سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
اصلاح واقعی
آیا كسانی كه با تقلب و حیله ، مكر و خدعه ، پشت هم اندازی و ریا كاری به كاری دست می زنند ، یا مسأله ی پوچ را با رنگ علمی به خورد مردم می دهند ، یا چهره ی واقعی خود را پنهان می دارند ، یا با گول زدن توده ی مردم میداندار زندگی آنان می شوند ، یا ملت ها را به مكتب های بی مایه ای كه به آن لعاب علم زده شده دعوت می كنند ، به خود و مسایلی كه به عرصه ی حیات بشر ریخته اند ، آگاهی ندارند ؟
به گفته ی قرآن مجید آگاهی دارند ، ولی اینان قومی هستند كه در طول تاریخ آب دریای حیات را با این امور گل آلود كردند تا بتوانند برای تغذیه ی امیال و شهوات خود ماهی بگیرند .
بی تردید فضای فرهنگ این دار و دسته ، فضای گمراهی و تاریكی است ، و حمیت و نخوت و غیرت آنان صد در صد جاهلی است .
اینان كه به تمام حقایق هستی و بخصوص به خداوند هستی آفرین كفر ورزیدند ، و به انكار آیات حق برخاستند باید دچار چنین فرهنگی شوند ، و مسایل سخیف و بی پایه ای در مغز آنان پدیدار شود ، آنگاه به عنوان مكتب و آیین به خورد دیگران دهند تا دیگران را هم مانند خود از خدا و حقایق جدا سازند !
اینان هدفی جز فساد در زمین ، و هلاك نسل و كشاورزی ، و آلوده كردن اقوام و ملل به انواع معاصی و گناهان ندارند .
وَإِذَا تَوَلَّی سَعَی فِی الاَْرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْفَسَادَ
سردمداران صهیونیسم در كتاب پروتوكل های خود نوشته اند : ما پیروزی داروین و ماركس و نیچه را به وسیله ی آرای ایشان پایه گذاری كردیم ، و اثر مخرب اخلاقی كه علوم ایشان در فكر غیر یهودی پدید می آورد با كمال تأكید برای ما واضح است .
یهودیت جهانی توسط سه تن از دانشمندان خود : ماركس ، فروید و دركایم ، نظریه ی داروین و تئوری تطور را با زننده ترین صورتی كه در راه كوبیدن هر فضیلتی كه در جاهلیت اروپایی باقی مانده بود مورد استفاده قرار داد ، و این سه دانشمند مغرض بطور دایم دین را با تحقیر و سرزنش یاد می كردند ، و چهره ی آن را در نفوس و اذهان مردم زشت و آلوده نشان می دادند .
اینان همراه با نظریات دانشمندان وابسته به خود ، هیچ یك از جوانب تصور بشر را بدون فساد باقی نگذاشته اند ، زیرا كلیه ی تصورات و علایق انسان را ، از علاقه به خالق گرفته تا علاقه به جهان هستی ، و زندگی و علاقه به ابنا نوع ، همگی را فاسد و تباه ساخته و به یك سلسله از انحرافات تبدیل كرده است .
انحراف اصلی در تصور حقیقت الهی و علاقه ی انسان به خدا ، انحراف در تصور جهان هستی و علاقه ی آن به خدا ، و علاقه ی انسان به جهان و علاقه ی جهان به انسان .
انحراف در تصور حیات و پیوستگی ها و اهداف آن ، انحراف در تصور نفس بشری و روابط انسان با انسان و فرد با اجتماع و همسر با همسر ، و به طور خلاصه انحراف در كلیه ی شئون حیات .
در سایه ی شوم این انحراف ، شرایط زندگانی واقعی تحت تأثیر اهوا ، خضوع در برابر طاغوت و تسلیم در چنبر شهوات واقع می شود ، و دامنه ی فساد به طور روزافزون گسترش می گیرد ، و كار هلاك و دمار وقتی به پایان می رسد كه « خدا » آخرین و بی تأثیرترین معبود در زندگی مردم گردد ، و آلهه و معبودات باطل بر كلیه ی شئون حیات مسلط شوند.
اینان كار را با ژست علمی به خود گرفتن به جایی رساندند كه به باور اكثر مردم دنیا دادند كه جبر اقتصادی ، جبر اجتماعی و جبر تاریخی همگی در سرنوشت انسان حكومت و تأثیر دارند و به صورت قدر حتمی و قاطعی ، بدون مداخله ی اراده ی انسان ، زندگانی انسان را تحت سیطره و تسخیر قرار می دهند .
این جملات واهی و كلمات سخیف ، كار بسیاری از مردم جهان بخصوص اروپا و آمریكا ، و بخصوص نسل جوان بسیاری از جوامع را به جایی رساند كه گویی لا ینقطع این فریادها را از گلوی انسان می شنویم : « من از قید بندگی و طوق عبودیت رسته ام ، و برنامه ی زندگی خود را به میل و اراده ی خویش طرح و تنظیم می كنم ! من عقاید و سلوك خود را بر وفق عقل و نظر خود پایه گذاری و ترسیم می كنم . من زندگی كنونی و آینده ی خود را با استقلال ذاتی و بدون سرپرستی خدا می سازم ! »
در نتیجه ی همین ادعا ، خویش را از سنگر حمایت خدا بیرون رانده ، و به دام مكر و حیله ی شیطان درافكنده است .
در نتیجه ی همین ادعاست كه اهریمن شر و فتنه فرصت یافته و تسلط و نفوذ خود را در سراسر زمین گسترش داده است .
در نیتجه ی همین ادعا و غرور است كه ظلم و بیداد ، اكناف جهان را فرا گرفته و انواع عبودیت ، همگی اقوام بشری را زیر یوغ ذلت كشیده و گروهی را به عبودیت سرمایه ، و گروهی را به عبودیت دولت ، و گروهی را به عبودیت دیكتاتور ، و گروهی را به عبودیت شهوات خانمانسوز گرفتار ساخته است .
در نتیجه ی همین ادعا و غرور است كه فسق و فجور در سراسر جهان گسترش یافته و همگی پسران و دختران را در معرض آلودگی و فساد قرار داده است .
در نتیجه ی همین ادعا و انحراف است كه از یك سو جنون و اختلال مشاعر ، تیمارستانهای كشورهای متمدن را بر دیوانگان تنگ ساخته ، و از دیگر سو وسوسه ی مدپرستی و فیلم ها و ستاره های سینما و تلویزیون و سایر شهوات ، مردم را از توجه به حقیقت خویش باز داشته ، و سراسر عمرشان را در غفلت و تباهی گذاشته است .
نتیجه ی این زندگی نكبت بار كه تمام شئون ظاهر و باطنش غرق آلودگی و انحراف ، و فسق و فجور است این است كه بسیاری از مردم جهان را سرخورده كرده ، و ابر سیاه و تاریك یأس و ناامیدی را در فضای جانشان جای داده ، و در عین اینكه زیر ضربات تازیانه ی وجدان و فشار فطرت دست و پا می زنند می گویند : راه اصلاح به روی انسان بسته است یا اگر هم باز باشد انسان قدرت حركت در آن را ندارد و در نهایت برای اینكه خود را تا اندازه ای آرام كند می گوید : انسان نسبت به همه ی امورش محكوم قضا و قدر و جبر است .
ولی این جملات هم محصول حكومت همان فرهنگ شیطانی ، و فضای جاهلی است ، و چیزی جز نشخوار همین آلودگان و تبهكاران نیست .
فرهنگ پاك اسلام ناب كه تبلور قطعی در مذهب شیعه ی دوازده امامی دارد با تكیه بر آیات قرآن و معارف امامان معصوم ، همراه با دلیل و حكمت و منطق و برهان اعلام می دارد كه راه اصلاح هرگز به روی بشر بسته نیست ، و تا روز برپا بودن جهان بسته نخواهد شد ، و حركت انسان در راه صلاح و سداد ، در امكان تمام افراد انسان ، گرچه به انواع گناهان آلوده باشند هست ، و عقاید و اعمال و اخلاق آدمی به هیچ وجه جبری و محكوم قضا و قدر نیست .
شایسته است به گوشه ای از معارف الهیه ، و فرامین ملكوتیه كه هدایت كننده ی انسان به سوی صلاح و سداد ، پاكی و پاكدامنی و نسخه ی نجات دهنده ی انسان از آلودگی و معاصی است اشاره شود. امام صادق (علیه السلام) به مردی فرمودند : اِنَّكَ قَد جُعِلْتَ طَبیبَ نَفْسِكَ ، وَبُیِّنَ لَكَ الدّاءُ ، وَعُرِّفْتَ آیَهَٔ الصِّحَّهِٔ ، وَدُلِلْتَ عَلی الدَّواءِ ، فَانْظُرْ كَیْفَ قِیامُكَ عَلی نَفْسِكَ..
همانا تو را طبیب خودت قرار داده اند ، و درد را برایت بیان كرده اند ، و نشانه ی صحت را به تو شناسانده اند ، و به دارویت راهنمایی كرده اند ، در نتیجه اندیشه كن كه چگونه در اصلاح وضع خود به پا می خیزی .
آری انسان آگاه به موقعیت و وضع و شأن خویش طبیب خود است ، درد او عقاید باطله ، اخلاق شیطانی و اعمال ناهنجار است كه مفصلا در قرآن و روایات برای او بیان شده . ایمان مستقیم ، سلامت اخلاق ، آرامش درون ، عمل پاك ، همه و همه نشانه و علامت سلامت است . توبه و استغفار ، تقوا و عفت و مبارزه با گناه داروی تمام دردهاست ، این انسان است كه با كمك گیری از این حقایق باید به اصلاح خود اقدام نماید .
امام باقر (علیه السلام) از پدرانش روایت می كنند كه پیامبر در وصیتش به امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) فرمودند : یا عَلِیُّ ! اَفْضَلُ الْجِهادِ مَنْ اَصْبَحَ لاَ یَهُمُّ بِظُلْمِ اَحَد.
یا علی ! برترین جهاد این است كه شخص صبح كند در حالی كه نیت ستم به احدی را نداشته باشد .
انسان اگر هر روزش را بدین صورت قرار دهد كه از خانه خارج شود در حالی كه نیتش نسبت به تمام انسانها حتی به دشمنانش خیر باشد ، و قصدی جز خدمت به مردم نداشته باشد ، ادامه ی این حالت ، باطن را غرق نور و ظاهر را آراسته به صلاح و درستی می نماید . امام صادق (علیه السلام) فرمودند : اَنْ مَلَكَ نَفْسَهُ اِذا رَغِبَ ، وَاِذا رَهِبَ ، وَاِذا اشْتَهی ، وَاِذا غَضِبَ ، وَاِذا رَضِیَ ، حَرَّمَ اللهُ جَسَدَهُ عَلَی النَّارِ.كسی كه به وقت رغبت ، و زمان ترس ، و به هنگام میل ، و در گیر و دار خشم و خشنودی ، وجودش را از افتادن در گناه و معصیت ، و ظلم و ستم حفظ نماید ، خداوند بدنش را به آتش دوزخ حرام می كند . امیرالمؤمنین (علیه السلام) بسیار می فرمودند : نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ ، وَجَافِ عَنِ اللَّیْلِ جَنْبَكَ ، وَاتَّقِ اللهَ رَبَّكَ.
قلب خود را با اندیشه در امور بیدار كن ، شب را به عبادت حق بپرداز و در تمام شئون زندگی پروردگارت را پروا كن . امام صادق (علیه السلام) فرمودند : اَلتَّفَكُّرُ یَدْعُو اِلَی الْبِرِّ وَالْعَمَلِ بِهِ .
اندیشه در همه ی امور ، انسان را به جانب نیكی و عمل به آن می كشاند .
مردی به حضرت صادق (علیه السلام) عرضه داشت : مرا از مكرمت های اخلاقی خبر ده ، حضرت فرمودند : اَلعَفْوُ عَمَّنْ ظَلَمَكَ ، وَصِلَهُٔ مَنْ قَطَعَكَ ، وَاِعْطاءُ مَنْ حَرَمَكَ ، وَقَوْلُ الْحَقِّ وَلَوْ عَلی نَفْسِكَ .
گذشت و چشم پوشی از كسی كه بر تو ستم نموده ، و صله نمودن با كسی كه با تو جدایی كرده ، و عطا كردن به كسی كه تو را محروم از بخشش خود نموده ، و گفتن حق گرچه به ضرر خودت باشد .
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : کسی كه عمل زشتی یا شهوت حرامی بر او عرضه شود ، پس به خاطر ترس از خدا اجتناب كند ، خداوند آتش قیامت را بر او حرام نماید و از وحشت اكبر امانش دهد و به وعده ای كه در كتابش داده « برای كسی كه مقام پروردگارش را بترسد دو بهشت است » وفا نماید .
بدانید هركس دنیا و آخرت به او عرضه شود پس دنیا را بر آخرت اختیار كند ، خداوند عزّ و جلّ را در قیامت ملاقات كند در حالی كه حسنه ای برای نجاتش از عذاب نخواهد داشت ، و هركس آخرت را بر دنیا اختیار نماید و دنیای فانی را معبود خود قرار ندهد ، خداوند از او خشنود گردد ، و زشتی های عملش را بیامرزد. راوی می گوید به حضرت صادق (علیه السلام) گفتم : قَوْمٌ یَعْمَلُونَ بِالْمَعَاصِی وَیَقُولُونَ : نَرْجُو ، فَلاَ یَزالُونَ كَذَلِكَ حَتّی یَأْتِیَهُمُ الْمَوْتُ ! فَقالَ : هؤُلاءِ قَوْمٌ یَتَرَجَّحُونَ فِی الاَْمانِیَّ ، كَذَبُوا ، لَیْسُوا بِراجینَ ، إنَّ مَنْ رَجا شَیْئاً طَلَبَهُ ، وَمَنْ خَافَ مِنْ شَیْء هَرَبَ مِنْهُ .
گروهی اهل معصیت و گناهند و می گویند در عین آلودگی امیدواریم ، به همین صورت زندگی می كنند تا بمیرند ! حضرت فرمودند : اینان مردمی هستند كه به جانب آرزوی پوچ چرخیده اند ، دروغ گفتند ، اهل امید نیستند . كسی كه به حقیقتی امید دارد آن را می طلبد ، و از چیزی كه بیم دارد از آن فرار می كند . امام صادق (علیه السلام) در توضیح آیه ی : ( ولِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ (۲) ، فرمودند : مَنْ عَلِمَ اَنَّ اللهَ یَراهُ ، وَیَسْمَعُ ما یَقُولُ ، وَیَعْلَمُ ما یَعْمَلُهُ مِنْ خَیْر اَوْ شَرّ ، فَیَحْجُزُهُ ذلِكَ عَنِ الْقَبیحِ مِنَ الاَعْمالِ ، فَذلِكَ الَّذِی خَافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الهَوی .
كسی كه بداند خدا او را می بیند ، و آنچه می گوید می شنود ، و آنچه از خوبی و بدی انجام می دهد می داند ، و این توجه او را از زشتی باز دارد ، كسی است كه از مقام خدا خائف است و نفس را از هوا باز داشته . امام صادق (علیه السلام) به عمرو بن سعید فرمودند : اُوصِیكَ بِتَقْوَی اللهِ وَالْوَرَعِ وَالاِجْتِهادِ ، وَاعْلَمْ أَنَّهُ لاَ یَنْفَعُ اجْتِهادٌ لاَ وَرَعَ فِیهِ.
تو را به پیروی از خدا در همه ی امور ، و پرهیز از گناه ، و كوشش در عبادت و خدمت به خلق سفارش می كنم ، و بدان كوششی كه در آن پرهیز از گناه نباشد سودی ندارد .
امام صادق (علیه السلام) می فرمودند : عَلَیْكَ بِتَقْوَی اللهِ وَالْوَرَعِ وَالاِْجْتِهادِ ، وَصِدْقِ الْحَدیثِ ، وَاَداءِ الاَمانَهِٔ ، وَحُسْنِ الخُلْقِ ، وَحُسْنِ الجِوارِ ، وَكُونُوا دُعاهًٔ اِلی اَنْفُسِكُمْ بِغَیْرِ اَلْسِنَتِكُمْ ، وَكُونُوا زَیْناً وَلاَ تَكُونُوا شَیْناً ، وَعَلَیْكُمْ بِطولِ الرُّكوعِ وَالسُّجودِ ، فَاِنَّ اَحَدَكُمْ اِذَا اَطالَ الرُّكوعَ وَالسُّجودَ هَتَفَ اِبْلیسُ مِنْ خَلْفِهِ وَقالَ : یا وَیْلَهُ ، اَطاعَ وَعَصَیْتُ ، وَسَجَدَ وَاَبَیْتُ.
بر شما باد به پروای از حق در همه ی امور ، و حفظ خویش از تمام گناهان ، و كوشش در عبادت و خدمت به مردم ، و راستی در گفتار و ادای امانت ، و حسن خلق ، و نیكو همسایه داری ، و جلب مردم به آیین حق با اعمال و رفتار و اخلاق صحیح . زینت دین باشید ، عامل وهن و سبكی دین نباشید ، ركوع و سجود خود را در نمازها طولانی كنید ، همانا وقتی یكی از شما ركوع و سجودش را طولانی كند ، ابلیس از پشت سر او فریاد می زند : وای اطاعت كرد و من سرپیچی نمودم ، سجده كرد و من امتناع كردم ! رسول خدا به امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند : ثَلاثَهٌٔ مَنْ لَقِیَ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ بِهِنَّ فَهُو مِنْ اَفْضَلِ النَّاسِ : مَن اَتَی اللهَ عَزَّ وَجَلَّ بِمَا افْتَرَضَ عَلَیْهِ فَهُوَ مِنْ اَعْبَدِ النَّاسِ ، وَمَنْ وَرِعَ عَنْ مَحارِمِ اللهِ فَهُوَ مِنْ اَوْرَعِ النّاسِ ، وَمَنْ قَنَعَ بِما رَزَقَهُ اللهُ فَهُوَ مِنْ اَغْنَی النّاسِ . ثُمَّ قالَ : یا عَلِیُّ ! ثَلاثٌ مَنْ لَمْ یَكُنَّ فِیهِ لَمْ یَتِمَّ عَمَلُهُ : وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعاصِی اللهِ ، وَخُلْقٌ یُداری بِهِ النّاسَ ، وَحِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ ـ اِلی اَنْ قَالَ ـ یَا عَلِیُّ ! الاِسْلامُ عُرْیانٌ وَلِباسُهُ الْحَیاءُ ، وَزِینَتُهُ الْعِفافُ ، وَمُرُوَّتُهُ العَمَلُ الصّالِحُ ، وَعِمادُهُ الْوَرَعُ .
سه برنامه است كه هركس خدا را با آنها ملاقات نماید از بهترین مردم است : كسی كه عمل به آنچه بر او واجب شده است را به پیشگاه حق ارایه كند ، او برترین بنده است ، و كسی كه از تمام حرامها خودداری كند از پارساترین بندگان است ، و آنكه به روزی داده شده ی خداوند قناعت ورزد ، از بی نیازترین مردم است ; سپس فرمودند : یا علی ! سه چیز است كه در هر كس نباشد عملش تمام نیست : قدرتی كه او را از معاصی خدا مانع گردد ، و اخلاقی كه با آن با مردم مدارا نماید ، و حوصله و حلمی كه جهل جاهل را با آن برگرداند تا فرمودند : یا علی ! اسلام عریان است ، لباسش حیا ، و زینتش عفاف ، و جوانمردی اش عمل صالح ، و ستونش ورع و پارسایی است . ا
امام باقر (علیه السلام) فرمودند :اِنَّ اَفْضَلَ العِبَادَهِٔ عِفَّهُٔ الْبَطْنِ وَالْفَرْجِ .
همانا برترین عبادت نگاهداری شكم و شهوت از حرام خداست. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : اِنَّما شِیعَهُٔ جَعْفَر مَنْ عَفَّ بَطْنُهُ وَفَرْجُهُ ، وَاشْتَدَّ جِهادُهُ وَعَمِلَ لِخالِقِهِ ، وَرَجا ثَوابَهُ ، وَخَافَ عِقابَهُ ، فَاِذا رَأَیْتَ أُولئِكَ ، فَأُولئِكَ شِیعَهُٔ جَعْفَر .
همانا پیرو جعفر كسی است كه شكم و شهوت را از حرام حفظ كند ، كوشش او در راه خدا شدید باشد ، محض خدا عمل كند ، به پاداش حق امیدوار و از عذابش بترسد ، چون اینان را دیدی ، اینان شیعه ی امام صادق هستند . رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند : لاَ تَزالُ اُمَّتِی بِخَیْر ما تَحابُّوا وَتَهادَوْا وَاَدُّوا الاَمانَهَٔ ، وَاجْتَنبُوا الحَرامَ ، وَقَرَوُا الضَّیْفَ ، وَاَقامُوا الصَّلاهَٔ ، وَآتُوا الزَّكاهَٔ ، فَاِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذلِكَ ابْتُلُو بِالْقَحْطِ وَالسِّنینَ(۱) .
دایم امت من به خیر و نیكی اند تا به یكدیگر محبت ورزند و به یكدیگر هدیه دهند ، و امانت را ادا كنند ، و از حرام بپرهیزند ، و مهمان را پذیرایی نمایند و نماز را برپا دارند و زكات مال را بپردازند . اگر این امور را انجام ندهند به قحطی و خشكسالی مبتلا شوند .
از روایاتی كه در سطور قبل ملاحظه كردید استفاده می شود كه راه اصلاح به روی همگان برای همیشه باز است ، و حركت در این راه نورانی ، برای هركس كه بخواهد ممكن است ، و انسان در عمل و رفتار ، و كردار و اخلاق به چیزی مجبور نیست ، و آزادانه می تواند با نیتی پاك و تصمیم و عزمی جدی به واقعیاتی كه در آن روایات اشاره شده و خلاصه اش به شرح زیر است آراسته گردد ، و این همه نیكی و خیر و زیبایی معنوی را به جای آن همه زشتی و بدی و هیولای شیطانی بگذارد ، و با دست خود همراه با یاری و نصرت حق ، سیئات اخلاقی و عملی و باطنی را تبدیل به حسنات باطنی و عملی و اخلاقی نماید ، كه هركس در راه اصلاح قرار بگیرد ، خداوند در تبدیل شدن سیئات به حسنات به او كمك خواهد داد ، و چون حسنات را جایگزین سیئات كند ، تمام سیئات گذشته اش بخشیده خواهد شد .
إِلاَّ مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلاً صَالِحاً فَأُولئِكَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئَاتِهِمْ حَسَنَات وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً
مگر آنان كه توبه كردند و ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند ، اینانند كه خداوند سیئات آنان را به حسنات تبدیل كرد و خداوند آمرزنده ی مهربان است .
إِلاَّ مَن ظَلَمَ ثُمَّ بَدَّلَ حُسْناً بَعْدَ سُوء فَإِنِّی غَفُورٌ رَّحِیمٌ .
مگر كسانی كه ستم كردند ، آنگاه در مقام توبه و جبران برآمدند و بدی را تبدیل به نیكی كردند ، من نسبت به آنها آمرزنده و مهربانم .
پایگاه استاد حسین انصاریان
منبع : عرفان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست