پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024


مجله ویستا

زنی پشت ویترین - The Woman In The Window


زنی پشت ویترین - The Woman In The Window
سال تولید : ۱۹۴۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : نانالی جانسن
کارگردان : فریتس لانگ.
فیلمنامه‌نویس : جانسن، برمبنای رمانی نوشته ج. هـ. والیس.
فیلمبردار : میلتن کراسنر.
آهنگساز(موسیقی متن) : آرتور لانگ.
هنرپیشگان : ادوارد گ. رابینسن، جون بنت، ریموند ماسی، ادموند برئون، دان دوریا، توماس جکسن، آرتور لافت و دوروتی پاترسن.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه.


"پروفسور ریچارد وانلی" (رابینسن)، مرد چهل ساله فرهیخته‌ای است که با دوستانش درباره مخاطرات ماجراجوئی‌های عاطفی در این سن و سال بحث می‌کند. همسر و فرزندان "وانلی" برای تعطیلات به مسافرت رفته‌اند. او که پشت ویترین یک گالری مشغول تحسین تابلوئی از یک مدل زیباست، ناگهان خود مدل، "آلیس رید" (بنت) را کنار خویش می‌یابد. "آلیس" او را به آپارتمان خود دعوت می‌کند و اطمینان می‌دهد که خیالات آن چنانی در سر ندارد. در آپارتمان "آلیس" ناگهان دوست پولدار او، "کلود مازار" (لافت) سر می‌رسد و گمان می‌برد آن دو با هم رابطه‌ای دارند. دعوائی در می‌گیرد و "وانلی" حین دفاع از خود، قیچی‌ای را در پشت "مازار" فرو می‌کند که باعث مرگش می‌شود. "وانلی" و "آلیس" از ترس پلیس و بی‌آبروئی تصمیم می‌گیرند جسد را از خانه خارج و گم و گور کنند و این نقشه را با موفقیت بدون این‌که نظر کسی را جلب کنند به اجرا در می‌آورند. اما این تازه آغاز کابوس است. دادستان، "فرانک لالور" (ماسی) که دوست "وانلی" است مرتب از جریان پیش‌رفت پروده قتل صحبت می‌کند و باعث تشدید اضطراب "وانلی" می‌شود. به‌علاوه، حق‌السکوت‌بگیری به‌نام "هایت" (دوریا) هم که به گناه "وانلی" پی برده سروکله‌اش پیدا می‌شود...
٭ یکی از برجسته‌ترین فیلم نوآرهای هالیوود و از ساخته‌های گیرا و روان‌کاوانه لانگ بزرگ. فیلمی درباره محافظه‌کاری، وسوسه و هزارتوی عواقبش که شخصیت اصلی فیلم ـ یک استاد دانشگاه ظاهراً آگاه و مصمون از اعمال نسنجیده ـ را به کام خود می‌کشد. رابینسن در نقشی متفاوت از تیپ فیلم‌های گنگستری قبلی‌اش، بسیار باورپذیر و هم‌دلی برانگیز است و بنت در نقش تجسم پر مخاطره رویاهای او درخشان و مثال‌زدنی (این دو، دوبار دیگر برای لانگ در خیابان اسکارلت، ۱۹۴۵ و راز پشت در، ۱۹۴۸ بازی کردند). پایان فیلم که فاش می‌کند ماجراهای قبلی یک‌سره در رویای رابینسن رخ داده‌اند، اغلب بحث‌انگیز بوده است، با این همه به هیچ‌رو از قدرت تصویر لانگ از امیال ناخودآگاه نمی‌کاهد.