دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
جلوگیری از جعل کالا
بر پایه محاسبات اتاق بازرگانی بینالمللی در کلن آلمان هشت درصد از تجارت بینالمللی براساس تکثیر غیرمجاز و جعل شکل میگیرد. مؤسسه ”مبارزه با جعل کالا“ میزان خسارت سالانه این عمل را ۲۵۰ میلیارد دلار در سرتاسر جهان برآورد میکند. البته تمامی صنایع درگیر جعل جاعلین هستند!
از یک سو انقلابی در پیشرفتهای فنی حاصل شده است که کپیکاران را قادر به تقلید و بدلسازیهای بینظیری کرده است. از سوی دیگر بازگشائی بازارهای جهانی دستیابی به کانالهای بینالمللی توزیع و فروش را برای جرایم سازمانیافته آسانتر نموده است. صنعت نیز همواره سعی در اقدام به مثل کردن با این جاعلین دارد. گروههای بینالمللی همانند Daimler Chrysler یا Glaxo Smithkine مهندسین حفاظت از علایم تجاری را استخدام کردهاند تا اقدامات محافظتی را انجام دهند و تولیدکنندگان بستهبندی نیز بهطور مداوم در حال ارتقاء امکانات طراحی و چاپ هستند تا از این طریق نقش حفاظتی را که بستهبندی محصول بهعهده دارد پررنگتر کنند.
با توجه به تمامی این نکتهها باید گفت که بستهبندی یکی از مهمترین چیزهائی است که با آن میتوان جنس اصل را از بدل تشخیص داد.
مولر مدیر کل Copaco شرکتی چند ملیتی متشکل از چهار تولیدکننده آلمانی و سوئیسی بستهبندی میگوید: ”همگان میدانند که بستهبندی چهره محصول با علامت تجاری است“و میافزاید: ”بنابراین، وظیفه ما تولیدکنندگان بستهبندی این است که شواهدی دیداری بر روی بستهبندی با طراحی آن قرار دهیم (البته بدون آسیب زدن به نمای آن) که نشانگر جعل با دستکاری شدن محصول باشد.
● فینیشینگ با کیفیت بالا یعنی امنیت بالا
در بخش بستهبندی برای محصولات بهداشتی و آرایشی، حتی طراحی با چاپ و تمامکاری (finishing) با کیفیت خوب نیز مانعی بزرگ بر تقلب است. استفاده مداوم از اشکال، الگوها و تکنیکهای خلاقانه جدید نه تنها به معنای باقی ماندن در بازار رقابتی طراحیهای جدید است بلکه بدینمعنی است که بدلسازان دیگر وقت کافی برای جعل روشهای تولید ندارند و امکان اینکه بتوانند این ویژگیهای ظاهری ضد جعل را کپی کنند نیز بسیار کمتر است.
بهعنوان مثال Knaner از اعضاء Copaco از تکنیکهای پیشرفته طراحی برای عملیات تمامکاری بستهبندیهای Wikinson and Smithkine استفاده کرد. تکنیکهائی مچون لمیناسیون با فویل هولوگرافیک با نوع خاصی سیل که قابلیت فویلکوبی داغ را درا است و همچنین کارتن با فویل نقرهای برای بستهبندیهای بلیسنر.
استفاده از نوع تجهیزشدهای از کارتن و ترکیب چندین روش چاپی با یکدیگر همانند افست، گراور، فلکسو و چاپ اسکرین میتواند ضامن بسیار خوبی بر صحت کالا باشد.
مولر میگوید: ”طراحی جزء به جزء بستهبندی بهعنوان مثال برجستهکاری، عملیات پایانکاری با هولوگرام نه تنها باعث بهوجود آمدن هیجانات روحی و دیداری میشوند بلکه از جعل محصولات نیز جلوگیری میکنند“.
سایر اقدامات امنیتی نیز نقشی اساسی را در حفاظت بستهبندیهای داروئی از تقلب بهعهده دارند. اما محصولات نباید تنها ضدجعل باشند. حفاظت از محصول در واقع حفاظت از بیمار است. بنابراین اثبات صحت محصول در بستهبندیهای داروئی بسیار مهم است. هولوگرام امنیتی بر روی جعبههای مقوائی برنامهای محرمانه بود که بین Printing, Faller Group Works German Federal اجراء شد. این پروژه شامل مواردی مرئی و سری بود که توسط یک فرستنده و گیرنده خودکار کدهای مخصوص بستهبندی و محصول شناسائی و خوانده میشد. جدای از این مقولات امنیتی که تنها برای کسانیکه درگیر تولید، توزیع و فروش هستند قابل شناسائی میباشند موارد دیگری نیز برای اطمینان از اصل بودن کالا بهخصوص برای مصرفکننده نهائی وجود دارند. از جمله این موارد امنیتی در بخش قابلرؤیتها میتوان به مرکبهای فعال (واکنشی) اشاره کرد.
این مرکبها بهطور مستقیم بر روی بستهبندی همانند سطحی سفید قرار میگیرند. چنانچه مریض این سطح را توسط یک سکه پاک کند بهعنوان مثال لوگوی شرکت ظاهر میشود (مثال این نمونه را میتوان در قرصهای کاهشدهنده کلسترول Lipitor مشاهده کرد).
● ترکیب علایم شناسائی یعنی صحت کالا برای امنیت
نه تنها مرکبهای فعال بلکه مرکبهای UV، مرکبهای درخشان و مرکبهای حرارتی یا استفاده از هولوگرامها از موارد ایمن کردن بستهبندیهای کارتنی در مقابل جعل هستند. بهطور کلی بستهبندیهای کارتنی دارای نشانههای ظاهری و دیداری هستند که صحت محصول را تضمین میکنند البته در کنار این علایم از سیلهای شاهد دستکاری شدن با برچسبهای پارهکن - بازکن نیز کمک گرفته میشود. در بهترین حالت ترکیب چند مانع در برابر جعل بستهبندی را به یک بسته ایمن تبدیل میکند. مولر میگوید: ”بهعنوان مثال لیبل چسبدار برای نصب بر روی جعبههای مقوائی میتواند چاپپذیر نیز باشد و حروف بسیار ریز متنی را به آن اضافه کرد“. وی افزود: ”جعل علایم و جلوههائی که بر روی کارتن گذاشته میشود همانند علایم روی برچسبها برای کپیکاران مشکل است“.
ترجمهشده از مجله VR.SPECIAL
منبع : ماهنامه فناوری و توسعه صنعت بسته بندی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب نمایشگاه کتاب صادق زیباکلام مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم دولت انتخابات مجلس شورای اسلامی
هواشناسی حج تمتع بارش باران قتل سیل تهران شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت سلامت پلیس
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو بازار خودرو سایپا گاز حقوق بازنشستگان بانک مرکزی ایران خودرو چین بورس
نمایشگاه کتاب تهران سالار عقیلی کتاب سینمای ایران تئاتر تلویزیون رضا عطاران دفاع مقدس نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سینما سریال
آیفون فناوری کره زمین
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه حماس آمریکا روسیه افغانستان رفح نوار غزه اوکراین
فوتبال استقلال مهدی طارمی پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید هوادار لیگ برتر فوتبال ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران بازی سپاهان
هوش مصنوعی شفق قطبی نوآوری ناسا طوفان خورشیدی خورشید ایلان ماسک تبلیغات اپل
تجهیزات پزشکی رژیم غذایی دیابت درمان ناباروری بارداری فشار خون زایمان توت فرنگی