جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


رفت و آمد شب عید نونوار می شود؟!


رفت و آمد شب عید نونوار می شود؟!
اسفندماه از راه رسید و بار دیگر خیابان ها قفل شد. مردم به سنت دیرینه برای نونوار کردن تن و خانه هایشان به تکاپو افتاده اند و بازار خرید کم کم داغ می شود. در این میان مراکز خرید شهر با ترافیک سنگین و پیچ در پیچ مواجه و کار برای ترددکنندگان همیشگی و ساکنان این مناطق سخت تر شده.
یکی از راه های کاهش بار ترافیک و زمان رفت و آمد ایجاد هماهنگی میان نیروی انتظامی، تاکسیرانی، اتوبوسرانی، مترو و اصناف درگیر با خریدهای شب عید است. در این میان اما نباید از نقش مردم در رعایت مقررات رفت و آمد و پرهیز از سفرهای غیرضرور و قراردادن ساعات خرید خود در ساعت های کم رفت و آمدتر غافل شد. مردم باید با رعایت قوانین به تسهیل تردد خودرو و دیگران کمک کنند.
● مدیریت ترافیک اسفند
شاید اصلی ترین وظیفه نیروی انتظامی محدود کردن ورود خودروهای شخصی به مراکز شلوغ شهر در اسفندماه است. بویژه در ساعت هایی که پیک ترافیک به حد بالایی می رسد. پلیس راهنمایی و رانندگی در این ایام باید ورود خودروهای تک سرنشین به محدوده مرکزی شهر را ممنوع ساخته تا وسایل نقلیه عمومی فضای بیشتری برای تردد داشته باشند.
به وجود آمدن چنین وضعیتی، وظیفه سیستم حمل و نقل عمومی را سنگین تر می کند. شرکت واحد اتوبوسرانی باید بر حجم خدمات خود بیفزاید و مسافران را به مقاصد خود برساند. مسافران نیز با استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی و صبر و حوصله بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند به هر حال در اوضاع شلوغ اسفندماه تاخیر در رفت و آمد اتوبوس ها، امری طبیعی است اما مطمئنا ورود خودروهای شخصی، رفت و آمد را خیلی سخت تر می کند.
شرکت واحد اتوبوسرانی نیز باید نظارت بر عملکرد اتوبوس های بلیتی و ریالی را افزایش داده تا خدمات با نقص کمتری ارائه شود.
تاکسی ها هم از وسایل نقلیه عمومی هستند اما در این ایام بیشتر میل به مسافران دربستی پیدا می کنند. هر چند که تعداد زیادی از تاکسی ها در شرایط عادی هم دنبال مسافر دربستی هستند به طوری که آثار برخورد ادعایی سازمان تاکسیرانی با آنان در جامعه ملموس نیست. اما اگر قرار است سواری های شخصی وارد محدوده بازار و مرکز خرید نشوند نظارت تاکسیرانی بر عملکرد ناوگان تحت پوشش اعم از خصوصی و دولتی باید قوی تر شود تا زمینه ها برای سوءاستفاده رانندگانی که تنها به دنبال دربستی هستند فراهم نشود.
● افزایش ساعت خدمات رسانی
مترو تهران نیز نقش بسزایی در رفت و آمد مردم دارد لیکن وضعیت استفاده کنندگان از این وسیله نقلیه عمومی به شکلی است که در ایام عادی هم بویژه صبح ها و عصرها مملو از مسافر است. سرویس دهی مترو باید در ساعات میانی روز و پایانی شب بیشتر شود. بهتر است ساعت کار مترو و اتوبوسرانی با ساعت کار اصناف که در سال های گذشته تا یک بامداد افزایش یافته بود هماهنگ باشد.
اصناف نیز با افزایش زمان کار خود که در سال های گذشته تا یک بامداد به طول می انجامید، می توانند ساعات بیشتری را برای خرید مردم ایجاد کنند تا بار ترافیک مراکز خرید، تقسیم شود. این مهم به همکاری مستقیم مردم ارتباط دارد چرا که آنان باید خرید خود را بیشتر در ساعات ۱۳ تا ۱۶ انجام دهند یا ساعت های پایانی شب.
اصناف با ایجاد غرفه های متعدد عرضه مستقیم در محدوده های کناری و حلقه های دوم و سوم شهر، هسته مرکزی را از تجمع عمده ساکنان تهران برهانند تا مردم راحت تر خرید شب عید خود را انجام دهند.
● هماهنگی زنجیره خدمات رسانی
مدیریت ترافیک، یک زنجیره است که در سال های گذشته تلاش زیادی برای هماهنگی حلقه های آن صورت گرفت اما شلوغی و درهم پیچیدگی باز هم در هسته مرکزی تهران و مراکز خرید در حلقه های دوم و سوم شهر مشکلات فراوانی ایجاد کرد. شاید کمبود پارکینگ عمومی در اطراف هسته مرکزی شهر یکی از معضلات بزرگ باشد. چرا که اگر پارکینگ های مناسبی وجود داشته باشد شهروندان می توانند خودروهای خود را بیرون از دایره مرکزی شهر گذاشته و با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به مراکز خرید برسانند. استفاده از برخی خیابان های خلوت و زمین های خالی به عنوان پارکینگ موقت ویژه اسفندماه می تواند یک راهکار موثر در این ایام باشد.
تجربه سال های گذشته، پیش روی اداره کنندگان شهر تهران است بنابراین تا دیر نشده باید دست به کار شوند و ترافیک اسفندماه را مدیریت کنند در غیر این صورت زندگی و تردد دانش آموزان، کارمندان، کسبه و مردمی که هر روز با مناطق شلوغ شهر سر و کار دارند دچار اختلال شدید و لذت خرید شب عید برای دیگرانی که فقط به قصد خرید می آیند کمرنگ می شود.
قاسم حداد اصفهانی
منبع : روزنامه کیهان