پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
طراحی سیستم ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات
امروز ارزیابی عملكرد سازندگان قطعات طرف قرارداد با تأمینكنندگان قطعات خودرو، به منظور اطمینان از انتخاب مؤثر سازندگان در قراردادهای تأمین اهمیت یافته است. با این ارزیابی، تصمیمگیری در خصوص تعیین شرایط خرید، پرداخت تسهیلات حمایتی و ارائهٔ راهكارهای هدایت و ارتقای سازندگان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است. با توجه به موضوع تحقیق، مدل كارت امتیازات متوازن (B.SC.) بستر مناسب را برای سیستم پیشنهادی ایجاد كرده است. از آنجا كه هدف از طراحی این سیستم دو بخش مستقل «ارزیابی كلی عملكرد سازندگان» و «ارزیابی و انتخاب سازندگان» را شامل می شود، شاخصها و روش مناسب برای هر یك مشخص شده اند. فراوانی شاخصها در منابع تحقیق با در نظر داشتن شرایط خاص پروژه، معیار انتخاب شاخصهای سیستم پیشنهادی بوده است.
با انتخاب شاخصهای مطلوب با اوزان مشخص، امتیاز نهایی سازندگان از مجموعهٔ شاخصهای پیشنهادی، رتبهٔ سازنده را معین میسازد. در بخش ارزیابی و انتخاب سازندگان، با بهره گیری از چهار گروه شاخص اصلی، پیش الگویی از روش مبتنی بر سیستم خبره تهیه شده است كه با درج حقایق معرف وضعیت سازنده و استفاده از قواعد تصمیمگیری مشخص، سطح عملكرد سازنده را تعیین میكند.
● مقدمه
مدیریت هر سازمان بدون اندازهگیری عملكرد همانند هدایت یك كشتی بدون ابزار ناوبری است. از سویی متقاعد ساختن مدیران و كاركنان سازمان به كارآ بودن این سیستم و داشتن زیر ساختارهای مناسب برای تحقق آن از جمله نكات قابل توجه در میزان كارآیی و تأثیر این سیستم است. برای سیستمهای ارزیابی عملكرد، سه ویژگی در نظر گرفته شده است.اول اینكه قابل ارائه و قاعدهمند باشد. پس از آن لازم است سیستم با سایر سیستمهای سازمان ادغامپذیر و در نهایت قابل بهكارگیری باشد.
در مدلهای سنتی، سیستم ارزیابی عملكرد تنها بر كنترل هزینههای تولید و كارآیی مبتنی است. در حال حاضر به دلیل وجود تغییرات غیر قابل پیشبینی در محیط كسب و كار و دشواریهای مدیریتی ، فضای رقابتی بین بنگاهها ایجاد شده و توجه به برخی عاملهای غیر مالی لازم شده است. در چنین شرایطی معرفی و انتخاب مبانی، روش و شاخصهای ارزیابی از حساسیت زیادی برخوردار خواهد بود.
● مدل منتخب ارزیابی عملكرد
در این تحقیق، دو مدل كارت امتیازات متوازن (B.Sc.) و تعالی سازمانی (EFQM) مورد مطالعه قرار گرفتهاند. كارت امتیاز متوازن (B.Sc.) به عنوان مدل منتخب در تحقیق حاضر، چهار بعد برای ارزیابی عملكرد در نظر میگیرد كه عبارتاند از :
الف) مشتری
ب) فرآیندهای داخلی كسب و كار
ج) رشد ، نوآوری و یادگیری سازمانی
د) مالی
● شاخصهای عملكرد
امروز طراحی و تعیین شاخهای ارزیابی عملكرد از جمله مواردی است كه هم در محافل دانشگاهی و هم در مجامع كاربردی مورد توجه خاص است. آنچه بیش از هر چیز در این بخش اهمیت مییابد متناسب بودن این شاخصها با اهداف سازمانی است.
براساس مطالعات لی و پاركر ، گلوبرسان و نیلی و دیگران برای هر شاخص شناسنامهای با قید مشخصات زیر در نظر گرفته میشود .
- عنوان
- مقصود
- در ارتباط با
- هدف
- فرمول
- بسامد اندازه گیری
- بسامد بازنگری
- چه كسی اندازهگیری می كند ؟
- منبع اطلاعات پایه
- چه كسی از این شاخص استفاده میكند؟
- با این اطلاعات چكار میكند؟
- چه كسی با این اطلاعات كار میكند؟
- با این اطلاعات چكار میكند؟
- ملاحظات و پیشنهادات
شناسایی معیارها برای انتخاب و اندازهگیری كارآیی و انتخاب تأمینكنندگان از دههٔ ۱۹۶۰ به بعد مورد توجه بسیاری از مراكز دانشگاهی و كاربردی بوده است. به طور خلاصه مهمترین این مطالعات به شرح زیر ارائه شده است.
الف) كایزر، معیارهای شش گانهای را جهت ازریابی عملكرد تأمینكنندگان ارائه میدهد .
ب) بچ معیارهایی را جهت ارزیابی عملكرد تأمین كنندگان در قالب ۸ گروه بیان كرده است .
ج) الرام نیز طبقهبندی چهارگانهای در خصوص شاخصها انجام داده است .
د) دیكسون در سال ۱۹۶۶، ۲۳ شاخص زیر را به منظور تصمیمگیری در انتخاب تأمینكنندگان پیشنهاد كرده است.
۱) قیمت خالص
۲) قابلیت تأمین مشخصات كیفیت به نحو سازگار
۳) كیفیت خدمات معتبر
۴) قابلیت رعایت برنامه زمانبندی تحویل
۵) موقعیت جغرافیایی
۶) وضعیت مالی و مرتبه اعتبار
۷) امكانات تولید
۸) سابقه تجاری و فروش
۹) قابلیت فناوری
۱۰) مدیریت و سازماندهی
۱۱) احتمال خریدهای آتی هر فروشنده
۱۲) وجود و كارگیری سیستم ارتباطی
۱۳) كنترلهای عملیاتی
۱۴) موقعیت هر فروشنده در صنعت
۱۵) سابقهٔ روابط كار
۱۶) اخلاق سازمانی
۱۷) اشتیاق كاری
۱۸) سیاستهای شكایت و تضمین
۱۹) قابلیتهای بستهبندی محصول
۲۰) میزان تأثیرگذاری در برخورد
۲۱) امكان تأمین نیازهای آموزشی و تحصیلی در رابطه با محصول
۲۲) بهبود رویهها
۲۳) سابقه عملكرد
هـ) در مطالعات لمن و دیگر ابتدا محصولات صنعتی به ۴ گروه دستهبندی و سپس برای هر گروه از محصولات برشمرده، شاخصهای ارزیابی پیشنهاد شده است.
و) گاورین در مطالعات خود در سال ۱۹۹۳ به تفصیل شاخهای عملكرد را ارائه كرده است.
▪ در این مطالعات ۵ شاخص پیشنهاد شدهاند كه عبارتاند از:
۱) كیفیت
۲) هزینه
۳) تحویل به موقع
۴) خدمات
۵) انعطاف پذیری
ابعاد مورد نظر در خصوص هر پنج شاخص به شرح ادامه آورده میشوند.
▪ كیفیت
۱) عملكرد
۲) ویژگیها
۳) اعتبار
۴) تطابق
۵) دوام
۶) قابلیت سرویسدهی
۷) ظاهر (از لحاظ زیباییشناسی)
۸) كیفیت دریافتی
▪ هزینه
۱) هزینهٔ اولیه
۲) هزینهٔ بهرهبرداری
۳) هزینهٔ تعمیرات
▪ تحویل به موقع
۱) دقت
۲) كفایت
۳) قابلیت اعتماد
۴) در دسترس بودن
۵) سرعت
۶) دسترسی به اطلاعات
۷) كیفیت
۸) سهولت سفارشدهی
۹) انعطافپذیری در سفارشدهی
۱۰) انعطافپذیری در حمل و نقل
۱۱) سهولت در برگشتی
▪ خدمات
۱) حمایت از مشتری
۲) پشتیبانی فروش
۳) حل مشكلات
۴) اطلاعات
▪ انعطاف پذیری
۱) انعطافپذیری در محصول
۲) انعطافپذیری در حجم
۳) انعطافپذیری در فرآیند
▪ این بررسیها نشان میدهند كه شاخصهای زیر بیش از سایر موارد مورد توجه بوده اند.
۱) تحویل به موقع
۲) قیمت (هزینه)
۳) كیفیت
۴) انعطاف پذیری
۵) خدمات (قبل و بعد از فروش)
۶) پاسخگویی
۷) فناوری
۸) اعتبار
۹) مدیریت و سازمان
بدین ترتیب فراوانی شاخصهای پیشنهادی از یك سو و لزوم امكان دسترسی به اطلاعات شاخصها، اعتبار نسبی منابع، زمان ارائهٔ مرجع ذیربط و هدف از بهكارگیری شاخص اعم از ارزیابی كلی یا ارزیابی و انتخاب سازنده، مجموعه عواملی است كه در انتخاب شاخصها مؤثر واقع شدهاند.
● روشهای منتخب ارزیابی عملكرد
در مطالعات انجام شده، ۱۰ روش ارزیابی شناسایی
شدهاند كه البته روش وزن دهی بیشترین كاربرد را داشته است. با توجه به مورد خاص این تحقیق – تأمینكنندگان شركت ساپكو - و ماهیت شاخصهای ارزیابی، در مطالعات اولیه روش مبتنی بر هوش مصنوعی (سیستم خبره) و روش رتبهبندی وزنی بیش از سایر روشها مناسب تشخیص داده شدهاند. گفتنی است یك سیستم خبره در واقع برنامهٔ كامپیوتریای است كه از خصوصیات فرد خبره كه در دنیای واقعی قادر به حل مسئله است و دانش او، تقلید می كند .
در بررسیهای انجام شده، تجربیات برخی شركتهای موفق خارجی نیز در زمینهٔ ارزیابی عملكرد تأمینكنندگان – تاحد امكان – مطالعه شده است.● ارائهٔ سیستم پیشنهادی ارزیابی عملكرد
برای ارائهٔ یك سیستم كارآ و مؤثر ارزیابی عملكرد باید چنان مجموعهای را پیشنهاد كرد كه اولاً مبانی منطقی و محكمی داشته باشد، ثانیاً در شرایط و محیط كاری مورد نظر پذیرفته شود و ثالثاً اطلاعات و ابزار كارگیری این سیستم قابل دسترسی و در نهایت امكان بازنگری و بهبود مستمر آن وجود داشته باشد. از این رو، دریافت نظریات و پیشنهاد استادان، كارشناسان و كاربران احتمالی آیندهٔ این سیستم ، در این تحقیق از اهمیت فراوانی برخوردار بوده است. در این خصوص از نظریات مجموعهٔ قطعه سازان نیز استفاده شده است. مجموعهٔ این نظریات و پیشنهادات طی جلسات متعدد و از طریق پرسشنامههای طراحی شده دریافت شدهاند.
با توجه به نیاز اعلام شده از سوی شركت ساپكو مشخص شد كه ارزیابی كلی سازندگان با هدف ایجاد بستری برای بهبود مستمر و ارتقای آنها مورد توجه است. از این رو رتبهبندی سازندگان در چنین فضای نسبتاً رقابتیای از اهداف تحقیق به شمار میآید. از سوی دیگر ارزیابی سازندگان به منظور انتخاب آنها در عقد، تمدید و حتی فسخ قرارداد، نیز به منظور تعیین حجم سفارش، هدف دیگری بود كه در نهایت به تعیین سطح عملكرد سازنده منجر می شد. بدین ترتیب طراحی دو سیستم پیشنهادی «ارزیابی كلی عملكرد سازندگان» و «ارزیابی و انتخاب سازندگان» در دستور كار این تحقیق قرار گرفت.
● شاخصهای پیشنهادی ارزیابی عملكرد
مطالعات کتابخانهای انجام شده در خصوص تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد نشان دادهاند که عوامل «تحویل بهموقع»، «قیمت (هزینه)»، «کیفیت»، «انعطافپذیری» و «خدمات (قبل و پس از فروش)»، به ترتیب، ۵ معیار اصلی ارزیای عملکرد خواهند بود.
● روشهای پیشنهادی ارزیابی عملکرد
در بخش «ارزیابی کلی عملکرد سازندگان»، از روش رتبهبندی وزنی استفاده شده است. در این قسمت مدل کامپیوتری به کمک نرمافزار ام. اس. اکسل تهیه شد. با استفاده از مدل پیشنهادی، رتبهٔ کلیهٔ سازندگان در خصوص هر یک از ۱۲ شاخص قابل برآورد است. نیز با کمک روش «رتبهبندی وزنی»، رتبهٔ کلی سازندگان – با در نظر داشتن مجموعهٔ شاخصها و اوزان مشخص شده برای آنها قابل اندازهگیری است.
طراحی سیستم «ارزیابی و انتخاب سازندگان» به روش پیش الگوی سیستم خبره صورت پذیرفت.
با توجه به معیارهای برشمرده، نحوهٔ ارزیابی و انتخاب سازندگان در ادامه آمده است.
▪ امتیاز ارزیابی سیستم چگونه است؟
بالا/ متوسط / پایین
▪ آیا سازنده، طرح بستهبندی برای کالاهای خود دارد؟
بله / خیر
▪ نتیجهٔ ممیزه کیفی فرآیند خط تولید چیست؟
مثبت / منفی
▪ کیفیت محموله، از نظر درصد قطعات دارای مجوز ارفاقی، چگونه است؟
بالا / متوسط / پایین
▪ کیفیت محموله، از نظر نرخ برگشت از خط، چگونه است؟
بالا / متوسط / پایین
▪ کیفیت محموله، از نظر نرخ برگشت از مشتری، چگونه است؟
بالا / متوسط –/پایین
▪ قیمت خرید قطعه از این سازنده در مقایسه با سایر سازندگان چگونه است؟
افزایش قیمت / بدون تغییر / کاهش قیمت
▪ آیا سازنده انعطافپذیری در قیمت و تخفیف دارد؟
بلی / خیر
▪ آیا هزینههای حمل و نقل پالت به عهدهٔ سازنده است؟
بلی / خیر
▪ آیا هزینههای تضمین قطعات به عهدهٔ سازنده است؟
بلی / خیر
▪ آیا سازنده انعطافپذیری در تحویل دارد؟
بلی / خیر
▪ وضعیت سازنده، از نظر تحویل بهموقع سفارشات، چگونه است؟
بالا / متوسط / پایین
▪ وضعیت سازنده، از نظر عدم تحویل منجر به توقف خط چگونه است؟
بالا / متوسط / پایین
▪ حجم مبادلات سازنده با شرکت خریدار، در طی دو سال گذشته، چگونه بوده است؟
بالا / متوسط / پایین
▪ آیا سازنده سابقهٔ همکاری موفق بیش از دو سال دارد؟
بلی / خیر
با توجه به شاخصهای منتخب در این بخش و شناسایی مجموعهٔ گزینهها و تعاملات آنها، ۱۶۹ قاعدهٔ معنیدار تعریف شد. مدل کامپیوتری این سیستم، تحت نرمافزار کامپیوتری ام. اس. اکسس تهیه شده است.
ذکر این نکته ضروری است که «متخصصان» این مدل را تیمی از کارشناسان مجرب و صاحب صلاحیت شرکت ساپکو تشکیل دادهاند. بدین ترتیب «دانش» و «اطلاعات» مورد نیاز سیستم با توجه به تخصص و تجربهٔ آنها معرفی شدهاند. «پایگاه دانش» ایجاد شده به عنوان «ورودی» سیستم مهمترین بخش از ساختار این سیستم را تشکیل میدهد.
● نتیجهگیری
در بخش «ارزیابی کلی سازندگان» ارتباط حجم مالی فروش سازندگان در سال ۱۳۸۱ با رتبههای حاصل از بهکارگیری مدل پیشنهادی – چه در حالت کلی و چه با معیارهای ذیربط – بررسی شده است. در مطالعات انجام شده مشخص شد که با اعمال شاخصهای پیشنهادی، هیچ رابطهٔ معنیداری بین عملکرد کلی سازندگان و حجم فروش آنها وجود نداشته است. با تحلیهای آماری و چنانچه کلیهٔ ۴۳۳ شرکت سازنده (دارای اطلاعات معتبر) در نظر باشند، ضریب همبستگی دو عامل مورد نظر تنها ۰۰۰۶۷/۰ برآورد شده است و این مقدار با منظور کردن گروههای سهگانهٔ سازندگان بر حسب حجم فروش (بزرگ، متوسط و کوچک) به ترتیب ۰۵۴/۰، ۰۱۴/۰- و ۰۴۵/۰ است.
در این تحقیق ارتباط استقرار سیستم تضمین کیفیت (ISO) و ارزیابی سیستم، با ارزیابی کلی عملکرد و حجم فروش مورد توجه قرار گرفته است. با بررسیهای انجام شده، ضریب همبستگی ISO با ارزیابی کلی عملکرد ۱۱/۰ و با حجم ریالی فروش در حدود ۱۸/۰ برآورد شده، حال آنکه این مقدار به ازای همبستگی ارزیابی سیستم با ارزیابی کلی عملکرد معادل ۲۱/۰ و با حجم فروش معادل ۱۰/۰ حاصل شده است. بدین ترتیب ارزیابی کلی عملکرد و حجم فروش ارتباط متناسبی با استقرار سیستم تضمین کیفیت در شرکت سازنده نداشتهاند. از سوی دیگر این بررسیها نشان میدهند که ارزیابی کلی عملکرد سازندگان تا حد نسبتاً کمی به ارزیابی سیستم بستگی داشته و در تعیین حجم خرید از سازندگان نیز امتیاز ارزیابی سیستم چندان مورد توجه نبوده است.
رتبهٔ کلی کیفیت در این تحقیق به طور ویژه اهمیت یافته و بدین ترتیب همبستگی بین شاخص کیفیت و حجم ریالی فروش نیز محاسبه شده است. مقدار این ضریب همبستگی عبارت است از ۰۳۱/۰-! در چنین شرایطی نه تنها میزان خرید از سازندگان به کیفیت محصول آنها بستگی نداشته بلکه در برخی موارد – و احتمالاً به ناچار – شرکت ساپکو مجبور به خرید محصولات بیکیفیت یا با کیفیت بسیار پایین شده است.
گفتنی است در «نخستین جشنوارهٔ صنعت قطعهسازی خودرو» در آذرماه سال ۱۳۸۲، براساس نتایج رتبهبندی پیشنهادی در این تحقیق، به شش سازندهٔ برتر شرکت ساپکو در ردهٔ فروش بزرگ (G)، تندیس طلایی اهدا شد و ۵ سازندهٔ برتر در زمینهٔ کیفیت نیز لوح تقدیر دریافت کردند.
طبق مطالعات انجام شده، شرکتهای «صنایع تولیدی کروز» با ۸۰۰ امتیاز، «تولیدی یدکی موتور ایران» با۷۹۸ امتیاز، «فولادفام» با ۷۷۹ امتیاز، «بنیان صنعت اول» با ۷۴۴ امتیاز، «تولیدی شیشههای ایمنی به نور» با ۷۲۲ امتیاز و «پارت لاستیک» با ۷۱۸ امتیاز، به ترتیب رتبههای اول تا ششم برگزیدهٔ ارزیابی کلی عملکرد معرفی شدند.
همچنین در بخش ارزیابی عملکرد کیفی، ۵ شرکت «صنایع شیشهٔ گیلان» با ۴۱۵ امتیاز در ردهٔ سازندگان بزرگ، «صنایع لاستیکی پارمیدا» با ۴۰۶ امتیاز و «گروه تولید قطعات یدکی ایران» با ۴۰۰ امتیاز در ردهٔ سازندگان متوسط، «شرکت تولیدی و صنعتی فنرلول» با ۴۱۶ امتیاز و «شرکت فرآوردههای لاستیکی پویاگستر خراسان» با ۳۹۶ امتیاز در ردهٔ سازندگان کوچک لوح کیفیت دریافت کردند.
● پیشنهادات
با توجه خاص به صنعت خودرو در ایران به عنوان یکی از سرمایه برترین صنایع در زمان انجام این تحقیق و نظر به اهمیت موضوع ارزیای عملکرد در چنین مجموعههای بزرگی، نیز به دلیل امکان بهرهگیری از مطالب ارائه شدهٔ این تحقیق در عموم صنایع بالاخص صنایع تولیدی، اهم پیشنهادات به شرح زیر آورده شدهاند.
۱) انتشار نتایج رتبهبندی عملکرد سازندگان شرکت ساپکو و استفاده از آنها به منظور تشویق سازندگان برتر.
۲) استفاده از نتایج رتبهبندی پیشنهادی در بازنگری قراردادهای فعل تأمین قطعات سازندگان با شرکت ساپکو و عقد قراردادهای جدید.
۳) انجام مستمر، منظم و دورهای این رتبهبندی و تدوین دستورالعمل استفاده از این نتایج در انتخاب سازنده برای عقد قراداد و ارتقای سازندگان ضعیف (ارتقای سازندگان ضعیف از نظر سطح عملکرد)
۴) تأمل در تعیین اثربخش بودن گواهینامهٔ ISO در عملکرد کلی سازندگان براساس نتایج تحقیق.
۵) گسترش الگو و شاخصهای مدل ارزیابی عملکرد شرکت ساپکو به شرکتهای مشابه مانند شرکت سازهگستر سایپا و سایر صنایع مشابه.
منویسنده:
سعید جوانروح و سیما سلمان زاده رجعها
۱- Choy K.L. and Lee W.B. (۲۰۰۲), “A Generic Tool for the Selection and Management of Supplier Relationships in an Outsourced Manufacturing Environment”, Journal of Logistics Information Management, Vol. ۱۵, No. ۴, PP. ۲۳۵-۲۵۳.
۲- Homphreys P., Mcivor R. and Huang G. (۲۰۰۱), “An Expert System for Evaluating The Make or Buy Decision”, Journal of Computers & Industrial Engineering, No. ۴۲, pp. ۵۶۷-۵۸۵.
۳- Neely A., Mills J., Platts K., Richards H., Gregory M., Bourne M. and Kennerley M. (۲۰۰۲), “Performance Measurement System Design: Developing and testing a process-based approach”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۲۰, No. ۱۰, pp. ۱۱۱۹-۱۱۴۵.
۴- Holmberg S. (۲۰۰۲), “A System Perspective on Supply Chain Measurements”, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. ۳۰, No. ۱۰, pp. ۸۴۷-۸۶۸.
۵- Liu J., Ding F. and Lall V.(۲۰۰۰), “Using Data Envelopment Analysis to Compare Suppliers for Supplier Selection and Performance Improvement”, International Journal of Supply Chain Management, Vo,. ۵, No. ۳, pp. ۱۴۳-۱۵۰.
۶- Norton D.(۱۹۹۹), “Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard”, SAP Strategic Enterprise Management, The Balanced Scorecard Collaborative, Inc. and SEM Product Management, www.sap.com
۷- Neely A., Richards H., Mills J., Platts K. and Bourne M. (۱۹۹۷), “Designing Performance Measures: a structured approach”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۱۷, No. ۱۱, pp. ۱۱۳۱-۱۱۵۲.
۸- Vokurka R. J., Choobineh J. and Vadi L. (۱۹۹۶), “A Prototype Expert System for the Evaluation and Selection of Potential Suppliers”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۱۶, No. ۱۲, pp. ۱۰۶-۱۲۷.
۹- Garvin D.(۱۹۹۳), “Manufacturing Strategic Planning”, California Management Review, Summer Vol., pp. ۸۵-۱۰
مهمترین پایگاههای اینترنتی جستجوهای تحقیق:
۱- WWW.ECERALD_LIBRARY.COM
۲- WWW.EBSCOHOST.COM
۳- WWW.SAP.COM
۴- WWW.PEOPLESOFT.COM
۵- WWW.BALDRIGEPLUS.COM
۶- WWW.۱۲.COM
۷- WWW.QPRONLINE.COM
۸- WWW.BAAN.COM
۹- WWW.SeeCOMMERCE.COM
سعید جوانروح و سیما سلمان زاده رجعها
۱- Choy K.L. and Lee W.B. (۲۰۰۲), “A Generic Tool for the Selection and Management of Supplier Relationships in an Outsourced Manufacturing Environment”, Journal of Logistics Information Management, Vol. ۱۵, No. ۴, PP. ۲۳۵-۲۵۳.
۲- Homphreys P., Mcivor R. and Huang G. (۲۰۰۱), “An Expert System for Evaluating The Make or Buy Decision”, Journal of Computers & Industrial Engineering, No. ۴۲, pp. ۵۶۷-۵۸۵.
۳- Neely A., Mills J., Platts K., Richards H., Gregory M., Bourne M. and Kennerley M. (۲۰۰۲), “Performance Measurement System Design: Developing and testing a process-based approach”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۲۰, No. ۱۰, pp. ۱۱۱۹-۱۱۴۵.
۴- Holmberg S. (۲۰۰۲), “A System Perspective on Supply Chain Measurements”, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, Vol. ۳۰, No. ۱۰, pp. ۸۴۷-۸۶۸.
۵- Liu J., Ding F. and Lall V.(۲۰۰۰), “Using Data Envelopment Analysis to Compare Suppliers for Supplier Selection and Performance Improvement”, International Journal of Supply Chain Management, Vo,. ۵, No. ۳, pp. ۱۴۳-۱۵۰.
۶- Norton D.(۱۹۹۹), “Translating Strategy into Action: The Balanced Scorecard”, SAP Strategic Enterprise Management, The Balanced Scorecard Collaborative, Inc. and SEM Product Management, www.sap.com
۷- Neely A., Richards H., Mills J., Platts K. and Bourne M. (۱۹۹۷), “Designing Performance Measures: a structured approach”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۱۷, No. ۱۱, pp. ۱۱۳۱-۱۱۵۲.
۸- Vokurka R. J., Choobineh J. and Vadi L. (۱۹۹۶), “A Prototype Expert System for the Evaluation and Selection of Potential Suppliers”, International Journal of Operations & Production Management, Vol. ۱۶, No. ۱۲, pp. ۱۰۶-۱۲۷.
۹- Garvin D.(۱۹۹۳), “Manufacturing Strategic Planning”, California Management Review, Summer Vol., pp. ۸۵-۱۰
مهمترین پایگاههای اینترنتی جستجوهای تحقیق:
۱- WWW.ECERALD_LIBRARY.COM
۲- WWW.EBSCOHOST.COM
۳- WWW.SAP.COM
۴- WWW.PEOPLESOFT.COM
۵- WWW.BALDRIGEPLUS.COM
۶- WWW.۱۲.COM
۷- WWW.QPRONLINE.COM
۸- WWW.BAAN.COM
۹- WWW.SeeCOMMERCE.COM
منبع : فصلنامه مدیرساز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست