سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
علی علیه السلام مثل الاعلای قرآن
![علی علیه السلام مثل الاعلای قرآن](/mag/i/2/rmhfg.jpg)
قرآن را كه میگشاییم، دهها و حتی صدها آیه روشنگر و الگو بخش مییابیم كه نشان از رادمردی جاودانه دارد، والا گوهری كه افزون برمقام عصمت كه ارزشی بس گرانبهاست فضایل كیمیاگون او درآینه آیات به خوبی بیان شده است و اكنون كه چهارده قرن از زمان حیات وی میگذرد، گویی او، انسان امروز جامعه ماست و یكایك ویژگیهای وی، به مثال آفتاب عالمتاب، تمامی افراد را ازظلمتهای زندگانی رهایی میبخشد.
علی، انسانی هزاربُعدی است كه صدها سال است، نظم و نثر، تفسیر و فقه، كلام و حقوق، ریاضیات وادبیات و... همه و همه از ریزش عظمت او روزی خوارند.
امام علی بن ابیطالب(ع) است كه تنها خدای او یارای بیان صفات او را دارد و یا رسول حق كه سفیر خداوندی است توان یادآوری ویژگیهای وزیر و پسرعم خود را داراست.
اینك كه درماه رمضان نسیم روح بخش سخنان خداوند، رواق وجودمان را با عطرخود، معنویتی دیگرمیبخشد، برخی ازآیات قرآن كریم را درباره امیرمؤمنان (ع) با نگاه دل میبینیم و سیمای علی را درآینه قرآن نظاره میكنیم.
۱_« ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤف بالعباد.» (بقره/۲۰۷)
" وازمیان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خدا می فروشد، و خدا نسبت به (این) بندگان مهربان است. "
مفسرمعروف اهل تسنن، ثعلبی میگوید: " هنگامی كه پیامبراسلام تصمیم به هجرت ازمكه به مدینه گرفت، برای تحویل امانتهای مردم و پرداخت پولهای آنان، علی(ع) را بجای خود قرار داد و شب هنگام كه به سوی «غار ثور» حركت نمود و مشركان اطراف خانه او را محاصره كرده بودند، دستورداد علی(ع) دربستر پیامبر بخوابد و پارچه سبزرنگی (برد خضرمی) كه مخصوص خود پیامبربود، روی خویش بكشد.
در این هنگام خداوند به «جبرئیل» و «میكائیل» وحی فرستاد كه من بین شما برادری ایجاد كردم وعمر یكی از شما را طولانیتر قراردادم، كدام یك ازشما حاضراست ایثاربه نفس كند و زندگی دیگری را برخود ترجیح دهد. هیچیك حاضر نشدند. به آنان وحی كرد اكنون، علی(ع) در بستر پیامبرخوابیده است و آماده فدا کردن جان خویش است. به زمین روید وحافظ و نگاهبان او باشید.
هنگامی كه جبرئیل بالای سر و میكائیل پائین پای علی(ع) نشسته بودند، جبرئیل میگفت:« بهبه! آفرین برتو ای علی! خداوند به واسطه تو برفرشتگان افتخارمیكند.»
ناگاه آیه «ومن الناس...» نازل شد و درآن صفات علی(ع) بیانگردید." (۱)
ابنابی الحدید معتزلی ازاهل سنت كه درباره تفسیراین آیه براین باوراست که حماسه علی(ع) در لیلهٔ المبیت - شب خوابیدن به جای رسول الله(ص) - مورد تایید همگان است وغیرازكسانی كه مسلمان نیستند و افراد سبك مغز، آن را انكارنمیكنند. (۲)
۲-« و اذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاكبر ان الله بری من المشركین و رسوله فان تبتم فهو خیرلكم و ان تولیتم فاعلموا انكم غیرمعجزی الله و بشرالذین كفروا بعذاب الیم.» (توبه/۳)
" واین اعلامی است ازجانب خدا و پیامبرش به مردم در روزحج اكبركه خدا و پیامبرش در برابر مشرکان تعهدی ندارند با این حال اگر توبه کنید آن برای شما بهتر است، و اگر روی بگردانید پس بدانید که شما خدا را درمانده نخواهید کرد؛ وکسانی را که کفر ورزیدند ازعذابی دردناک خبر ده."
احمد حنبل - پیشوای معروف اهل سنت - از ابن عباس نقل میكند كه پیامبر سوره توبه را به حضرت علی (ع) داد - تا به مردم هنگام حج ابلاغ كند - فرمود: ابلاغ این سوره تنها به وسیله كسی باید باشد كه او از من است و من از اویم. (۳)
۳_«ان الذین اجرموا كانوا من الذین آمنوا یضحكون. واذا مروا بهم یتغامزون.» (مطففین/۳۰-۲۹)
بدكاران «دردنیا» پیوسته به مؤمنان میخندیدند و هنگامی كه ازكنارآنها میگذشتند، آنان را با اشارات مورد سخریه و استهزا قرار میدادند.
پارهای از مفسران اهل سنت در تفسیراین آیه، چنین نوشتهاند كه: روزی علی(ع) و جمعی ازمؤمنان ازكنارجمعی ازكفارمكه گذشتند، آنها به حضرت و مؤمنان خندیدند و آنها را استهزا نمودند، این آیات نازل شد و سرنوشت مسخره كنندگان را درقیامت روشن ساخت. (۴)
۴_«فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم، فقل تعالوا ندع ابناءنا وابناءكم و نساءنا و نساءكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنت الله علی الكاذبین.» (آل عمران/۶۱)
پس هرکه دراین باره پس از دانشی که تو را حاصل آمده، با تو محاجه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان، و زنانمان و زنانتان، و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم، و لعنت خدا را بر دروغگویان قراردهیم.
(مباهله به معنای رها كردن و قید و بند را ازچیزی برداشتن یعنی بنده را به حال خود گذاشتن وعاقبت كاراو را به دست خدا سپردن است.)
انبوه بیشماری ازمفسران اهل سنت «ابناءنا» درآیه را اشاره به حسن و حسین(ع)، نساءنا را فاطمه و انفسنا را اشاره به علی(ع) دانستهاند. كه نشان از چشمگیری مقام علی(ع) درعرصه نفرین نمودن دشمنان و آشكار شدن حق و دركنار رسول خدا و حتی همانند جان او گردیدن، بیان شده است. (۵)
۵_«سال سائل بعذاب واقع. للكافرین لیس له دافع. من الله ذی المعارج.» (معارج/۳-۲-۱)
تقاضاكنندهای تقاضای عذابی كرد كه واقع شد. این عذاب مخصوص كافران است و هیچكس نمیتواند آن را دفع كند. از سوی خداوند صاحب درجات ومراتب است.
علامه امینی نام سی نفرازعالمان اهل سنت را بیان میكند كه همگی علت نزول این سه آیه را درخواست عذاب از سوی منكرانتصاب و ولایت علی(ع) بعد ازرسول خدا(ص) درصورت حقانیت امامت آن حضرت دانستهاند. داستان ازاین قرار بود كه: چون رسول خدا(ص)، علی(ع) را در روزغدیرخم به خلافت منصوب نمود و درباره او فرمود: هر كه من مولا و ولی او هستم، علی مولا و ولی اوست، چیزی نگذشت كه این سخن درتمامی شهرها منتشر شد. نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبرآمد و گفت: تو ما را دستور دادی، شهادت به یگانگی خدا و رسالت خود ازسوی او دادی، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادی، ما همه اینها را پذیرفتیم، اما با اینها راضی نشدی تا اینكه این جوان - اشاره به علی(ع) - را به جانشینی خود منصوب كردی و گفتی: من كنت مولاه فعلی مولاه.آیا این سخن ازناحیه خودت است یا ازسوی خدا؟
پیامبر(ص) فرمود: قسم به خدایی كه معبودی جزاو نیست، این ازناحیه خدا است.
نعمان روی برگرداند و درحالی كه میگفت: خداوندا! گراین سخن حق است و از ناحیه توست، سنگی از آسمان بر ما بباران!
اینجا بود كه ناگهان سنگی بر سرش فرود آمد و او را هلاك كرد. ناگاه آیه «سال سائل بعذاب واقع، للكافرین لیس له دافع» نازل شد. (۶)
۶_«اهدنا الصراط المستقیم.» (حمد/۵)
ما را به راه راست هدایت فرما.
علامه طباطبایی درالمیزان از«فقیه» و«تفسیر عیاشی» نقل نموده كه «صراط مستقیم» دراین آیه، امیرمؤمنان، علی(ع) است. (۷)
در سخن دیگری ازامام صادق(ع) صراط مستقیم، راه به سوی معرفت خدا تفسیرشده كه دو صراط است، یكی صراط در دنیا و دیگری صراط درآخرت، صراط دردنیا امام واجب الاطاعهٔ است، كسی كه او را شناخته و از وی پیروی كنند و در آخرت صراطی است كه پل دوزخ است و كسانی كه در دنیا امام واجب الاطاعهٔ را نشاسند، براین صراط لغزیده و در آتش دوزخ هلاك خواهند شد. (۸)۷_«الذین ینفقون اموالهم بالیل والنهارسرا وعلانیهٔ فلهم اجرهم عند ربهم ولاخوف علیهم ولا هم یحزنون.» (بقره/۲۷۴)
كسانی كه اموال خود را درشب و روز، پنهان و آشكارانفاق میكنند، پاداششان نزد پروردگار آنان است و نه ترسی برای آنهاست و نه غمگین میشوند.
افزون بر مفسران شیعی، عالمان اهل تسنن نیز درتفاسیرخود نزول این آیه را درباره حضرت علی(ع) دانستهاند، كسانی چون ابن عساكر، طبرانی، ابن حاتم، ابن جریر و امام فخررازی. (۹)
داستانی كه شان نزول وعلت نازل شدن آیه را درآن بیان كردهاند آن است كه: امام امیرالمؤمنین(ع) درحالی كه تنها چهار درهم داشت، یك درهم در روز، یك درهم درشب، سومین آن را مخفیانه و درهم آخر را آشكارا در راه خدا انفاق نمود.
اما حكم كلی و معیاری كه درتمامی عصرها و نسلها درس آموزی آن برای دین باوران آن ضروری مینماید، آن است كه انفاق كنندگان باید ازنظر پنهان یا پیدا بودن عمل خویش، جنبههای اخلاقی و اجتماعی و یا شخصیت انسانهایی را كه بدانها كمك میكنند، مراعات نمایند، آنجا كه حفظ آبروی افراد لازم است، ازانفاق آشكاردوری كنند و زمانی كه تعظیم شعائرمذهبی، تشویق دیگران به عمل شایسته و الهی مطرح است، یا هتك احترام مسلمانی نمیشود، درنگاه دیگران كمك كنند. اما درهنگام انفاق و پس ازآن ازفقر و تنگدستی بیمی نداشته باشند و به وعدههای خداوند ایمان داشته، به او توكل كنند تا بدین سان، رضایت خداوند را كسب وآثاراخروی را جلب نمایند، (۱۰) همانند امام متقیان و پیشوای خداجویان ،علی(ع).
۸_«لنجعلها لكم تذكرهٔ و تعیها اذن واعیه.» (الحاقه/۱۲)
تا آن را برای شما وسیله تذكری قراردهیم و گوشهای شنوا آن را نگاه دارد.
برخی از مفسران شیعی سی حدیث ازاهل تسنن و تشیع درنزول این آیه درباره شخصیت حضرت علی(ع) نقل كردهاند كه نشانگرعظمت مقام امام(ع) نسبت به دانایی اسرارپیامبرو وراثت تمام علوم رسول خدا است. (۱۱)
حدیث ازآنجا آغازمیشود كه پیامبراكرم(ص) - هنگام نزول آیه «و تعیها اذن واعیه» و گوشهای شنوا آن را نگهداری میكنند. فرمود:
«من ازخداوند درخواست كردم گوشهای علی را ازاین گوشهای شنوا و نگه دارنده حقایق قراردهد.»
به دنبال سخن پیامبر، علی(ع) فرمود:
«من هیچ سخن بعد ازآن ازرسول خدا نشنیدم كه آن را فراموش كنم. وهمیشه آن را به خاطر داشتم.» (۱۲)
۹_«ان الابرار یشربون من كاس كان مزاجها كافورا. ویطعمون الطعام علی حبه مسكینا و یتیما و اسیرا. انما نطعمكم لوجه الله لانرید منكم جزاء ولا شكورا.» (انسان/۵و۸ و۹)
نیكان از جامی مینوشند كه با عطرخوشی آمیخته است. به پاس دوستی (خدا) ،بینوا ویتیم و اسیر را خوراک می دادند. ( و میگویند) ما شما را برای خدا طعام میدهیم و هیچ پاداش و تشكری از شما نمیخواهیم.
۳۴ نفر ازعالمان معروف اهل تسنن، با نقل حدیثی دركتابهای خود، این آیات را درباره ایثارامام علی(ع) و خاندان تابناك او دانستهاند (۱۳) و تمامی عالمان شیعی، هیجده آیه مورد بحث را ازافتخارات بینظیر و فضایل بسیارمهم حضرت علی، فاطمه زهرا و فرزندانشان(ع) شمردهاند. (۱۴) ماجرای نزول آیات بدینگونه بود كه حسن وحسین(ع) بیمارشدند. پیامبر(ص) با جمعی ازیاران به عیادتشان رفتند و به علی(ع) فرمودند: ای ابوالحسن! خوب بود نذری برای شفای فرزندان خود میكردی.
علی(ع) و فاطمه(س) و فضه - خادم آنان - نذركردند اگرآن دو شفا یابند، سه روز روزه بگیرند(طبق برخی از روایات حسن و حسین(ع) نیز گفتند ماهم نذرمیكنیم، روزه بگیریم) چیزی نگذشت كه هر دو شفا یافتند، درحالی كه ازنظر مواد غذایی، دست خالی بودند، علی سه من جو قرض نمود و فاطمه(س) یك سوم آن را آرد كرد و نان پخت، هنگام افطار سائلی بردر خانه آمد و گفت:
السلام علیكم یا اهل بیت محمد. سلام برشما ای خاندان محمد!
مستمندی ازمستمندان مسلمان هستم، غذایی به من دهید، خداوند به شما ازغذاهای بهشتی مرحمت كند.
آنان همگی مسكین را برخود مقدم داشتند و سهم خود را به اودادند و آن شب جز آب ننوشیدند. روز دوم همچنان روزه گرفتند و موقع افطار یتیمی ندای كمك سرداد و بازآنان غذای خود را به او دادند. و درسومین روز روزه، اسیری از غذای آنان طلب نمود و باز آنان با آب افطار نمودند.
صبح فردا علی دست حسن و حسین را گرفته، خدمت رسول الله آمدند و هنگامی كه حضرت عزیزان خود را نظاره مینمود، دید ازشدت گرسنگی میلرزند! فرمود: این حالی را كه درشما میبینم برای من بسیارگران است. سپس برخاست و با آنان به خانه فاطمه(س) وارد شدند، دید دخترعزیزش در محراب عبادت ایستاده است، درحالی كه ازشدت گرسنگی شكم او به پشت چسبیده و چشمانش به گودی نشسته است.
اندوه وجود پیامبر(ص) را فرا گرفت و درحالی كه غبارغم برقلب مبارك حضرت نشسته بود، جبرئیل نازل شد و گفت:
«ای محمد! این سوره را بگیر، خداوند باچنین خاندانی به تو تهنیت میگوید، سپس سوره هل اتی را که مربوط به ایثار حضرت علی،حضرت فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام بود را نازل نمود.» (۱۵)
۱۰_«اجعلتم سقایهٔ الحاج و عمارهٔ المسجد الحرام كمن آمن بالله والیوم الاخر و جاهد فی سبیل الله لایستوون عند الله، والله لایهدی القوم الظالمین.» (توبه/۱۹)
آیا سیراب كردن حجاج و آباد ساختن مسجدالحرام را همانند «عمل» كسی قرار دادید كه ایمان به خدا و روز قیامت آورده و در راه اوجهاد كرده است. «این هردو» هرگزنزد خدا مساوی نیستند و خداوند گروه ظالمان را هدایت نمیكند.
دانشمند معروف اهل سنت حاكم «ابوالقاسم حسكانی» از«بریده» نقل میكند كه شیبه وعباس هركدام بردیگری افتخار میكردند. علی(ع) ازكنارآن دو میگذشت ازافتخار نمودن آن دو پرسش نمود. عباس گفت: امتیازی به من داده شده كه احدی ندارد و آن مساله آب دادن به حجاج خانه خدا است.شیبه گفت: من تعمیركننده مسجد الحرام و كلیددارخانه كعبه هستم. علی(ع) گفت: با این كه ازشما حیا میكنم، باید بگویم كه با این سن كم افتخاری دارم كه شما ندارید. آن دو پرسیدند كدام افتخار؟!
حضرت فرمود: من با شمشیرجهاد كردم تا شما ایمان به خدا و پیامبرکه - درود خداوند براو خاندان وی باد - آوردید.
عباس خشمناك برخاست و دامن كشان نزد رسول الله رفت.(و به عنوان شكایت) گفت: آیا نمیبینی، علی با من چگونه سخن میگوید؟
پیامبر،علی(ع) را خواست و ازچگونگی ماجرا پرسش كرد. ناگاه جبرئیل نازل شده و گفت: ای محمد! پروردگار به تو سلام میفرستد و میگوید این آیات را برآنها بخوان: «اجعلتم سقایهٔ الحاج و...» (۱۶)
امید آن كه نسیمی روح بخش ازبوستان معرفت قرآن، نهال وجودمان را رایحه علوی بخشیده باشد و به زودی دركنار تربت پاك آن امام زمزمه كنیم.
ای آفتاب آینه دار جمال تو مشک سیاه مجمره گردان خال تو
صحن سرای دیده بشستم ولی چه سود کاین گوشه نیست درخور خیل خیال تو(۱۷)
پی نوشتها:
۱- تفسیر نمونه، آیت الله مكارم و جمعی از نویسندگان، ج ۲، ص۴۶/ الغدیر، ج ۲، ص۴۴.
۲- شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج۳، ص ۲۷۰/ احیاء العلوم، غزالی، ج۳، ص ۲۳۸/ نزههٔ المجالس، صفوری، ج۲، ص۲۰۹/ تذكرهٔ الخواص، سبط ابن جوزی حنفی، ص ۲۱/ مسند، احمد حنبل، ج۱، ص ۳۴۸/ تاریخ طبری، ج۲، ص۹۹ – ۱۰۱/ سیره ابن هشام، ج ۲، ص۲۹۱/ تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۹.
۳- مسند احمد حنبل: ج۱، ص ۲۳۱(طبع مصر)/ همان، ج۳، ص۲۱۲; همان، ج۱، ص ۱۵۰/ خصایص نسائی، ص ۲۸.
۴- تفسیر فخر رازی، قرطبی، روح المعانی و كشاف، ذیل آیه۲۹ و ۳۰ از سوره مطففین.
۵- صحیح مسلم، ج۷، ص ۱۲۰/ مسند احمد بن حنبل، ج۱، ص ۱۸۵/ تفسیر طبری، ج۳، ص ۱۹۲/ مستدرك حاكم نیشابوری، ج۳، ص ۱۵۰/ دلائل النبوهٔ، حافظ ابونعیم اصفهانی، ص۲۹۷/ روح المعانی، آلوسی، ج۳، ص۱۶۷/ كشاف، زمخشری، ج۱، ص۱۹۳/ فصول المهمه ابن صباغ، ص ۱۰۸/ الجامع لاحكام القرآن، علامه قرطبی، ج۳، ص ۱۰۴.
۶- تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص۷.
۷- تفسیر المیزان(ترجمه)،ج۱، ص۴۹/ تفسیر البرهان، علامه بحرانی، ج۱، ص ۵۰.
۸- همان.
۹- تفسیر نورالثقلین، ج۱، صص۲۹۰ و۲۹۱.
۱۰- تفسیر نمونه، ج ۲، ص۲۶۷.
۱۱- تفسیر قرطبی، ج۱، ص۶۷۴۳/ مجمع البیان، روح البیان، روح المعانی، المیزان و تفسیر ابوالفتوح رازی، ذیل آیه ۱۲ سوره معارج.
۲۰- مناقب ابن مغازلی شاخصی، ص ۲۶۵.
۱۳- الغدیر، ج۳، ص۱۰۷ تا ۱۱۱/ احقاق الحق، ج۳، ص۱۵۷ تا ۱۷۱.
۱۴- تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۳۴۵.
۱۵- تفسیر احسن الحدیث، ج۱۲، ص ۲۷۴/ الجدید، ج۷، ص۲۸۳/ حجهٔ التفاسیر، ج۷، ص۱۳۹/ الكاشف، ج۴، ص ۶۷۰/ كشف الاسرار، ج ۱۰، ص۳۱۹.
۱۶- تفسیر طبری، فخررازی و آثار اصحاب النزول واحدی/ تفسیر خازن بغدادی/ معالم التنزیل بغوی/ مناقب ابن مغازلی و جامع الاصول ابن اثیر، برای توضیح بیشتر درباره این حدیث و مشخصات مدارك آن به احقاق الحق مرحوم شوشتری، ج۳، ص ۱۲۲ تا۱۲۷ مراجعه كنید(تفسیر نمونه، ج۷، ص ۳۲۲.)
۱۷- دیوان خواجه حافظ شیرازی.
۱- تفسیر نمونه، آیت الله مكارم و جمعی از نویسندگان، ج ۲، ص۴۶/ الغدیر، ج ۲، ص۴۴.
۲- شرح نهجالبلاغه، ابن ابی الحدید، ج۳، ص ۲۷۰/ احیاء العلوم، غزالی، ج۳، ص ۲۳۸/ نزههٔ المجالس، صفوری، ج۲، ص۲۰۹/ تذكرهٔ الخواص، سبط ابن جوزی حنفی، ص ۲۱/ مسند، احمد حنبل، ج۱، ص ۳۴۸/ تاریخ طبری، ج۲، ص۹۹ – ۱۰۱/ سیره ابن هشام، ج ۲، ص۲۹۱/ تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۹.
۳- مسند احمد حنبل: ج۱، ص ۲۳۱(طبع مصر)/ همان، ج۳، ص۲۱۲; همان، ج۱، ص ۱۵۰/ خصایص نسائی، ص ۲۸.
۴- تفسیر فخر رازی، قرطبی، روح المعانی و كشاف، ذیل آیه۲۹ و ۳۰ از سوره مطففین.
۵- صحیح مسلم، ج۷، ص ۱۲۰/ مسند احمد بن حنبل، ج۱، ص ۱۸۵/ تفسیر طبری، ج۳، ص ۱۹۲/ مستدرك حاكم نیشابوری، ج۳، ص ۱۵۰/ دلائل النبوهٔ، حافظ ابونعیم اصفهانی، ص۲۹۷/ روح المعانی، آلوسی، ج۳، ص۱۶۷/ كشاف، زمخشری، ج۱، ص۱۹۳/ فصول المهمه ابن صباغ، ص ۱۰۸/ الجامع لاحكام القرآن، علامه قرطبی، ج۳، ص ۱۰۴.
۶- تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص۷.
۷- تفسیر المیزان(ترجمه)،ج۱، ص۴۹/ تفسیر البرهان، علامه بحرانی، ج۱، ص ۵۰.
۸- همان.
۹- تفسیر نورالثقلین، ج۱، صص۲۹۰ و۲۹۱.
۱۰- تفسیر نمونه، ج ۲، ص۲۶۷.
۱۱- تفسیر قرطبی، ج۱، ص۶۷۴۳/ مجمع البیان، روح البیان، روح المعانی، المیزان و تفسیر ابوالفتوح رازی، ذیل آیه ۱۲ سوره معارج.
۲۰- مناقب ابن مغازلی شاخصی، ص ۲۶۵.
۱۳- الغدیر، ج۳، ص۱۰۷ تا ۱۱۱/ احقاق الحق، ج۳، ص۱۵۷ تا ۱۷۱.
۱۴- تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص ۳۴۵.
۱۵- تفسیر احسن الحدیث، ج۱۲، ص ۲۷۴/ الجدید، ج۷، ص۲۸۳/ حجهٔ التفاسیر، ج۷، ص۱۳۹/ الكاشف، ج۴، ص ۶۷۰/ كشف الاسرار، ج ۱۰، ص۳۱۹.
۱۶- تفسیر طبری، فخررازی و آثار اصحاب النزول واحدی/ تفسیر خازن بغدادی/ معالم التنزیل بغوی/ مناقب ابن مغازلی و جامع الاصول ابن اثیر، برای توضیح بیشتر درباره این حدیث و مشخصات مدارك آن به احقاق الحق مرحوم شوشتری، ج۳، ص ۱۲۲ تا۱۲۷ مراجعه كنید(تفسیر نمونه، ج۷، ص ۳۲۲.)
۱۷- دیوان خواجه حافظ شیرازی.
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست