پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
ستم اجتماعی و نجات از آن
پس از سالها فراخوانی به ایجاد عدالت اجتماعی ، و برپایی احزاب سوسیالیستی ، ستم اجتماعی در ممالک اسلامی همچنان واقعیتی انکار ناپذیر است.
گروههایی همچنان از امتیازاتی نامعقول و نابرابر برخوردارند ، و با در اختیار داشتن میلیونها و میلیاردها از همه فرصتها و انواع امکانات استفاده می کنند. و بدون سعی و تلاش ثروت و قدرت به سوی آنها مدام در سیر و حرکت است .
از طرف دیگری بسیاری از مردم را می بینیم که برای دستیابی به لقمه ای نان به هر دری می زنند، و دربسیاری از موارد موفق می شوند و چنانچه توفیقی رفیق راهشان بشود ، تنها پس از مشقتهای فراوان و ریختن عرق پیشانی و اشک آه خواهد بود.
از طرفی قصرها و ویلاهای شیک و زیبایی وجود دارندکه کسی در آنها سکونت ندارد و صاحبان آنها تنها چند صباحی از تابستان یا زمستان را در آن به سرمی برند و از طرف دیگر کوخها و خانه هایی وجود دارند که از نی وخیزران و خشت خام در حاشیه شهرها و روستاها و با کوچه های باریک و غیر بهداشتی ساخته شده اند که در هر اتاق آن یک خانواده گاهی همراه با پدر و مادر بزرگ و ... زندگی می کنند.
جوانانی که گاهی عمرشان از سی سال گذشته است و بخاطر محرومیت از خانه ای هر چند کوچگ که سرپناه آنها و همسرشان باشد، ودیگران به خاطر آنکه توانایی پرداخت هزینه های سرسام آور مهریه ومراسم عروسی را ندارند،امکان ازدواج و تشکیل خانواده از آنها گرفته شده است .
هستند کسانی که برای سیر نمودن شکم و یا ستر عورت و معالجه بیماری پولی در جیب ندارند ، اما برخی دیگر با میلیونها سر و کار دارند و آن را برای اسراف کاری و ریخت و پاش به کار می گیرند، و از زندگی اشرافی برخوردارند و همچون ((مترفینی )) به سر می برند که قرآن آنها را دشمنان همه رسالتها و تحولات مثبت نامیده است . و آنگونه اسرافکاران ومترفین را- بر اساس سنتها ی خداوند – پیشقراولان هلاک و نابودی جامعه ها می شمارد . خداوند متعال می فرماید:
((هر گاه بخواهیم شهر و دیاری را نابود نماییم،افراد دارا و شهوتران و خوشگذران آنجا را سردار و چیره می گردانیم و آنان در آن شهر و دیار به فسق و فجور می پردازند .سپس فرمان(وقوع عذاب) برآنجا واجب وقطعی می گردد و آنگاه آنجا را سخت درهم می کوبیم .))
زیرا نظام اجتماعی ظالمانه بر روی سیاست و اقتصاد و رشد و شکوفایی و اخلاق تأثیراتی بسیار منفی را در پیشرفت خواهد داشت.
هرگاه گروه اندکی از مردم سرمایه ها را به تنهایی بکار گیرند، یا قشر و خانواده ای از امتیازاتی که دیگران ندارند، برخوردار شوند، این بدان معناست که آنان می توانند بر سیاست تأثیر بگذارندو به خاطر برخورداری و بهره داری از ثروتها ی فراوان خود و نفوذی که در میان مسئولین دارند، به مقامهای بالای حکومتی هم دسترسی پیدا کنند.
حتی درکشورهایی که در آنها انتخابات برگذار می شود ، پول و سرمایه به وسیله تبلیغات گسترده و تأثیرگذاری بر نیروهای قدرتمند و خریدن آراء دیگران نقش مهم و سرنوشت سازی را بازی می کند. وضع و حالی که باعث گردیده برخی پیش از تلاش برای تحقق دمکراسی سیاسی ، برای ایجاد دمکراسی اجتماعی تلاش کنند،اما در نهایت هر دوی آنها را از دست دادندو به هدف خود نرسیدند.
و در بخش اقتصاد و رشد اقتصادی وقتی مردم می بینند که کارگران و زحمتکشان در محرومیت و راحت طلبان درناز ونعمت به سر می برند، و کسانی که میلیون میلیون به سرمایه آنان افزوده می شود ، همان غارتگران اقتصادیف و فروشندگان عمده مواد مخدر ، و وارد کنندگان غذاهای فاسد شده و شیرخشک آلوده به اشعه های خطرناک و افراد دیگری هستند که بر روی سلامتی مردم و زندگی کودکان قمار ومعامله می کنند . و همچنین می بینند که ثروتها ودرآمدها بر اساس عدالتی که دین برای ایجاد آن آمده و ادراه و برپایی آسمانها و زمین بر اساس آن است، توزیع نمی گردد.بلکه بر اساس معیارهای منفعت طلبانه گروهی و کششهای ناروای بشری حیف ومیل می شود، این گونه امور قطعاً تأثیراتی منفی بر روی کار و تولید و سازندگی خواهد داشت .
در بسیاری موارداحساس مظلومیت فرد را در مقابل دفاع از وطن و سرزمین خویش بی تفاوتی می نماید. وطنی که نتوانسته مشکل بیکاری ، گرسنگی و امنیت او را حل کند ، چگونه حاضر است از آن دفاع کند .
همین موضوع باعث گردیده که حضرت عمر ابن خطاب دومین خلیفه راشد، در جواب نامه والی و استاندار حمص که از او خواسته بود، بودجه ای برای ساختن دیواری بر گرد شهر در اختیارش بگذارد . بگوید:(( برگرد انتشارات دیوار عدالت را بکش و معابرش را از ستم پاک گردان!)) منظورشان این بود که چنانچه مردم شهری احساس کنند که بر اساس عدالت با آنها رفتار می شود و حق کسی ضایع نمی گردد ، بسیار بهتر از قلعه و دیوار آن را در برابر دشمنان مورد حمایت قرار می دهند و تا پای جان از آن دفاع خواهند نمود.
و در عرصه اخلاق و روابط اجتماعی ، ستم و حق کشی زمینه رذایلی مانند: حقد و حسد وکینه را به وجود خواهد آورد ، رذایلی که پیامبر خدا (ص) آنها را آفات کننده امت ها نامیده است بروز خواهند کرد .
همچنان که روح فرصت طلبی و ثروت اندوزی افسار گسیخته و از هر راهی که ممکن بشود را گسترش داده و بهانه دقت و استقامت در کار روح اطمینان و برادری از میان برداشته می شود، اینها و بسیار امور دیگر برخی از پیامدهای ستم اجتماعی و از عوامل نابود کننده ملتها و جامعه ها می باشند.
بیداری اسلامی برای نجات از ستم اجتماعی واقامه عدالت و کم نمودن هر چه بیشتر فاصله های طبقاتی راه حلهای دادگرانه و متناسبی را ارئه می دهد. به گونه ای که زیر سایه اندیشه و نگرشی که معنویت را با مادیت و خیر دنیا را با نعمتهای آخرت و مصالح افراد را با مصالح جماعت در کنار هم قرار می دهد. از ازدیاد ثروت ثروتمندان و فقر مستمندان جلوگیری کند .
۱) احترام به مالکیت فردی به شرطی که از راه مشروع و درست بدست امده باشد . همچنین لازم است حد و حدود وبندهای مناسبی بر مالکیت افراد قرار داده شود. در این راستا که مال و دارایی اساساً متعلق به خداوند است و انسان نیابت و وکالت را در مورد آن بر عهده دارد.همچنین جلوگیری از وارد کردن زیان از طرف مالکین به دیگران به ویژه زیان به جامعه ، زیرا مالکیت فردی مالکیتی مطلق نبوده و ضرر رسانی و ضرر پذیری در اسلام روا نیست.
۲) تحریم در آمدهای نامشروع مانند: تجارت مواد مخدر و مایعات مست کننده، غصب و دزدی ، رشوه، سوءاستفاده از مقام، و هر روش دیگری که منجر به سوءاستفاده از اموال مردم بشود.
۳) جلوگیری از ((ربا و احتکار)) که دو پایی است که سرمایه داری سیری ناپذیر بر روی آنها راه می رود.
۴) مصادره اموالی که از راه نامشروع جمع گردیده و بکارگیری آن در راستای رفاه و رفع محرومیت از طبقات اجتماع، هر چند بر تملیک آن اموال حرام سالهای زیادی سپری شده باشد، زیرا گذر زمان حرام را حلال نمی گرداند.
۵) باز پرسی و بررسی وضع کسانی که به یکباره ثروتمند می شوند، و اموال مشکوکی را از طریق تجارت بدست آورده باشند. اینگونه افراد در هر مقام و موقعیتی که باشند از این بازپرسی مستثنی نشوند، به ویژه چنانچه در مدیریتهای بالای مالی دولتی قرار داشته باشند. و این قانون (( از کجا آورده ای؟ )) را برای اولین بار پیامبر خدا (ص) آن را آغاز و بارها در زمان حضرت عمر به اجرا درآمد.
۶) جلوگیری از مالکیت فردی در آمدن اموال و ثروتها عمومی ، در راستای پیروی از این فرموده پیامبر خدا (ص) که می فرماید: ((همه مردم در سه چیز با هم شریک هستند: آب،چراگاه، و آتش.)) با توجه به اینکه این سه مورد در عصر رسول خدا جزو نیازهای ضروری عمومی بوده است امروزه چیزهای دیگری را مانند: معادن نفت و طلا و... می توان به آنها اضافه کرد .
۷) جلوگیری از اسراف کاری و اشرافی گری و ریخت و پاش ثروتمندان ، صورت ضرورت می توان از دخل و تصرف آنها در اموالشان جلوگیری نمود.
زیرا خداوند متعال می فرماید:
((اموال کم خردان را که در اصل اموال شماست در اختیار آنان قرار ندهید ، زیرا که خداوند اموال را اقوام زندگی شما قرار داده است .))
توجیه و عادت دادن اجتماع به میانه روی در مصرف و پرهیز از به هدر دادن اموالی که به هیچوجه دوباره به فرد و جامعه بر نمی گردد و منفعتی مادی و معنوی را برای آنها در پیشرفت نخواهد داشت. و مقابله با عادتهای مضر مصرف گرایی در راستای پاسداری از ثروتهای خصوصی و عمومی.
۸) برخورداری از کار مناسب حق همه افرادی است که به گونه ای توانایی کار را دارند. و در عین حال آنان نیز کار را مسئولیتی واجب بشمارند. و ظیفه حکومت آن است که برای افراد جامعه زمینه کار مناسب را فراهم گرداند. و آنها را با مهارتهای لازم برای آن کار آشنا گرداند. و پرداخت زکات به کسانی که توانایی کار را دارند و کار برای آنها وجود دارد صحیح نیست . و این موضوع را در کتاب فقه الزکاة به تفصیل مورد بحث قرار داده ام.
۹) کسی که توانایی انجام کار را ندارد ، یا اینکه کاری برای او پیدا نمی شود. یا اینکه آن کار در حد تأمین مخارج زندگی اونیست ، به میزان مورد نیاز لازم است به او کم بشود.
۱۰) گرفتن و جمع آوری زکات از ثروتمندان مسلمان و تقسیم آن میان مستمندان . و معیار دارا بودن در اینجا مالکیت نصاب و میزانی است که شریعت اسلام آن را از اموال منفعت آور معین نموده است . و فقیر به کسی گفته می شود که در آمد و ثروتی که کفاف زندگی او را بدهد ، نداشته باشد. فریضه زکات اولین حق دیگران در اموال اغنیا است اما آخرین حق به شمار نمی رود. و بجز آن حقوق دیگری متوجه اموال ثروتمندان می گردد .
۱۱) یاری ودستگیری از کسانی که دچار نیازمندی ناگهانی می شوند مانند: بدهکاری و پناهندگان و آوارگان و ...
۱۲) تلاش در جهت ایجاد تعاون و همکاری عمومی که جامعه را به صورت جسم واحدی قرار می دهد. و از همکاری و یاری نزدیکان و سپس همه همسایگان و اهل محله و شهر و مملکت را در بر بگیرد. زیرا همه شهروندان مسلمان و غیر مسلمان جامعه اسلامی باید از زندگی مناسب برخوردار باشند. و در ارتباط با مسایل غذا و لباس و آب و بهداشت و مسکن ومداوا و آموزش و همه نیازهای خود و خانواده به گونه ای شایسته و بدور از اسراف و بخل مورد حمایت قرار گیرند.بودجه فراهم گردانیدن اینگونه امکانات را می توان از اموال زکات و دیگر درآمدهای ملی تأمین کرد. و این موضوع را در کتاب ((اسلام و فقر)) مورد بررسی قرار داده ام.
۱۳) مراعات تعاون و همیاری زمانی در کنار همکاری مکانی – تعاونی زمانی بدین معنی که نسلها با یکدیگر همکاری نمایند و نسلی همه حقوق نسلهای دیگر را از طریق نابود گردانیدن ثروتهای ملی و ریخت و پاش در آمدهای حاصل از آن ، و تحمیل پیامدهای ناگوار ناشی از تصمیم گیریهای نادرست، ضایع نگرداند. در مبحث (( عقب ماندگی ))در این مورد تا حدودی صحبت به عمل آمد.
۱۴) بر اساس قانون(( نیازها و مشکلات افراد)) و قانون (( ارث و وصیت )) دارایی و ثروت میان افراد صاحب حق توزیع شود ، و این قانون اسلامی مهمترین عامل در راستای تحقق عدالت اجتماعی و تقسیم ثروتهای کلان است.
۱۵)فاصله های طبقاتی وسیع میان افراد و قشرهای مختلف بر اساس برنامه ریزی حساب شده در جهت رشد اقتصادی فقرا و پیشگیری از سرکشی ثروتمندان هر چه بیشتر کم بشود . تا در کنار فقر و تنگدستی سخت ثروتهای کلان باقی نماند و به این توجیه قرآنی در مورد حکمت توزیع غنیمت میان قشرهای ضعیف عمل شده باشد.
قرآن می فرماید:
((تا اینکه ((آن ثروت )) میان ثروتمندان دست بدست نگردد.))(الحشر/۷).
۱۶) تلاش و برنامه ریزی برای رشد و توسعه ثروتهای فردی و عمومی ، به گونه ای که با ارزشها و اخلاق و باورهای مردم مسلمان ناسازگاری نداشته باشد. زیرا اقتصاد اسلامی اقتصادی است اخلاقی، و اسلام هیچگاه ارزشها و مفاهیم بلند خود را فدای رشد اقتصادی نمی گرداند. به همین خاطر است که در آمدهای ناشی از تجارت شراب و قمار را به خاطر گناه و معصیتی که در آنها وجود دارد در آمدهایی نامشروع می شمارد.و از حج و طواف مردمان مشرک بر گرد خانه کعبه علی رغم از دست دادن منافع مادی – جلوگیری به عمل می آورد، زیرا قرآن می فرماید: ((... فَلا یَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَیْلَةً فَسَوْفَ یُغْنِیکُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شَاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ (التوبه:٢٨)))
((...نباید از امسال به مسجد الحرام وارد شوند، اگر (بخاطر قطع تجارت با آنها ) از فقر می ترسید(نگران نباشید ) زیرا خداوند شما را به فضل و رحمت خود (از آنها ) بی نیاز می کند، چرا که خداوند آگاه و با تدبیر است .
منبع : بیداری اسلامی و بحران هویت
مؤلف : دکتر یوسف قرضاوی
مترجم: عبدالعزیز سلیمی
انتشارات : احسان
مؤلف : دکتر یوسف قرضاوی
مترجم: عبدالعزیز سلیمی
انتشارات : احسان
منبع : نوگرا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست