سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا
پول - L'argent
سال تولید : ۱۹۸۳
کشور تولیدکننده : فرانسه و سوئیس
محصول : ژان مارک هنشوز
کارگردان : روبر برسون، برمبنای داستان کوپن تقلبی نوشته لئو تولستوی
فیلمنامهنویس : روبر برسون، برمبنای داستان کوپن تقلبی نوشته لئو تولستوی
فیلمبردار : امانوئل ماشوئل و پاسکوالینو دِ سانتیس
آهنگساز(موسیقی متن) : یوهان سباستیان باخ.
هنرپیشگان : کریستیان پاتی، سیلوی وان دن السن، میشل بریگه، کارولین لانگ، دیدیه بائوسی، مارک ارنست فورنو، ونسان ریستروسی و بئاتریس تابورن.
نوع فیلم : رنگی، ۸۴ دقیقه.
«نوربر» (فورنو)، نوجوانی بیپول، یک اسکناس تقلبی پانصد فرانکی را به یک مغازه عکاسی قالب میکند. عکاس (بائوسی) که از اینرو دست خوردن به خشم آمده، همان اسکناس را به اضافه دوتای دیگر به یک مأمور تحویل مواد سوختی میاندازد. و «ایوون» (پاتی) مأمور تحویل بیخبر از همهجا که یکی از اسکناسها را به یک کافهچی داده، متهم به پخش اسکناسهای تقلبی میشود. در حالی که عکاس به دستیارش، «لوسیین» (ریستروسی) زشوه داده تا قضیه را لو ندهد و مادر «نوربر» نیز برای حفاظت از پسرش پولی پرداخت میکند، «ایوون» را به دادگاه میفرستند، او تبرئه میشود ولی کارش را از دست میدهد. چون زن و بچه دارد، قبول میکند راننده اتوموبیل فرار عدهای دزد ناموفق باشد. این بار پس از دستگیری به سه سال زندان محکوم میشود. در زندان خبر مرگ بچهاش را میشنود. او را که دیوانهشده به انفرادی میفرستند. در همان حال «لوسیین»، حقهبازیِ رئیسش را پیشه میکند: روی اجناس قیمتهای دروغین میزند و بقیه را در جیبش میگذارد. از کار اخراج میشود ولی بلافاصله به کمک دو تن از رفقایش گاوصندوق فروشگاه را میزند. پیش از دستگیری «لوسیین»، عکاس چکی صد هزار فرانکی همراه با یادداشتی از او دریافت میکند که رویش نوشته: «تو به من رودست زدی، من هم بدتر شو بهت میزنم». از طرف دیگر «ایوون» پس از آزادی به مسافرخانهای میرود، مدیر آنجا و همسرش را میکشد و پول صندوق را به سرقت میبرد. زن بیوهای که از خانواده بیبضاعتش سرپرستی میکند، او را در خانهاش پناه میدهد. «ایوون» پس از آنکه خانه را میگردد و پول پیدا نمیکند، با تبر افراد خانواده را به قتل میرساند و خود را تسلیم پلیس میکند.
* آخرین فیلم برسون، برمبنای داستان کوتاه کوپن تقلبی تولستوی، بیش از آنکه در پی نفی اخلاقی پول باشد، در تصریح اهمیت بیچون و چرای آن است. ردوبدل شدن پول استعمارهای برای انتقال و شیوع گناه میشود. برسونن با شیوه کمیتهگر منحصر به فرد خود، به نظاره دستهائی که دراز میشود، بسته شدن درها و قفلها، راه رفتنهای خاموش و لحظات نادر تأثیر و خشم مینشیند و حتی تلطیف روح قاتل در اواخر فیلم (در خانه پیرزن مسیح گونه) هم با خشونتی سبک گرایانه برگزار میشود. ویرانی این آخرین مأمن، مدرک قطع امیدی کامل از امکان رستگاری بشر است و برسون، دور از وسوسه هرگونه فریبندگی و تجمل، پارسامنشترینِ سینماگران باقی میماند.
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس دولت سیزدهم اصغر جهانگیر خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش سیل شهرداری تهران فضای مجازی سلامت شورای شهر تهران پلیس قتل سازمان هواشناسی
خودرو قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو سایپا کارگران ایران خودرو دلار بازار خودرو چین مالیات بانک مرکزی
تلویزیون سریال سینمای ایران رسانه سینما دفاع مقدس تئاتر موسیقی فیلم رسانه ملی بازیگر کتاب
سازمان سنجش
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس وحید شمسایی لیگ برتر
هوش مصنوعی اینترنت ناسا تبلیغات اینستاگرام فناوری همراه اول ماه گوگل اپل آیفون ایرانسل
داروخانه ویتامین کاهش وزن دیابت خواب طول عمر چاقی سلامت روان فروش اینترنتی دارو بارداری