چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

مومیائی - THE MUMMY


مومیائی - THE MUMMY
سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جیمز جکس و شان دانیل
کارگردان : استیون سامرز
فیلمنامه‌نویس : استیون سامرز، بر مبنای داستان کوین جار، لوید فون‌ویل و سامرز از فیلم‌نامهٔ جان‌ ل. بالدرستن
فیلمبردار : ایدریان بیدل
آهنگساز(موسیقی متن) : جری گلداسمیت
هنرپیشگان : برندان فریزر، ریچل وایس، جان هانا، آرنولد ووسلو، پاتریشا بلاسکس، کوین ج. اوکانر، اودد فر و جاناتان هاید
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۴ دقیقه


مصر، سال ۱۰۰۰ پیش از میلاد. ̎ایمهوتپ̎ (ووسلو)، راهب اعظم، مأموریت یافته تا افراد تازه درگذشته را برای سفر پس از مرگشان آماده سازد، اما مرتکب خطائی بزرگ می‌شود: او به ̎آنک ـ سو ـ فامون̎ (بلاسکس) محبوبهٔ فرعون دل می‌بازد و سپس از سر حسادت و عشق، فرعون را می‌کشد و به ̎زنده‌به‌گوری̎ محکوم می‌شود تا از شکنجهٔ زندگی ابدی در گور، رنج ببرد. سال ۱۹۲۵. گروهی ماجراجو به رهبری ̎ریک‌ اوکانل̎ (فریزر)، یک آمریکائی که به ̎لژیون خارجی̎ پیوسته و ̎اولین کاناهن̎ (وایس)، باستان‌شناس آماتور، گورستان ناشناخته‌ای را در مصر کشف می‌کنند. گروه شروع به حفاری کرده و امید دارد تا به غنائمی دست یابد ولی در عوض مزاحمت‌هائی برای مقبرهٔ ̎ایمهوتپ̎ به وجود می‌آورد و در چشم به‌هم زدنی، راهب نفرین‌شده از گور خود برمی‌خیزد تا انتقام خویش را از بشریت بازستاند...
● نسخهٔ سامرز از ماجراهای یکی از هیولاهای سرشناس سینما قرار است که ترکیبی باشد از مهاجمان صندوق مقدس گم شده (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۸۱) و نابودگر (جیمز کامرون، ۱۹۸۴) و از این نظر: انتخاب لوکیشن‌ها ،صحنه‌آرائی‌ها، میان‌پرده‌های رمانتیک، شوخی با خود، ... و به‌خصوص جلوه‌های ویژه به‌جا و موفق عمل می‌کنند. اما، در واقع، فیلم بیش از حد طولانی و بی سروته است و بیشتر مناسب تماشاگران نوجوان می‌تواند باشد. و آن را فیلمی ̎جدی̎، مثل نسخه‌های، حالا کلاسیک مومیائی (کارل فرویند، ۱۹۳۲ و ترنس فیشر، ۱۹۵۹) به شمار نباید آورد. البته شاید اصلاً خود روایت ̎مومیائی̎، مایه‌های فلسفی و اروتیک ̎فرانکنستاین̎ و ̎دراکولا̎ را نداشته باشد، اما حداقل از سامرز انتظار می‌رفت مثلاً صحنه‌های مصر باستان را (در ابتدای فیلم) طوری نمایش ندهد که انگار در هتلی در لاس‌وگاس هستیم! فریزر نیز تمام تلاش خود را کرده است، با این همه چون فاقد شور بازیگرانی مثل هریسن‌فورد است، هم‌دلی تماشاگر را به‌دست نمی‌آورد. ووسلو نیز به‌جز این‌که خود را شبیه به یول‌براینر کند، کار خاصی صورت نداده است... اگرچه که فیلم، به‌قدری در گیشه با استقبال روبه‌رو می‌شود که به قول خود سامرز، در همان صبح روز پس از نخستین شب نمایش عمومی آن از طرف کمپانی یونیورسال با او تماس می‌گیرند و می‌گویند یک مومیائی دیگر می‌خواهند. دنباله: مومیائی بازمی‌گردد (سامرز، ۲۰۰۱).
̎ایمهوتپ̎ ظاهراً نام معمار نخستین هرم از اهرام ثلاثهٔ مصر بوده است.


همچنین مشاهده کنید