چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

روابط فرهنگی زن و شوهر


روابط فرهنگی زن و شوهر
۱- سؤال: چندین سال است كه ازدواج كرده‏ام، خودم خیلی دنبال مسائل دینی و شرعی هستم و مقلد امام می‏باشم، ولی متأسفانه همسرم زیاد، به مسائل دینی اهمیت نمی‏دهد و بعضی اوقات پس از سر و صدای زیاد یك دفعه نماز می‏خواند و چند دفعه نمی خواند و این امر مرا زیاد رنج می‏دهد، در اینجا وظیفه من چیست ؟
۱- آیا خوردن غذایی كه او درست می‏كند از نظر شرعی جایز است ؟
۲- آیا در این مورد، روز قیامت مسئوول نیستم ؟
۳- آیا در اثر بی توجهی او به دین، باید او را طلاق بدهم ؟
جواب: اگر منكر خدا یا رسول یا یكی از ضروریات (۱) دین نیست پاك است و باید او را امر به معروف كنید و اگر مؤثر نباشد شما معذور هستید و لازم نیست طلاق دهید، اختیار طلاق در دست خود شماست.
امام: كتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سوال ۱۵.
بهجت - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء.
۲- سؤال: زنی كه به مسائل شرعی مثل نماز و دیگر مسائل بی اهمیت باشد، به خصوص نماز صبح را هیچگاه به پا نمی‏دارد، وظیفه شرعی شوهرش چیست ؟
جواب: باید او را امر به معروف نمایید و به خواندن نماز وادارش كنید.
امام: كتاب استفتائات، ج ۱، ص ۴۸۷، سؤال ۱۶.
بهجت - تبریزی - فاضل: (۲)
مسأله: مردی كه از پدر و مادر مسلمان به دنیا آمده، اگر مرتد شود، عقد او با زنش باطل می‏شود، خواه با عیالش نزدیكی كرده باشد یا نه.
امام: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۹ و تحریرالوسیله، كتاب نكاح، القول فی الكفر، مسأله ۵.
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۷.
تبریزی: توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۸.
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۵.
مكارم: توضیح المسائل، مسأله ۲۰۹۷ و استفتاء.
۴- مسأله: مردی كه از پدر و مادر غیر مسلمان به دنیا آمده، و مسلمان شده اگر پیش از نزدیكی با عیالش مرتد شود عقد او باطل می‏گردد و اگر بعد از نزدیكی مرتد شود چنانچه زن در سن زنهایی باشد كه حیض می‏بینند، باید آن زن به مقداری كه در احكام طلاق گفته شده است عدّه نگه دارد، پس اگر پیش از تمام شدن عدّه زن شوهر مسلمان شود، عقد باقی و گرنه باطل است.
امام: تحریر الوسیله، كتاب نكاح، القول فی الكفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۵۰.
تبریزی - فاضل: (۳)
۵- مسأله :اگر زن مسلمانی مرتد شود عقد او با شوهرش باطل می‏شود. اعم از اینكه پدر و مادر او مسلمان باشند یا نباشند و اعم از اینكه شوهرش با او نزدیكی كرده باشد یا نه. اما اگر بعد از نزدیكی مرتد شود و یائسه نباشد باید به دستوری كه در احكام طلاق گفته شده است عده نگه دارد، پس اگر در بین عده مسلمان شود عقد باقی و اگر تا آخر عده مرتد بماند عقد باطل است.
امام: تحریر الوسیله، كتاب نكاح، القول فی الكفر، مسأله ۵ و توضیح المسائل، مسأله ۲۴۴۸.
بهجت: توضیح المسائل، مسأله ۱۹۴۹.
تبریزی: (۴)
فاضل: توضیح المسائل، مسأله ۲۵۱۴.
۶- سؤال: اگر زن یا مردی ادعا كند كه مسلمان شده و شهادتین را بگوید آیا یك مسلمان می‏تواند با او ازدواج كند؟ اگر چه مطمئن نباشد او واقعاً مسلمان شده یا نه.
جواب: كسی كه شهادتین را اعتراف دارد و قول یا عملی كه موجب ارتداد می‏شود از او سر نزده، محكوم به طهارت است و ازدواج با او اشكال ندارد.
امام: با استفاده از كتاب استفتائات، ج ۱، ص ۱۰۵، سؤال ۲۷۶.
تبریزی: صراط النجاهٔ، سؤال ۸۲۸.
۷- سؤال: اگر زن بعد از ازدواج بفهمد شوهر او مسلمان نیست حكمش چیست ؟
جواب:
تبریزی: نكاح مزبور باطل است. استفتاء.
مكارم: نمی‏تواند با او زندگی كند و ازدواجش باطل است. استفتاء
۸- سؤل: اگر زن غیر مسلمان مسلمان شود و با مرد مسلمان ازدواج كند (به عقد دئم) لكن بعداً معلوم شود اصلاً مسلمان نشده بوده و صوری ایمان آورده. آیا عقد او باطل است؟
جواب: تبریزی: ملاك در اسلام شخص، اقرار به شهادتین است به زبان. و اعتقاد قلبی از شرایط ایمان می‏باشد و مادامی كه اظهار بر خلاف نكرده محكوم به اسلام است و عقد آن صحیح است. استفتاء
۹- مسأله: جایز نیست زن یا شوهر عكسی را كه می‏داند دیدن آن برای دیگری حرام است به او نشان بدهد.
امام: استفتاء.
در نتیجه: زن نمی‏تواند عكس خانمهای بی حجاب را كه دیدن آن برای شوهرش جایز نیست به او نشان دهد. (مانند بعضی عكسهای آلبوم خانوادگی)
۱۰- سؤال: آیا بر زن و شوهر جایز است در حالی كه تنها هستند به فیلمهای جنسی و یا عكسهای مستهجن نگاه كنند؟
جواب: تبریزی: ظاهر این است كه جایز نیست.
صراط النجاهٔ، سؤال ۸۹۵.
۱۱- سؤال: آیا برای زن جایز است زیبایی‏های زنان نامحرم را برای شوهرش تعریف كند؟
جواب: تبریزی: اگر شوهر آن زنها را می‏شناسد، اشكال دارد و اگر نمی‏شناسد در صورتی كه آن زن شوهر دارد بنابر احتیاط مستحب از این كار پرهیز كند.
صراط النجاهٔ سؤال ۸۹۶.
۱۲- مسأله: دروغ گفتن به زن اگر چه برای جلب محبت او باشد جایز نیست. ولی توریه در اینگونه موارد اشكال ندارد.
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵.
امام - تبریزی - فاضل - مكارم: استفتاء.
۱۳- سؤال: آیا خلف وعده نسبت به همسر و فرزندان جایز است؟
جواب: خلف وعده حرام نیست.
امام: با استفاده از استفتائات، ج ۲، ص ۶۱۷، سؤال ۵
امام - فاضل: استفتاء.
مكارم - تبریزی (۵)
۱۴- سؤال: آیا تعریف كردن صحنه‏های محرك برای شوهر و یا برای زن جایز است؟ اگر چه به قصد تحریك باشد؟
جواب:
تبریزی اگر مشتمل بر امر حرامی نباشد مانعی ندارد. استفتاء
فاضل: در صورتی كه تعریف كننده خود زن یا شوهر باشد به قصد تحریك مانعی ندارد. استفتاء
۱۵- سؤال: اگر خانمی ببیند شوهر او چشم چرانی می‏كند و با زنهای نامحرم بیش از او گرم می‏گیرد، آیا می‏تواند برای متوجه كردن او به این عمل زشتش تا مدتی به او تمكین نكند؟
جواب: فاضل: تمكین نكردن جایز نیست و لكن با رعایت مراتب و شرایط نهی از منكر، نهی از منكر كند. استفتاء
۱۶- سؤال: آیا زن می‏تواند بدون اجازه شوهرش به مسجد یا نماز جمعه و یا به طور كلی به مجالس مذهبی برود؟
جواب: بهجت - تبریزی: اگر فرا گفتن احكام شرعیه متوقف بر خارج شدن از خانه باشد، می‏تواند خارج شود، اما اگر بیرون رفتن برای غیر احكام باشد نمی‏تواند از منزل بدون اذن شوهر خارج شود.
تبریزی: استفتاء
بهجت: با استفاده ازتوضیح المسائل، مسائل متفرقه، مسأله ۱۸.
فاضل: اگر شوهر رضایت نداشته باشد بیرون رفتن حرام است .
استفتا
۱۷- سؤال: اگر مردی به زنش گفت: ((نباید با فلان نامحرم حرف بزنی)) آیا زن می‏تواند با آن مرد با رعایت حدود شرعی صحبت كند؟ یا به طور كلی باید از حرف زدن با او اجتناب كند؟
جواب: تبریزی: سزاوار است زن در امور جایز هم طوری رفتار نماید كه رضایت شوهر هم تحصیل شود.
استفتاء.
در نتیجه: طبق این فتوی مستحب است زن در همه اموری كه احتیاج به اجازه گرفتن از شوهر ندارد به گونه‏ای عمل كند كه رضایت شوهر جلب شود.
فاضل: اگر حرف زدن هیچگونه مفسده‏ای نداشته باشد، و با حقوق شوهر منافاتی نداشته باشد و خلاصه حرف زدن شرعاً منهی عنه نباشد، وجهی برای نهی مرد نیست. استفتاء
۱۸- سؤال: آیا زن می‏تواند بدون اجازه شوهرش برای فراگیری مسائل شرعی از خانه خارج شود و یا به مسجد و یا مجالس مذهبی برود؟
جواب:
تبریزی: اگر ممكن نیست در منزل احكام شرعیه را فرا گیرد شوهر نمی‏تواند نهی كند، و زن می‏تواند خارج شود. ولی برای مسجد و غیر آن بنابر احتیاط بدون اجازه نمی‏تواند خارج شود. (احتیاط وجوبی است). استفتاء
فاضل: اگر فراگیری مسائل شرعی از واجبات زن باشد و راهی برای فراگیری ندارد جز به خروج از خانه، و این خروج نیز مفسده‏ای نداشته باشد ،می‏تواند به اندازه ضرورت و به مقدار واجب خارج شود. ولی برای مسجد و غیره بدون اجازه شوهر جایز نیست. استفتاء
۱۹- سؤل: اگر مردی به همسرش اجازه ندهد به فیلمهای خاصی نگاه كند(منظور فیلمهایی است كه مثلاً شخص خاصی در آن بازی می‏كند. البته اگر فیلم منافی عفت و غیر شرعی نباشد) آیا زن می‏تواند بدون قصدریبه و تلذذ به آن نگاه كند؟
جواب: تبریزی: بهتر است زن در امور جایز هم طوری رفتار كند كه رضایت شوهر هم تحصیل شود. استفتاء
فاضل: اگر نگاه كردن منافی با حقوق شوهر نباشد و مفسده همراه نداشته باشد اجازه ندادن وجهی ندارد.
استفتاء
۲۰- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را مجبور به پوشیدن پوشیه و یا لباس خاصی بكنند؟
جواب: تبریزی: زن لازم است بر حسب وظیفه شخصی خود عمل كند. ولی بهتر است رضایت شوهر را بجا آورد. استفتاء
فاضل: اگر به ملاحظه حفظ عفت و عصمت او باشد و یا نهی از پوشیدن لباس خاصی كه پوشیدن آن محرك شهوات و موجب انحراف افراد و موجب بی حیایی و بد حجابی است، لازم است مرد او را موعظه و نصیحت كند و بر زن است كه نصایح او را گوش دهد. استفتاء
۲۱- سؤل: اگر شوهر به زن بگوید: ((نباید در منزل فلان مجلس را بر پا كنی)) آیا جایز است زن آن مجلس را بر پا نماید؟ (اعم از اینكه مجلس مذهبی مانند روضه و... باشد یا غیر آن)
جواب: تبریزی: اگر خانه شوهر است نمی‏تواند بدون اجازه مجلس بر پا كند.
استفتاء
فاضل: برای انجام واجب شرعی احتیاج به اذن ندارد ولی در سایر امور نباید بدون اذن بیرون برود. استفتاء
۲۲- سؤال: آیا مردان حق دارند زنانشان را از پوشیدن لباسی نهی كنند؟
جواب: فاضل: لباسی كه در شأن زن است و محذوری ندارد را نهی نكنند. استفتاء
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید