پنجشنبه, ۲۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 13 February, 2025
مجله ویستا
آسیب شناسی حرفه ای نبودن فارغ التحصیلان علوم ارتباطات
![آسیب شناسی حرفه ای نبودن فارغ التحصیلان علوم ارتباطات](/mag/i/2/qpjsa.jpg)
به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایلنا ،"علی گرانمایه پور"، استاد علوم ارتباطات می گوید : هیچكدام از رشته های علوم ارتباطات در ایران به معنی واقعی دانشجو را برای گذراندن دوره های كارآموزی به رسانه ها معرفی نمی كنند و بسیاری از حوزه های عملی , روزنامه ها و روابط عمومی ها نیز به صورت لازم از كارآموز استقبال نمی كنند .
بنابراین , صورت مساله را می توان اینطور عنوان كرد كه دانشجویان این رشته وقتی فارغالتحصیل میشوند زمینه های تجربی ندارند و در محیطهای كاری با چالش جدی روبرو می شوند و حتی می توان مدعی شد كه دانشجویان این رشته در مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا نیز با این رشته عجین نیستند .
"علی اكبر فرهنگی", استادی كه سال های سال است در این رشته مشغول به تدریس است بر این اعتقاد است كه دانشجویان پذیرفته شده در این رشته از ظرفیت كشور بیشتر هستند و در نتیجه در اكثر رسانه ها مجالی برای كارآموزی دانشجویان علوم ارتباطات داده نمیشود .
كارشناسان علوم ارتباطات به یك چیز دیگر هم معتقد هستند و آن اینكه سر فصلهای درس ارتباطات و روزنامه نگاری در ایران قدیمی هستند و در سال های اخیر هم نگاه سیاسی بر نگاه حرفهای در رسانه ها باعث شده است افرادی كه در احزاب هستند و یا سمتهای سیاسی دارند از مطبوعات به عنوان یك تریبون و ابزار حزبی استفاده كنند .
با این تفاسیر مشكل از رسانه هاست یا اساتید این رشته كه به خوبی نتوانسته اند در این زمینه موفق باشند؟
اگر هر دو را مقصر بدانیم باید گفت كه اساتید این رشته بیشتر مقصر هستند، زیرا آنها به خوبی نتوانسته اند روح عملی و كاربردی را در تن دانشجویان بدمند و با تكرار جزوه هایی كه دیگر قدیمی شده اند باز هم بر سر كلاس های درس حاضر می شوند. این در حالی است كه حتی خود اساتید این رشته بعضا خیلی كم پیدا می شوند كه خاك تحریریه را چشیده باشند؟
"بیتا شاه منصوری", استاد علم ارتباطات در این مورد می گوید : كمبود بودجه دانشكده های ارتباطات از جمله عواملی است كه این دانشگاه ها نمی توانند از امكانات به روز استفاده كنند .
به اعتقاد وی , حتی دانشگاه های آزاد باید آن اندازه كه شهریه كار عملی را از دانشجویان دریافت می كنند به همان اندازه نیز به آنها آموزش دهند, در حالی كه اینطور نیست؟
به هر حال مراكز آموزشی روزنامه نگاری هنوز نتوانسته اند یك راهكار عملی مناسب را تدوین كنند تا بر اساس آن در كنار آموزش تئوری فعالیت های عملی هم برای دانشجو در نظر گرفته شود . بنابراین دانشكده های ارتباطات به استادانی نیاز دارد كه هم در زمینه رسانه ای فعالیت داشته باشند و هم در این حوزه تحصیل كرده باشند تا دانشجویان پس از فراغت از تحصیل بتوانند به راحتی در زمینه كاربردی فعالیت داشته باشند و دانشگاه ها هم باید در ابتدا برای این گونه رشته ها گزینش قائل شوند كه آیا دانشجو خصوصیات اجرای نقش روزنامه نگاری را دارد یا نه و هم اینكه كسانی در این رشته پذیرفته شوند كه عشق , علاقه , جسارت و شهامت در آنها دیده شود و در پایان اینكه توافق دانشكده های ارتباطات و رسانه ها در زمینه مناسب فارغ التحصیلان از مهمترین راهكارهایی است كه می تواند در حل این مشكل موثر باشد .
امیر ترقی نژاد
منبع : بازار کار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست