چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

همهٔ اسب‌های زیبا - all the pretty horses


سال تولید : ۲۰۰۰
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : رابرت سالرونو و بیلی باب تورنتن
کارگردان : تورنتن
فیلمنامه‌نویس : تد تالی، برمبنای رمانی نوشتهٔ کورمک مکارتی
فیلمبردار : باری مارکوویتس
آهنگساز(موسیقی متن) : لاری پاکستن، مارتی استوارت و کریستین ویلکینسن
هنرپیشگان : مت دیمن، هنری تامس، آنجلینا تورس، ج. د. یانگ، لارا پو، سام شپارد، پنه‌لوپه کروس، روبن بلیدز، میریام کولون، لوکاس بلک و رابرت پاتریک.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۶ دقیقه.


سال ۱۹۴۹. ̎جان گریدی کول̎ (دیمن) و ̎لیسی راولینز̎ (تامس)، کابوی‌های جوان تکزاسی به‌دنبال کار می‌گردند. یک شب آن دو به امید یافتن کار و ماجراجوئی عازم مکزیک می‌شوند و در راه اتفاقی با ̎بلوینز̎ (بلک)، یک مرد سرگردان جوان‌تر از خودشان که ظاهراً اسبی را دزدیده، آشنا می‌شوند. ̎کول̎ و ̎راولینز̎ پیش از آن‌که به مکزیک برسند و برای یک مزرعه‌دار ثروتمند (بلیدز) مشغول به کار شوند، با اکراه او را تحت حمایت خود می‌گیرند. دل‌باختگی ̎آلخاندرو̎ (کروس) دختر مزرعه‌دار به ̎کول̎ باعث تیره شدن رابطهٔ میان ̎کول̎ و ̎راولینز̎ می‌شود. ماجراجوئی‌های ̎کول̎ و ̎راولینز̎ و قاطی شدن آن دو با ماجرای اسب دزدی ̎بلوینز̎ به دردسرشان می‌اندازد و باعث دستگیری و زندانی شدن آنان می‌شود. در این میان، ̎کول̎ آرزوئی جز رسیدن به ̎آلخاندرا̎ و آغاز دوبارهٔ رابطهٔ عاشقانه با او را ندارد...
● دومین ساختهٔ بازیگر سرشناس سینمای معاصر آمریکا، تورنتن (اولی: تیغ پرتابی، ۱۹۹۶)، هم‌چنان نشان از استعدادهای فیلم‌سازی او دارد. فیلم نوعی وسترن مدرن دربارهٔ عشق، خیانت و اسب‌دزدی است که در آن غم غربت ارزش‌های از دست رفتهٔ سال‌های نه‌چندان دور غرب موج می‌زند. نسخهٔ اصلی تورنتن چهار ساعته بوده و نسخهٔ کوتاه شدهٔ آن (برای پخش عمومی) ظاهراً لطمه بسیاری دیده است، چرا که این‌جا روایت دست‌اندازهائی دارد و حتی کند به نظر می‌رسد. بازیگران در نقش‌های خود خوب جا گرفته‌اند، در حالی که بی‌حس و حال به‌نظر می‌رسند (در زمان فیلم‌برداری، دیمن و کروس رابطهٔ نزدیکی داشتند که بارقه‌ای از آن روی پرده مشاهده نمی‌شود!) دیمن با ̎جان گریدی کول̎ (پس از آقای ریپلی با استعداد آنتونی مینگلا، ۱۹۹۹) برای دومین بار است که ایفای یک نقش ردشده توسط لیوناردو دی‌کاپریو را به‌عهده می‌گیرد. تصاویر مارکوویتس از چشم‌اندازهای نیومکزیکو و تکزاس حتی برای کسانی که خاطره‌ای از وسترن‌های قدیمی ندارند، دل‌پذیر هستند نشانهٔ کمپانی کلمبیا که ابتدای فیلم می‌آید، همانی است که در سال ۱۹۴۹ استفاده می‌شده است.