یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مجله ویستا
توسعه سیستم حملونقل

در تعیین نوع مناسب وسایل حملونقل عمومی شهری مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و... متغیرهای بسیاری نظیر سطح درآمد ملی، صنعت، فرهنگ، آبوهوا و شرایط اقلیمی و نوع شهرسازی مؤثرند. برای بیشتر شهرهای ایران که بدون هیچگونه قاعدهای گسترش یافتهاند، ایجاد سیستمهای جدید حملونقل دارای پیچیدگیهای خاصی است که این مشکل بهویژه در تهران دارای ابعاد بسیاری است. تهران با وسعتی حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ متری سطح دریا گسترش یافته است. ارتفاع شهر در میدان تجریش حدود ۱۳۰۰ متر و در میدان راهآهن ۱۱۰۰ متر است، یعنی به ازای هر کیلومتر ۵/۱۳ متر افت شیب در تهران وجود دارد. همچنین این شهر از نظر ساختاری شامل بافتهای مختلف است که بدون توجه به مسائل ترافیکی گسترش یافتهاند.
جدا از مشکلات ساختاری شهرهای ایران، مشکل دیگر، خودروهایی است که تاکنون به عنوان تاکسی تردد میکردند. تا مدتی پیشتر پیکان بهعنوان تاکسی استفاده میشد؛ خودرویی که هم مشکل آلودگی بیش از حد داشت و هم مصرف سوختش بالا بود. البته عدم ایمنی و آسایش و راحتی سرنشینان این وسیله نقلیه عمومی را نیز باید به جمع این مشکلات افزود. اوایل سال ۱۳۷۰ سه مدل جدید خودرو برای جایگزینی پیکان وارد سیستم حملونقل عمومی شد: پژو ۴۰۵، رنو ۲۱ و هیوندای. گر چه این خودروها در مقایسه با پیکان، مصرف سوخت و آلودگی کمتری داشتند اما بهجز خودروی ۴۰۵ که در ایران مونتاژ میشد، دو خودروی دیگر به تعداد بسیار محدود وارد کشور شد و بدون هیچگونه امکاناتی ازقبیل لوازم یدکی و تعمیرگاههای مجاز در اختیار تاکسیداران قرار گرفت و مشکلات بسیاری را در سالهای بعد برای آنان ایجاد کرد.
افزایش مداوم مصرف سوخت، آلودگی بیش از حد هوا و ایجاد ترافیک در کلانشهرهای ایران مواردی بود که مسؤولان و سیاستگذاران را بر آن داشت تا فکری جدیتر برای رفع این معضلات کنند. به همین منظور در تنظیم بودجه سال گذشته تبصرهای گنجانده شد که بعدها ستادی با همین عنوان یعنی ستاد تبصره ۱۳ تشکیل شد و شهرت فراوان یافت. این ستاد در حوزههایی چون تقاضای سفرهای درونشهری، صنعت حملونقل، صنعت خودرو و عرضه انرژی راهحلهایی را پیشنهاد داد که از آن جمله میتوان به الزام خودروسازها برای جایگزینی تاکسیهای فرسوده با محصولات دوگانهسوز اشاره کرد که تاکنون دو سری از تاکسیهای دوگانهسوز ازسوی خودروسازان طی مراسمی تحویل داده شده است. به نظر میرسد اجرای این طرح مزایای فراوانی داشته است، از جمله: کاهش مصرف سوخت، نوسازی ناوگان تاکسیرانی، دسترسی تاکسیداران به تعمیرگاههای مجاز و گسترده در سراسر کشور و افزایش ضریب ایمنی و راحتی سرنشینان. گروه صنعتی سایپا درجهت سیاستهای دولت، با انجام بهموقع تعهدات خود اعم از تحویل تاکسی دوگانهسوز و اتوبوس شهری، سهم عمدهای در نوسازی ناوگان حملونقل شهری داشته و امیدوار است از این طریق بتواند به افزایش سطح رفاه و آسایش مردم کمک کند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست