چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا
گر حکم کند که مست گیرند...
«بازخوانی مشروطه» در پی كشف «علل ناكامی های آن» بی آنكه به «انباشت تجربه تاریخی» بینجامد، حلقه ای دیگر از پروسه ای تكراری است كه با در «سبیل نشاندن» حافظه جمعی، سعی در ایجاد نوعی همذات پنداری مازوخیستی در «خوانش» از گذشته تاریخی می نماید.
«لذتی» كه با منها كردن «من» نویسنده و خواننده از «متن» این ناكامی ها، علل را در عقب ماندگی و كاستی های «همه جز من» جست وجو می كند.
از انتشار «وقایع اتفاقیه» تا روزنامه های جدیدالولد و از «تاریخ بیداری ایرانیان» تا انبوه كتب سزارین شده در سال های اخیر در باب «چرایی عقب ماندگی» ما ایرانی ها، روشنفكران و ژورنالیست های ایرانی بیش از هر كس در دامن زدن به پروسه فوق الذكر موثر (اگر نگوییم مقصر) بوده است. چه آنكه با نوعی «خودمنزه بینی» افراطی، چراغ گرفتن بر جامعه یا دولت را به مراتب بر آئینه گرفتن بر خود مقدم دانسته است.
از نگاه او (روشنفكر ایرانی) «ماشدگی» ما یا برآمده از «خلقیات» خاص توده نظیر «دین خویی»، «قهرمان پروری»، «نخبه كشی» و... بوده است و یا از اساس ناشی از «بی تدبیری» دولتمردان و «توطئه» استعمارگران و «فساد» طبقه حاكم.
و این میان روشنفكر ایرانی با «كنار كشیدن» خود از این عرصه، با «ساده سازی»هایی از جنس فوق به روایتی «مرثیه گونه» از تاریخ دست می یابد. روایتی برای گریستن و فراموش كردن.
تحلیل دقیق و غیرجانبدارانه جنبش مشروطه خواهی به عنوان نمونه ای تیپیك از جنبش های ناكام صدساله اخیر، حكایت از آن دارد كه مجموعه ای از «بی سوادی عوام» و ناآگاهی آنها از درك مفهوم واقعی مشروطه، «بی تدبیری» دولتمردان و بداندیشی های آنها در كنار «آشفتگی ها» و اختلافات روشنفكران و عدم درك واقع بینانه آنها از توانایی ها و خواست های جامعه منجر به «انسداد» این جنبش ها گردیده است.
شاید تعبیر احمد كسروی در كتاب «تاریخ مشروطه ایران» (به ویژه گفتار پنجم از بخش نخست) بیش از هر چیز مبین این حقیقت باشد. آنجا كه «مصادره مفهوم مشروطه» از جانب روشنفكران در مسیر نیت های خود را، هم پای نادانی پیروان مشروطه از علل ناكامی های این جنبش به حساب می آورد و در ویژگی های روزنامه نگاران و روشنفكران آن دوره چنان می نویسد كه: «هیچ یك از آنان كمی در خود سراغ نمی داشتند و نیازی به یاری گرفتن نمی دیدند، بلكه هر یك در پی یاد دادن بودند.»
آری، در ناكامی های جنبش های ایرانی!! روشنفكر ایرانی همان اندازه مقصر است كه توده ناآگاه و دولتمردان بی تدبیر و
گر حكم كنند كه مست گیرند
در شهر هر آنكه هست گیرند.
*عضو شورای عمومی دانشگاه
تبریز و علوم پزشكی
علی اصغر احسانی*
«لذتی» كه با منها كردن «من» نویسنده و خواننده از «متن» این ناكامی ها، علل را در عقب ماندگی و كاستی های «همه جز من» جست وجو می كند.
از انتشار «وقایع اتفاقیه» تا روزنامه های جدیدالولد و از «تاریخ بیداری ایرانیان» تا انبوه كتب سزارین شده در سال های اخیر در باب «چرایی عقب ماندگی» ما ایرانی ها، روشنفكران و ژورنالیست های ایرانی بیش از هر كس در دامن زدن به پروسه فوق الذكر موثر (اگر نگوییم مقصر) بوده است. چه آنكه با نوعی «خودمنزه بینی» افراطی، چراغ گرفتن بر جامعه یا دولت را به مراتب بر آئینه گرفتن بر خود مقدم دانسته است.
از نگاه او (روشنفكر ایرانی) «ماشدگی» ما یا برآمده از «خلقیات» خاص توده نظیر «دین خویی»، «قهرمان پروری»، «نخبه كشی» و... بوده است و یا از اساس ناشی از «بی تدبیری» دولتمردان و «توطئه» استعمارگران و «فساد» طبقه حاكم.
و این میان روشنفكر ایرانی با «كنار كشیدن» خود از این عرصه، با «ساده سازی»هایی از جنس فوق به روایتی «مرثیه گونه» از تاریخ دست می یابد. روایتی برای گریستن و فراموش كردن.
تحلیل دقیق و غیرجانبدارانه جنبش مشروطه خواهی به عنوان نمونه ای تیپیك از جنبش های ناكام صدساله اخیر، حكایت از آن دارد كه مجموعه ای از «بی سوادی عوام» و ناآگاهی آنها از درك مفهوم واقعی مشروطه، «بی تدبیری» دولتمردان و بداندیشی های آنها در كنار «آشفتگی ها» و اختلافات روشنفكران و عدم درك واقع بینانه آنها از توانایی ها و خواست های جامعه منجر به «انسداد» این جنبش ها گردیده است.
شاید تعبیر احمد كسروی در كتاب «تاریخ مشروطه ایران» (به ویژه گفتار پنجم از بخش نخست) بیش از هر چیز مبین این حقیقت باشد. آنجا كه «مصادره مفهوم مشروطه» از جانب روشنفكران در مسیر نیت های خود را، هم پای نادانی پیروان مشروطه از علل ناكامی های این جنبش به حساب می آورد و در ویژگی های روزنامه نگاران و روشنفكران آن دوره چنان می نویسد كه: «هیچ یك از آنان كمی در خود سراغ نمی داشتند و نیازی به یاری گرفتن نمی دیدند، بلكه هر یك در پی یاد دادن بودند.»
آری، در ناكامی های جنبش های ایرانی!! روشنفكر ایرانی همان اندازه مقصر است كه توده ناآگاه و دولتمردان بی تدبیر و
گر حكم كنند كه مست گیرند
در شهر هر آنكه هست گیرند.
*عضو شورای عمومی دانشگاه
تبریز و علوم پزشكی
علی اصغر احسانی*
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس احمد وحیدی مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم قوه قضائیه خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران آموزش و پرورش قوه قضاییه شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی سلامت پلیس دستگیری شورای شهر تهران شورای شهر
بانک مرکزی خودرو حقوق بازنشستگان قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا ایران خودرو سایپا دلار مالیات چین بازار خودرو
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا تسلا اپل اینستاگرام فناوری همراه اول آیفون گوگل
داروخانه خواب دیابت مسمومیت کاهش وزن چاقی سلامت روان بارداری آلزایمر