جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
خشونت و ترور از دید گاه اسلام
● آیا خشونت و ترور مسئله ای و احد هستند یا بین آنها تفاو تی وجود دارد ؟
بعضی ها بین این دو ، فرقی قائل نیستند و آنها را موضوع واحدی در نظر می گیرند . اما نظر من این است که بین آنها عموم و خصوص وجود ، یعنی هر تروری خشونت است امابعضی ازخشونتها ترور نیست . تعریف خشونت از نظر من این است که گروهی از افراد در غیر موضوع و جای خود از اسلحه ها و ابزارهای کشتار جمعی استفاده کنند در حالیکه این بکار گیری هیچ گونه توجیه شرعی ، اخلاقی و انسانی را نداشته باشد و اینکه می گویم در غیر موضوع و جای خود استفاده شود ، منظور این است که بکار گیری ابزار ، زمانی صورت گیرد که امکان حل مسئله با گفتگوی منطقی و یا مباحثه و مناظره وجود نداشته باشد . این افراد هنگام بکار گیری توجه و اهمیتی به کشتار مردم نمی کنند و از خود نمی پرسند که آیا این کار جایز است یا خیر ؟ و اگر از آنها پرسیده شود که چرا اینکار را می کنید ؟ بلا فاصله خود را مفتی و قاضی و ... به حساب می آورند . این خشونتی است که از نظر ما مردود و محکوم است .
اما ترور بکار گیری خشونت و تندی با کسانی که بین عاملان خشونت و آن افراد ، هیچگونه خصومت و درگیری وجود نداشته باشد ، بلکه هدف ترساندن و فشار آوردن به گروه دیگری است تا آنها را مجبور به تسلیم خواسته های خود کنند . از جمله [ این کارها ] : هواپیما ربایی می باشد ، اگر چه بین هواپیما ربا ها و خلبان و سرنشینان هواپیما ، خصومت و نزاعی نیست ، اما این کار به منظور فشار وارد کردن به افراد یا گروه مشخصی می باشد ، مثلاً فشار وارد کردن به حکومت و دولت یک کشور برای مطالبه یک سِری خواسته ، که از جمله این خواسته ها می تواند برای آزاد کردن زندانیان یا مطالبه پول و ... که در صورت قبول نکردن خواسته های آنها ، سرنشینان هواپیما را به قتل می رسانند و یا هواپیما را منفجر می کنند . از دیگر موارد این اعمال تروریستی ، گروگانگیری است که افرادی را که اصلاً نمی شناسند به گروگان می گیرند و مطالبات خود را از گروه یا افراد معینی می طلبند مانند جماعت ابوسیّاف در جنوب فیلیپین که مشغول این کار می باشند . و یا مانند ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و انفجار برجهای دوقلو که بین هواپیمارباها و افراد کشته شده در این حادثه هیچگونه دشمنی وجود نداشت ، بلکه این کار واکنشی بود برای تأثیر برسیاستهای آمریکا . اگر ما خشونت را بصورت عام محکوم می کنیم ، ترور را بطورخاص محکوم می کنیم به سبب تجاوز به مردمی که نسبت به آنها مرتکب گناهی نشده اند و این مسئله در قرآن و دیگر کتابهای آسمانی به آن اشاره شده است : (( الاّ تزروُا وازرةٌ وزرَ اُخری )) نجم ۳۸ هیچکس بارگناهان دیگری را بر دوش نمی کشد .
ترور موجب وحشت و ایجاد ترس در افراد بی گناه می گردد که هر نوع ترساندن و به وحشت انداختن مردم ازنظر اسلام ظلم است و ممنوع .
تقریباٌ ۱۰ ، ۱۲ سال پیش فتوایی در تحریم هواپیما ربایی صادر کردم این فتوا به دنبال حادثه هواپیما ربایی کوتییة بود که سرنشینان آن نزدیک به ۶ ماه زندانی شده بودند و یکی ، دونفر از آنها نیز کشته شدند . همچنین فتوایی در تحریم گروگانگیری بر علیه آنچه جماعت ابوسیّاف در فیلیپین مرتکب می شدند ، صادر کردم . مگر این گروگانها چه گناهی مرتکب شده اند که باید تحت فشار و شکنجه قرار گیرند و کشته شوند .
در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر نیز یک سخنرانی داشتم که در آن عملیات جنایتکارانه آنرا به شدت محکوم کردم ، هر چند عاملان آن از هر آئین و سرزمینی باشند .
واین تنها موقف و رأی من نیست بلکه من آنرا از مصادر اسلامی ازجمله قرآن و سنت و فقه و شریعت استخراج کرده ام .
● فرق جهاد مشروع با خشونت ممنوع :
لازم است تعریف دقیق جهاد در اسلام که به منظور دفاع از دین و وطن و مقدسات اسلامی می باشد ، را بدانیم و سپس تفاوت آنرا با خشونتی که ما آنرا حرام و محکوم می دانیم ، مشخص و معلوم شود .
اگر چه ، هم در جهاد اسلامی و هم در خشونت ازجنگ افزار ، استفاده می شود اما جهاد با تبیین هدف آن و وضوح شرایط آن و التزام به یک سری احکام شرعی و اخلاقی ، که اسلام به آن امر می کند ، از جمله رعایت آداب قبل از جنگ ، هنگام جنگ و بعد از آن مبانی آن بطور کامل روشن می گردد . اما خشونتی که بعضی گروه ها ( که شاید عده ای از آنها خود را منتسب به اسلام می دانند ) از خود نشان می دهند ، با یک نگاه انداختن ، ضعف ونقص از هدف و شرایط و ابزار آن ، معلوم می شود . البته بیشتر این حرکات از طرف جوانانی هیجان زده انجام می گیرد که هیچ شناختی از فقه و شریعت و فقه واقع ندارند و در واقع احساسات آنها بر عقلشان غلبه پیدا کرده است . و تعصب برعلم و فهم آنهاغلبه دارد و زندگی و مردم را با عینک بدبینی مشاهده می کنند ، و سوء ظن شدیدی به اطرافیان دارند و به سرعت دیگران را متهم به فسق و کفر و شرک می کنند ، بطوریکه آنها را از دایره اسلام خارج می دانند .
جهاد بکار گرفتن توان ونیرو در موضع خود وبه اندازه ای که ضرورت جهاد اقتضا دارد ، می باشد و البته با دشمنی است که به اسلام و مسلمین تجاوز کرده و ایجاد فتنه می کنند و مسلمانان را از سرزمین خود خارج می کنند و مستضعفین را اذیت و آذار می رسانند ، حقوق آنها را نادیده می گیرند و مملکتشان را به اشغال در می آورند و مقدسات آنهارا هتک می کنند .
جهاد در چنین حالتی مشروع و واجب است ((و قاتِلُوا فی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یُقاتِلُونَکُم وَ لا تَعتَدُوا إنَّ اللَّه لا یُحِبُّ المُعتَدِین)) بقره۱۹۰ در راه خدا بجنگید با کسانی که با شما می جنگند و تجاوز و تعدی نکنید ، زیرا خداوند تجاوز گران را دوست نمی دارد .
تألیف : دکتر یوسف قرضاوی
ترجمه : جهاندارامینی کارشناس ارشد حقوق
منبع : کتاب ألأسلام و العنف
ترجمه : جهاندارامینی کارشناس ارشد حقوق
منبع : کتاب ألأسلام و العنف
منبع : نوگرا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست