یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
همیشه موتسارت - FOREVER MOZART
سال تولید : ۱۹۹۶
کشور تولیدکننده : فرانسه و سوئیس
محصول : آلن سارد
کارگردان : ژان لوک گدار
فیلمنامهنویس : ژان لوک گدار
فیلمبردار : کریستوف پولاک، ژان پییر فدریزی و کاتل دیان
هنرپیشگان : مادلین آسا، گالیا لاکروا، برانژر آلو، ویکی مسیکا، فردریک پیرو، هاری کِلوِن و میشل فرانسینی
نوع فیلم : رنگی، ۸۴ دقیقه
فیلمی تهیه و تدارک دیده میشود ولی مشکل پیدا کردن بازیگر مناسب، فیلمبرداری آن را به تعویق میاندازد. کارگردان (مسیکا) به درخواست برادرزادهاش، به تولید نمایشی از ̎آلفرد دو موسه̎ ـ که قرار است در سارایوو روی صحنه برود ـ کمک میکند. سپس در حالیکه بازیگران نمایش درگیر جنگی میشوند که سارایوو را نیز در بر میگیرد، بیخبر ناپدید میشود. کارگردان سعی میکند فیلمی که از ابتدا خیال ساختن آن را داشته کامل کند، ولی وقتی حتی موفق نمیشود از زبان بازیگر زن، یک جملهٔ درست بیرون بکشد، سرخورده میشود. در نهایت کارگردان را میبینینم که به نخستین نتهای کنسرتوئی از ̎موتسارت̎ گوش میدهد که توسط مرد جوانی نواخته میشود...
● گدار همچنان، در شصت و شش سالگی، به طرح سئوالاتی دربارهٔ سینما و زندگی میپردازد. و همپنان به نظر میآید که بیشتر علاقهمند به گفتوگو با خودش است تا تماشاگر. همیشه موتسارت فیلم پیچیده و غیرقابل فهمی مینماید که شامل چهار ̎پرده̎ میشود، یا چهار صحنهٔ گسترش یافته، یا چهار فیلم کوتاه، یا ... که به سختی میتوان آنها را به یکدیگر ربط داد و درگیرشان شد. بله، اینجا برای طرفداران قدیمی گدار (پس از تقریباً چهل سال کار فیلمسازی) هیچ چیز جالبی مشاهده نمیشود و مثلاً هیچ اثری از سرزندگی از نفس افتاده (۱۹۶۰) نمیتوان سراغ گرفت. او حالا هنرمندی است که نمیتواند (یا نمیخواهد) با تماشاگر ارتباط برقرار کند.
کشور تولیدکننده : فرانسه و سوئیس
محصول : آلن سارد
کارگردان : ژان لوک گدار
فیلمنامهنویس : ژان لوک گدار
فیلمبردار : کریستوف پولاک، ژان پییر فدریزی و کاتل دیان
هنرپیشگان : مادلین آسا، گالیا لاکروا، برانژر آلو، ویکی مسیکا، فردریک پیرو، هاری کِلوِن و میشل فرانسینی
نوع فیلم : رنگی، ۸۴ دقیقه
فیلمی تهیه و تدارک دیده میشود ولی مشکل پیدا کردن بازیگر مناسب، فیلمبرداری آن را به تعویق میاندازد. کارگردان (مسیکا) به درخواست برادرزادهاش، به تولید نمایشی از ̎آلفرد دو موسه̎ ـ که قرار است در سارایوو روی صحنه برود ـ کمک میکند. سپس در حالیکه بازیگران نمایش درگیر جنگی میشوند که سارایوو را نیز در بر میگیرد، بیخبر ناپدید میشود. کارگردان سعی میکند فیلمی که از ابتدا خیال ساختن آن را داشته کامل کند، ولی وقتی حتی موفق نمیشود از زبان بازیگر زن، یک جملهٔ درست بیرون بکشد، سرخورده میشود. در نهایت کارگردان را میبینینم که به نخستین نتهای کنسرتوئی از ̎موتسارت̎ گوش میدهد که توسط مرد جوانی نواخته میشود...
● گدار همچنان، در شصت و شش سالگی، به طرح سئوالاتی دربارهٔ سینما و زندگی میپردازد. و همپنان به نظر میآید که بیشتر علاقهمند به گفتوگو با خودش است تا تماشاگر. همیشه موتسارت فیلم پیچیده و غیرقابل فهمی مینماید که شامل چهار ̎پرده̎ میشود، یا چهار صحنهٔ گسترش یافته، یا چهار فیلم کوتاه، یا ... که به سختی میتوان آنها را به یکدیگر ربط داد و درگیرشان شد. بله، اینجا برای طرفداران قدیمی گدار (پس از تقریباً چهل سال کار فیلمسازی) هیچ چیز جالبی مشاهده نمیشود و مثلاً هیچ اثری از سرزندگی از نفس افتاده (۱۹۶۰) نمیتوان سراغ گرفت. او حالا هنرمندی است که نمیتواند (یا نمیخواهد) با تماشاگر ارتباط برقرار کند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست