یکشنبه, ۱۸ آذر, ۱۴۰۳ / 8 December, 2024
مجله ویستا
مهر احمدی
«لقد كان لكم فی رسول الله اسوهٔ حسنهٔ» (۱)
سالیان و قرون متمادی است كه دانشمندان و اندیشمندان عالم در پاسخ به این سؤال كه محمد كیست و چه شخصیتی داشته است; كتابها و مقالاتی نوشتهاند و به قدر توان و فهم خویش مطالبی را بیان كردهاند، به طوری كه اگر بخواهیم آثاری كه در خصوص آن پیامبر عظیم الهی به زبانهای مختلف تالیف شده است جمعآوری كنیم، موسوعهی بسیار عظیمی خواهد شد كه از نظر كمی و كیفی بینظیر خواهد بود. به نظر شما رمز عظمت و ماندگاری شخصیت فردی كه به مكتب نرفت و خط نوشت و مسالهآموز صد مدرس شد، چیست؟
محمد ( صلی الله علیه و آله) به دست پروردگار عالمیان پرورش یافت و در مدت رسالت و پیامبری به پیروزیهای بزرگی ستیافت كه بخشی از آن عبارتست از:
- لغو امتیازخواهی و برتریجویی سفید بر سیاه;
- مبارزه با عصبیت، نظام قبیلگی و قوم محوری;
- رهانیدن ستمدیدگان از دست ظلم ستمگران و طاغوتها;
- تثبیت و احیای حقوق از دست رفتهی بانوان;
- فراخوانی مردم به كسب علم و دانش و دوری از فساد و فحشا;
- پی ریزی پایه و شالودهی حكومتبر اساس عقل، منطق و درایتبه جای احساس و عاطفه;
و در یك كلام، او توانست مردمان خشن بیعاطفه و بی احساس شبه جزیرهی عربستان را پس از قرنها فلاكت و بدبختی به عزت و سربلندی و نامآوری برساند و گسترهی حكومت اسلامی را از آن سرزمین خشك و سوزان، تا عمق آفریقا و اروپای سر سبز و پردامنه امتداد بخشد.
ما در این نوشتار به اختصار، تنها به یكی از ابعاد شخصیتی آن حضرت، یعنی اخلاق اجتماعی آن حضرت در كلام بزرگ مربی او; حضرت رب العالمین میپردازیم، چه این كه حضرتش فرمود: «انا ادیب الله و علی ادیبی...» (۲) من تربیتیافتهی خدای متعال هستم و علی به دست من تربیتشده است. در ادامه، اخلاق اجتماعی آن حضرت را در احادیثشیعه و سنی بررسی میكنیم.
خداوند متعال در سورهی مباركهی آل عمران، آیهی ۱۵۹ چنین میفرماید:
«فبما رحمهٔ من الله لنت لهم و لو كنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر فاذا عزمت فتوكل علی الله ان الله یحب المتوكلین»
در آیهی فوق رمز جذب و گرایش مردم به پیامبر (صلیالله علیه و آله) نرمخویی، خوشرویی و ملایمت آن حضرت در رفتار با مردم شمرده شده است و تاكید میكند كه اگر چنین نبودی، مردم از اطراف تو پراكنده میشدند و این موهبتی الهی است.
برای آشنایی بیشتر با خلق و خوی عظیم رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) به سراغ جمعی از صحابهی آن حضرت میرویم و از آنان میخواهیم برایمان از خصوصیات رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) سخن بگویند:
● پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با همراهان
انس بن مالك، همو كه ده سال به خدمت گذاری رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) پرداخته، میگوید: در این مدت برای كارهایی كه انجام میدادم حتی نمیگفتند: چرا این كار را كردهای؟ و اگر كاری را ترك میكردم و انجام نمیدادم، نمیگفتند: چرا انجام ندادهای؟ ایشان در این مدت به من حتی «اف» نگفتند (۳) (كلمهای كه حكایت از اعتراض و ناراحتی داشته باشد، از ایشان شنیده نشد.)
انس میگوید: غذای آن حضرت یك جرعه (شیر) برای افطار و یك جرعه برای سحر بود و چه بسا تنها یك جرعه برای افطار و سحر میل مینمودند.
یك شب برای افطاری آن حضرت شیر آماده كرده بودم ولی با تاخیر حضرت مواجه شدم. گمان كردم حضرت به منزل یكی از صحابه رفته و افطاری خورده است; از این رو شیر را نوشیدم.
حضرت پس از عشا از مسجد آمدند، من بلافاصله از یكی از صحابهی حضرت پرسیدم: آیا پیامبر افطاری خورده است؟ گفت: خیر. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) بی آن كه چیزی بگوید و اعتراضی كند شب را بدون غذا و افطار به صبح رساندند و تا به حال حتی سؤالی در آن مورد نپرسیده و بلكه یادآوری هم نكردند. (۴)
● همكاری در كارهای گروهی
یكی از ویژگیهای پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) تواضع و فروتنی بود، تا جایی كه در جمع اصحاب بدون هیچ امتیازخواهی به همكاری و همیاری میپرداخت.
در كتاب ارزشمند مكارم الاخلاق چنین نقل شده است كه: روزی پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله) به همراه كاروان در سفر بودند، پیامبر فرمود: «گوسفندی برای غذا آماده شود.» یكی از صحابه گفت: ذبح آن با من، دیگری گفت: پوست كردن و سلاخی آن نیز با من و دیگری گفت: پختن آن هم با من، پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «جمع آوری هیزم و چوب نیز به عهدهی من» ، اصحاب گفتند: یا رسولالله، با بودن ما شما زحمت نكشید. فرمود: «میدانم شما كارها را انجام میدهید ولیكن من دوست ندارم كه بر شما امتیازی داشته باشم و خداوند نیز از امتیاز داشتن بندهاش در میان اصحاب خود خشنود نیست» . آن گاه برخاست و به جمعآوری هیزم پرداخت. (۵)
● رفاقت و دوستی با یاران
در كتاب شریف كافی حدیثبسیار جالب و خواندنی در موضوع رفاقت رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) با صحابه نقل شده; متن حدیث چنین است:
«رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) برای انجام غسل از منزل خارج شده و به سوی چاه رفتند. حذیفهٔ بنیمان با پارچهای حایل ایجاد كرد تا پیامبر غسل كرد. آن گاه حذیفه برای غسل نشست، پیامبر ( صلی الله علیه و آله) پارچهای را برداشت تا برای او حایلی درست كند. حذیفه ابا كرد و گفت: پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا، این كار را نكنید. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) نپذیرفت و پارچه را نگه داشت تا حذیفه غسل كرد و فرمود: «هر گاه دو نفر دوستشدند، محبوبترین آنها نزد خداوند كسی است كه با دوستش بیشتر رفاقت و همكاری كند.» (۶)
پیامبر عظیم الشان اسلام در مجالستبا دوستان هیچ گاه خود را برتر و بالاتر از دیگران نمیدانست و در جمعی كه رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) حضور داشت، اگر شخص غریبی وارد میشد و پیامبر را نمیشناختباید سؤال میكرد كه: كدامتان رسول خدا هستید و آن قدر بیآلایش و خاكی بود كه از محل جلوس و شكل لباس وی، كسی نمیتوانست او را بشناسد و همواره به اصحاب و یاران با التفات مینگریست. به این دو داستان توجه كنید.
.سلمان فارسی میگوید: به محضر پیامبر ( صلی الله علیه و آله) (در منزل) مشرف شدم. پیامبر بر بالشی تكیه داده بودند. به محض ورود من بالش خود را به من داده و فرمودند: ای سلمان، اگر مسلمانی بر برادر مسلمان خود وارد شود و او متكایی را از روی احترام و اكرام در اختیارش بگذارد، خداوند حتما او را میآمرزد. (۷)
. روزی اصحاب رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) وارد خانهی پیامبر شدند، به قدری ازدحام شد كه دیگر در خانه جا نبود. جریربن عبدالله (یكی از اصحاب) آمد ولی به دلیل ازدحام، خارج از منزل نشست. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با دیدن او لباس خود را (عبای خود را) برداشت، پیچید و برای وی فرستاد و فرمود: روی این لباس بنشین. جریر بن عبدالله (كه تحت تاثیر مهرورزی پیامبر قرار گرفته بود) لباس را برداشت، بوسید و بر دیدگان خود گذاشت. (۸)
یكی از راههای مبارزه با تملق و چاپلوسی و تعارفات بیفایده و پرضرر، پیش قدمی مسؤولان در كاستن این امور است و چه مناسب استسیرهی عملی پیامبر اكرم ( صلی الله علیه و آله) را اسوه و الگوی خویش قرار دهیم. انس بن مالك میگوید: محبوبترین فرد نزد اصحاب، رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) بود ولی با این حال وقتی پیامبر را میدیدند از جا بلند نمیشدند، زیرا پیامبر ( صلی الله علیه و آله) این كار را دوست نداشت. (۹)
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) به همهی اهل مجلس به طور یكسان التفات مینمود; تا كسی گمان نكند كه دیگری نزد پیامبر گرامیتر است و لحظات خود را میان آنها تقسیم میكرد. (۱۰)
او با یاران خود مینشست، گفت وگو میكرد و فرزندانشان را مورد تفقد قرار میداد و بر دامن خود مینشاند. (۱۱)
در سلام كردن از همه پیشی میگرفت و در مصافحه همیشه دستخود را زودتر جلو میبرد و اصحاب خود را با بهترین اسمشان صدا میكرد و سخن كسی را قطع نمیكرد. (۱۲)
جابر بن عبدالله میگوید: وقتی پیامبر ( صلی الله علیه و آله) سوار مركب بود اجازه نمیداد كسی با او پیاده راه برود، از او میخواست كه «ترك» سوار شود; اگر نمیپذیرفت میگفت: جلوتر از من برو و در جایی كه قرار ملاقات داریم مرا میبینی. (۱۳)
● اوج مهرورزی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله)
عفو و گذشت از زیباترین خصایص انسانی است و انسان هر قدر با فضیلتتر باشد میزان عفو و گذشت و پرهیز از انتقامجویی نیز در او بیشتر خواهد بود. زندگی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) آن هم در میان اعراب تندخو، خشن و احساسی، سرشار از مهر و مهرورزی بود. برای آشنایی بیشتر به قضایای زیر توجه كنید:
. هبار بن اسود كسی است كه هم زمان با خارج شدن زینب (علیها اسلام) (دختر پیامبر ( صلی الله علیه و آله)) از مكه به او حمله میكند و با ضربتی كه به پهلویش میزند موجب سقط جنین و بیماری زینب میشود و وی پس از مدتی بیماری و تحمل رنج وفات مینماید. همو (هبار) وقتی مسلمان شد نزد پیامبر رحمت ( صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: ای رسول خدا، ما اهل شرك بودیم كه خدا به وسیلهی تو ما را هدایت كرد و به واسطهی تو ما را از هلاكت رهانید. از نادانی من و از آن چه به تو رسیده (وفات دخترت زینب در گذر; من به كار زشت و گناه خود اعتراف میكنم. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) كه غم بزرگی بر دل داشتبا مهرورزی تمام فرمود: «همانا خداوند، به تو احسان كرد و به سوی اسلام رهنمونتساخت و اسلام گذشتهها را نادیده میگیرد و پاك میكند... » (۱۴) آیا این نوع گذشت و بخشش جز از قلب مالامال از رحمت و شفقت صادر میشود.
. در یكی از مسافرتها رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) برای انجام كاری از اصحاب فاصله گرفت. هم زمان مردی خود را پنهان كرده و در تعقیب پیامبر ( صلی الله علیه و آله) بود. ناگهان سیل آمد و میان پیامبر ( صلی الله علیه و آله) و صحابه فاصله انداخت. رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) روی زمین دراز كشید تا سیل قطع شود. در این فاصله آن مرد از فرصت استفاده كرد و با شمشیر بالای سر پیامبر حاضر شد و فریاد كشید: ای محمد، چه كسی تو را از دست من نجات میدهد؟ پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: خداوند، مرد جانی پای راستخود را جلو آورد و شمشیر خود را بالابرد تا پیامبر را دو نیم كند; كه ناگهان پایش لغزید و به زمین خورد و شمشیرش افتاد. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) با سرعت جهید و شمشیر را برداشت و بلند كرد و فرمود: حال چه كسی تو را از دست من نجات میدهد؟
گفت: عفو بزرگی تو و پیامبر او را بخشید! ! (۱۵)
و این، مصداق بارز فرازی از دعای جامعهی كبیره است كه: «سجیتكم الكرم» .
● حلم و بردباری رسول خدا
رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) چند دینار به مردی یهودی بدهكار بود. مرد یهودی نزد پیامبر ( صلی الله علیه و آله) آمد و گفت: طلب مرا بده. پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «در حال حاضر چیزی ندارم كه پرداخت كنم.»
یهودی گفت: من تو را رها نمیكنم و از تو جدا نمیشوم تا طلبم را بگیرم!
پیامبر ( صلی الله علیه و آله) فرمود: «در این صورت من هم با تو مینشینم.» رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) با او نشست تا در همان مكان نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا و نماز صبح روز بعد را اقامه نمود. در این میان اصحاب آن مرد را تهدید میكردند و وعده و وعید میدادند.
پیامبر مهر ( صلی الله علیه و آله) به اصحاب خود نگاه كرد و فرمود: «با او چه میكنید؟ !» گفتند: ای رسول خدا، یهودی شما را زندان كند؟ ! فرمود: «خداوند مرا مبعوث نكرده تا به هم پیمان و دیگران ظلم روا دارم» . زمان هم چنان میگذشت و كانون حلم و بردباری هرگز عصبانی نمیشد تا خورشید تابیدن گرفت و روز آشكار شد. ناگهان مرد یهودی گفت: اشهد ان لااله الاالله و اشهد ان محمدا عبده و رسوله! !
مرد یهودی مال خود را در راه خدا تقسیم كرد و گفت: رفتار من با تو برای آن بود كه ببینم صفاتی كه در تورات برایت آمده در وجود تو متبلور هستیا خیر; زیرا در تورات خوانده بودم: محمد بن عبدالله، در مكه متولد میشود و به مدینه هجرت میكند و او تندخو و خشن و اهل داد و فریاد، فحاشی و بددهانی نیست.» (۱۶)
راستی رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) چگونه این سعهی صدر و بسط وجه را در وجود خود نهادینه كرده بود؟ امید كه با تاسی از سیرهی ارزشمند آن پیامبر بزرگ، در عمل بتوانیم زینتبخش دین مبین اسلام باشیم و دیگران را با رفتار خود، به سوی دین و آیین محمدی ( صلی الله علیه و آله) دعوت كنیم.
پینوشتها:
. احزاب / ۲۱.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۱; بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۲۱۰.
. دلایل النبوهٔ، ج ۱، ص ۳۱۲ به نقل از «محمد فی القرآن» ، ص ۷۴، سید رضا صدر.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۷۸، ح ۱۲۳.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۳۶، ح ۱۸۷.
. كافی، ج ۲، ص ۴۹۱.
۷ مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۴۷; بحار، ج ۱۶، ص ۲۹۹.
۰. روضهٔ الكافی، ص ۱۶۱.
۱. بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۱۴۸- ۱۵۳.
۲. بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۱۹۴.
۳. مستدرك، ج ۸، ص ۲۷۳.
۴. محمد فی القرآن (سید رضا صدر)، به نقل از الاصابه، ج ۳، ص ۵۹۷.
۵. مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۶۹.
۶. معانی الاخبار، ج ۱، ص ۱۶۰.
صاحب اثر : سید مهدی حسینی
منبع : ماهنانه یاس پیش شماره۱۱
. احزاب / ۲۱.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۱; بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۲۱۰.
. دلایل النبوهٔ، ج ۱، ص ۳۱۲ به نقل از «محمد فی القرآن» ، ص ۷۴، سید رضا صدر.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۷۸، ح ۱۲۳.
. مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۳۶، ح ۱۸۷.
. كافی، ج ۲، ص ۴۹۱.
۷ مكارم الاخلاق، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۵۷.
. همان، ج ۱، ص ۴۷; بحار، ج ۱۶، ص ۲۹۹.
۰. روضهٔ الكافی، ص ۱۶۱.
۱. بحار الانوار، ج ۱۶، ص ۱۴۸- ۱۵۳.
۲. بحارالانوار، ج ۱۶، ص ۱۹۴.
۳. مستدرك، ج ۸، ص ۲۷۳.
۴. محمد فی القرآن (سید رضا صدر)، به نقل از الاصابه، ج ۳، ص ۵۹۷.
۵. مجمع البیان، ج ۳، ص ۱۶۹.
۶. معانی الاخبار، ج ۱، ص ۱۶۰.
صاحب اثر : سید مهدی حسینی
منبع : ماهنانه یاس پیش شماره۱۱
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست