شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
مسایل اخلاقی در تبلیغات برای کودکان
تاثیر محتوای آگهیها و پیامهای بازرگانی روی کودکان، همیشه نگرانیهایی برای خانوادهها، مسوولان مدارس و به طور کلی جامعه به همراه داشته است. اساس این نگرانیها در این است که کودکان وقت زیادی را به تماشای برنامههای تلویزیونی و آگهیهای تبلیغاتی میان برنامه، پیش برنامه و پس برنامه میکنند. دلایل اصلی حساسیتها را میتوان در دو عنوان خلاصه کرد: «تاثیر پیامهای بازرگانی بر ارزشها و هنجارهای کودکان» و «تاثیر آنها بر سلامت و ایمنی کودکان».
در تبلیغ برای کودکان باید به اصول زیر توجه کرد:
۱) بازاریابان باید اطلاعات را به شیوهای صحیح و مبتنی بر واقعیت به کودکان منتقل کنند.
۲) پیامهای تجاری، نقش اساسی در آموزش کودکان دارند، در نتیجه مبلغان باید به این نکته توجه کنند که کودکان، بعضی از حرکات و رفتارهای موجود در تبلیغات را یاد میگیرند و ممکن است این رفتارها بر سلامت و بهداشت فکری و جسمی آنها آثاری قابل ملاحظه بگذارد.
۳) استفاده از تبلیغاتی که ارزشها و رفتارهای انسانی و اجتماعی مثبتی را ایجاد کند. ارزشهایی مانند دوستی، محبت، صداقت، شرافت، عدالت، گذشت و احترام به دیگران.
۴) بازاریابان باید در تبلیغات خود سعی بر انتقال پیامهایی داشته باشند که مبنی بر تعصب به قوم و نژاد و هرگونه جانبداری دیگری نباشد و بر از میان برداشتن این مرزها تاکید کنند.
۵) تبلیغکنندگان باید بدانند، نهادی که بیشترین تاثیر را در رشد و پرورش کودک دارد، همانا خانواده است. پس لازم است که در ایجاد رابطهء سازنده و مبتنی بر احترام بین پدر و مادر و فرزندان کوشش کنند.
۶) کالاهای مضر نباید تبلیغ شوند و یا باید در آگهیها مضرات آنها به نحوی بیان شود.
۷) تبلیغ کنندگان نباید از قوهء خیال و خلاقیت کودکان به صورت غیرمنصفانه استفاده کنند. در تبلیغ کالاها و خدمات برای این گروه از مخاطبان باید مراقب باشند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتظارات غیرمنطقی در مورد ویژگیهای کالا در آنها ایجاد نشود.
۸) سطح دانش و پختگی کودکان کمتر از دیگر اقشار است و ظرفیت محدودتری در ارزیابی اطلاعات دارند. در ضمن، توان آنها در درک ماهیت اطلاعات کم است. (آنها تا سن ۱۲ سالگی توانایی درک پیامهای بازرگانی را ندارند.) در نتیجه شرکتهای تبلیغاتی، باید مسوولیت بیشتری را در مورد مسایل مزبور برعهده بگیرند.
مثالهای عینیتری در زمینهء مسایل ذکر شده وجود دارد که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره میشود:
معرفی خوراکیها و در کل محصولات غذایی باید غیر از اینکه مخاطبان را به استفاده از مواد غذایی مناسب ترغیب و متقاعد میکند، به نکات ضروری در مورد برنامهء غذایی سالم جلب کند. آگهیهای بازرگانی باید به وضوح نقش مواد غذایی را در رژیم غذایی مناسب نشان دهند. در تبلیغات انواع تنقلات،باید بر این نکته تاکید شود که آنها نمیتوانند به عنوان جایگزین غذاهای اصلی عمل کنند.
آگهیهای بازرگانی نباید این تصور را ایجاد کند که بزرگسالانی که بیشتر از دیگران به خرید کالا و هدیه برای کودکان میپردازند، بهتر مهربانتر و دوست داشتنیتر هستند.
آگهیهای بازرگانی نباید از کلماتی مانند «فقط» و «اکنون» که نشاندهندهء ضرورت و اهمیت آن کالاست بهره بگیرند.
تبلیغات تجاری نباید بیانکنندهء این موضوع باشد که فلان کالا میتواند باعث مقبولیت بیشتر کودک بین دوستانش شود و سبب پذیرش بیشتر او میشود و در صورت عدم استفاده از آن، علاقهء همسن و سالانشان به آنها کمتر خواهد شد.
تبلیغات و آگهیهای رسانهای نباید دربردارندهء واژهها و گزارههایی باشد که کالایی را پدیدآورندهء پرستیژ و طبقهء اجتماعی بالاتر نمایش دهد. در نشان دادن عملکرد و شیوهء استفاده از یک کالا، کودکان بایدبه راحتی دریابند که این محصول برای چه کسی ساخته شده و مناسب است.
از استعمال کلمات و گزارههای پیچیدهمانند «یک صبحانهء مغذی»پرهیز شود.
مبلغان میتوانند در تبلیغاتشان از عباراتی مانند «قبل از خرید از پدر و مادرتان اجازه بگیرید» در جهت ایجاد رابطهء بهتر بین والدین و کودکان قدم بردارند.
شهرام خلیلنژاد
منبع : روزنامه سرمایه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس ایران انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم مجلس دوازدهم مجلس ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور دولت رهبر انقلاب
تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران سازمان هواشناسی زلزله فضای مجازی پلیس بارش باران قتل آموزش و پرورش ازدواج
قیمت طلا قیمت دلار خودرو گاز قیمت خودرو بانک مرکزی نمایشگاه نفت مالیات ایران خودرو بازار خودرو مسکن دلار
نمایشگاه کتاب کتاب تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران دفاع مقدس سریال نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران مهران مدیری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نمایشگاه
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه حماس سازمان ملل رفح اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر رئال مادرید سپاهان لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ بازی
هوش مصنوعی ایلان ماسک مایکروسافت فناوری ناسا اپل فیبرنوری گوگل نخبگان
فشار خون چاقی سیستم ایمنی بارداری آسم توت فرنگی کبد چرب