جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
توسعه سیستم حملونقل
اهتمام به توسعه سیستم حملونقل عمومی و افزایش سرعت جابهجایی مسافر یکی از الزامات زندگی شهری بهخصوص در شهرهای کلان است. توسعه سیستم حملونقل شهری در قرن بیستم موجب گسترش شهرها و در نتیجه رشد قابلتوجه جمعیت آنها شد؛ بهطوری که تعداد شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر از حدود ۱۰۰ شهر در سال ۱۹۵۰ میلادی به حدود ۱۰۰۰ شهر در سال ۲۰۰۰ رسید. افزایش جمعیت به همراه رشد فعالیتهای روزمره، ضمن افزایش تعداد سفرهای روزانه، با توجه به محدودیت زیرساختهای حمل و نقل، موجب بروز مشکلات فراوانی برای گردانندگان و استفادهکنندگان از سیستم شده است. به عبارت دیگر حملونقل با وجود فراهم آوردن بستر شکوفایی اقتصادی و صرفهجویی در زمان، هزینههای اجتماعی بسیاری را نیز بر جامعه تحمیل کرده است که جا دارد متخصصان و کارشناسان بهطور ویژه به کالبد شکافی این مشکلات و معضلات بپردازند.
در تعیین نوع مناسب وسایل حملونقل عمومی شهری مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و... متغیرهای بسیاری نظیر سطح درآمد ملی، صنعت، فرهنگ، آبوهوا و شرایط اقلیمی و نوع شهرسازی مؤثرند. برای بیشتر شهرهای ایران که بدون هیچگونه قاعدهای گسترش یافتهاند، ایجاد سیستمهای جدید حملونقل دارای پیچیدگیهای خاصی است که این مشکل بهویژه در تهران دارای ابعاد بسیاری است. تهران با وسعتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متری سطح دریا گسترش یافته است. ارتفاع شهر در میدان تجریش حدود ۱۳۰۰ متر و در میدان راهآهن ۱۱۰۰ متر است، یعنی به ازای هر کیلومتر ۵/۱۳ متر افت شیب در تهران وجود دارد. همچنین این شهر از نظر ساختاری شامل بافتهای مختلف است که بدون توجه به مسائل ترافیکی گسترش یافتهاند.
جدا از مشکلات ساختاری شهرهای ایران، مشکل دیگر، خودروهایی است که تاکنون به عنوان تاکسی تردد میکردند. تا مدتی پیشتر پیکان بهعنوان تاکسی استفاده میشد؛ خودرویی که هم مشکل آلودگی بیش از حد داشت و هم مصرف سوختش بالا بود. البته عدم ایمنی و آسایش و راحتی سرنشینان این وسیله نقلیه عمومی را نیز باید به جمع این مشکلات افزود. اوایل سال ۱۳۷۰ سه مدل جدید خودرو برای جایگزینی پیکان وارد سیستم حملونقل عمومی شد: پژو ۴۰۵، رنو ۲۱ و هیوندای. گر چه این خودروها در مقایسه با پیکان، مصرف سوخت و آلودگی کمتری داشتند اما بهجز خودروی ۴۰۵ که در ایران مونتاژ میشد، دو خودروی دیگر به تعداد بسیار محدود وارد کشور شد و بدون هیچگونه امکاناتی ازقبیل لوازم یدکی و تعمیرگاههای مجاز در اختیار تاکسیداران قرار گرفت و مشکلات بسیاری را در سالهای بعد برای آنان ایجاد کرد.
افزایش مداوم مصرف سوخت، آلودگی بیش از حد هوا و ایجاد ترافیک در کلانشهرهای ایران مواردی بود که مسؤولان و سیاستگذاران را بر آن داشت تا فکری جدیتر برای رفع این معضلات کنند. به همین منظور در تنظیم بودجه سال گذشته تبصرهای گنجانده شد که بعدها ستادی با همین عنوان یعنی ستاد تبصره ۱۳ تشکیل شد و شهرت فراوان یافت. این ستاد در حوزههایی چون تقاضای سفرهای درونشهری، صنعت حملونقل، صنعت خودرو و عرضه انرژی راهحلهایی را پیشنهاد داد که از آن جمله میتوان به الزام خودروسازها برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده با محصولات دوگانهسوز اشاره کرد که تاکنون دو سری از تاکسیهای دوگانهسوز ازسوی خودروسازان طی مراسمی تحویل داده شده است. به نظر میرسد اجرای این طرح مزایای فراوانی داشته است، از جمله: کاهش مصرف سوخت، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، دسترسی تاکسیداران به تعمیرگاههای مجاز و گسترده در سراسر کشور و افزایش ضریب ایمنی و راحتی سرنشینان. گروه صنعتی سایپا درجهت سیاستهای دولت، با انجام بهموقع تعهدات خود اعم از تحویل تاکسی دوگانهسوز و اتوبوس شهری، سهم عمدهای در نوسازی ناوگان حملونقل شهری داشته و امیدوار است از این طریق بتواند به افزایش سطح رفاه و آسایش مردم کمک کند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی