
● پیدایش یوتیوب
در روز پانزدهم فوریه سال ۲۰۰۵ سه تن از كاركنان خدمات پرداخت اینترنتی «پی پل» شركت «یی بی» به نام های «چاد هرلی»، «استیو چن» و «جاوید كریم» وب سایت «یوتیوب» را در آدرس اینترنتی www.youtube.com راه اندازی كردند و شركت دیگری به نام «سكوییا كپیتال» در دو مرحله در نوامبر ۲۰۰۵ و آوریل ۲۰۰۶ در مجموع ۵۱۱ میلیون دلار برای گسترش وب سایت «یوتیوب» سرمایه گذاری كرد و با آغاز همكاری شبكه های بزرگ تلویزیونی نظیر «ان بی سی» ژوئن ۲۰۰۶ و «سی بی اس» ژوئیه ۲۰۰۶ با «یوتیوب» این وب سایت به یك پورتال ویدئویی همه جانبه بدل شد. «یوتیوب» هم اكنون با حدود ۵۰ كارمند و به مركزیت شهر «سن ماتئو» در كالیفرنیا به یكی از پرشتاب ترین وب سایت های در حال رشد در اینترنت بدل شده به طوری كه بر طبق آمار ارائه شده توسط شركت تحقیقات اینترنتی «الكسیا» سرعت رشد آن حتی از وب سایت اجتماعی مشهور و پرشتاب «مای اسپیس» نیز پیشی گرفته است.
بررسی ها نشان می دهند تنها در ماه ژوئن گذشته ۵۲ میلیارد كلیپ ویدئویی در وب سایت «یوتیوب» مورد بازدید كاربران قرار گرفته است و هم اكنون روزانه كاربران حدود ۶۵ هزار كلیپ ویدئویی جدید در اختیار این وب سایت قرار می دهند كه به كلیپ های قابل مشاهده در «مای تیوب» افزوده می شود.
مسئولین «یوتیوب» در شانزدهم ژوئیه سال جاری اعلام كردند كاربران اینترنت روزانه ۱۰۰ میلیون كلیپ در این وب سایت تماشا می كنند و وب سایت تحقیقات اینترنتی «نیلسن نت ریتینگز» نیز در آمار جدید خود اعلام كرده است كه در هر ماه به طور میانگین ۲۰ میلیون كاربر مختلف از این وب سایت بازدید می كنند.
به گفته كارشناسان اینترنتی، پهنای باند بسیار گسترده ارائه شده توسط «یوتیوب» برای خدمات دادن به میلیون ها بازدیدكننده از تصاویر ویدئویی در این وب سایت احتمالا ماهیانه هزینه ای در حدود یك میلیون دلار برای گردانندگان «یوتیوب» در بر دارد اما این وب سایت همچنان از كاربران در ازای نمایش تصاویر ویدئویی، پولی دریافت نمی كند و درآمدزایی از طریق جلب آگهی های اینترنتی را نیز تنها از ماه مارس سال ۲۰۰۶ آغاز كرده است.
نشریه معتبر «نیویورك پست» در شماره ۲۳ ماه ژوئیه سال جاری ارزش فعلی وب سایت «یوتیوب» را بین ۶۰۰ میلیون تا یك میلیارد دلار تخمین زده بود.
موفقیت چشمگیر «یوتیوب» بزرگترین شركت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را نیز به تقلا انداخته به طوری كه هر سه شركت «گوگل»، «یاهو» و «ای اوال» در ماه های اخیر به متحول كردن خدمات ویدئویی خود اقدام كرده اند اما تمامی این اقدامات نیز چیزی از سرعت رشد «یوتیوب» نكاسته است.
شركت تحقیقاتی «هیت وایز» چندی پیش اعلام كرده بود «یوتیوب» هم اكنون حدود ۳۰ درصد از بازار تصاویر ویدئویی اینترنتی را دراختیار خود گرفته و پس از آن «مای اسپیس» با ۱۹ درصد از سهم بازار كلیپ های اینترنتی در مقام دوم ایستاده و خدمات ویدئویی «یاهو»، «مایكروسافت»، «گوگل» و «ای اوال» در رتبه های بعدی قرار دارند و هركدام بین ۳ تا ۵ درصد از این بازار را در اختیار خود گرفته اند.
كیوان باقری
منبع : روزنامه شرق