سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

سرگرمی های دنیای مجازی


سرگرمی های دنیای مجازی
بازی بخشی از وجود آدمی است. می توان گفت رفتاری كه انسان در حین بازی دارد تا حد زیادی شبیه رفتاری است كه در مواجهه با دنیای واقعی از خود بروز می دهد، ما هنگامی كه با فعالیتی ناخوشایند سروكار داریم و نیز هنگامی كه نخواهیم صادقانه رفتار كنیم با آن بازی می كنیم.
این تمایل انسان به بازی، او را به سوی ابداع بازی های گوناگونی سوق داده است. در یك تقسیم بندی كلی بازی ها انواع مختلفی دارند:
▪ بازی های روی صحنه Board games
▪ بازی های ورزشی و پهلوانی Athletic games
▪ بازی های كودكانه Childrenشs games
▪ بازی های رایانه ای Computer games
برای آنكه مقوله بازی ها را از چیزهای دیگر نظیر معما یا پازل، شبیه سازها، ورزش ها، اسباب بازی ها و مفاهیمی از این دست جدا كنیم، لازم است بتوانیم بازی را تعریف كنیم. ۴ عامل اصلی در هر بازی عبارت است از: تمثیل، تعامل، نبرد، امنیت.
▪ تمثیل: در واقع یك سیستم قراردادی و بسته از موضوع یا موجودیتی است كه به صورت تمثیلی و نمایشی ایجاد شده است.
▪ تعامل: دربازی تعامل وجود دارد یعنی از طریق رسانه های پویا كنش و واكنش برقرار می شود و تفاوتی كه با معما دارد، در این است كه معما ها در مقابل حركات انسان عكس العملی از خود نشان نمی دهند در حالی كه در بازی كنش به صورت دوجانبه است.
▪ نبرد: در بازی، برنده كسی است كه در نبرد ها، ستیز ها، برخوردها، كشمكش ها و تضادها پیروز باشد اما همه این نبردها خالی از خطرات است.
▪ امنیت: بازی ای كه حاوی نبرد است، خالی از خطرات است یعنی عامل چهارم كه بازی را از سایر مقولات متمایز می كند. تمامی هنر بازی در آن است كه به انسان امكان می دهد واقعیت را بدون مواجهه با خطرات آن تجربه و لمس كند، در بازی می توان بدون نگرانی از چیزی، به سادگی تمدن ساخت و نابود كرد، جنگید و فتح كرد و یامغلوب شد. سرمایه گذاری كرد و در چشم برهم زدنی ورشكست شد، پراند، راند، دواند و در یك كلام بدون خطر ریسك كرد!
● تاریخچه بازی های رایانه ای
تاریخچه بازی های رایانه ای بخشی از تاریخ فناوری رایانه است، بازی های رایانه ای به خاطر پردازش زیاد به فناوری بالایی احتیاج دارند، ایجاد ارتباط میان یك فناوری پیشرفته نظیر رایانه و نیازهای تفریحی نظیر بازی كردن كار ساده ای نبوده است. با مروری بر تاریخچه این بازی ها می بینیم كه ابتدا بازی های رایانه ای روی دستگاه هایی توسعه یافتند كه برای محیط های نظامی و آموزشی طراحی شده بود اما بعدها این بازی ها بودند كه فناوری را به سمت ابداع سخت افزارهایی نظیر شتاب دهنده های گرافیكی سه بعدی (VGA) سوق دادند.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی رایانه وسیله ای خاص و تا حدودی تجملی محسوب می شد كه در دسترس همگان نبود، راسل از دانشجویان دانشگاه MIT نخستین بازی رایانه ای را با نام Spacewar نوشت كه روی رایانه ای به نام PDP-۱ كه اندازه ای در حدود یك اتومبیل داشت اجرا می شد و داستان بازی همان جنگ سفینه ها بود كه شما باید سفینه طرف مقابل را نابود می كردید. بعد از آن شركت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی Pong را ساخت كه یك بازی ساده متشكل از تعدادی مستطیل سیاه و سفید بود كه چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت.
مهاجمان فضایی، بازی دیگری كه در سال ۱۹۹۷ در شركت تایتو نوشته شد، شامل عناصر كلاسیك یك بازی رایانه ای بود. در این بازی كنترل یك شیء یا شخص در دست بازیكن بود كه باید با كمك آن دشمنان را نابود می كرد.
پس از ارائه این بازی بود كه مفهوم بازی های رایانه ای بطور گسترده ای وارد واژگان این فناوری شد و هویت مستقلی یافت، تعدادی زیر شاخه نیز از بازی های رایانه ای منشعب شدند كه به قرار زیر است:
۱) بازی های ویدیویی: كه برای اجرا باید آنها را به تلویزیون متصل كرد.
۲) :Console بازی هایی است كه اجرای آنها روی كنسول هایی مانند Sega، Ps۲، Xbox، Nintndo انجام می شود.
۳) Arcade :دسته ای از بازی ها كه معمولاً روی جعبه هایی در مكان های عمومی نظیر پارك ها و یا مكان های تفریحی قرار می گیرد.
۴) Pcgame: به بازی هایی اطلاق می شود كه روی رایانه های شخصی(pc) اجرا می شود.
تا سال ۱۹۹۳ بازی ها یك نفره (Single Player) بود اما در این سال شركت ID soft با عرضه بازی Doom این امكان را فراهم كرد كه چند نفر بتوانند از طریق یك و یا چند رایانه وارد محیط بازی شده و به بازی بپردازند - از این زمان به بعد دوره جدیدی با عنوان بازی های چند كاربره (multiplayer) شروع شد.
اواخر دهه ۹۰ میلادی را می توان نقطه درخشش و اوج بازی های رایانه ای دانست، ایجاد گونه های جدید، افزایش كیفیت گرافیك بازی ها، ارتقای سخت افزارها و كنسول های مخصوص بازی، ساخت دستگاه هایی نظیر Sega و Ps همگی بازی های رایانه ای را به علم، صنعت و تجارتی جدید مبدل ساخت.
● انواع بازی ها از نظر طراحی
۱) اول شخص: در این نوع بازی ، بازیكن دیده نمی شود مانند بازی های Doom، Quake
۲) دید روبرو: در این نوع بازی، بازیكن دیده می شود كه معمولاً بازی هایی كه برای كودكان طراحی می شود از این دسته است. مانند بازی jazzjack Rabit
۳) ماجرایی: هدف این بازی حل یك سری مسائل و یا معماها است. مانند Harlan Ellison
۴- فكری: در این نوع بازی شخص به دنبال حل مسأله ای نیست اما یكسری از بازی های فكری رایج را كه در بین عموم ملت ها مشترك است انجام می دهد. مانند بازی منچ و دوز
۵) پازلی: هدف در این بازی جفت و جور كردن قطعات یك پازل است، مانند Tetris، Cargo Bay
۶) آموزش: فرد در این نوع از بازی همزمان با بازی تعلیم می بیند و بازی و آموزش توأمان با یكدیگرند مانند بازی ایرانی ترافیك
● بازی ها از نظر Console اجرا
۱) PC : بازی هایی كه بر روی رایانه های شخصی اجرا می شوند، برای اجرای این بازی ها به یك Personal Computer نیاز هست و پس از نصب برنامه بازی بر روی رایانه می توان آن را اجرا كرد.
۲) Xbox : نوع دیگری از كنسول های بازی، كنسول Xbox است كه شاید تاكنون نام آن را نشنیده باشید. مشخصات بارز این كنسول به این شرح است:
▪ كنسولی با گرافیك عالی اما ضعیف تر از كنسول Pc
▪ تعداد ۴ دسته joystick فعال
▪ هارد ۸۰ گیگا بایت
▪ قابلیت خواندن DVD
اكثر كنسول های Xbox تولید شركت های Sony و Micro soft هستند
۳) :PSP این كنسول قابلیت های زیر را دارد:
▪ CPU: ۱۳۳ MHz
▪ وزن ۲۸۰ گرم
▪ حافظه اصلی ۳۲MB
▪ قابلیت پخش موسیقی و فیلم
این كنسول ها را معمولاً شركت سونی تولید می كند.
۴) PS۳: این كنسول كه در بازار با نام پلی استیشن شناخته می شود بعد از كنسول PC پر طرفدارترین نوع كنسول است. شاید شما در هفته های اخیر خبر تولید پلی استیشن ۳ را شنیدید. این كنسول كه حاصل همكاری شركت های سونی، توشیبا، IBM و ۶ شركت دیگر است دارای قابلیت های زیر است.
▪ هارد ۸۰ گیگا بایت
▪ كارت گرافیك ۱۲۸ مگابایت
▪ Ram ۲۵۶ مگابایت
▪ قابلیت Read/write كردن DVD
اما در دسته بندی دیگری بازی ها را از نظر شمار بازیكنان فعال در بازی می توان به ۲ دسته دیگر تقسیم كرد:
۱) Single Player (تك كاربره): در این نوع بازی ها شما اجازه دارید كه به تنهایی بازی كنید و تنها یك بازیكن می تواند در بازی به فعالیت بپردازد.
۲) Multi Player (چند كاربره): این نوع از بازی ها كه به تازگی رواج بیشتری یافته است به بازی هایی اطلاق می شود كه چند بازیكن به صورت همزمان در بازی به ایفای نقش می پردازند و به صورت گروهی در بازی شركت می كنند كه این گروه بندی ممكن است موافق یا مخالف هم باشند، یعنی شما در یك تیم باشید و یا در مقابل یك تیم دیگر بازی كنید كه این روش بازی گروهی در game net ها در حال جریان است و دارای مسابقات جهانی است كه هر ساله بر گزار می شود. از مهم ترین و پر طرفدارترین بازی های تیمی می توان به warcraft III و Counter Strike اشاره كرد.
● ساخت بازی
بد نیست سری هم به دنیای حرفه ای ها بزنیم، یعنی كسانی كه نبض دنیای بازی های رایانه ای را در دست دارند و آنها كسی نیستند جز طراحان بازی.
● مراحل ساخت بازی
برای تولید یك بازی مراحل طولانی صرف می شود كه این زمان ممكن است از ۶ ماه تا چندین سال طول بكشد. برای آشنایی بیشتر شما با مراحل ساخت بازی دسته بندی زیر را انجام داده ایم.
۱) طراحی داستان و شخصیت بازی ها: این مرحله كه سنگ بنای تولید یك بازی است و جزو اصلی ترین قسمت های تولید بازی است مربوط به داستان پردازی و شخصیت پردازی بازی است كه در این مرحله از حضور داستان نویسان، فیلمنامه نویسان استفاده می شود تا داستان و كاراكتر های اصلی بازی پردازش شوند، زیباترین بازی ها، بازی هایی هستند كه از نظر داستانی و شخصیتی قوی و پرمایه باشند مانند بازی های Max payne و Mafia كه با داستانی اصولی روال بازی پیش می رود.
۲) طراحی مدل ها: در این مرحله انیمیشن كارها وارد روند تولید بازی شده و به طراحی مدل برای بازی می پردازند كه این طراحی مدل ها در ۲ بخش Ambiance Modeling و Character Modeling می باشد. مدل سازی كاراكتر ها و شخصیت های بازی براساس توصیفی است كه در مرحله اول توسط فیلمنامه نویس به دست آمده است و در طراحی شخصیت های بازی باید به این توصیف از شخصیت پایبند بود. در طراحی محیط پیرامون كاراكتر اصلی نیز با توجه به توصیفات فیلمنامه نویس از این محیط و نقش اصلی و یا فرعی داشتن كاراكتر ها و اشیای پیرامونی انجام می شود. در این مرحله از كار از نرم افزارهایی مانند۳DMax ، Maya و True Space استفاده می شود.
۳) طراحی حركات شخصیت ها و طرف های مقابل: در طراحی بازی شما نیاز به طراحی عكس العمل طرف های مقابل بازی دارید، كه یكی از وجه تمایزات طراحی بازی و طراحی انیمیشن است. در این مرحله شما باید براساس كنش شخصیت اصلی بازی یك واكنش برای طرف مقابل طراحی و تولید كنید، مثلاً اگر شما به طرف كاراكتر مقابل شلیك كردید، او باید چه كار كند؟ به سمت شما شلیك كند یا به قتل رسیده، سپس به زمین بیفتد و یا متواری شود. طراحی همه این حركات، در این مرحله است.
۴) برنامه نویسی بازی: در این مرحله از تولید بازی شما باید از برنامه نویسان كمك بگیرید تا كار طراحی بازی به درستی انجام شود. در این مرحله حركات ابتدایی توسط موتورهای ساخت بازیها (game Engines) طراحی می شود و حركات پیشرفته تر و نیز برنامه نویسی های تكمیلی تر توسط Compiler هایی مانند VB، VC، C++ طراحی و تولید می شود. به عنوان مثال از game Enginers ها می توان به موارد زیر اشاره كرد:
Havook (كه بازی Max payne توسط این موتور ساخته شده است) game Editor- game Marker - Animation Studio- Dark game SDK- Dark Basic
Exp creator (كه بازی World war۲ توسط این موتور ساخته شده است) DX Engine- Advanture game Studio
۵) طراحی كنسول بازی: در این مرحله باید كنسولی كه بازی بر روی آن اجرا می شود مشخص شده و اگر كنسول بازی رایانه های شخصی باشد، باید برای اجرا بر روی انواع رایانه ها آماده انتشار شود.
برای اجرای بازی بر روی انواع PC ها شما نیاز به یك واسطه گرافیكی دارید كه از جمله این گرافیك می توان به Wing- glide و open GL اشاره كرد اما به دلیل این كه این واسط ها محصول شركت مایكرو سافت نبود، این شركت اقدام به انتشار واسط گرافیكی با نام Direct X كرد كه قابلیت پخش صدا و تصویر با كیفیتی عالی را دارد. از امكانات مهم هر واسط گرافیكی می توان به Render اشاره كرد كه به معنای نمایش تصاویر سه بعدی از اجسام ۲ بعدی است كه واسط های گرافیكی رقابت شدیدی بر سر قدرت Rendering دارند.۶) طراحی محیط بازی: در این مرحله از تولید، محیط بازی كه در مرحله سوم طراحی شده بود تكمیل می شود. این تكامل شامل بافت زنی، سایه زنی و نور است. به عنوان مثال دیواری كه برای محیط بازی طراحی شده است، در مرحله سوم تنها به ابعاد و مشخصات فیزیكی این دیوار اشاره می شود اما در این مرحله بافت دیوار كه باید آجری باشد نیز طراحی شده و محیط را بسیار به محیط واقعی نزدیك می كند و یا سایر بافت های مورد نیاز بازی. در این مرحله منابع نور بازی شناسایی می شوند و هر كاراكتری كه وارد فضای منبع نور می شود باید سایه مطلوب آن طراحی و مشخص شود.
۷) تولید نسخه بتا: پس از طی مراحل شش گانه فوق نسخه بتا نرم افزار تولید و روانه بازار می شود. اما بازار نسخه بتا محدود بوده و منحصر به برنامه نویسان، گرافیست ها، انیمیشن كارها و تحلیلگران سیستم می شود. پس از اظهار نظر این گروه ها و ارجاع نظرات كارشناسی شده این گروه به شركت سازنده نرم افزار، ایرادات نرم افزار بر طرف شده و نسخه آلفا نرم افزار آماده توزیع می شود، این نسخه از نرم افزار بازار توزیع گسترده تری دارد كه در اختیار كار بران نرم افزار قرار می گیرد و به اصطلاح از طرف شركت های سازنده در اختیار گیم باز ها قرار می گیرد تا ایرادات احتمالی بازی به شركت اصلی سازنده بازی منعكس شود.
۸) رفع ایرادات: در این مرحله از بازی ایرادات جمع آوری شده از نسخه آلفا و بتا نرم افزار توسط شركت سازنده برطرف می شود و نسخه نهایی آماده انتشار می شود.
۹) انتشار بازی: پس از رفع ایرادات، نسخه نهایی بازی انتشار یافته و در اختیار فروشگاه ها و مراكز توزیع بازی و نرم افزار قرار می گیرد، كه در این مرحله یافتن سرمایه گذار جهت سرمایه گذاری در توزیع بازی از اهمیت بالایی برخوردار است.
▪ دست اندركاران طراحی بازی:
در طراحی بازی دست اندركاران زیادی نقش دارند اما از مهم ترین این افراد می توان به موارد زیر اشاره كرد:
ایده پرداز- تهیه كننده- نویسنده - كارگردان- طراح شخصیت - طراح استوری بورود- طراح كلید- طراح مدل شیت- طراح میانی- طراح لی اوت زمینه ها- تست گیر آلفا و بتا - كنترل كننده - نقاش زمینه- صدا گذار- میكسر - ناشر- برنامه نویس و آهنگساز
▪ رده بندی بازی ها
در دنیا شركت( software Rating Board Enterain ment ) ESRB مسئول رده بندی بازی ها برای گروه های سنی مختلف است كه این گروه های سنی در دسته بندی زیر قابل تقسیم است:
۳ سال به بالا- ۶ سال به بالا- ۱۳ سال به بالا و ۱۷ سال به بالا.
بازیهایی كه شركت های مختلف تولید می كنند پس از گرفتن رده بندی از این شركت وارد بازار خواهند شد، رده بندی كه شركت ERSB به بازی ها می دهد به شرح زیر است:
ـ E : همه افراد
ـ E۱۰ : همه افراد بالای ۱۰ سال
- T: همه افراد بالای ۱۳ سال
- M : همه افراد بالای ۱۷ سال
- Ao: بازی های مخصوص كودكان
برای دیدن نتایج جست وجو خود درباره درجه بازی می توانید به آدرس زیر مراجعه كنید:
www.ERSB.org
▪ بازی های مناسب كودكان
وجود بازی های فراوان در مراكز نرم افزار و نیز Game net ها این دغدغه را برای والدین ایجاد كرده است كه نوع بازی مناسب برای كودكانشان چیست؟ بطور خلاصه درباره بازی های مناسب كودكان می توان به موارد زیر اشاره كرد: فضای اغلب این بازی ها بسیار شاد و با نشاط است، موسیقی نشاط آور دارند، رنگ ها همگی دارای دستمایه هایی شاد و جذاب هستند و معمولاً از رنگ های آبی، قرمز، سبز و زرد در این نوع بازی ها به خوبی استفاده می شود. این نوع بازی ها معمولاً از دید سوم شخص طراحی شده تا كودك از دیدن قهرمان بازی (خودش) لذت ببرد و علاقه مند به ادامه بازی شود، شخصیت ها در اینگونه بازی ها معمولاً كاراكتر های دوست داشتنی كودكان هستند كه ممكن است این كاراكترها را قبلاً نیز در كارتون های مورد علاقه شان دیده باشند.
بعضی از بازی هایی كه مناسب كودكان هستند و توسط ERSB اعلام شده است به قرار زیر است:
۱۰۲ سگ خالدار- علاءالدین- آتلانتیس- دیو و دلبر- دایناسور- شاه شیر- میكی و دوستان- پرنس ها داستان اسباب بازی و...
▪ Cheat بازی
در اغلب بازی ها تعدادی كد وجود دارد كه به آنها واژه cheat (حقه) اطلاق می شود، شما با داشتن این cheat ها می توانید مراحل بازی را به راحتی طی كرده و بدون این كه امتیازی از دست بدهید و یا تیر دشمنان بر روی شما اثر كند به راحتی مرحله را طی كرده و بعلاوه تمامی امتیازهای بازی را به دست آورده و بازی را به سلامت به پایان خواهید برد، برای یافتن این cheat ها كافی است در یكی از موتورهای جست وجو واژه cheat و سپس علامت بعلاوه و بعد نام بازی را وارد كنید، مثلاً برای یافتن cheat های بازی Mafia كافی است عبارت cheat+Mafia را در یك موتور جست وجو وارد كنید و با توجه به توضیحات داده شده در مورد cheat آن را در محیط بازی اجرا كنید.
▪ عوامل تعیین كننده فرم بازی
صنعت بازی های رایانه ای و صنعت سینما دو عضو نزدیك از خانواده صنایع مرسوم به Entertainment به معنای تركیب هنر تفریح و سرگرمی محسوب می شوند- یكی از ویژگی های اصلی این صنایع آن است كه از یك سو به شدت مخاطب گرا هستند و خود را مطابق سلیقه ها و تیپ های مختلف اجتماعی سامان می دهند و از دیگر سو فرم های هنری- تكنیكی و موضوعی متفاوت برای بازگو كردن اثر استفاده می كند، این فرم ها در صنعت سینما منجر به پدید آمدن ژانر های مختلفی شده است، در صنعت بازی سازی نیز مشابه این دسته بندی ها پدید آمده اند كه باوجود داشتن مشتركاتی، مبنای تقسیم بندی متفاوتی دارند:
۱) خط داستان (Story Line): برخلاف فیلم های سینمایی، در بازی های رایانه ای امكان وجود بیش از یك خط سیر داستانی وجود دارد. اگر در یك بازی تنها یك راه و روش برای حركت در بازی به سمت جلو و كسب امتیاز و نزدیك شدن به هدف بازی تعبیه شده باشد آن را خطی (Linear) گویند اما اگر راه های متفاوتی برای رسیدن به انتهای داستان وجود داشته باشد آن را غیر خطی گویند.
غیر خطی ترین فرم بازی ژانر استراتژی است و خطی ترین فرم بازی ژانر ماجرایی خصوصاً انواع قدیمی آن است.
۲) زاویه دید: یكی از عوامل بسیار تأثیر گذار در ژانر بازی ها چگونگی زاویه دید كاربری است كه مشغول هدایت قهرمان داستان است، زاویه دید در حقیقت زاویه نگاه دوربین یا زاویه نگاه چشم كاربری است كه در حال بازی كردن است، بسته به اینكه كاربر از چه زاویه ای به صفحه نگاه كند حس و حال متفاوتی از بازی به دست می آید كه مهم ترین زاویه های دید عبارتند از:
- اول شخص: در این زاویه دید، شما از نگاه قهرمان داستان یا كاراكتر اصلی به صحنه بازی نگاه می كنید، این زاویه دید دلهره آور است و معمولاً در باز های پر زد و خورد (Action) از آن استفاده می شود.
- سوم شخص: در این زاویه دید، كاربر قادر است تصویر قهرمان بازی را به صورت تمام رخ، نیم رخ و یا از پشت سر ببیند، و این به معنای تسلط بیشتر بر فضای بازی است و آرامش و اطمینان بیشتری در محیط بازی به وجود می آورد چرا كه در صورت حمله از پشت سر می توان به موقع واكنش نشان داد، موارد استفاده این زاویه دید در بازی های ماجرایی است.
- ایزومتریك: در این زاویه دید شما از صحنه رویدادهای بازی كمی دور هستید مانند حالتی كه از بالای پشت بام یك ساختمان، صحنه زد و خورد را می بینید، در این نما احساس سه بعدی بودن كمتری رخ می دهد. بازی هایی كه حالت نقش آفرینی دارند معمولاً از این زاویه دید استفاده می كنند.
- بالا به پایین (Top-Down ):این نما معمولاً برای نمایش نقشه های جغرافیایی بازی ها استفاده می شود و كمترین احساس سه بعدی را در كار بر به وجود می آورد.
- دو بعدی: در بازیهایی كه نیاز به بعد نیست مانند شطرنج و همه بازی هایی كه قدمتی طولانی تر دارند از این نما استفاده می شود.
۳) تعداد بازیكنان: یكی دیگر از عوامل تعیین كننده فرم بازی تعداد بازیكنان است كه معمولاً به صورت انفرادی و یا گروهی خواهد بود.
۴) مهارت های حركتی: در بازی های پر جنب وجوش نیاز مبرمی به وجود مهارت های حركتی احساس می شود زیرا قهرمان داستان نیاز دارد كه بدود، نیم خیز شود، سینه خیز برود، بغلتد و ... یكی از عوامل تعیین كننده فرم بازی ها قدرت و توان قهرمان اصلی داستان در داشتن این نوع مهارت های حركتی است كه این نیاز خصوصاً در بازی های پر جنب و جوش احساس می شود.
۵) طول عمر: طول عمر قهرمان اصلی داستان یكی از عوامل فرم دهنده بازی است، این طول عمر نباید آنقدر كوتاه باشد كه قهرمان داستان نتواند قدم از قدم بردارد یا آنچنان طولانی باشد كه قهرمان داستان مراحل مختلفی را به پایان برساند بدون این كه از طول عمرش اندكی كاسته شود.
۶) سیستم جنگ افروزی: در بازی هایی كه دارای ژانر ماجرایی و اكشن هستند ابزارها و روش جنگاوری اهمیت بسزایی دارند، كیفیت و كارایی این ابزارها یكی از موارد با اهمیت در طراحی بازی است.
۷) تعداد و نوع دشمنان: شما در طول یك بازی به دشمنان زیادی برخورد خواهید كرد، دشمنانی از جسم انسان ها، ربات ها، هیولاها، اسكلت ها و مخلوقات عجیب و غریب. هرچه تنوع و تكامل این مجموعه از دشمنان بیشتر باشد می توان بازی را قوی تر ارزیابی كرد.
۸) نقش ها: در هر بازی- كاراكتر اصلی داستان ودیگر شخصیت های بازی (مثل دشمنان) دارای نقش هایی هستند كه گاهی ثابت و گاهی قابل تغییرند. در اكثر ژانرها این نقش ها ثابت هستند اما مهم ترین ویژگی ژانر نقش آفرینی در تغییر بودن وقابل پیش بینی نبودن نقش هاست، باافزایش تنوع نقش ها غیر خطی بودن داستان بازی تشدید و بر هیجان بازی افزوده می شود.
۹) بازی ویدیویی: میزان شباهت حال و هوای یك بازی به صحنه های فیلم امروزی عامل تعیین كننده دیگری برای كیفیت بازی هاست به عنوان مثال اگر شما فیلم پدرخوانده را دیده باشید و سپس بازی Mafia را انجام دهید، می بیند كه حال و هوای این بازی بسیار نزدیك به فیلم پدر خوانده است. اخیراً بازی های زیادی بر اساس فیلم های ویدیویی و یا سینمایی تولید شده است كه با اقبال فراوانی نیز روبرو شده است.
۱۰) فضای كلی بازی و اهداف آن: عموماً فضای كلی بازی با ژانر های سینمایی قرابت موضوعی دارد. به عنوان نمونه می توان به ژانر های زیر اشاره كرد:
▪ ژانر اكشن: با خصوصیاتی مانند خشونت- دلهره و اضطراب
▪ ژانر ماجرایی: باخصوصیاتی مانند حس كنجكاوی، حل معماهای پیچیده و تو درتو.
▪ ژانر نقش آفرینی: با خصوصیاتی مانند تنوع نقش ها- غیر قابل پیش بینی بودن رفتار كنشگران بازی
▪ ژانر استراتژی: با خصوصیتی مانند تنوع در روشهای سازماندهی منابع و نیروها و چگونگی راهبرد بازی به سوی هدف
▪ ژانر مسابقه: با خصوصیاتی، مانند چیره شدن بر عوامل فیزیكی، مكانیكی و شبیه سازی دنیای واقعی.
وحید نقشینه
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید