سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا
موسیقی و رقصهای محلی ، استان ایلام
استفاده از موسیقی بومی در آیینها و مراسم شاد رشد قابل ملاحظهای یافته است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و كمانچه استفاده میشود و این سازها در آیینهایی مانند : عروسی، جنگ و عزا كاربرد دارند. برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگیهایی دارند كه آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز میكند. «دوزله یا جفتان» برخلاف همه سازهای ایرانی كه تك صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
«چوبی» موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دستهجمعی اجرا میشود. این موسیقی در گذشته افزون بر كاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز كارآیی داشته است.
«فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صیسماع، قلاوی، سهحار و گریانه» از جمله نواها و ریتمهای این نوع رقص است كه در مناطق كرد و لرنشین كشور رواج دارد.
«هوره» نیز موسیقی آوازی مردمان غرب كشور به ویژه مردم ایلام است. هوره كه از آوازها و نیایشهای اساطیری ایران است، از هزارههای قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب كرده است. این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شكستن مصراعها پیروی میكند و تك سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران كه تابع شعر كلاسیك است، متمایز میشود.
موسیقی آیینهای سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است كه به طور مشخص در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا میشود و در این مراسم مردم ایلها و روستاها در محلی به نام «چمرجا» جمع میشوند و همراه با نوای ساز، دهل و آواز همسرایان نوعی رقص را ارائه میدهند.
گفته میشود «نمایش تعزیه» كه هم اینك در اكثر مناطق كشور رایج است و در ایام عاشورا نیز كاربرد فراوان دارد، برگرفته از سنت چمری در غرب كشور است.
در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و كمانچه استفاده میشود و این سازها در آیینهایی مانند : عروسی، جنگ و عزا كاربرد دارند. برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگیهایی دارند كه آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز میكند. «دوزله یا جفتان» برخلاف همه سازهای ایرانی كه تك صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
«چوبی» موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دستهجمعی اجرا میشود. این موسیقی در گذشته افزون بر كاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز كارآیی داشته است.
«فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صیسماع، قلاوی، سهحار و گریانه» از جمله نواها و ریتمهای این نوع رقص است كه در مناطق كرد و لرنشین كشور رواج دارد.
«هوره» نیز موسیقی آوازی مردمان غرب كشور به ویژه مردم ایلام است. هوره كه از آوازها و نیایشهای اساطیری ایران است، از هزارههای قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب كرده است. این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شكستن مصراعها پیروی میكند و تك سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران كه تابع شعر كلاسیك است، متمایز میشود.
موسیقی آیینهای سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است كه به طور مشخص در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا میشود و در این مراسم مردم ایلها و روستاها در محلی به نام «چمرجا» جمع میشوند و همراه با نوای ساز، دهل و آواز همسرایان نوعی رقص را ارائه میدهند.
گفته میشود «نمایش تعزیه» كه هم اینك در اكثر مناطق كشور رایج است و در ایام عاشورا نیز كاربرد فراوان دارد، برگرفته از سنت چمری در غرب كشور است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست