چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

لبه تیغ - The Razor's Edge


لبه تیغ - The Razor's Edge
سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : داریل ف. زانوک.
کارگردان : ادموند گلدینگ
فیلمنامه‌نویس : لامار تروتی، برمبنای رمانی نوشته سامرست موام.
فیلمبردار : آرتور میلر.
آهنگساز(موسیقی متن) : آلفرد نیومن
هنرپیشگان : تیرون پاور، جین تیرنی، کلیفتن وب، هربرت مارشال، جان پین، آن باکستر، لوسیل واتسن، فرانک لاتیمور، السا لنچستر و فریتس کورتنر.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۴۶ دقیقه.


"لاری دارل" (پاور)، جوانی آرمان‌گراست که تجربه تلخ شرکت در جنگ جهانی اول باعث شده تا ارزش‌های مقبول اجتماعی و مفهوم موفقیت را زیر سؤال ببرد و به‌جست‌وجوی معنای زندگی بپردازد. در شیکاگو این ناهمگونی مایه آزردگی نامزد اعیانش، "تیرنی" می‌شود. او شغل خوش‌آیته‌ای را که پیشنهاد شده رد می‌کند و از پیوستن به "طبقه مرفه" آمریکا خودداری می‌کند و در عوض به پارسیس می‌رود تا بلکه بتواند آن‌جا آرامش فکری و روحی بیابد. تلاش "ایزابل" که به پاریس آمده برای تغییر عقیده او به‌جائی نمی‌رسد. "لاری" مدتی بعد به هند می‌رود و نزد راهب هندوی پیری تعالیمی معنوی کسب می‌کند و به سلوکی تازه می‌رسد. در طی این سال‌ها "ایزابل" ازدواج می‌کند و دوست دیگرشان، "سوفی" (باکستر) در یک حادثه رانندگی شوهر و فرزندش را از دست می‌دهد. "لاری" به غرب باز می‌گردد و دوستان قدیمی‌اش را می‌یابد که زندگی‌شان دست‌خوش دگرگونی‌های شدیدی شده است. "لاری" می‌کوشد به آنان کمک کند، در حالی که "ایزابل" همچنان سخت دل‌باخته او است.
٭ براساس رمان پرآوازه موام درباره نسلی که پس از تجربه جنگ، دنیای مادی را پوچ وبی‌مقدار می‌بیند. مارشال در نقش خود نویسنده، یکی از شخصیت‌های فیلم و به نوعی راوی ماجراست. جست‌وجوی قهرمان اصلی به‌دنبال معنای زندگی و انسانیت تا دور دست شرق و نیل به ایمانی ژرف به خداوند، این ملودرام طولانی را متمایز و در زمان خود استثنائی می‌سازد. تحول درونی "لاری"، برخلاف انتظار جنبه موعظه‌گرانه نمی‌یابد و پاور به این نقش، جلوه‌ای ملموس و فروتنانه می‌بخشد. تیرنی در نقش "ایزابل" مکار و خودخواه، غیرمنتظره است و باکستر فروپاشی روحی شخصیتش را عالی مجسم می‌کند. صحنه‌ای که او در برابر وسوسه نوش‌خواری ابتدا مقاومت می‌کند و سپس آزرده از خاطر فقدان عزیزانش از پا در می‌آید، عالی است. وب نیز چهره همیشگی‌اش ـ مرد مسن خودنما و تند زبان ـ را با لذت تمام می‌آراید. و عرضه می‌کند.