سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
تاثیر سوخت خودرو بر محیطزیست و بررسی سوختهای جایگزین
بخش حملونقل، یکی از هدفهای عمده زیربنایی، برای افزایش و بهبود کیفیت محیطزیست بهشمار میرود. وقوع بحرانهای نفتی، افزایش سریع تعداد خودروها، کاهش ذخایر نفتی و تصویب قانونهای سخت مبارزه با آلودگی محیطزیست، ساخت خودروهای کممصرف و با آلایندگی کم و همچنین استفاده از سوختهای جایگزین را در دستور کار مراکز تحقیقاتی جهان قرار دادهاست.
با توجه به سیاستهای اتخاذ شده در زمینه جایگزینی سوخت، در حال حاضر بهترین گزینه گاز طبیعی است که استفاده بیرویه از آن نیز میتواند محدودیتهایی برای منابع گاز طبیعی ایجاد کند.
در این مقاله بر آن هستیم که با شناسایی و تقسیمبندی منابع آلودگی، تأثیر سوخت خودروها بر محیطزیست را بررسی کنیم و به معرفی سوختهایی که می توانند جایگزین بهتری برای سوختهای فعلی باشند، بپردازیم.
● مقدمه
بهرغم ابعاد وسیع مسائل زیستمحیطی ناشی از عملکرد سیستمهای حمل و نقل، مدت زیادی از توجه به آن نمیگذرد. حملونقل، کیفیت هوا را پایین آورده و سبب اسیدی شدن آن شدهاست. در سطح جهانی، حملونقل عامل اصلی تولید دیاکسیدکربن و انتشار آن در جو است و اثر گلخانهای حاصل از آن یکی از جدیترین معضلات زیستمحیطی بهشمار میآید.
در سالهای اخیر، وقوع بحرانهای نفتی، افزایش سریع تعداد خودروها، کاهش ذخایر نفتی و تصویب قانونهای سخت مبارزه با آلودگی محیطزیست سبب شده است ساخت خودروهای کم مصرف و با آلایندگی کم و همچنین استفاده از سوختهای جایگزین، در دستور کار مراکز تحقیقاتی جهان قرار گیرد.
در کشور ما نیز مصرف بیرویه فراوردههای نفتی و محدودیت ظرفیتهای پالایشگاهی برای تولید بنزین و گازوئیل، مشکل تأمین بنزین را تا حدی بغرنج کرده است که بهتازگی برخی مسؤولان، جیرهبندی بنزین را بهعنوان راه چاره مطرح کردهاند.
هنگام ارزیابی جایگاه آینده گاز طبیعی بهعنوان یک سوخت جایگزین، باید نحوه رقابت آن با سایر سوختها مدنظر قرار گیرد. با آنکه در حال حاضر، روی سوختهای جایگزین تأکید میشود اما این نکته حائز اهمیت است که صنعت خودروهای گازسوز نباید از پیشرفتی که در زمینه سوختهای سنتی در حال شکلگیری است، غافل شود.
برای کاهش آلودگیها میتوان از استراتژیهایی استفاده کرد که برخی دراز مدت هستند و برخی دیگر را میتوان در خودروهای تولیدی فعلی دخالت داد . برای مثال چهار دسته از کنترلها را میتوان تعریف کرد؛ مانند:
۱) بهبود بازرسی تعمیرات.
۲) تعدیلهای سوخت، مانند تنظیم سوختهای بنزین و گازوئیل (نسبت ترکیب با هوا).
۳) طراحی پیشرفته و دستیابی به سوختهایی با مصرف و آلودگی کمتر.
۴) تغییر جهت به سمت سوختهای جایگزین.
اولین استراتژی عنوان شده، قابل کاربرد در خودروهای فعلی است. دومی ممکن است برای توسعه تجهیزات پالایشگاهی به زمان نیاز داشته باشد اما اگر کامل شود، بهسرعت به نقطه تأثیر می رسد. سومین استراتژی، نیازمند زمان برای توسعه فناوریهای جدید است، و چهارمی پذیرفته شده و گاهی اوقات نیازمند زمانی طولانی برای رشد ساختار سوختگیری و جایگزین شدن ناوگان خودروهاست. ]۱[
در مورد آخر، مهم است که کاربرد خودروهای گازسوز پذیرفته شود. خودروهای موجود میتوانند تبدیل شوند و شرایط سوخترسانی به ناوگان خودروها میتواند در زمان کوتاه مهیا شود.
عرضه خودروهای گازسوز بیانگر آماده شدن زمینه برای پاکسازی محیطزیست است. پیشرفتهای حاصل در آرژانتین و برنامه در دست اجرا در ونزوئلا، مثالهایی از سرعت اجرای این اقدام است.
شاید برای صنعت حملونقل، بهتر باشد که جایگاه تمامی سوختهای جایگزین را بپذیرد. صنعت حملونقل میتواند متعاقبا" بر استفاده از سوختهای جایگزین در موقعیتهای مناسب، متمرکز شود.
● تاثیر سوخت خودرو بر محیطزیست و اقتصاد
آلودگی هوا از جنبههای مختلف آثار قابل ملاحظهای در محیطزیست بهجا میگذارد. انسان میتواند بدون آب و غذا چند روزی به حیات خود ادامه دهد اما بدون هوا نمیتواند بیشتر از چند دقیقه زندگی کند. کیفیت مناسب هوا برای سلامت انسان ضروری است. تهدید سلامت بشر، گیاهان و جانوران، کاهش کیفیت آب و خاک، از بین رفتن آثار و بناهای تاریخی و کاهش میدان دید از جمله آثار سوء آلودگی هوا هستند. کاهش میدان دید و از بین رفتن وضوح اشیای پیرامونی براثر وجود آلایندههای مختلف در هوا احساس ناخوشایندی در انسان ایجاد میکند. آسیب بافتهای گیاهی، کاهش میزان رشد و نمو و یا توقف آن، افزایش حساسیت در برابر آفات و بیماریهای گیاهی از جمله آثار زیانبار آلودگی هوا بر گیاهان است. گازهای سمی موجود در هوا باعث شیوع انواع سرطانها، سوزش چشم، زایمانهای زودرس، تحریک سیستم تنفسی، افزایش حساسیت در برابر عوامل بیماریزا و بیماریهای قلبی و بروز بیماریهایی چون برونشیت و ذاتالریه و تشدید بیماریهای مزمنی چون آسم و آمفیزم میشوند. ] ۲[
اگر این نکته را که میزان قابلتوجهی از بنزین تولیدی و وارداتی به علت تفاوت قیمت با کشورهای همجوار، بهصورت قاچاق از مرزهای شرقی خارج میشود، به مشکلات بالا بیفزاییم، به این نتیجه میرسیم که کشور ما در زمره کشورهایی قرار دارد که در آینده با معضل اساسی تأمین سوخت موردنیاز وسایل نقلیه روبهرو خواهندشد. لذا بررسی راهحلهای موجود برای تامین سوخت مورد نیاز، ضروری بهنظر میرسد. مشکلات گفتهشده نظیر محدودیت تأمین سوخت، آلودگیهای ناشی از مصرف بیش از حد بنزین و بار اقتصادی تحمیل شده به دولت، موجب شده است مسؤولان به سمت کاهش مصرف سوخت خودروها، جایگزینی خودروهای فرسوده و استفاده از سوختهای جایگزین حرکت و برنامههایی را در این زمینه تدوین کنند.
از میان راهحلهای موجود، بنا به دلایلی نظیر عدم دسترسی به تکنولوژی روز در خودروسازی، ناتوانی اقشار آسیبپذیر در جایگزینی خودروهای فرسوده و همچنین وجود پتانسیل فراوان در زمینه استفاده از سوختهای جایگزین، بهخصوص گاز طبیعی، گزینه استفاده از سوختهای جایگزین عملیتر به نظر میرسد.
منابع آلودهکننده هوا در دو گروه عمده قرار میگیرند:
الف) منابع آلاینده متحرک که معمولاً از جایی به جایی دیگر منتقل میشوند. خودروها، کامیونها، اتوبوسها، هواپیماها، کشتیها و قطارها در این گروه قرار میگیرند.
ب) منابع آلاینده ثابت که جایگاه نسبتاً ثابتی دارند، مانند دودکش کارخانهها و نیروگاهها، معادن روباز و سطحی، دودکشهای آبگرمکنها و دستگاههای حرارتی منازل و غیره.
در فعالیتهای مختلف ثابت و متحرک، بار قابلملاحظه آلودگی ناشی از سوزاندن انواع سوختهای فسیلی است. البته شرایط آبوهوایی در تعیین شدت آلودگی مناطق شهری نقش عمدهای دارد؛ بهطوری که در شرایط آب و هوایی مناسب، آلودگی شهرها ممکن است چندان مشکلساز نباشد ولی در غیاب این شرایط، مشکل آلودگی هوا جدیتر میشود.
اثرات اولیه و زیانبار آلودگی هوا، عمدتاً ناشی از غلظت نسبتاً پایین انواع مواد سمی در هوای شهرها طی دورههای طولانی است. محدود شدن جریان هوا در سطوح پایینی جو همراه وارونگی دمایی باعث افزایش غلظت آلایندهها در جو میشود و ممکن است به یک فاجعه زیستمحیطی بینجامد. وارونگی دمایی یا جوی موقعی اتفاق میافتد که تودهای هوای گرم بالای تودهای از هوای نسبتاً سرد قرار گیرد. ساکن شدن هوا که به دنبال این پدیده بروز میکند، تخلیه نشدن گازهای آلاینده هوای شهرها براثر جریانهای بالاروی جوی را به دنبال دارد و انتشار مداوم گازهای سمی از خودروها، کارخانهها و منازل، هوای شهرها را به شدت آلوده میکند.
● سوخت جایگزین
یکی از نیازهای اساسی زندگی، در اختیار داشتن ذخایرکافی از انواع انرژی است. با افزایش جمعیت و رشد صنعت، بهخصوص در چند سال اخیر، استفاده بیش از اندازه از منابع تولید انرژی باعث کاهش ذخایر سوختی شدهاست. در حال حاضردو منبع اصلی تولید انرژی، سوختهای فسیلی و شکافت هستهای است. از آنجا که ذخیره نفت و گاز طبیعی روبه اتمام است، پژوهشهای بسیاری برای تبدیل زغال سنگ به سوخت بهتر ( در شکل گازی آن) در جریان است. ]۳[
استفاده بیش از اندازه از سوختهای فسیلی مشکلات زیستی فراوانی در پی دارد و باید به دنبال سوختی دیگر بود که هم بتواند جایگزین آنها شود و هم در مقایسه با دیگر سوختها آلودگی کمتری ایجاد کند.
ارتقای توسعه سوختهای جایگزین و خودروهای مصرفکننده اینگونه سوختها، به کاهش وابستگی کشور به سوخت فسیلی و بهبود کیفیت هوای شهرها منجر میشود. خودروهای مصرفکننده سوختهای جایگزین از نوع سبک را برمبنای نوع سوخت جایگزین میتوان به صورت زیر تقسیمبندی کرد:
▪ گاز طبیعی فشرده و مایع،
▪ الکل (اتانول)،
▪ متانول،
▪ پروپان،
▪ الکتریسیته،
▪ اکسیژن،
▪ سلول سوختی،
▪ جلبک،
▪ انرژی هستهای،
▪ بیودیزل،
▪ هیدروژن و هیدروکربنهای گازی. ]۴[
اکنون به معرفی سوختهای جایگزین میپردازیم :
▪ گاز طبیعی
خودروهای مصرفکننده گاز طبیعی به سه دسته تقسیم میشوند:
۱) خودروهایی که فقط با گاز طبیعی کار میکنند.
۲) خودروهایی که میتوانند هم با بنزین و هم با گاز طبیعی کار کنند. این خودروها در کارخانه، دوگانهسوز تولید شدهاند.
۳) شبیه خودروهای نوع دوم اند ولی در کارگاههای صنعتی و با نصب کیت گازسوز، خودرو قابلیت مصرف گاز طبیعی را علاوه بر بنزین پیدا میکند.
▪ گاز طبیعی فشرده : [۱](CNG)
سوختی بی بو است و باید مواد بوزا به آن اضافه شود که در صورت نشتی قابل تشخیص باشد. استفاده از گاز طبیعی فشرده شده بهعنوان سوخت خودروها، یک تکنولوژی کاملاً شناخته شده است. به عنوان مثال، در ایتالیا از دههٔ ۱۹۴۰، گاز طبیعی فشرده برا ی خودروها مورد استفاده قرار گرفته و در مقایسه با LNG ومتانول که هردو از گاز طبیعی به دست میآید، تکنولوژی خودروهای با سوختCNG، گسترش بیشتری یافته است. در حال حاضر در دنیا، بیش از ۱۱ میلیون خودروی گازسوز با سوخت CNG تردد میکنند.
▪ گاز طبیعی مایع شده :[۲](LNG )
با توجه به پایین بودن دما، گاز نباید با بدن تماس داشته باشد زیرا باعث سوختگی پوست می شود. برای آشکار سازی گاز، می توان از مواد بوزا استفاده کرد.
در مقایسه با گاز طبیعی فشرده ، استفاده ازگاز طبیعی مایع بهعنوان سوخت در خودروها بسیار محدودتر است زیرا باید در دمای بسیار پایینی نگهداری شود.LNG بهعنوان سوخت وسایل نقلیه تنها در کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و امریکا بهکار گرفته شدهاست. در امریکا استفاده از گاز طبیعی مایعشده برای وسایل نقلیه رشد بیشتری نسبت به سایر کشورها داشته است و مطابق برآوردها ۱۵۰۰ دستگاه وسیله نقلیه با این سوخت در آن وجود دارد. در مقایسه با ۹۰ هزار دستگاه خودرو با سوخت گاز طبیعی فشرده، بیشتر وسایل نقلیه ذکر شده، خودروهای سنگین مانند تراکتورها، کامیون ها و اتوبوسها هستند. در ژاپن نیز فعالیتهای تحقیق و توسعه در مورد بهکارگیری LNG در حال انجام است، ولی بهطور عمده در این کشور نیز وسایل نقلیه سنگین از سوخت گاز طبیعی مایع شده استفاده میکنند.
گاز طبیعی مزایای پرشماری در زمینه صرفهجویی اقتصادی، خروجی آلایندهها از اگزوز(محصولات احتراق)، گازهای گلخانهای، امنیت، اشتغالزایی و فراوانی داخلی دارد.
اگرچه امروزه به توسعه مصرف گاز طبیعی در بخش حملونقل توجه بسیاری میشود اما ضمن تأکید بر ضرورت این موضوع، باید خاطرنشان کرد توجه به سایر سوختها از جمله الکل نیز میتواند در رسیدن به اهداف مورد نظر در برنامه توسعه مصرف گاز طبیعی و همچنین استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود کمک کند. الکلهای اتانول و متانول بهعنوان سوخت در خودرو کاربرد دارند. متانول الکلی است که از گاز طبیعی بهدست میآید اما میتوان آن را از زغالسنگ و یا بیومس [۳] نیز استخراج کرد. انتظار میرود متانول در مقایسه با بنزین، منواکسیدکربن و هیدروکربنهای بدون متان کمتری منتشر کند. اتانول الکلی است که از بیومس ذرت، نیشکر، علفها، درختان و ضایعات کشاورزی گرفته میشود. در ادامه به معرفی بیشتر آن خواهیم پرداخت.
▪ اتانول
استفاده از اتانول بهعنوان سوخت کامل یا سوخت ترکیبی در بنزین، امروزه در جهان با سرعت زیادی رو به گسترش است. اهمیت روزافزون مسائل مربوط به محیطزیست و جلوگیری از آلودگی آن و استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر از عواملی هستند که امروزه توجه کشورهای جهان را به فواید استفاده از سوخت اتانول معطوف کردهاند.
در ایران با توجه به وجود منابع بالقوه مواد اولیه تولید اتانول حاصله از ملاسهای نیشکری و چغندری، مواد نشاستهدار نظیر ذرت، گندم و مواد لینکوسلولزی نظیر ضایعات چوب، ضایعات کشاورزی، کاغذهای بازیافتی از زباله و غیره امکان تولید اتانول فراهم است. استفاده از اتانول عموماً با ترکیب ۱۰درصد اتانول و ۹۰درصد بنزین در دنیا رواج دارد که به نام سوخت E۱۰ معروف شدهاست. این سوخت یکی از رایجترین سوختهای موجود در امریکاست. در برزیل این ترکیب شامل ۲۰ تا ۲۵درصد اتانول و در سوئد ۵ درصد اتانول است.
رقیب اصلی اتانول در بازار ترکیبات اکسیژن دار در جهان[۴]MTBE است. MTBE بهطور معمول در سالیان گذشته بیش از اتانول بودهاست اما با توجه به گزارشهای متعدد درمورد آلودگی آبهای زیرزمینی توسط MTBE ادامه استفاده از این ماده در بسیاری از کشورهای مورد تردید است.
انسان از سه طریق بلعیدن یا آشامیدن ، استنشاق و تماس پوستی میتواند در معرض MTBE قرار گیرد و سلامتش تهدید شود.
اولین مرحله در آلودگی منابع آب، ورود این ماده به اجزای محیطزیست است. مهمترین منابع ورود MTBE به محیطزیست نشت از تانکرها و ذخایر زیرزمینی، لولهها و اتصالات وسایل و جایگاههای سوختگیری، وسایل نقلیه موتوری با سوخت بنزین و قایقهای موتوری هستند که برحسب جایگاه و نوع منبع، این ماده میتواند وارد هوا و خاک و آب شود. ]۵[
اتانول بهعنوان جایگزین MTBE اثرات منفی زیستمحیطی ناشی از آن را ندارد و درصورت جایگزینی، با کارایی یکسان که با عدد اکتان سوخت حاصل سنجیده میشود، در شرایط فعلی ۶ درصد به قیمت بنزین افزوده می شود. انتظار می رود با افزایش مصرف این افزودنی، قیمت کاهش یابد. ]۶[
▪ متانول
متانول تقریباً به عنوان الکل چوب شناخته میشود و بهعنوان سوختی جایگزین و غیر قابل تغییر (نسبت ترکیب ۸۵% اتانول و ۱۵% بنزین : E۸۵) در وسایل نقلیه است.متانول (CH۳OH) سوختی الکلی است. امروزه قسمت عمده متانول در جهان طی فرایندی با استفاده از گاز طبیعی تولید میشود. با وجود این برای کاهش واردات نفتی، به قابلیت تولید متانول از ذخایر غیرنفتی مانند زغالسنگ یا دیگر مواد آلی (بیومس) بسیار توجه میشود. بهتازگی M-۸۵ ، بهعنوان سوخت جایگزین متانول مورد استفاده قرار میگیرد. در آینده امکان استفاده از متانول خالص یا M-۱۰۰ نیز وجود دارد. همچنین متانول قابل تبدیل به یک اتر، MTBE، است که برای افزایش اکتان و ایجاد بنزین اکسیژندار، با بنزین ترکیب میشود.
▪ پروپان
گاز نفتی مایع (LPG) عمدتاً شامل پروپان، پروپیلن، بوتان و بوتیلن در ترکیبات مختلف است. ترکیب اصلی برای تمامی سوختها در بعضی کشورها، پروپان است. پروپان بهعنوان محصول فرعی فراوری گازطبیعی حاصل از نفت و تصفیه نفت تولید میشود. بهعلاوه از کاهش پروپان نیز به دست میآید. اجزای تشکیل دهنده LPG گازهایی در فشار و دمای طبیعیاند.
▪ الکتریسیته
اختراع ژنراتورالکتریکی و تولید الکتریسیته از این راه، در مقایسه با تولید الکتریسیته به وسیله باتری، پیشرفت بسیار مهمی بود. برای تولید الکتریسیته به وسیله باتری لازم بود فلزهای گرانقیمتی مانند مس، قلع و روی براثر واکنشهای شیمیایی بهمصرف برسد اما ژنراتورالکتریکی با سوخت زغالسنگ که موتور بخار را به حرکت در میآورد، کار میکرد و تولید الکتریسیته از این راه ارزانتر تمام میشد. در همان سال، جوزف هنری به کشف دیگری نایل شد که درحقیقت عکس اختراع فاراده بود. جوزف هنری نشان داد که چگونه میتوان به کمک جریان الکتریسیته چرخی را به چرخش درآورد. هنری نخستین موتورالکتریکی را اختراع کرد اما پیلهای سوختی به تحقیق و جستوجو نیاز دارد. باتریهای [۵]EV دارای محدودیت ظرفیت ذخیرهاند و باید مرتبا شارژ شوند. پیلهای سوختی حاصل تبدیل مواد شیمیایی به انرژی الکتریسیته هستند.
الکتریسیته در میان دیگر سوختهای جایگزین از آن رو منحصر بهفرد است که نیروی مکانیکی، بهطورمستقیم از نیروی الکتریسیته حاصل میشود؛ در حالیکه دیگر سوختهای جایگزین از طریق احتراق، انرژی شیمیایی ذخیره شده را برای فراهم آوردن نیروی مکانیکی، آزاد میکنند. نیروی محرکه توسط یک موتورالکتریکی از الکتریسیته تولید میشود. جریان الکتریسیته که نیروی لازم را در اختیار وسیله نقلیه میگذارد، عموماً توسط باتری تولید میشود اما فیولسلها نیز مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرند. باتریها ابزارهای ذخیره انرژیاند اما فیولسلها برخلاف باتریها، انرژی شیمیایی را به الکتریسیته تبدیل میکنند.
▪ اکسیژن
از تقطیر هوای مایع تولید میشود و در آزمایشگاه با گرمکردن Kclo۳ یا Mno۲بهدست میآید. در پولادسازی (۶۵درصد)، سنتز ( برای نمونهHno۳ ، ۴So۲H ، اتیلناکسید )، جوشکاری، معدنکاری، تهیه مواد منفجره سوخت موشک، تصفیه فاضلاب و غیره به کار میرود.
▪ سلول سوختی
ترکیب الکتروشیمیایی هیدروژن و اکسیژن تولید الکتریسیته میکند. بر این اساس، طراحی و ساخت سلولهای سوختی پیریزی شد .
نخستین پرسش کسانی که در این زمینه کار میکنند، منابع تأمین انرژی است. هیدروژن مایع که یک ماده پرانرژی است باید در دمایی نزدیک به صفر مطلق نگهداری شود و متانول که در دمای اتاق مایع است، به عنوان منبع مهم هیدروژن مد نظر قرار دارد ولی بهدست آوردن هیدروژن آن، معمولاً مستلزم یک رشته تغییر و تبدیلهای شیمیایی پرزحمت است. افزودن کاتالیزگر پلاتین، اغلب موردنیاز است. مجموعه این عوامل و عوامل متعدد دیگر طراحی سلولهای سوختی را پیچیدهتر میکند و اغلب نیازمند اجزای بسیار دقیق است. سلول سوختی میتواند در تولید خودروها و یا وسایل نقلیه دیگر در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
▪ جلبک
جلبک از این رو برای سوخت مناسب است که میتوان آن را برای تهیه الکل بدون آلودگی یا با آلایندگی کم، استفاده کرد. البته چوب گیاهان و همچنین نوعی گلسنگ (قارچ و جلبک همزیست) بهنام "کدادونیافرانژفرینا" را نیز میتوان به الکل تبدیل کرد. استفاده از چوب برای سوخت به دلیل ازبینرفتن درختان، کمبود منابع تهیه چوب و همچنین رشد کند آن، چندان مناسب بهنظر نمیرسد ولی جلبک بسیار سریع رشد میکند. محل رشد جلبک در آب بهخصوص آبهای شور است و چون دریاها و منابع آبی در بیشتر مناطق وجود دارند، جلبک منبعی فراوان و ارزان بهشمار میآید. بهعلاوه جلبک در کاهش دیاکسید کربن هوا مؤثر و آلایندگی الکلی که از آن به دست میآید، کم است.
▪ انرژی هستهای
تابشهای یک عنصر رادیواکتیو مانند اورانیوم، انرژی بسیاری دارد، مثلاً انرژی پرتوهای گاما بسیار بیشتر از نور است. ذرات آلفا و بتا با سرعت دهها هزار کیلومتر در ثانیه حرکت میکنند و این سرعت حرکت، انرژی بسیاری به آنها میدهد. پیرکوری نخستین بار تعیین کرد عنصرهای رادیواکتیو چند انرژی تولید می کنند. او در سال ۱۹۰۱ میلادی (۱۲۸۰ شمسی) تعداد انرژیای را که عنصر رادیواکتیو رادیوم تولید میکند، اندازهگیری کرد. مقدار رادیوم در دست او بسیار کم بود. بااین همه در پژوهشهایش به این نتیجه رسید که اگر ۲۸ گرم از این عنصر را یکجا درنقطهای قرار دهند، انرژیای که این مقدار رادیوم تولید میکند (به صورت پرتو یا ذرات) در یک ساعت حدود ۴۰۰۰ کالری خواهد بود.
چنین به نظر میرسد که این مقدار انرژی چندان زیاد نیست. اگر ۲۸ گرم تیت را بسوزانیم ۳۲۵ هزار کالری انرژی میدهد که تقریباً ۸۰ برابر انرژیای است که ۲۸گرم رادیوم در یک ساعت تولید میکند، اما همه انرژیای که از سوزاندن ۲۸ گرم تیت بهدست میآید همان ۳۲۵ هزار کالری است؛ درصورتیکه ۲۸ گرم رادیوم بعد از آنکه در یک ساعت ۴۰۰۰ کالری انرژی تولید کرد هنوز هم انرژی بسیاری در خود ذخیره دارد. ۲۸ گرم رادیوم در هر ساعت ۴۰۰۰ کالری انرژی تولید میکند. بنابراین در ۸۰ ساعت به اندازه انرژی حاصل از سوزاندن ۲۸ گرم تیت انرژی تولید میکند و در هر ۸۰۰ ساعت ۱۰ برابر و بههمین ترتیب هر چه زمان بیشتری بگذرد، انرژی بیشتری حاصل خواهد شد.
▪ بیودیزل
بیودیزل (منو اکلیل استر) یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابلتجدید مانند روغنهای گیاهی ساخته میشود .
بیودیزل درست مانند گازوئیل نفت در موتورهای احتراقی میسوزد و برای این کار نیاز به تغییر موتور نیست. بیودیزل ظرفیت و دامنه کار گازوئیل را حفظ میکند .
استفاده از بیودیزل در یک موتور گازوئیلی معمولی به کاهش اساسی هیدروکربنهای نسوخته، منواکسید کربن و ذرات معلق منجر میشود. خروج اکسیدهای نیتروژن بسته به سیکل کاری و روشهای آزمایشی، کمی کاهش و یا افزایش می یابد. با بهکار بردن این سوخت، از سهم کربن موجود در ذرات معلق کاسته میشود (چون اکسیژن موجود در بیودیزل احتراق کامل به دی اکسید کربن را ممکن میکند). بخش سولفات از بین میرود زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد اما قسمت محلول یا هیدروکربن بههمان صورت باقیمیماند یا افزایش پیدا میکند، بنابراین بیودیزل با تکنولوژی جدید، علاوه بر اقتصادی بودن، باعث افزایش طول عمر موتور و همچنین افزایش قدرت موتور می شود.
▪ هیدروژن
سوختهای فسیلی از زغال تا نفت و گاز طبیعی بهعنوان منبع انرژی به سرعت جایگزین چوب، آب، باد و روغنهای حیوانی شدند. صنایعی مانند فولاد و سیمان مصرفکنندگان عمده سوختهای فسیلی هستند. امروزه سوختهای فسیلی ۸۵ درصد از کل مصرف انرژی را تشکیل می دهند. از سوختهای فسیلی بهسوی سوختهای هیدروژنی حرکت خواهیم کرد و حتی باید احیای شگفتآور انرژی هستهای را برای تولید هیدروژن در نظر بگیریم.
گاز هیدروژن (H۲) برای استفاده در موتورهای احتراقی و وسایلنقلیه الکتریکی باتریدار مورد تحقیق و بررسی قرار میگیرد.
▪ هیدروکربنهای گازی
هیدروکربنهای گازی بهعنوان تنها سوختهای تمیزی که به آسانی در دسترس قرار دارند، مورد توجه قرار گرفتهاند. بهویژه کوچکترین آنها، متان، که به علت نسبت بالای هیدروژن به کربن و انتشار گاز گلخانهای کمتر مورد توجه است. گروههای مهندسی شیمی دا نشگاه پنسیلوانیا و مؤسسه فناوری ماساچوست به تازگی طی گزارشی، پیشرفتهای مهمی را در زمینه فناوری استخراج سوخت و استفاده از هیدروکربنها بهعنوان سوختهای تمیزتر و کار آمدتر برای آینده نوید دادهاند بنابراین آنچه ضروری است، آشنایی بیشتر نسل حاضر با این نوع سوخت است .
● دلایل انتخاب CNG به جای سوختهای دیگر
سوختهای آینده، نیازمند حفظ مزایا و اجتناب از معایب سوختهای امروزی هستند، به عبارت دیگر میبایست موارد زیر را تامین کنند : ]۷[
۱) امنیت عرضه
۲) قابلیت رقابت اقتصادی
۳) توجه به محیط زیست و حفاظت از آب و هوا
علاوه بر این، سوختهای جایگزین به امنیت عرضه در بازارهای منطقهای و جهانی کمک میکنند و باید از قابلیت رقابت اقتصادی با سوختهای دیگر برخوردار و یا حداقل در دسترس باشند. سرانجام سوختهای جایگزین باید حفاظت از هوا و محیطزیست را نیز مد نظر قرار دهند. البته هیچ حامل انرژی که قادر به تأمین کلیه این نیازها باشد وجود ندارد. گاز طبیعی بزرگترین ذخیره سوختهای فسیلی است و ترویج استفاده از آن، منفعتی جهانی درپی خواهد داشت.
امتیازات استفاده از گازطبیعی بهعنوان منشأ سوخت عبارتند از :
الف) کاهش آلودگی هوا
ب) کاهش مصرف فراوردههای نفتی
ج) کاهش یارانه بخش حملونقل
د) ایمنی بیشتر خودروها
ه) سایر منابع اقتصادی
● نتیجهگیری
بنزین بهرغم فراهمآوردن امکان جابهجایی و در نتیجه پیشرفتهای اقتصادی و اجتماعی، بهعنوان یکی از بزرگترین منابع آلودهکننده محیطزیست چه در سطح جهانی و چه در سطح ملی مطرح است. با توجه به بحران آلودگی محیطزیست به ویژه در شهرهای بزرگ و تأثیر سوختهای فعلی بر این بحران و از سوی دیگر هزینه بالای سوختهای فسیلی، در سالهای اخیر توجه سازندگان خودروها به استفاده از سوختهای جایگزین معطوف شدهاست. گاز طبیعی (CNG) که در شکلهای متفاوتی از جمله فشرده بهعنوان سوخت خودروها بهکار گرفته میشود، یکی از انواع سوختهای جایگزین است که با توجه به فراوانی آن در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ارزان است و استفاده از آن میتواند در تعدیل سبد انرژی کشور نقش اساسی داشتهباشد]۸[ ولی به نظر نگارنده مقاله، بهترین گزینه نیست.
دوگانهسوز کردن خودروها باعث صرفه جویی در مصرف بنزین نمیشود بلکه این روش تغییری در نوع سوخت است و در آینده به علت افزایش قیمت جهانی گاز، مقرون بهصرفه نخواهد بود. هر چند ایران با منابع عظیم گازی، مزیتی در این زمینه دارد که دیگر کشورها فاقد آن هستند اما این منبع گازی، زمانی رو به افول خواهد رفت و قیمت جهانی آن نیز تابع متغیرهای غیرقابل پیشبینی است.
با توجه به مطالب عنوان شده، بسیاری از خودروسازهای مطرح دنیا به دنبال سوخت گازوئیل هستند؛ سوختی که مطابق یک قانون چهل ساله، مصرف آن در ایران ممنوع شدهاست.
سوخت خودروهای گازوئیلسوز، گازوئیل کم با مقدار گوگرد کم (نفت و گاز کم گوگرد) است.
نقش خودروهای گازوئیلسوز در کاهش آلایندگی محیطزیست و مصرف سوخت، بسیار مؤثر است؛ بهطوریکه در یک پیمایش مساوی با خودروهای بنزینسوز، مصرف سوختی در حد نصف دارند و این موضوع مزیت مهمی است که نباید از آن غافل بود. ]۹[
سعادت صرامی، کارشناس مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف
کارشناس مونتاژ شرکت سایپا
منابع
]۱[. گزارش سوختهای پاکیزه، ۱۹۹۶.
]۲[. حبیبالله هادی، " عزم ملی برای حفاظت از محیطزیست"
]۳[. زینب صابریان ، فاطمه موحدطاهر " معرفی جایگزینهای سوخت" مقاله تحقیقی
]۴[. ماهنامه اندیشهگسترسایپا " چشمانداز استفاده از اتانول در خودروهای ایرانی"
]۵[. محمد کوشافر، "اثر MTBE در آلودگی منابع آب " ، مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در خودرو، صفحه ۲۹۹، ۱۳۸۱.
]۶[. انجمن صنفی تولیدکنندگان الکل،"تولید اتانول سوختی و امکان استفاده از آن در سوخت اتومبیل در ایران" ، گزارشهای داخلی معاونت امور انرژی وزارت نیرو، ۱۳۸۳ .
]۷[. سایت سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی "پرسش و پاسخ"
]۸[. انجمن خودروهای گازسوز امریکای لاتین، انجمن بینالمللی خودروهای گازسوز، خبرگزاری شانا، Yale Global، وال استریت ژورنال؛ ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶، شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
]۹[. دنیای اقتصاد " گازسوز کردن روش صرفهجویی در مصرف بنزین نیست" مصاحبه با رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، صفحه ۱۶ ، ۱۴/۰۵/۸۶
[۱] - Compressed Natural Gas
[۲] - Liquefied natural gas
[۳] - Biomass
[۴] - Methyl Tert-Butyl Ether
[۵] - Electric Vehicle
کارشناس مونتاژ شرکت سایپا
منابع
]۱[. گزارش سوختهای پاکیزه، ۱۹۹۶.
]۲[. حبیبالله هادی، " عزم ملی برای حفاظت از محیطزیست"
]۳[. زینب صابریان ، فاطمه موحدطاهر " معرفی جایگزینهای سوخت" مقاله تحقیقی
]۴[. ماهنامه اندیشهگسترسایپا " چشمانداز استفاده از اتانول در خودروهای ایرانی"
]۵[. محمد کوشافر، "اثر MTBE در آلودگی منابع آب " ، مجموعه مقالات همایش مصرف سوخت در خودرو، صفحه ۲۹۹، ۱۳۸۱.
]۶[. انجمن صنفی تولیدکنندگان الکل،"تولید اتانول سوختی و امکان استفاده از آن در سوخت اتومبیل در ایران" ، گزارشهای داخلی معاونت امور انرژی وزارت نیرو، ۱۳۸۳ .
]۷[. سایت سازمان بهینهسازی مصرف سوخت و انرژی "پرسش و پاسخ"
]۸[. انجمن خودروهای گازسوز امریکای لاتین، انجمن بینالمللی خودروهای گازسوز، خبرگزاری شانا، Yale Global، وال استریت ژورنال؛ ۱۶ ژانویه ۲۰۰۶، شبکه تحلیلگران تکنولوژی ایران
]۹[. دنیای اقتصاد " گازسوز کردن روش صرفهجویی در مصرف بنزین نیست" مصاحبه با رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، صفحه ۱۶ ، ۱۴/۰۵/۸۶
[۱] - Compressed Natural Gas
[۲] - Liquefied natural gas
[۳] - Biomass
[۴] - Methyl Tert-Butyl Ether
[۵] - Electric Vehicle
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست