جمعه, ۱۳ مهر, ۱۴۰۳ / 4 October, 2024
مجله ویستا
بغض عجیب ترانه
«بغض» اتفاق عجیبی بود. طرح جلدی نامتعارف، شعرهایی دیگرگونه و نام هایی آشنا و دور. «بغض» به یاد واروژان ساخته شده است. واروژان همیشه جاوید. آشنایی دیگر بر جلد نوار خودنمایی می کند، «ا . سرفراز». برخی از شعرها را که می شنوی انگار صدا ، صدای اردلان است. اردلان سرفراز. هرچند که بعدها اشعار این آلبوم در کتاب افشین سرفراز منتشر شد، اما هوا هوای اردلان بود.
آنان که در بحبوحه ارائه صداهای تقلبی و تقلیدی، به دنبال اثر و یاد خاطره ای از صداهای بی بدیل خوانندگان برتر موسیقی پاپ ایران می گشتند، نام واروژان و یاد سرفراز آنان را وادار می کرد تا با دقت بیشتری به آن بنگرند و این کنکاش موشکافانه، احترام و اشتیاقی عظیم را برای این اثر بوجود آورد.
پس از انتشار این آلبوم به فاصله ای اندک «آخرین غزل» به بازار آمد. آلبومی که تمام مراحلش قبل از بغض انجام گرفته بود اما بعد از آن به بازار آمد. انتخاب هوشمندانه ترانه ها، فضای رویایی و کمیاب آهنگ ها، طرح جلدی که در نوع خود بی نظیر بود و مسائلی دیگر این آلبوم را نیز ماند بغض برای مخاطبان جدی ترانه عزیز کرد و ماندنی.
دیگر نمی شد نام آن را اتفاق گذاشت. بغض و آخرین غزل را که در کنار هم قرار دهیم، شباهت های بسیاری می بینیم. خوبی های بسیاری در این دو آلبوم کنار هم قرار گرفته اند که نمی توانند اتفاقی باشند و نقاط اشتراک این دو آلبوم، داریوش تقی پور و مانی رهنما. اولی از برترین آهنگسازان اولین جشنواره موسیقی پاپ ایران و دومی برنده ستاره طلایی بهترین خواننده پاپ ایران از این جشنواره.
فضای آن روزها طالب خوانندگانی بود که دزد بودند. دزد صدا. تعدادی داریوش بودند و تعدادی ابی. ستار هم داشتیم و معین. خوانندگانی که بد می خواندند، بی هدف بودند و با اندک بهایی خود را می فروختند و فروختند. خوانندگانی که هیچ گاه حتی سعی نکردند از بیداری بخوانند.
وضعیت آهنگسازی نیز بهتر از خوانندگی نبود. ملودی های تکراری، تنظیم های سست، نداشتن نظم کاری و بی فکر و بی فلسفه بودن کار آهنگسازان. آهنگ هایی که در اولین ثانیه ها می شد به راحتی ردپای ترانه های مشهور را در آنها پیدا کرد.
ترانه سرایی اما حالش بسیار وخیم بود –و هست- . افرادی که به وضوح از بزرگترین اساتید تقلید می کردند –تقلید به معنای واقعی کلمه نه به معنای الگو برداری یا سرمشق گرفتن- و با وقاحت تمام در مقابل آنان صف آرایی می کردند –و عجبا که اینان بیشتر از هر ترانه سرای دیگر شناخته شدند-.
در این بین آهنگساز بغض و آخرین غزل و ترانه سرایان و خواننده ی همیشه همراهش، نشان دادند که راه مشخصی را در ترانه پیش گرفته اند، و کارهایشان را نه به یاری بخت و اقبال و باد و موج که با کمک فکر خویش می سازند.
داریوش تقی پور با انتخاب دقیق اشعار و فضاهای دلنشینی که خلق می کند بی تردید جزو برترین ها و از معدود آهنگسازان بیدار ما است.
منبع : دو هفته نامه فریاد
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست