چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

نگاه اولیس - Ulysses' Gaze


نگاه اولیس - Ulysses' Gaze
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : یونان، فرانسه و ایتالیا
محصول : اریک هویمان و جورجو سیلوانی
کارگردان : تئو آنگلوپولوس
فیلمنامه‌نویس : تونینو گوئرا، پتروس مارکاریس و آنگلوپولوس.
فیلمبردار : یورگوس آروانیتیس و آندره‌آس سینانوس.
آهنگساز(موسیقی متن) : النی کاریندرو.
هنرپیشگان : هاروی کایتل، مایا مورگن‌اشترن، ارلاند یوزفسون، تاناسیس ونگوس، یورگوس میکالاکوپولوس و دورا وولاناکی.
نوع فیلم : رنگی.
صدا : ۱۷۶ دقیقه.


A (کایتل) یک کارگردان مهاجر یونانی است که پس از سی‌وپنج سال زندگی در آمریکا و وطنش بازگشته تا ظاهراً در هنگام نمایش آخرین فیلمش که اعتراضاتی نیز برانگیخته، شرکت کند. اما هدف اصلی او از این سفر در واقع یافتن سه حلقه فیلم ظاهر شده است که احتمال دارد نخستین فیلمی باشد که توسط پایه‌گذاران سینمای مقدونیه، "برادران ماناکیس" از زندگی روزمره روستائیان در حدود سال‌های ۱۹۰۰ گرفته‌اند. او با تاکسی به آلبانی می‌رود تا از یک خانم آرشیویست فیلم (مورگن‌اشترن) در این زمینه کمک بگیرد. آرشیویست، "A" را در سفرش به رمانی همراهی می‌کند، توقف بعدی او در بلگراد پایتخت صربستان است و از آن‌جا به سارایوو می‌رود...
٭ این بار همه خصوصیات سینمای آنگلوپولوس بستری است برای تعریف یک داستان متفاوت با آن‌چه معمولاً عادت به تعریف کردنش دارد. نگاه اولیس ـ حداقل در ظاهر ـ یک فیلم کشف و شهودی درباره مسئله‌ای تاریخی است که سعی هم ندارد خیلی فلسفی و خاص عمل کند. اصلاً شاید دلیل اصلی انتخاب کایتل برای ایفای نقش اصلی فیلم هم همین باشد. اما به هر حال فیلم پر است از برداشت‌های بلند و کسل‌کننده، هر چند در برخی مواقع واقعاً نمی‌هٔوان منکر توانائی‌های آنگلوپولوس در چگونگی گرفتن نماهای بلند (شاخص‌ آثارش) شد و البته نگاهی انتقادی دارد به مسائل روز اروپا... تغیر و تحول در نوع اندیشیدن به هویت ملی و چگونگی جابه‌جائی مرزهای سیاسی و فرهنگی از جمله دغدغه‌هائی است که در نگاه اولیس برای کارگردان مطرح بوده است.


همچنین مشاهده کنید