چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
ساده زیستی در سیره نبوی
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم: میفرمود:
«اللّهمّ احینی مسكینا و امتنی مسكینا واحشُرنی فی زمرهٔ المساكین۱؛ خدایا! مرا مسكین و فقیر، زنده نگاهدار، فقیر بمیران و در زمره فقیران محشورم نما.»
به راستی این خواست و پیام رسول اللّه صلی الله علیه وآله وسلم سیره عملی وی در زندگی بابركت و پررحمتش بود كه تجلّی آن در تمام سالها، ماهها، روزها، و... در وجود آن خورشید دو عالَم هم چنان روشن ماند و میتوان جلوه این اخلاق حضرت را با یك بررسی مختصر در تمامی شئون زندگانی آن حضرت نظاره كرد. قرآن نیز در تبیین جایگاه واقعی و تكوینی رسول گرامی میآورد:
«ای پیامبر! وجود تو برای تمام عالم هستی، رحمت است.»۲
پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله وسلم نه تنها در زندگی، مسكین گونه زیست؛ بلكه در هنگامه وفات هم فقیرانه به دیدار معبود شتافت. چنانچه ابن عباس میگوید:
«انّ رسول اللّه صلی الله علیه وآله وسلم تَوَفَّی و درعه مرهونهٔ عند رجلٍ من الیهود علی ثلاثین صاعاً من شعیر اخذها رزقاً لعیاله۳؛ حضرت هنگام وفات زره مبارك را در برابر ۳۰ پیمانه۴ جو (كه برای برآوردن نیازهای تغذیهای خانواده، قرض گرفته بود) نزد مرد یهودی در گرو نهاده بود.»
عایشه میگوید:
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در حالی از دنیا رفت كه از خویش دینار، درهم، گوسفند و شتری به جا نگذاشته بود.۵
اگر در درستی آنچه كه گذشت، تردیدی به خویش راه ندهیم و به توجیه و تأویل نپردازیم، چهبسا بتوان از آنچه كه در سیره رفتاری آن حضرت یافت میشود، بهره جست و برای تحقّق آن در زندگی رهروان و الگوپذیران آن حضرت، به تلاش و كوشش پرداخت و با ارادهای قاطع و نفی هر توجیه و تأویلی، بدان عمل نمود.
در این راستا به كلامی از امام باقر علیه السلام در بیان نخستین اصلِ اقتصاد در زندگی میپردازیم كه میفرماید:
«در بررسی وضعیت اقتصادی خویش ملاك و الگوی خود را آن كس كه بیش از تو مال دارد، قرار نده؛ به گونهای كه آرزوی داشتن آنچه را او دارد، بنمایی و بر آنچه خود داری، خشنود نباشی!»
در پی این دستورالعمل، امام باقر علیه السلام به آیاتی از قرآن استناد نموده، و نحوه زندگی رسول گرامی را یادآور میشود:
«فانّما كان قُوتُه الشَّعیر و حلواه التَّمر و وقودُهُ السَّعف اذا وجده۶؛ غذای رسول گرامی، جو و شیرینی ایشان، خرما و سوخت وی برای تهیه غذا و گرما، شاخههای درخت خرما بوده، البته تهیه اینها هم اگر برایش امكانپذیر میبود.»
تكیه و تأكید بر جو و خرما۷ به عنوان مهمترین مواد غذایی مورد استفاده حضرت، بیانگر نوع زندگی و سیره تغذیهای ایشان است. در زمانی كه پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم بالاترین جایگاه اجتماعی را دارا بود و رهبری یك حكومت و بزرگترین مسئولیت اجرایی را در دست داشت و ساكنان شهر مدینه، از انواع گوشتها، لبنیات و غذاهای دیگر استفاده میكردند، خرما و جو، ارزانترین و فراوانترین كالای موجود بود كه تهیه آن برای محرومترین ساكنان مدینه امكانپذیر بود.
با بررسی بیشتر در مییابیم كه این نوع زندگی تنها ویژه شخص ایشان نبوده، بلكه خانواده آن حضرت نیز همین روش را داشتهاند.
عایشه میگوید:
«والذی بعث محمّداً بالحقّ ما رأی مُنخلاً ولا اَكَلَ خُبزاً منخولاً منذ بعث اللّه الی ان قُبِضَ صلی الله علیه وآله وسلم ...۸؛ سوگند به خدایی كه محمّد صلی الله علیه وآله وسلم را به حق برگزید، از آن زمان كه خداوند وی را به پیامبری برگزیده تا آنگاه كه فراخوانده شد، آرد جوی نرم شده (الك شده) و نان جویِ با آرد نرم در منزل ایشان دیده نشده است!»
عروهٔ، تعجّب كنان میپرسد: پس چگونه جویِ سخت را میخوردید؟
عایشه در پاسخ میگوید: پیوسته آخ، آخ، میگفتیم!
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم زمانی برای خانواده، چنین برنامه غذایی را اجرا مینماید كه توانایی استفاده از هر نوع امكانات و لوازم را برای بهترین زندگی اقتصادی دارد. روزی زنی از انصار برای منزل پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم زیراندازی هدیه میآورد، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم ضمن آنكه از عایشه میخواهد آن را به وی برگرداند، میفرماید:
«فواللّه لو شئتُ لأجری اللّه معی جبال الذّهب والفضّهٔ۹؛ به خدا سوگند! اگر اراده میكردم، خداوند برای من كوههای طلا و نقره را فراهم مینمود.»
پیامبر گرامی به ما میفهماند كه این گونه زیستن، بر اساس نداشتن و محرومیت نیست، بلكه تفكّر و خواست قلبی و عملی خاتم پیامبران این چنین بوده است. حضرت در كلامی فرمود:
«والقُربهٔ الی اللّه حُبّ المساكین والدّنو منهم۱۰؛ نزدیكی به پروردگار، با عشق ورزیدن و نزدیك شدن به مسكینان به دست میآید.»
رسیدن به این «حُبّ» با استفاده از انواع بهترین خوراكیها، صورت نمیگیرد. چگونه میتوان انتظار هم نشینی و همراه شدن با مسكین را داشت و از طرف دیگر به مانند آنان زندگی نكرد؟ حضرت فرمودند: دوست داشتن و نزدیك شدن به مسكینان، عاملی در تحقّق قرب به خداوند است. زمانی میتوان به مسكین نزدیك شد كه مانند او به تغذیه خویش بپردازیم. گروه مسكین علاوه بر ناتوانی مالی، امكان استفاده از مواد غذایی را به طور كمّی و كیفی نیز ندارد. در این راستا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرموده است:
«والتّباعد من اللّه الشّبع۱۱؛ سیر خوردن، باعث دوری از خداوند میشود.»
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نه تنها خود بر این كلام جامه عمل پوشاند، بلكه در خانواده به چنین سیرهای دست یافت، چنانچه عایشه میگوید:
«ما شبع آل محمّد صلی الله علیه وآله وسلم غداءً و لاعشاءً من خبز الشّعیر ثلاثهٔ ایام، متتابعات حتی لحق باللّه عزّوجلّ۱۲؛ خانواده محمّدصلی الله علیه وآله وسلم سه روز پیدرپی از نان جو نیز سیر نخوردند، تا اینكه ایشان به خداوند عزّوجل پیوست و رحلت كرد.»
عایشه در جای دیگر آورده است:
«خانواده محمّد صلی الله علیه وآله وسلم، یك شب با شكم سیر نخوابیدند.»۱۳
عایشه در مورد زمان شروع این رفتار پیامبر به صراحت میگوید:
از ابتدای ورود به مدینه، این وضعیت موجود بوده است.»۱۴
اگر كارگزاران، رهرو و احیاگر سیره الهی پیامبران علیهم السلام نباشند، چه كسانی توانایی زنده نمودن این تفكّر الهی را دارند، تا بدانسان به سیر نمودن گرسنگان و نجات محرومان دست یازند؟! البته این سخن بدان معنا نیست كه این الگو، ویژه مسئولان نظام اسلامی است و بس؛ بلكه هر انسانِ معتقد به خدا و پیرو ادیان الهی باید چنین باشد؛ زیرا پیامبران الهی علیهم السلام نیز در جامعه خویش، این گونه بودند. چنانچه، یاور محرومان و گرسنگان، امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
«واِن شئتَ ثَنَّیتُ بموسی كلیم اللّه - صلّی اللّه علیه و سلّم - اذ یقول: «ربِّ انّی لِما اَنزلتَ الیّ من خیرٍ فقیر»۱۵ و اللّه ما سأله الاّ خُبزاً یأكُلُهُ لانّه كان یأكُلُ بقلهٔ الارض...؛ و اگر خواهی دومین را موسی علیه السلام مَثَل آرم كه گفت: «پروردگارا! من به چیزی كه برایم فرستی نیازمندم.» به خدا، كه از او نخواست جز نانی كه آن را بخورد كه موسی علیه السلام از سبزی زمین میخورد، چندانكه به خاطر لاغری تن و تكیدگی گوشت بدن، رنگ آن سبزی از پوست تُنُكِ شكم او نمایان بود. و اگر خواهی سومین را داود علیه السلام گویم، خداوند (صاحب) مزامیر و زبور و خواننده بهشتیان، كه به دست خود از برگ خرما زنبیلها میبافت و مجلسیان خویش را میگفت: كدام یك از شما در فروختن آن مرا یاری میكند؟ و از بهای آن زنبیل، گردهای نان جوین میخورد. و اگر خواهی از عیسی بن مریم علیه السلام گویم: كه سنگ را بالین میكرد و جامه درشت به تن داشت و خوراك ناگوار میخورد و نان و خورشت او گرسنگی بود و چراغش در شب ماه، و در زمستان مشرق و مغرب زمین او را سایبان۱۶ بود و جای پناه، و میوه و ریحان۱۷ او آنچه زمین برای چهارپان رویاند از گیاه...»۱۸
به راستی سیره رفتاری پیامبر گرامی و سایر پیامبران بیانگر چگونه زیستن اند.
نویسنده:محسن ادیب بهروز
پینوشتها:
۱. مشكاهٔ الانوار، ص ۲۲۸، ح ۶۳۹.
۲. و ما ارسلناك الاّ رحمهٔ للعالمین؛ (انبیاء / ۱۰۷)
۳. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۶۵، ح ۶۶.
۴. پیمانهای كه به اندازه چهار مُد باشد.
۵. توفی رسول اللّه(ص) و ما خَلَّف دیناراً و لادرهماً و لاشاهًٔ و لابعیراً. (سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۰).
۶. اصول كافی، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱، باب القناعه، (با اختلاف اندك در اصول كافی، ج ۸، ص ۱۶۸، ح ۱۸۹.)
۷. دانستنیهای تغذیه برای بهبود رشد كودكان، اداره بهبود تغذیه جامعه، چاپ فروردین ۱۳۸۰ ش.
۸. سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۱.
۹. همان، ص ۷۴.
۱۰. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰، ح ۱۰۲۴.
۱۱. همان.
۱۲. سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۱.
۱۳. همان.
۱۴. همان، ص ۷۲.
۱۵. قصص / ۲۴.
۱۶. جائی نداشت كه آن را پناه گیرد.
۱۷. ریحان: هر گیاه خوشبو.
۱۸. نهج البلاغه، ترجمه دكتر شهیدی، خ ۱۶۰، ص ۱۶۱ و ۱۶۲.
منبع:فصلنامه كوثر ،شماره ۶۱
پینوشتها:
۱. مشكاهٔ الانوار، ص ۲۲۸، ح ۶۳۹.
۲. و ما ارسلناك الاّ رحمهٔ للعالمین؛ (انبیاء / ۱۰۷)
۳. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۶۵، ح ۶۶.
۴. پیمانهای كه به اندازه چهار مُد باشد.
۵. توفی رسول اللّه(ص) و ما خَلَّف دیناراً و لادرهماً و لاشاهًٔ و لابعیراً. (سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۰).
۶. اصول كافی، ج ۲، ص ۱۳۷، ح ۱، باب القناعه، (با اختلاف اندك در اصول كافی، ج ۸، ص ۱۶۸، ح ۱۸۹.)
۷. دانستنیهای تغذیه برای بهبود رشد كودكان، اداره بهبود تغذیه جامعه، چاپ فروردین ۱۳۸۰ ش.
۸. سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۱.
۹. همان، ص ۷۴.
۱۰. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۳۲۰، ح ۱۰۲۴.
۱۱. همان.
۱۲. سیره ابن عساكر، ج ۴، ص ۷۱.
۱۳. همان.
۱۴. همان، ص ۷۲.
۱۵. قصص / ۲۴.
۱۶. جائی نداشت كه آن را پناه گیرد.
۱۷. ریحان: هر گیاه خوشبو.
۱۸. نهج البلاغه، ترجمه دكتر شهیدی، خ ۱۶۰، ص ۱۶۱ و ۱۶۲.
منبع:فصلنامه كوثر ،شماره ۶۱
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست