چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
گزینهای برای بقا
هنوز سهمیهبندی بنزین یکی از سیاستهای پیشگیرانه در برابر افزایش قیمت سوخت و یا گزینهای برای بقا است.
سهمیهبندی بنزین یکی از محسوسترین پیامدهای بحران بازار نفت و سوخت در جهان است. ایرانیان از سه ماه گذشته آنهم پس از سهمیهبندی بنزین از سوی دولت همچون بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به تدریج به ماهیت اصلی و مزیتهای این ماده پی میبرند. آنان به تقریب و براساس آخرین نظرسنجیها در ایران هیچ خبری را با درجه اهمیت این واقعه و نیز انرژی هستهای دنبال نمیکنند. با این همه ایران تنها کشوری نیست که طی قرن اخیر دست به چنین تجربهای زده است.
تجربه سهمیهبندی، نخستین بار در دوران جنگ جهانی دوم از سوی امپراتوری بریتانیا اجرا شد و مردم بریتانیا در دوران جنگ با سهمیه بنزین چهار لیتر در روز این تجربه کوتاه را پشت سر گذاشتند. پس از آن در ایالات متحده آمریکا سهمیهبندی بنزین برای اولین بار در سال ۱۹۴۲ میلادی اجرا شد. این سهمیهبندی به دنبال سهمیهبندی رزین و فرآوردههای آن از قبیل لاستیک در جریان جنگ جهانی دوم اجرا شد. زمان آغاز اجرای این طرح ۱۵ ماه مه۱۹۴۲ میلادی بود و در۱۷ ایالت شرقی آمریکا به اجرا درآمد. در دوم سپتامبر همان سال این سیاست در تمامی ایالات متحده آمریکا اجرا شد. این سیاست اقتصادی در ابتدا کمی از بحران اقتصادی آمریکا کاست اما هرگز اثری به روند جنگ جهانی نداشت. سالها بعد، کنت گالبرایت، اقتصاددان بزرگ آمریکا این تجربه را یک شکست بزرگ برای ایالات متحده آمریکا خواند. با این همه، این مساله هنوز یک راه حل برای برون رفت بحرانهای اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است. آخرین بار چینیها در نهم اوت ۲۰۰۵ در شهر «گوانگ زو» یکی از مرفهترین شهرهای چین طرح سهمیهبندی بنزین را به اجرا درآوردند. اما این طرح نتوانست در شهرهای دیگر چین، مجوز اجرا دریافت نماید. چند ماه بعد شهرهای شانگهای و پکن با تغییر الگوی مصرف از خودروهای پرمصرف به سمت خودروهای کم مصرف تغییر موقعیت دادند تا از این طریق بتوانند از پیشروی بحران سوخت در بخشهای دیگر اقتصاد، ممانعت به عمل آورند. با این همه هنوز سهمیهبندی بنزین یکی از سیاستهای پیشگیرانه در برابر افزایش قیمت سوخت و یا گزینهای برای بقاء است.
در ایران، دولت نهم در آخرین روز از فصل بهار با اتخاذ سیاستی که سالها بر آن پای فشرده میشد سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود را وارد فاز جدیدی نمود: سهمیهبندی بنزین با افزایش نیمه محسوس بهای بنزین در دستور کار دولت قرار گرفت. و مردم ناباورانه به اجرای آن تن دادند. بنزین که بیش از آن هر لیتر۸۰تومان در ایستگاههای پمپ بنزین فروخته میشد، این بار هر لیتر ۱۰۰تومان آنهم با سیاست پیشگیرانه هر روز ۳/۳ لیتر به صاحبان خودروهای شخصی ارائه شد. پیش از آن پیشبینیهای مردم و کارشناسان اقتصادی تا هر لیتر۵۰۰تومان هم افزایش یافته بود. مردم انتظار داشتند که بهای هر لیتر بنزین به دو برابر نرخ کنونی نیز افزایش یابد اما به سیاست سالهای دهه ۶۰ دولت میرحسین موسوی و سیاست ناکام دولت حسنعلی منصور باز نگردند.
سه ماه پس از گذشت سیاست سهمیهبندی بنزین، گمانه زنیها نسبت به این سیاستها همچنان ادامه دارد. ماه در طی یک نظرسنجی اینترنتی از کاربران خواسته شد تا نظر خود را نسبت به بهای تمام شده بنزین در گزینههای از پیش تعیین شده کلیک کنند. نتایج قابل ملاحظه بود. اغلب آنها خواهان توقف قیمت هر لیتر ۱۰۰تومان بودند. بنابراین یکی از چالشهای آینده، بها و مصرف بنزین خواهد بود.
به گزارش سایت C.N.N با وجود اینکه مردم آمریکا برای استفاده از یک گالن بنزین بیشتر از ۵/۱دلار میپردازند اما در کشورهایی مثل ایران و عربستان سعودی مردم از۵۰سنت برای خرید هر گالن بنزین حدود ۳۳سنت میپردازند. در همین زمان مردم ونزوئلا کمتر از ۲۵سنت برای استفاده از هر گالن بنزین پول پرداخت میکنند. روشن است دلیل کاهش قیمت بنزین در یک کشور در مقایسه با دیگر کشورهای جهان، یارانههای دولتی است. در کشورهایی که بنزین با قیمت پایین عرضه میشود یارانههای دولتی مبالغ کلانی است و رانندگان آنها در شرایط بسیار مطلوبی به سر میبرند اما این تنها یک روی سکه است، زیرا حجم یارانهها باعث میشود تا بودجه دولتی هر روز بیشتر شود و مهمتر از این بازار آزاد توان عملکرد مناسب را از دست بدهد.
هماکنون در ایران سه ماه پس از آنکه مصرف بنزین به حالت سهمیهبندی درآمد جامعه ایران برای نخستین بار پس از جنگ، طعم ریاضت اقتصادی، دست کم در حوزه مصرف سوخت را میچشد. مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران در همین سه ماه، سه بار در برخی از شهرهای بزرگ ایران موضوع «سهمیهبندی بنزین، تاثیرات و پیامدهای آن» را موضوع یک نظرسنجی قرار داد. این نظرسنجیها اگر چه توام با دادهها و آمارهای تحلیلی است اما سویهها، گرایشها و پنداشتهای ایرانیان را نسبت به اجرا یک طرح آشکار میسازد.
● ویژگی نمونه آماری
این نظرسنجی در ۷ شهر ایران و در شهرهای تهران، اهواز، ایلام، یزد، تبریز، زاهدان و مشهد اجرا شده است. دیگر ویژگیهای این نظر سنجی به این قرار است: به لحاظ سنی ۵/۶۷ پاسخگویان بین ۲۶ـ۵۰ سال بودهاند. ۷/۷۴درصد از پاسخگویان شاغل و تنها ۶/۱۱درصد بازنشسته بودند. از سوی دیگر، ۵/۶۷درصد از پاسخگویان در بخشخصوصی و ۵/۳۲ (یک سوم پاسخگویان) در مراکز دولتی فعالیت میکردند.
● ارزیابی کلی
در این نظرسنجی در پنج سطح از مردم پرسش شده است. ارزیابی کلی از وضعیت بنزین، مصرف و نوع تامین بنزین، پیامدهای و آینده آن پرسشهایی صورت گرفته است. اولین پرسش در این نظرسنجی پاسخ به این پرسش بوده است.
▪ آیا میدانید چنددرصد بنزین مورد نیاز کشور ما از خارج وارد میشود؟ تصور ۷/۲۳ درصد از افرادی که به این پرسش پاسخ دادهاند، این بود که ۲۵ تا ۵۰درصد بنزین مصرفی کشور از خارج وارد میشود و ۱/۲۷درصد نیز این میزان را چیزی در حدود ۵۰-۷۰درصد عنوان کردهاند. طرفه اینکه ۵۷درصد پاسخگویان نسبت به این پرسش اظهار بی اطلاعی کردند.
▪ به نظر شما میزان مصرف بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟ پاسخ ۷۸درصد از پاسخگویان به این پرسش این بوده است که مصرف بنزین در کشور ما بیشتر از میزان مصرف بنزین در سایر کشورها است.
▪ فکر میکنید قیمت بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر چگونه است؟ ۷/۶۶درصد که بیشترین درصد پاسخگویان را در بر میگیرد معتقد بودند بنزین در کشور ما ارزانتر از دیگر کشورها عرضه میشود. ۶/۱۶درصد از پاسخگویان این بود که قیمت بنزین در داخل کشور، گرانتر از سایر کشورها است.
ارزیابی از سهمیهبندی
در این بخش از نظرسنجی در ارتباط با طرح سهمیهبندی بنزین و میزان موافقت و مخالفت پاسخگویان، پرسش شده است.
۱) شما چقدر با سهمیهبندی موافق یا مخالف هستید؟
پاسخدهندگان این گزینه بهرغم گزینههای (کاملا مخالفم، مخالفم، بینابین، موافقم، کاملا موافقم، بیپاسخ) به دو گروه موافق (۴/۳۴درصد) و مخالف (۵/۳۰درصد) نسبت به سایر گروهها (کاملا موافق=۷/۸درصد، کاملا مخالف=۳/۱۲درصد و نظرات بینابین =۱/۱۴درصد) تقسیم شدهاند. به عبارت آماری، توزیع پاسخگویان، دورنمایی است از تقسیم دو گروه با نظرات مخالف و موافق که در برابر هم صفآرایی کردهاند. در واقع، منحنی توزیع فراوانی دو کوهانه است. بنابراین نظرات نسبت به موضوع سهمیهبندی با اینکه شدت دارد اما شدت افراطی (بسیار موافق و بسیار مخالف) ندارد و ثانیا افراد در دو گروه با نظرات مخالف، در مقابل هم دستهبندی شدهاند و جامعه حالت دو قطبی به خود گرفته است.
۲) نظر شما در باره قیمت بنزین (لیتری ۱۰۰تومان) چیست؟
افراد در این گزینه قیمت بنزین را نه در مقایسه با سایر کشورها بلکه آن را با اوضاع و شرایط کلی زندگی خود مقایسه کردهاند. در این بین ۳/۶۷درصد، قیمت کنونی بنزین (لیتری ۱۰۰تومان) را مناسب دانستهاند، ۱/۱۹درصد آن را ارزان عنوان کرده و در مقابل ۶/۱۳درصد هم گفتهاند از قیمت موجود راضی نیستند و معتقدند این قیمت گران است. اما از مجموع دادهها میتوان به این نتیجه درخور دست یافت که ۴/۸۶ از افراد نمونه یا همان پاسخگویان از قیمت کنونی راضی هستند.
۳) نظر شما درباره میزان سهمیه بنزین ماشینهای شخصی (ماهانه ۱۰۰ لیتر) چیست؟
در نگاه اجمالی ۳/۷۶درصد معتقدند سهمیه کنونی (ماهانه ۱۰۰لیتر) با نیاز مصرفکنندگان تناسب ندارد و ۷/۲۳درصد نظری مخالف داشتند و گفتهاند سهمیه در نظر گرفته شده متناسب با نیاز جامعه است
۴) چقدر با این نظر موافق یا مخالفید که بنزین، باید ارزانتر و بدون سهیمهبندی عرضه شود؟
در این پرسش، ۳/ ۴۵درصد بر این نظر بودهاند که چون ایران منابع نفت دارد؛ پس بنزین باید بهصورت سهمیهبندی و ارزانتر عرضه شود. در مقابل ۵/۳۹درصد نظری مخالف با عرضه ارزان و بدون سهمیهبندی بنزین داشتند. با ملاحظه افرادی که در پاسخ خود نظری بینابین دادهاند(۲/۱۵درصد) مشاهده میشود بیش از نیمی از پاسخ دهندگان (۷/ ۵۴درصد) چندان با عرضه بنزین ارزانتر موافق نیستند.
● تاثیرات اجتماعی، اقتصادی و سهمیهبندی
بنزین از جمله کالاهایی است که همواره با کوچکترین تغییر، تاثیرات زیادی در جنبههای مختلف زندگی مردم گذاشته است. البته تاثیرات روانی آن بیش از تاثیرات واقعی است که میتوان در فرمولهای اقتصادی ملاحظه کرد. بر همین اساس بنزین به عنوان کالایی استراتژیک از منظر مسوولان و برنامهریزان و حتی خود مردم نگریسته میشود و هر گونه تغییر و تحولی در قیمت، نحوه عرضه و مسائلی از این قبیل با احتیاط فراوان صورت میپذیرد چرا که بعضا میتواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی غیرقابل پیشبینی را با خود همراه داشته باشد.بنابراین لازم است همواره آثار روانی و حتی احساس مردم در خصوص تاثیرات این تغییر و تحولات در قیمت و چگونگی عرضه بنزین مورد بررسی قرار گیرد.
▪ کاهشترافیک
توزیع نظرات پاسخگویان در خصوص تاثیر سهمیهبندی بنزین بر کاهشترافیک یکی از آثار روانی سهمیهبندی بنزین است.
به نظر شما آیا سهمیهبندی بنزین تاثیری بر کاهشترافیک داشته است؟
۸/۱۸درصد تاثیر سهمیهبندی بر کاهش خیلی کم و ۶/۱۹درصد آن را کم تاثیر دانستهاند. ۶/۱۹درصد هم نظر خاصی نداشتهاند. اما ۱/۲۷درصد گفتهاند این طرح، تاثیر زیادی بر کاهشترافیک داشته است. ۹/۱۴درصد نیز تاثیر آن را خیلی زیاد عنوان کردهاند.
▪ افزایش تورم و گرانی
توزیع فراوانی پاسخگویان در ارتباط با تاثیر سهمیهبندی بر افزایش تورم و گرانی نیز یکی از دغدغههای سیاستگذاران و نیز کارشناسان اقتصادی بوده است.
سهمیهبندی بنزین تا چهاندازه میتواند بر تورم و گرانی اثرگذار باشد؟
بیشتر پاسخگویان (۲/۷۳درصد) معتقد بودند که سهمیهبندی بنزین باعث افزایش تورم و گرانی میشود و ۴/۱۱درصد، مخالف تاثیر سهمیهبندی بر افزایش تورم و گرانی هستند.
▪ کاهش آلودگی هوا
توزیع فراوانی پاسخگویان در ارتباط با تاثیر سهمیهبندی بر کاهش آلودگی هوا یکی دیگر از گزینههای موجود بود. یکی از منویات فرعی و جانبی این طرح کاهش آلودگی دست کم در شهرهای بزرگ است.
سهمیهبندی بنزین تا چهاندازه میتواند آلودگی هوا را کاهش دهد؟
نظرهای مطروح شده در خصوص تاثیر سهمیهبندی بنزین بر کاهش آلودگی هوا تا حدی بهطور یکنواخت در بین موافقان و مخالفان توزیع شده است. ۱/۳۲درصد تاثیر کمی برای سهمیهبندی در کاهش آلودگی هوا قائل هستند و ۲/۴۳درصد تاثیر زیادی برای آن در نظر میگیرند. تعداد قابل توجهی از پاسخگویان (۷/۲۴درصد) هم، تاثیر آن را نه کم و نه زیاد، بلکه بینابین میبینند.
▪ کاهش نرخ کرایهها
توزیع فراوانی پاسخگویان در ارتباط با تاثیر سهمیهبندی بر افزایش نرخ کرایهها
به تقریب افزایش نرخ کرایهها، اولین و محسوسترین متغیری است که با کمترین تغییر در قیمت بنزین مردم آثار آن را حس میکنند. بنابراین یکی از ملموسترین پیامدهای افزایش قیمت بنزین، افزایش نرخ کرایهها است. بر همین اساس با مشاهده پاسخها اثرهای این تاثیر آشکار میگردد.
سهمیهبندی تا چهاندازه کرایه خودروها را افزایش میدهد؟
براساس این نظرسنجی ۱/۷۳درصد تاثیر سهمیهبندی بر افزایش نرخ کرایهها را تایید کردهاند و در مقابل ۸/۱۰درصد تاثیر طرح سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین را بر افزایش قیمت کرایهها، ناچیز دانستند.
▪ کاهش مصرف بنزین
توزیع فراوانی پاسخگویان در مورد تاثیر سهمیهبندی بنزین بر کاهش مصرف بنزین
یکی از مهمترین اهداف سهمیهبندی بنزین، کاهش و منطقی کردن مصرف بنزین است. هدف از این پرسش تاثیر سهمیهبندی بر نگرش مردم در رفتاری منطقی و کنترل شده با مصرف بنزین است و نه بررسی تاثیر اجباری سهمیهبندی بر رفتار افراد است . این گویه نه تنها صاحبان خودرو بلکه از همه مردم پرسیده شده است.
در پاسخ به این پرسش ۲/۵۶درصد معتقدند تاثیر خیلی زیاد سهمیهبندی بر کاهش مصرف قابل مشاهده است و در مقابل ۳/۲۴درصد این تاثیر را ملموس ندانستهاند که از بین آنها ۱/۹درصد حتی این تاثیر را خیلی ناچیز عنوان کردهاند.
● آینده سهمیهبندی
آینده سهمیهبندی و اینکه این طرح با موفقیت ادامه خواهد یافت یا در نهایت لغو خواهد شد همواره بر اساس نظرهای موافقان و مخالفان کلی طرح، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
بعضیها معتقدند با توجه به مشکلات موجود، سهمیهبندی لغو خواهد شد. نظر شما چیست؟
۶/۲۸درصد از پاسخگویان گفتهاند که سهمیهبندی بنزین در نهایت لغو خواهد شد. در برابر این تعداد که کمتر از یک سوم پاسخگویان بودند جمع کثیری از افراد بالغ بر ۷۰درصد کاملا مخالف چنین نظری هستند و اظهار داشتهاند دولت به هر نحو ممکن سهمیهبندی را ادامه خواهد داد.
● پیامدهای سهمیهبندی
در صورت ادامه طرح سهمیهبندی بنزین، کارشناسان، منتقدان و مردم عادی، پیامدهایی را برای آن پیشبینی میکنند و هر یک بنا به اطلاعاتی که دارند و بسته به گروه موافق و مخالفی که خود را متعلق به آن میدانند برخی پیامدها را نسبت به سایرین برجستهتر میکنند. آگاهی از نظرات مردم میتواند موید وضع روانی حاکم بر جامعه باشد.
▪ افزایش نارضایتی مردم
ادامه سهیمهبندی بنزین موجب افزایش نارضایتی مردم میشود؟
در بین پاسخگویان ۶۷درصد معتقد بودند که ادامه سهمیهبندی بنزین موجب نارضایتی و اعتراض مردم میشود. در حالی که ۸/۱۹درصد بر این باورند که چنین نظری صحیح نیست البته ۵/۱۳درصد هم دیدگاهی میانه یا بینابین در این خصوص داشتهاند.
● سهمیهبندی به عنوان موفقیت دولت
▪ به نظر شما ادامه سهمیهبندی بنزین، یکی از موفقیتهای دولت خواهد بود؟
واکنش پاسخگویان به گویه مذکور به گونهای است که غالب آنها، ۲/۵۱درصد، با این نظر موافق بودند که ادامه سهمیهبندی یکی از موفقیتهای دولت خواهد بود و ۶/۳۰درصد با آن مخالف بودند.
به نظر میرسد با احتساب افرادی که نظری بینابین در مورد این گویه داشتهاند نزدیک ۷۰درصد از پاسخگویان، بهرغم آگاهی از برخی پیامدهای منفی و مشکلات پیش روی طرح سهمیهبندی، به نقاط مثبت آن نیز آگاهی دارند و اجرای چنین طرحی را به عنوان یکی از موفقیتهای دولت تلقی میکنند.
● قاچاق بنزین به داخل کشور
سهمیهبندی موجبات سودجویی عدهای در قالب قاچاق سوخت به داخل کشور را فراهم میآورد. همچنین یکی از دلایل قابل اتکا سهمیهبندی جلوگیری از قاچاق سوخت به کشورهای همسایه است. اما پاسخگویان به پیامدهای دیگر قاچاق سوخت نیز توجه داشتند.
▪ به نظر شما، ادامه سهمیهبندی، موجب قاچاق بنزین از کشورهای خارجی به داخل کشور خواهد شد؟
۴۹/۵درصد موافق و ۳۳درصد مخالف این نظر هستند.
▪ مصرف روزانه قبل از سهمیهبندی
▪ قبل از سهمیهبندی روزی چند لیتر بنزین مصرف میکردید؟
این پرسش بهصورت باز تنظیم شده و از پاسخگویان خواسته شده، میزان مصرف بنزین خود را پیش از سهمیهبندی اعلام کنند. با توجه به اینکه پاسخها در یک طیف پراکنده از یک لیتر در روز تا حتی بالای ۱۰۰ لیتر عنوان شده است، برای شفافتر و ملموستر شدن پاسخها، سعی بر این بوده یک مقولهبندی بر اساس میزان مصرف در نظر گرفته شود.
بیشتر پاسخگویان (۶/۲۵درصد) اذعان داشتهاند مصرف آنها قبل از سهمیهبندی بین ۱/۳ تا ۶ لیتر قرار داشته، ۳/۱۷درصد نیز مصرفی بین ۹تا ۱۲ لیتر را عنوان کردهاند. با نگاهی اجمالی بر نتایج این گویه این نکته آشکار میشود که بالغ بر ۶۶درصد پاسخگویان مصرف روزانه آنان تا سقف ۱۲ لیتر بوده است، در حالی که تنها ۱/۱۳درصد مطابق سهمیه کنونی، مصرفی تا سقف ۳ لیتر داشتهاند.
● مصرف روزانه بعد از سهمیهبندی بنزین
▪ در حال حاضر به طور متوسط چند لیتر در روز مصرف میکنید؟
به نظر میرسد یکی از تاثیراتی که سهمیهبندی میتواند برجایگذارد، کنترل اجباری مصرف بنزین و التزام مصرف کننده به تطبیق الگوی مصرفی خود با الگوی تعیین شده است. این الزام به گونهای است که افراد برای اینکه با کمبود بنزین در هر دوره مواجه نشوند، مجبور هستند خود را ملزم به تطبیق با سهمیه روزانه کنند.
در این گویه تفاوت معناداری بین دادهها مشاهده میشود. از تحلیل کیفی دادهها این نتیجه حاصل میشود که مصرف روزانه خودروهای شخصی تاکنون
(۳۱ شهریور) از ۱۲ لیتر روزانه به ۷ لیتر در روز تقلیل یافته است. از سوی دیگر ۶/۳۶درصد از پاسخگویان که نسبت به سایر مقولهها ازدرصد بیشتری هم برخوردار هستند، مصرف کنونی ۱تا ۳ لیتر در روز دارند و توانستهاند خود را با الگوی کنونی روزی ۳ لیتر منطبق سازند.
● نتیجه
از مجموع دادهها و گویههای موجود میتوان به این تحلیل دست یافت: موافقان و مخالفان سهمیهبندی بنزین دقیقا دوکوهانهاند و به جهت فراوانی رجحانی بر هم ندارند. از سوی دیگر، از مجموع شرکتکنندگان این نظرسنجی ۵۷درصد مردم از واردات بنزین چندان اطلاعی نداشتند. ۷۸درصد پاسخگویان، مصرف بنزین را بیش از سایر کشورها میدانستند. ۶۶درصد به ارزانی بنزین رای دادهاند. ۷۶درصد سهمیههای کنونی بنزین را مناسب زندگی خود نمیدانستند.
۷۳درصد سهمیهبندی بنزین را باعث افزایش تورم و گرانی میدانند. ۷۰درصد معتقد بودند که این طرح در ماهها و سالهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. ۶۷درصد ادامه سهمیهبندی را موجبات نارضایتی و اعتراضهای مردمی میدانستند. ۵۰درصد ادامه سهمیهبندی را موجب سودجویی و قاچاق سوخت به داخل کشور میدانستند و مهمتر آنکه از دیدگاه پاسخگویان، میزان مصرف بنزین در خودروهای شخصی از ۱۲ لیتر به ۷ لیتر در طی ۳ ماهه اخیر تقلیل یافته است.
مجید یوسفی
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست