دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا
نظری بر ابعاد طراحی گرافیکی صفحات وب
● طراحی گیرا و هنرمندانه یک وب سایت می تواند ضامن موفقیت آن باشد
بسیاری از کارشناسان اینترنت، طراحی وب سایت را یک هنر و یک فن می دانند. زیرا درآمد میلیونی شرکت های چند ملیتی که امروزه به غول های دیجیتالی شهره هستند مثل یاهو یا سایت گوگل جز با اتکا به درک مولفه های این فن حاصل نشده است. بنابراین، نامطلوب نیست که از فن طراحی وب، به مهندسی طراحی وب نام ببریم که مجموعه ای از فرآیندهای اثر بخش الکترونیکی برای توسعه کسب و کار در دنیای مجازی به شمار می رود. از نکات حائز اهمیت در طراحی صفحات وب، در کنار توجه به انتخاب دامنه و نکات فنی، طراحی گیرا و چشم نواز آن است که بتواند نظر مخاطب را به خود جلب کند.از اصول بسیار مهم و کلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ بندی صفحات و استفاده از رنگ های مکمل و ترکیبی مطلوبی است که کاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند.
این که چه رنگی متناسب سایت های وب است پرسشی است که کارشناسان وب، خیلی پاسخ جامع و کاملی برای آن ارائه نکرده اند و کم تر به مسائل روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت، توجه کرده اند. اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید: در رنگ بندی یک صفحه، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت، در رنگ بندی مطالب مهم است. سایت های دولتی و به طور کلی، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینک های مشاهده شده که به عنوانdefault برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود، استفاده می کنند. سایت هایی که بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلاً رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد. در طراحی سایت های کودکان از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود. به هر حال توجه به کارکرد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند:
۱) اثر روانشناسی رنگ
۲) قابلیت خواندن متون صفحات سایت،
۳) رنگ متمم رنگ های انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها و متون،
۴) وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده،
۵) توجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت.سایتی مانند یاهو، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات فعال، استفاده کرده است. مثلاً بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار تفاوت دارد. اصول زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان می کنند:
۱) رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن می گذارند
۲) اثر رنگ می تواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس کند
۳) رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمی کنند، بلکه اثر خود را کاملاً در رفتار ما نشان می دهند
۴) اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است،
۵) هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده می فرستد. صفحات اینترنت امروزه پذیرای افراد بسیاری با سلایق متفاوت و نیازهای متنوع هستند.توجه به طراحی گرافیکی و هنرمندانه صفحات وب می تواند درعصر فناوری اطلاعات به کارآمدی بیشتر این دنیای مجازی کمک کند و مخاطبان بیشتری را در دهکده جهانی اینترنت سکنی دهد.
Javanblog.com
منبع : روزنامه ابرار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست