چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
نه واژه برای یک رمضان
۱. رمضان
رمضان، در لغت از ماده رمض، به معنای شدت گرما و تابش آفتاب بر سنگ و شن میباشد. با توجه به این كه ماه رمضان، ماه تحمل سختیها و عطش و گرسنگی است، به این اسم، نامگذاری شده است. این ماه، نهمین ماه سال در تقویم هجری قمری و یگانه ماهی كه است كه نامش در قرآن آمده است و یكی از نامهای خداوند به شمار میرود. ازاینرو، در روایت اسلامی تصریح شده كه رمضان به ماه اضافه گردد و به هیچ وجه، به تنهایی یاد نشود. ماه رمضان، بر همه ماهها برتری دارد؛ زیرا تمامی كتابهای مهم آسمانی، مانند تورات، انجیل، زبور، صحف و قرآن، در این ماه نازل شدهاند و شب قدر و شهادت حضرت علی علیهالسلام در این ماه قرار گرفته است و شاید به خاطر همین ویژگیهاست كه این ماه، برای روزه گرفتن انتخاب شده است.
۲. صوم
صوم (روزه)، در لغت، به معنای امساك و خودداری از هر چیز است و در اصطلاح فقه، عبارت از: «امساك و خودداری از اموری هشتگانه، از هنگام اذان صبح تا اذان مغرب، به قصد انجام فرمان خداوند است.
روزه در میان یهود و مسیحیت و اقوام و ملتهای دیگر نیز وجود داشته است و آنان به هنگام مواجهه با غم و اندوه، توبه و طلب خشنودی خداوند، روزه میگرفتند تا با این كار، در پیشگاه او، اظهار عجز و تواضع نموده، به گناهان خود اعتراف كنند. از انجیل استفاده میشود كه مسیح علیهالسلام، چهل شبانه روز، روزه گرفت و سرانجام گرسنه شد. قرآن مجید، به صراحت بیان میكند كه این فریضه الهی، بر امتهای پیشین نیز واجب بوده است.
۳. روزه یوم الشك
روزی كه انسان شك دارد آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان، «یوم الشك» نامیده میشود. گرفتن روزه این روز، نه تنها واجب نیست؛ بلكه اگر كسی به نیت ماه رمضان روزه بگیرد، كار حرامی انجام داده است و اگر كسی بخواهد آن روز را روزه بگیرد، باید به نیت ماه شعبان یا به نیت روزه قضا(اگر به ذمه داشته باشد)، روزه بگیرد.
۴. روزه سكوت
روزه صمت یا سكوت، پرهیز از مفطرات هشت گانه و پرهیز از سخن گفتن است. این روزه، در شریعت حضرت موسی در میان بنیاسرائیل شناخته شده بود. حضرت مریم، بنا به مصالحی، از جانب خداوند مأمور شد تا در مدت معینی از سخن گفتن اجتناب كند؛ ولی این امر، در شریعت اسلام، یكی از محرمات شمرده شده است.
۵. نماز قصر
قصر، در لغت، به معنای كوتاه و ناقص شدن در مقابل واژه تمام به كار میرود و در اصطلاح فقه، به معنای خواندن نماز به صورت شكسته میباشد. در آیه ۱۰۱ سوره نساء به قصر اشاره شده و در روایات اسلامی، از آن به عنوان تحفه آسمانی و تخفیف الهی برای مسافر یاد شده است كه رد كردن آن جایز نمیباشد. سفر، برای جسم، معمولاً خستگی و سستی میآورد؛ ازاینرو، خداوند متعال، به جهت امتنان و رعایت حال مسافر، نمازهای چهار ركعتی را به دو ركعتی تبدیل كرده است و این، یكی از حكمتهای نماز قصر به شمار میرود. نماز قصر، برای مسافر، شرایطی دارد كه در رسالههای عملیه بیان شدهاند.
۶. جاهل قاصر و مقصر
«جاهل قاصر» و «جاهل مقصر»، دو اصطلاح فقهی میباشند. جاهل قاصر، كسی است كه در تحصیل علم كوتاهی نكرده است؛ یعنی در شرایطی است كه امكان دسترسی به حكم خدا برای او وجود ندارد و یا خود را جاهل نمیداند و احتمال بطلان اعمالش را نمیدهد و جاهل مقصر، كسی است كه در تحصیل علم كوتاهی كرده است؛ یعنی، امكان آموختن و یادگیری معارف اسلامی و احكام الهی را داشته، ولی آنها را یاد نگرفته است. جاهل قاصر در برخی موارد مورد عقاب و عذاب خداوند قرار نمیگیرد؛ ولی جاهل مقصر سزاوار عذاب است.
۷. كفاره
كفاره از ماده كفر، به معنای پوشاندن است و در اصطلاح دینی، عبارت است از پرداخت صدقه، قربانی و انجام عمل شرعی و مانند آن به خاطر گناهی كه انجام گرفته است و چون این عمل، آثار گناه را محو میسازد و آن را از انسان میپوشاند، كفاره نامیده میشود و انسان كافر را نیز از آن جهت كه حقایقی از قبیل خدا، قیامت، نبوت و... را انكار كرده و آن را از خود میپوشاند، كافر میگویند. كفاره در همه شرایع و ادیان، برای اجتناب از عواقب سوء اعمال شرعی، غیراخلاقی و مخالف اصول اجتماعی انجام، میگیرد. مهمترین این عواقب و آثار، جلب رضایت و فرو نشاندن خشم الهی است. كفاره چند نوع است؛ معین، مخیر، مرتب، مرتب و مخیر و كفاره جمع. تعریف و موارد هر یك از اینها در جای خود بیان شده است.
۸. كفاره جمع
كفاره جمع، یكی از انواع كفاره محسوب میشود و آن عبارت است از جمع كردن بین آزاد كردن یك بنده و گرفتن دو ماه روزه و اطعام شصت فقیر. این كفاره، در دو مورد تحقق پیدا میكند؛ یكی این كه انسان روزه خود را با چیز حرام باطل كند و دیگری این كه شخص مسلمانی را بی گناه و از روی عمد به قتل برساند.
۹. فطره
فطره در لغت چند معنا دارد كه مهمترین آنها خلقت و اسلام است و در اصطلاح، عبارت است از زكاتی كه هر مسلمان برای خود و هر كس كه نان خور او محسوب شود، به مستحق میپردازد و زمان ادای آن مغرب روز آخر ماه رمضان تا ظهر روز عید فطر میباشد. با توجه به این كه پرداخت این نوع حق مالی، باعث سلامت جسم(خلقت) و روح میشود، آن را زكات بدن یا فطره مینامند و شاید وجه تناسب آن با معنای اسلام، این باشد كه زكات فطره، مقتضای اسلام است؛ از این رو، كسی كه پیش از غروب شب عید فطر، مسلمان شود، تكلیف از او ساقط نمیشود. زكات بر دو نوع است؛ زكات مال و زكات فطره. زكات مال به نه چیز تعلق میگیرد كه عبارتند از: گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند. زكات فطره برای هر نفر تقریبا سه كیلو از خوراك بیشتر مردم میباشد كه گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و مانند اینهاست.
زكات فطره به اتفاق شیعه و سنی واجب است و در متون دینی، برای آن فلسفه و فواید متعددی برشمرده است كه قبول و تكمیل روزه، تضمین كردن سلامتی جسم و پاك كردن روح از رذایل اخلاقی، حفظ انسان از مرگ و تكمیل زكات مال از مهمترین آنها به شمار میروند.
منبع:ماهنامه پرسمان شماره ۳۷ ، مهر ماه ۱۳۸۴
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست