جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
پراید خودرویی برای خانوادههای متوسط و کمدرآمد
در شرایطی كه تیراژ تولید خودرو در ایران از یك میلیون دستگاه در سال گذشته و ضرورت عرضه خودروهای ارزان قیمت و متناسب با درآمد سرانه ۱۷۰۰ دلاری ایرانیان و قدرت خرید گروههای متوسط و كمدرآمد كشور بیش از پیش مطرح شده است، مدیران صنعت خودرو و مدیران اقتصادی كشور چه در دوره هشت ساله دولت خاتمی و چه در دولت منتخب دكتر احمدینژاد بر طراحی و تولید خودروهای با كیفیت، راحت، كمخرج و ارزان تاكید داشته و دارند. تركیب سرانه خودروهای موجود در كشور و قرار گرفتن مشتریان بالقوه در صف مشتریان بالفعل و علاقه خانوادههای متوسط و كمدرآمد ایرانی به خرید خودرویی باكیفیت، مناسب و ارزان نیز نشان میدهد كه خودروسازان باید برنامه خود را در این جهت هدفگذاری كنند و تولید خودروهای زیر ۷ میلیون تومان را بااستفاده از تسهیلات بانكی، لیزینگ خودرو و غیره افزایش دهد.
شركت سایپا نیز در این زمینه با تولید انواع مدلهای پراید توانسته است خودرویی جادار، با كیفیت، نرم، راحت، ارزان، كم خرج و با خدمات پس از فروش گسترده را عرضه كند و به این نیاز خانوادهها پاسخ دهد.
تا پیش از عرضه خودروی لوگان یا خودروهای تولیدی در چارچوب قرارداد ال۹۰ تنها میتوان از این نظر به پراید تكیه كرد زیرا تولید پیكان متوقف شده است و سایر خودروها قیمتی بالاتر از ۱۰ میلیون تومان دارند.
از این رو دولت كماكان بر عرضه بیشتر پراید تمركز خواهد كرد.
پراید از سال ۱۳۷۲ تاكنون در دستوركار برنامه تولیدی سایپا بوده و مجموع تولید این خودرو در كشور تا به حال از مرز ۵/۱ میلیون دستگاه گذشته است. به عبارت دیگر حدود ۵/۱ میلیون دستگاه از خودروهای پرتردد در جادهها و خیابانها را پراید تشكیل میدهد و شاهد استفاده روزافزون از خودروی پراید هستیم.
زیبایی ظاهری، سبكی، راحتی، سهولت تعمیر، مصرف سوخت كم و قابل دسترس بودن خدمات پس از فروش پراید در همه نقاط كشور باعث استقبال هرچه بیشتر مردم از این خودرو شده است.
در حال حاضر بیشتر شركتهای لیزینگ خودرو، خدمات مناسبی را برای فروش پراید در اختیار متقاضیان میگذارند و مردم با پیش پرداخت زیر ۳ میلیون تومان به راحتی میتوانند مالك یك دستگاه پراید شوند و اقساط مناسب آن را در آینده بپردازند.
برآوردها و نظرسنجیها نشان میدهد كه تقاضای موثر و بخش بزرگی از خریداران بازار خودرو در آینده به سمت خودروهای زیر ۷ میلیون تومان گرایش خواهند داشت و با توجه به سیاستهای اعلام شده از سوی رئیس جمهور منتخب و تیم اقتصادی وی درخصوص توجه به عدالت اجتماعی و بهرهمندی مردم از رفاه اجتماعی مناسب و استفاده از منافع توسعه صنعتی و انتقال مواهب حاصل از رشد درآمد نفت به سفرههای مردم میتوان پیشبینی كرد كه تولید خودروهای ارزان قیمت در آینده بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود.
یكی دیگر از سیاستهای موردنظر دولت جدید، توجه به تولید، طراحی و ساخت داخل كردن خودروها، كاهش مونتاژ خودرو و انتقاد از تولیدات كاملاً مونتاژ است. در این زمینه نیز خودروی پراید از مزایای خوبی برخوردار است و میتواند سیاست اعلام شده را به راحتی تحقق بخشد زیرا ۹۰ درصد ساخت قطعات و مجموعهها در ایران انجام میشود و صرفهجویی ارزی حاصل از این اقدام و همچنین تولید انبوه بالای ۲۰۰ هزار دستگاهی پراید در سال باعث افزایش صرفهجویی ناشی از مقیاس تولید نیز شده و این موضوع تولید پراید را كاملاً اقتصادی و سودآور كرده است كه تحقق منافع صنعتی كشور و منافع مردم و گروههای درآمدی را در پی دارد.
شركت مگاموتور وابسته به سایپا در سایه پیگیری سیاستهای خودكفایی و ساخت داخل كردن قطعات در سایپا و طراحی موتورهای پیشرفته، انژكتوری و با كیفیت بالا، امروز قادر است خود را به عنوان یكی از بهترین تولیدكنندگان موتور در منطقه معرفی كند. این شركت همچنین موفق شده است تولید موتور ال۹۰ را به خود اختصاص دهد و در آینده به یك شركت بزرگ ساخت داخل تولید موتور تبدیل شود.
سایپا همچنین برنامههای ایجاد خط تولید ال ۹۰ را در دستوركار دارد.این خودرو میتواند بخش بزرگی از سیاست دولت آینده در زمینه تولید خودرویی باكیفیت، ارزان و پاسخگوی نیاز قشر كمدرآمد و متوسط را محقق كند و حتی اگر قرار باشد تولید پراید در آینده كاهش یابد، لوگان به راحتی میتواند جایگزین پراید شود.
توقف تولید پیكان و عدم برخورداری PK از كولر و خدمات رفاهی پراید همچنین قیمت بالای ۱۰ میلیون تومان سایر خودروها و خدمات پس از فروش گسترده،مصرف سوخت كم و هزینه تعمیرات پایین پراید، این خودرو را به گزینهای بیرقیب بدل كرده است.
●قیمت پایین
پراید از معدود خودروهای زیر ۷ میلیون تومان در ایران است اما با وجود قیمت پایین دارای كولر، شیشه بالابر برقی، آنتن برقی، تایمر برف پاككن، فرمان قابل تنظیم و امكانات دیگر است كه خودرویی نظیر PK با قیمتی پایینتر، فاقد بسیاری از آنهاست.
با مقایسه شاخصهای فنی دو نوع خودروی پراید و پژو ۲۰۶ میتوان دریافت كه با وجود قیمت پایینتر پراید نسبت به پژو ۲۰۶، این خودرو از شاخصهای فنی مناسبی نسبت به پژو ۲۰۶ برخوردار است و گروههای كمدرآمد و متوسط ایرانی از خرید پراید رضایت بیشتری دارند.
●قیمت پایین لوازم یدكی
لوازم یدكی پراید و هزینه نگهداری آن بسیار ارزانتر از پژو ۲۰۶ است و از این رو خدمات پس از فروش و نگهداری پراید برای گروههای كمدرآمد به صرفهتر است.
●شبكه خدمات پس از فروش گسترده
شبكه تعمیرات در سراسر ایران به راحتی قادر به شناسایی عیوب و نواقص فنی پراید است و شناخت این عیوب برای تعمیركاران به تخصص بالایی نیاز ندارد و از این رو مشتری با خیال راحت به سفر میرود و هر جای كشور كه باشد، به آسانی میتواند عیب پراید را بیابد و آن را تعمیر كند و به سفر خود ادامه دهد اما شناخت عیوب پژو ۲۰۶ مشكلتر از پراید است و مستلزم مهارت ویژه و تخصص بالاست.
●استایل مناسب
استایل پراید نیز در مقایسه با قیمت آن قابل قبول است و تا حد زیادی به روزآوری میشود.
هم اكنون این خودرو در چند مدل مختلف تولید میشود و خریدار میتواند مدل موردنظر خود را انتخاب كند. تا به حال سه مدل پراید استیشن، لیفت بك و دولوكس توسط مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو طراحی و در شركت سایپا تولید شده است.
●هزینه كم سوخت و قطعات یدكی
مصرف سوخت پراید در سیكل برون شهری حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ كیلومتر و از بسیاری از خودروهای موجود در ایران كمتر است.بیش از ۹۰ درصد قطعات پراید نیز ساخت داخل است. این مزیت امكان تهیه قطعات یدكی آن با قیمت بسیار پایین را فراهم كرده است.
●ابعاد مناسب
فاصله پدالها در پراید بسیار مناسب و نرمی پدالها در حد قابل قبولی است و اگرچه فرمان خودرو هیدرولیك نیست اما نرمی فرمان كاملاً محسوس است و با توجه به سادگی جعبه فرمان، تعمیرات آن بسیار ساده و ارزان است.
ابعاد خودروی پراید ۱۴۵۵، ۱۶۰۵ و ۳۹۳۵ میلیمتر است. این ابعاد برای پارك خودرو و تردد در شهر بسیار مناسب است. دید راننده نسبت به اطراف و پشت خودرو هم در حد مطلوبی است.
●تعلیق نرم
عملكرد نرم سیستم تعلیق پراید، ضربات دستاندازها و به خصوص دستاندازهای كوچك را به خوبی میگیرد و آن را به سرنشین منتقل نمیكند.
●كلاس B و چهار در
با این كه خودروی پراید در گروه كلاس B قرار دارد اما نسبت به خودروهای این كلاس از ویژگیهای خاصی برخوردار است و برخلاف بیشتر خودروهای كلاس B مانند Lancia،
Suzuki swift چهار در است.
همچنین اغلب خودروهای مشابه مانند Fiat Palio و پژو ۲۰۶ دارای صندوق عقب كوچك و از نوع هاچ بك هستند ولی پراید به علت داشتن صندوق عقب بزرگتر از مزیت كاربری بیشتری برخوردار بوده و به ویژه برای مسافرت مناسبتر از خودروهای دیگر است.
●صندوق عقب مناسب
فضای صندوق عقب پراید نیز از فضای صندوق عقب پژو ۲۰۶ بزرگتر است و این نیز مزیت دیگری برای آن محسوب میشود.
●جذب ارتعاشات
جذب ارتعاشات جاده نیز در خودروی پراید به نحو مطلوبی صورت میگیرد و راننده و سرنشینان راحتی بیشتری احساس میكنند.
●دید مناسب
دید راننده نسبت به جلو، عقب و پهلوی خودرو در پراید بیشتر و بهتر از پژو ۲۰۶ است.
●فضای اتاق
فضای داخل اتاق پراید نیز بهتر و بزرگتر از پژو ۲۰۶ است و مسافران و سرنشینان كاملاً راحت هستند. البته ناگفته نماند كه پژو ۲۰۶ نیز نسبت به پراید از قابلیتهایی همچون توان موتور بالاتر، شتاب صفر تا ۱۰۰ و شكل ظاهری بهتری برخوردار است.
محسن شمشیری
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست