دوشنبه, ۱۳ اسفند, ۱۴۰۳ / 3 March, 2025
مجله ویستا
نگاهی به فیلم نوک برج

اما در عوض اجرای پوراحمد ناهماهنگ به نظر می رسد. كاملاً معلوم است كه كارگردان، بعضی صحنه های فیلم را دوست دارد و بقیه را نه. كدام ها را از ته دل گرفته و بعضی را _ فقط - رد كرده. این است كه چند تا سكانس «پوراحمد»ی داریم، مثل چرخیدن كریمی و فروتن در شهر، بعد این كه مرد، دل زن را نرم كرده و می روند جگر بخورند. این اتفاق در مورد شخصیت های مختلف داستان هم افتاده است. بعضی ها خوب اند بعضی ها بد. دختر و پسر كم سن و سال فیلم، لوس و ننر از آب درآمده اند و هیچ جور همدلی با تماشاگر ایجاد نمی كنند. روی پرده متاسفانه پررو به نظر می رسند كه مشكل بزرگی است. اما كنارش امیرحسین صدیق و لیلی رشیدی را داریم كه به دو نقش فرعی فیلم، جذابیت غیرقابل انكاری می بخشند، جوری كه نوك برج، بخشی از توانش برای جذب تماشاگر را از حضور این دو نفر دارد. صدیق نقش رفیق تخس ناقلایی را بازی می كند كه تماشاگر دوست دارد ببیند، اما تحمل نمی كند كه قهرمان محبوب اش هم چنین صفاتی داشته باشد، و لیلی رشیدی نقش شخصیتی را كه روی كاغذ چندان مهم به نظر نمی رسد، در خاطر تماشاگر حفظ می كند. او بهترین بازیگر فیلم است. خط اصلی داستان و شخصیت های فرعی اش را كنار بگذاریم، آن وقت به صحنه هایی می رسیم كه حسابی بی ربط از آب درآمده اند، برای جذب تماشاگر شكل گرفته اند، كه البته هیچ عیبی ندارد، اما تلاشی هم برای توجیه حضورشان نشده است. مثلاً رقص صدیق با جارو و فروتن با چتر. دل ندادنی كه درباره اش صحبت كردیم این جور جاها خودش را نشان می د هد. هر چند داستان طوری پیش می رود كه در آغاز پرده سوم، به هم رسیدن یا نرسیدن شخصیت های داستان، برای تماشاگر مهم می شود. با این وجود درباره یكی از دلایل اصلی موفقیت فیلم، هنوز حرف نزده ایم: ستاره هایش. در نوك برج، محمدرضا فروتن و نیكی كریمی را در نقش های اصلی داریم كه جذابیت های شان را به عنوان یك ستاره رو می كنند. این ربطی به خوب یا بد بازی كردن شان ندارد، و این كه می گویند فروتن همیشه این شكلی است و مثل هم بازی می كند. تماشاگری كه به تماشای چنین فیلمی می رود، باید شخصیت های اصلی داستان را دوست داشته باشد، و ته دلش نسبت به آنها احترامی حس كند. دو ستاره اصلی فیلم هم كه از پس این كار برمی آیند. نوك برج همچنین فیلم بسیار مهمی در كارنامه سینمایی نیكی كریمی است. این جا با تغییر مسیری روبه رو هستیم كه به هیچ وجه انتظارش را نداریم. كریمی پیش از این هم فیلم تجارتی و پولساز بازی كرده، اما این اولین باری است كه كارهایی از او سر می زند كه اصلاً انتظارش را نداریم. مثلاً وقتی برای خوردن باقی مانده چای موجود در لیوان با دست به ته لیوان می زند ایده و صحنه بی مزه ای است. اما این كه كریمی راضی شود چنین كاری انجام دهد، قدری عجیب و غریب به نظر می رسد. تلقی بسته او از حضور روشنفكرانه در سینما، این جا به چالش كشیده شده است. در نوك برج او نقش دختری را بازی می كند كه با خودش قهر است و كم كم به زندگی بله می گوید. این اتفاق انگار در دنیای خارج از فیلم هم افتاده است.
امیر قادری
منبع : روزنامه شرق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست