شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
مجله ویستا
هنر دینی شارح امر قدسی
جلوه هنر، در عالم غربی، تصویر حالتهایی بریده از حقیقت است .
ناهنجاری غالب تصویرها ،طرحها ، نوشته ها و آثار ادبی یا برداشت های وهمی از خیالی بسته به دنیای مادی ،نتوانسته است ،غایت مطلوب هنر را در عالم غرب به تصویر بکشد .
در این میان ،هنر دینی - که گویی همواره روح تعهدی مقدس در آن دمیده شده است - با توسل به ساحت بالا ، و احساس رابطه و علقه عمیق با حقیقت عالم ، سعی نموده است تا جلوه ای از شکوهمندترین وجه وجود باشد .
هرچند می توان گفت هنر دینی در غرب به تمام از میان نرفته است ، اما از این حقیقت نیز نباید غافل شد ، که تحریفات در عنصر اصلی دین ، موجب بروز انحراف در ذات هنر دینی آن سامان شده است . تفاوت ماهوی میان نقش مساجد اسلامی و کلیساهای مسیحیان به زیبایی مبین این واقعیت است ، هنرمند اسلامی قصد این ندارد که در کار خلقت دخالتی کند یا صورت آفرینی کند ، بلکه او با طرحهای اسلیمی و نقشهای برگرفته از عالم خیال واقعی ،جلواتی را ترسیم می کند که رو به عالم بالا دارند . اما درکلیسا ها ،تصویر صورت انسان و مجسمه سازی از عناصر اصلی هنر دینی آن سامان است . (هگل ،چنین می اندیشد که نخستین شکل هنر ،سمبلیک بوده است .در هنر باستان ،که شکل کامل آن مجسمه سازی است ،الوهیت را از طریق کمال چهره انسان نمایانده اند .[۱]
و این موضوع دقیقا برخلاف متن مقدس دینی مسلمانان است ،چنان که در حدیث شریف آمده است :
نحن معاشر الملائکه لا ندخل بیتا فیه کلب و اللصوره .ما گروه ملائک داخل منزلی نمی شویم که در آن سگ یا مجسمه باشد .
در حدیثی دیگر ،مجسمه سازی بدان صورت ، دخالت درامر خلقت محسوب شده و در آخرت ازسازنده مجسمه خواسته می شود که بدانچه که ساخته است روح بدهد و چون او از این حقیقت عاجز است ،بشدت مجازات می شود .
غرض از بیان گفتار فوق ،نه اشاره به چنین مصداقهایی بلکه طرحی برای روشنتر شدن ساحت هنر معنوی و هنری است که بسط دهنده مفهوم امر قدسی است .
این هنر ،با علم دینی آمیخته است ،بنابراین در پی هشدارهای دینی ،سکوت می کند و به حیطه نقاط ممنوعه داخل نمی شود .
انما یخشی الله من عباده العلما با این بیان هنر دینی ، ذات مقدسی دارد که با فطرت زلال آدمی پیوسته است و در او تعالی روح ، شکوفایی احساسات و دریافتهای معنوی می آفریند .
در این زمینه ، توجه به تذهیب قرآن مجید ،توسط هنرمندان مسلمان موید سخن ماست . این هنرمندان کلام خالق را به همان طرحهای مربوط به عالم خیال آمیخته اند که نشانه مشهود امرنا مشهود شود . در این طرحها رنگها همزبان بیان معانی ژرف فلسفی و عرفانی اند . به عنوان مثال رنگ سیاه ، نشانه مقام ذات و غیب مطلق است .
سیاهی گر بدانی نور ذات است[۲]
یا لاجوردی ،آبی و سبز و رنگهای دیگر هریک ، مبین ساحتی خاص از معانی علوی اند .
هنر دینی ، چون وابسته به ذات مقدس است ،هرگز میرانیست پیوستگی آن به منبع نور مطلق ،جاودانگی آن را تضمین می کند . اثر تذهیب قرآن از قرنها پیش تا کنون زنده و جاوید است و حتی درآنجایی که نور ایمان در میان قلبها مرده است خودنمایی می کند ،آن چنان که :میرچا الیاده برآن است که بقایا و تغییر شکل مایه ها و موضوعاتی که خاص هنر مقدس است ،همواره جای خود را در هنرهای بصری باز می کنند .[۳]
در عصری که دنیوی و مادی است ،مایه های ابدی هنر مقدس ،خود را ، هر چند غیرمستقیم و بی آنکه شناخت آگاهانه ای در میان باشد ،مطرح می کنند .[۴]
هنر دینی ،ژرف بینی ویژه از حقیقت است .که در آن کار خالق ،در قالبی هنری شرح می شود . از نظرافلاطون ،برترین شکل هنر ، هنر آفریننده الهی است که کائنات را به عنوان تقلیدی از صورتهای اصلی و تغییر ناپذیر آفریده است .[۵]
باز درنظر افلاطون ، هنر اصلی روح را به سوی خیر مطلق صعود می دهد . او در رساله (مهمانی ) صعود روح را به دیدار خیر از طریق تطمیع زیبایی توصیف می کند و بر آن مثال می آورد . زیبا همانا پیش آموز خیر است که صورت صورتها است و نیز غایت سلوک دینی .[۶]
در نگرشی دینی ،اولین هنرمند خداست . و زیباترین هنر او خلق انسانی کامل است . اودر واقع خالق زیبایی هاست و هنرمند راستین کسی است که جلوه هایی از عالم معنا و نا کجا آباد یا اقلیم هشتم را به تصویر می کشد . این اقلیم هشتم یا ناکجاآباد با اتوپی و مدینه فاضله غربی تفاوت دارد .
اقلیم هشتم به مثابه عالمی که از حیطه کنترل و نظارت تجربی علوم جدید خارج است عالمی فرا حسی است ،که تنها به مدد ادراک مخیل می توان درک کرد ..... مقصود از عالم خیال دیدار باطنی و خیال صادق است و خیال صادق باید به مثابه امری حائز ارزش معرفتی یا ادراکی تام تلقی گردد .[۷]
با این بیان مفهوم لذت نیز در هنر دینی - لذت عالم معنوی است و نه بهره عالم مادی . این هنر به زیباترین صورت آفرین ، آفرین می گوید و رازهای پاک آن عالم را تا آنجا که می تواند ،پی میگیرد . و از آنجا که دست هنرمند از ساحت عالم بالا کوتاه است اثر او برای بیان حقیقت نارساست . و در حیرت و گم شدن خود ،دست و پامیزند و دست آخر ،هم خود حیران است و هم خلق را حیران می کند .
پی نوشتها:
[۱] زیبایی شناسی فلسفی - جیمز آلفرد مارتین / ترجمه مهر انگیز اوحدی از مجموعه فرهنگ و دین انتشارات طرح نو
[۲] گلشن راز ، شیخ محمود شبستری
[۳] هنر مدرن - راجر لیدپسی / ترجمه :کامران مانی ،از مجموعه فرهنگ و دین
[۴] پیشین ص ۲۴۷
[۵] پیشین ص ۲۵۱
[۶] افلاطون - رساله میهمانی
[۷] هانری کربن - رساله عالم مثال
[۱] زیبایی شناسی فلسفی - جیمز آلفرد مارتین / ترجمه مهر انگیز اوحدی از مجموعه فرهنگ و دین انتشارات طرح نو
[۲] گلشن راز ، شیخ محمود شبستری
[۳] هنر مدرن - راجر لیدپسی / ترجمه :کامران مانی ،از مجموعه فرهنگ و دین
[۴] پیشین ص ۲۴۷
[۵] پیشین ص ۲۵۱
[۶] افلاطون - رساله میهمانی
[۷] هانری کربن - رساله عالم مثال
منبع : روزنامه رسالت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست